DDDAC1543 STARTER KIT & GUIDO TENT XO Clock 11.289 MHz

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
6H30

DDDAC1543 STARTER KIT & GUIDO TENT XO Clock 11.289 MHz

Bericht door 6H30 »

Is er iemand die met deze combinatie ervaring mee heeft?
Is het wat en hoe klinkt het?

Het idee is, om deze dac aan een Philips cd200 te "knopen".

http://www.dddac.de/ma_dac21.htm
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het in ieder geval reuze interessant! Ik ben nu bezig een ultiem luidspreker project te voltooien waar in nog wel een half jaar mee bezig ben. Maar daarna ga ik me op de elektronica storten, dus ik volg dit soort ontwikkelingen graag.

Guido Tent heeft zijn clock trouwens pas ontwikkeld nadat hij erachter gekomen was hoe belangrijk die is. Dat was tijdens de ontwikkeling van zijn eigen DAC.

http://members.chello.nl/~m.heijligers/ ... dactop.htm

Ik heb bedenkingen bij de DDDAC wat betreft het ontbreken van een analoog output filter. Ik jaag niet graag allemaal hoogfrequent artifacten mijn versterker en luidspreker in.
Bergrans
Contacteer:

Re: DDDAC1543 STARTER KIT & GUIDO TENT XO Clock 11.289 M

Bericht door Bergrans »

6H30 schreef:
Is er iemand die met deze combinatie ervaring mee heeft?
Is het wat en hoe klinkt het?

Het idee is, om deze dac aan een Philips cd200 te "knopen".

http://www.dddac.de/ma_dac21.htm
Ik heb deze combinatie gebruikt en voor het geld is het heel erg goed.

Afbeelding

Een goede voeding is natuurlijk wel van belang. Mijn voeding bestond uit drie afzonderlijke voedingen voor 5V digitaal, 5V analoog en 8V dac. Ik heb mijn DAC op de DDIY dag 2005 verkocht omdat ik bezig ben met het bouwen van een CD speler op basis van een CD-Pro2M unit. Daar komt ook een NOS DAC in maar dan een dual TDA1541 zonder tussenkomst van SPDIF. Dan valt er dus ook niets te reclocken.

Maar het is een heel leuk project met veel waar voor je geld. Ik heb nog meer foto's en schema's dus als je meer info nodig hebt laat het dan maar weten.
indoubt

Bericht door indoubt »

Martin, interessant, Ik heb de DDAC liggen maar ben er nog niet tegekomen om deze te bouwen (te veel projectjes)

Heb je de CDM als complete kit gekocht? is de NOS dac veel beter?
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

indoubt schreef:
Martin, interessant, Ik heb de DDAC liggen maar ben er nog niet tegekomen om deze te bouwen (te veel projectjes)

Heb je de CDM als complete kit gekocht? is de NOS dac veel beter?
Ik heb alleen een losse CD-Pro2M module gekocht. De aansturing ben ik zelf aan het bouwen. Het (simpelweg) in elkaar zetten van een kit geeft niet zoveel voldoening het het (deels) zelf ontwikkelen.

Of een NOS dac beter is dan een OS dac is wat te kort door de bocht. De NOS DAC met 8 x TDA1543 heeft wel iets bijzonders maar is ook niet de ultime DAC. Zo is het laag van een enkele 1543 heel goed maar met acht stuks weer iets minder maar, het midden en hoog worden weer beter van de meerdere DAC's. Voor de kosten van deze 8 x TDA1543 zal je niet veel beters kunnen vinden.

In mijn nieuwe DAC ga ik het dus eens proberen met een dubbele TDA1541A. Dit zou weer een stapje beter moeten zijn. Alleen kan je dan niet meer gebruik maken van een simpele I/U conversie met een weerstandje. Er zal nog een (buizen?) trapje achter moeten komen.

En te veel projectjes? Daar heb ik gelukkig geen last van. :D Het enige wat hier nog ligt zijn onderdelen voor een (Darling) buizen versterkertje, wat chips voor een GainClone, een CD-Pro module voor een nieuwe CD speler, AMP-3 kitjes voor een leuk versterkertje en een paar 9710M breedbandspeakertjes voor wat testen in een open baffle opstelling.
Wijx

Bericht door Wijx »

ja ik heb m ook ongebruik staan. Ik vond het een stuk minder klinken als de sony dac van mijn XA50es.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb dit idd ook al eerder gezien. Zag er idd interessant uit.

Weet iemand hoe dit soort dingen zich verhouden tot bijvoorbeeld een BB PCM mutibit DAC's? Lijkt me dat dat kwa prijs niet zo veel zal schelen met zo'n DAC stack.
6H30

Bericht door 6H30 »

Bergrans schreef:
Maar het is een heel leuk project met veel waar voor je geld. Ik heb nog meer foto's en schema's dus als je meer info nodig hebt laat het dan maar weten.
Dank je! Voor het duwtje in de rug. Het project is in bestelling.
Voor de voeding was ik van plan om 12v accu's te gebruiken. Wat me aantrok in het ontwerp is de eenvoud (heb een voorliefde voor audio met zo min mogelijk onderdelen) en de geringe aanslag op het budget.
Btw. is het zinnig om voor r4,5 en c5,6, te exirimenteren met tantaalweerstanden en zilverolie condensatoren?

Met vriendelijke groet,
Erwin
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

6H30 schreef:
...
Btw. is het zinnig om voor r4,5 en c5,6, te exirimenteren met tantaalweerstanden en zilverolie condensatoren?

Met vriendelijke groet,
Erwin
Voor R4 en R5 heb ik RikenOhm weerstanden gebruikt en voor C5 en C6 een paar AuriCaps of Hofland condensatoren. Omdat het karakter als vrij zacht is zou ik niet zo snel PIO's (AudioNote, Jensen o.i.d.) of Jupiter caps gebruiken. Maar een paar Mundorf MCap-Supreme silver-oil is misschien ook wel heel mooi.

Waar je verder nog mee kan spelen zijn R3 en C3. Voor de stabiliteit van de PPL is het beter C3 groter en R3 kleiner te kiezen maar wel de RC tijd gelijk houden. En een extra C'tje op pin 20 naar GND. Voor meer informatie kan je zoeken op diyAudio.com onder "source/digital".

edit:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
Plaats reactie