JAN6418 tube preamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Treb

JAN6418 tube preamp

Bericht door Treb »

Vandaag binnengekregen: stereo JAN6418 tube preamp/headphone driver.

Afbeelding

http://oatleyelectronics.com/product_in ... cts_id=805

M'n eerste buizen project! De PCB is 44x105mm en de NOS JAN6418 buisjes zijn héél erg klein. Pencil tubes worden ze ook wel genoemd. Kit komt compleet met alle PCB onderdelen, deze zijn wel basic qua kwaliteit. Ik ga e.e.a. vervangen door iets betere kwaliteit. Sommige onderdelen zijn waarschijnlijk lastig een plekje te geven. Moet er nog een leuke opamp voor vinden, ik denk aan een OPA2134 of een AD8066.

Iemand hier die dit kitje kent?
audiomanics
Contacteer:

Re: JAN6418 tube preamp

Bericht door audiomanics »

Treb schreef:
Iemand hier die dit kitje kent?
Nee, ik niet... maar ik vind het wel hele schattige buisjes..
Als je er iets anders in wil hebben, moet je eerst wel even goed in die datasheet kijken... Of je iets kan vinden dat 1 op 1 te gebruiken is... betwijfel ik..

Kees
Treb

Bericht door Treb »

Ik ben niet van plan ben er andere buisjes in te zetten maar de weerstanden en condensatoren (elco's en folie) zijn vrij basic. Ik denk dat ik op die punten wel enige winst in geluidskwaliteit kan boeken.

Ik heb er 1 reserve buisje bij en ben van plan er nog een stel bij te kopen. Zit ik ook in de toekomst nog goed mocht het buizen geluid mij bevallen. Ik wil 'm als preamp voor m'n mini Aleph gaan hangen.
sjons

Bericht door sjons »

Treb schreef:
ben van plan er nog een stel bij te kopen
Zag laatst dat baco-army ze ook heeft. Heb dit kitje ook (2x), eerste standaard gebouwd, dat klinkt idd al niet verkeerd.
Treb

Bericht door Treb »

Hoe (waarmee) heb je de 2e opgebouwd en hoe klinkt dat t.o.v. de standaard kit?
sjons

Bericht door sjons »

Gna, die ligt nog mooi in z'n zakje te wachten op een doel... :-)
Maar de grootste verbeteringen zijn (even uit 't hoofd) te halen door alle C'tjes die in de signaalweg zitten te vervangen door betere types, netzoals de opamp, en ja, dat ben ik dat tzt ook van plan. Wil die eerste binnenkort nog eens gaan inbouwen, alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe. Grootste nadeel van die buisjes is dat ze nogal microfonisch zijn, en alhoewel ik het 't mooiste vind als je de buisjes mooi kan zien, vind ik 't weer niet lijken als er een paar van die rubberen ringen omheen moeten...
Treb

Bericht door Treb »

Voor de 220µF elco's heb ik Elna Silmic's in gedachten. Die zijn echter 12,5mm diameter en die gaan wellicht nèt passen (of net niet...) I.p.v. de gele 0.1µF MKT's wil ik MKP1837's gaan gebruiken.

Ik vraag me wel af waarom er 220µF vlak voor de uitgangen moet. Waarom zoveel?
Treb

Bericht door Treb »

De oplossing voor demping èn de buisjes kunnen zien?
Bijlagen
stukje (32mm) slang van siliconenrubber om de JAN6418 pentode
stukje (32mm) slang van siliconenrubber om de JAN6418 pentode
huidige stand van zaken, OPA2134 gekocht, Elna Silmic's en MKP1837's in bestelling
huidige stand van zaken, OPA2134 gekocht, Elna Silmic's en MKP1837's in bestelling
ray5150

Bericht door ray5150 »

waar haal jij die Elna's? een zaak in de buurt of komen ze per post?
Treb

Bericht door Treb »

ray5150 schreef:
waar haal jij die Elna's? een zaak in de buurt of komen ze per post?
Nee niet in de buurt, helaas. Komen per post uit Duitsland van Schuro. Schuro heeft slechts een beperkt aantal waarden op voorraad. Schuro heeft naast de MKP1837 0,01µF óók de MKP1837 0,1µF op voorraad, die laatste heeft de AudioFabriek of Caps & Coils weer niet.
Zulke kwaliteitscondensatoren zijn in de buurt helaas niet te vinden. Wel ooit eens EMZ KP condensatoren bij Stuut en Bruin gekocht maar moest daarvoor wel erg veel betalen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Elna's in Nederland...
Geen idee of het prijsvriendelijk is.

http://www.audio-cube.nl/elna.htm
Treb

Bericht door Treb »

Leeuwarden schreef:
Geen idee of het prijsvriendelijk is.
Ehh, niet bepaald. Schuro is stukken goedkoper, maar heeft lang niet zoveel keuze in waarden en voltages. :(
Ik kende AudioCube al wel overigens.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, zijn leuke direct verhitte buisjes die JAN6418. Zijn overigens gelijk aan de Philips DL65/DL67 mocht je een datasheet zoeken, alleen de pinout is dacht ik niet helemaal hetzelfde.

Doen het wel op 9V maar beter op 18V - 24V anodespanning. Ben benieuwd hoe je het vindt klinken.
Treb

Bericht door Treb »

Pjotr schreef:
Zijn overigens gelijk aan de Philips DL65/DL67
Hee, da's goeie info. Bedankt!
Treb

Bericht door Treb »

Vandaag de Elna's en de 0.1µF MKP1837's binnengekregen. De Elna's passen! Er is nèt ruimte genoeg voor de 12,5mm Elna's. Ruimte voor elco's dikker dan 12,5mm is er niet.
De MKP's passen helemaal niet. Jammer dat men de printplaat niet echt met het oog op modificaties heeft ontworpen.

De IC-voet voor de op-amp heb ik aan de onderzijde van de printplaat voorzien van een keramische ontkoppel condensator van 0.1µF. Ik vond de kant-en-klare condensator-IC-voet bij Conrad wat duur, dat moet ik zelf toch minstens zo goed en stukken goedkoper kunnen, toch?

De MKP1837's die ik bij Caps & Coils besteld bleken helaas niet de goede. Ik heb 0.1µF gekregen i.p.v. 0.01µF. Vervelend, ik hoop dat dat snel gecorrigeerd kan worden.
Bijlagen
Als de MKP's niet gewoon passen dan moet 't maar zó!
Als de MKP's niet gewoon passen dan moet 't maar zó!
De Elna's passen maar net. Voor de buisjesvoeten heb ik een standaard IC-voet genomen en die op maat gemaakt.
De Elna's passen maar net. Voor de buisjesvoeten heb ik een standaard IC-voet genomen en die op maat gemaakt.
Een vergelijking tussen de bijgeleverde elco en de Elna's. Beide elco's zijn 220µF/25v.
Een vergelijking tussen de bijgeleverde elco en de Elna's. Beide elco's zijn 220µF/25v.
Treb

Bericht door Treb »

Ik luister nu al een paar dagen naar deze koptelefoonversterker en moet zeggen dat ie me zéér bevalt. De combinatie van iPod en Sennheisser PX-100 klinkt lang niet zo lekker als met deze koptelefoonversterker ertussen. Het zorgt er ook voor dat de muziek die wat aan de zachte kant is opgenomen (pre-loudness war?) wat meer opgepept kan worden. De betere bassen en grotere detailrijkdom zijn voor mij een aanwinst. Ik vind 't een leuke en prima klinkende aanvulling.

Nadelen zijn de behoorlijk microfonische buisjes. Daarnaast is ie nogal gevoelig voor externe storingsbronnen, dat verandert wellicht als ik 'm in een afschermende behuizing plaats.

De Baco Army site is sinds kort weer online zodat ik een paar reserve 6418 buisjes heb kunnen bestellen. Afbeelding
Plaats reactie