Pagina 1 van 5

Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:03
door SSassen
Zo, soldeerwerk is klaar, alles zit erop en eraan en alles werkt naar behoren. Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas', ik hoop dat 't de lading afdoende dekt. Om jullie allemaal lekker in spanning te laten (ja, jij ook Ray) ga ik morgen pas foto's plaatsen. Denk aan een instrumentatieversterker met -110dB THD, een snufje gecascodeerde ExtremA voeding en een super-de-luxe stappenregelaar, want uiteraard moesten de ExtremA's die ik aan 't bouwen ben wel een nette voorversterker hebben, datzelfde geldt overigens voor de UcD180HXR en de UcD400HXR in aanbouw ... kortom, ik heb nog zat te doen met de Kerst.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:28
door squall
Ben erg benieuwd. Ben zelf ook hard aan het nadenken hoe mijn voorv te bouwen. Ik ga het volgen!

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:50
door Aquilon
howho, Santa Sander komt weer met iets moois op de proppen voor Kerst :-) ik zie er al naar uit

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 18:50
door ray5150
SSassen schreef:
Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
Waarom niet?

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 20:05
door Henkjan
ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
Waarom niet?
omdat in die zelfde titel ook no-nonsense stond, en dat was wat tegenstrijdig hè, en met alure en no-nonsense :mrgreen: de werkelijke reden is natuurlijk dat ik 'm wil terugpakken voor z'n rol als "eindredacteur from hell", maar dat ga ik natuurlijk niet aan iedereen vertellen

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 20:44
door RobertD
Ik ben heel benieuwd en nieuwsgierig naar deze compromisloze, no-nonsense pre zonder allure.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 20:58
door cve
Zal wel niets wezen denk ik zo maar :mrgreen: :mrgreen:

Co

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 21:50
door Leeuwarden
Zou er ruis uit komen? :oops:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: wo 23 dec 2009, 23:18
door Bertje
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80? :wink:
Rob.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:04
door cve
Dat teasen duurt wel erg lang Sander. Kom op met die foto's of zit je weer ergens rondjes te vliegen en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
Zou er ruis uit komen?
Dat hoop ik niet want ik ben al bezig om een versie voor de Green Frog te maken. Ruis is dan wel het laatste wat ik kan gebruiken. :lol:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kon Sander nog niet eens solderen :mrgreen:

Co

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:13
door Leeuwarden
Okee, geen ruis, dan moet het een auto zijn 8-[

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:41
door SSassen
... en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
Ik moet eerlijk zeggen, ik wilde de spanning wel een beetje opbouwen inderdaad. Hieronder de beloofde foto's en wat verdere informatie:

- volledig gebalanceerd, één paar ingangen, één paar uitgangen.
- discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
- LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
- DACT 24-stappen stappenschakelaar met vier decks van 10Kohm.
- inschakelvertraging voor de uitgangen van de opamps, om plopgeluiden te voorkomen
- iedere voedingsrail met eigen MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.

Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar
De Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar.
De Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar.
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
Discrete regelaars voor de voeding van de opamps
Discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
Discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.
Met deze voeding en het PCB ontwerp worden de specificaties van de LM4562 volledig gehaald, daarmee ligt de THD rond de -110dB over het hele frequentiebereik en ver daarboven. Er zit een RC filter op de ingang van iedere LM4562 opamp om een afval van 6dB/okt te realiseren vanaf pakweg 100kHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 12:47
door SSassen
cve schreef:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kan Sander nog niet eens solderen :mrgreen:

Co
Nou, stiekum was ik toen al aan de knutsel, als knulletje van een jaar of 10 á 11 soldeerde ik al loop- en knipperlichtjes in elkaar (met hulp van m'n vader) en was ik druk in de weer men m'n Philips experimenteer met elektronica bouwdozen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 14:07
door BertDB
dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten :mrgreen: ) erg netjes uit !

Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp.. :D
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ? O:)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 14:17
door SSassen
xbake schreef:
dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten :mrgreen: ) erg netjes uit !

Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp.. :D
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ? O:)
Dank je! Het is voor de zelfbouw, ik zal deze voorversterker in de Elektor Audio Special van 2010 publiceren, waarschijnlijk samen met een optie voor meerdere ingangen en een single-ended > balanced oplossing. Het is nu vooral een voorversterker bedoeld voor een CD-speler of DAC voorzien van gebalanceerde uitgangen en bedoeld om een ExtremA of MinimA aan te sturen en uiteraard de bekende UcD modules. Met een passieve voorversterker kom je bij de ExtremA en de MinimA niet weg omdat de ingangsimpedantie laag is (voor single ended begrippen, voor gebalanceerde toepassingen is deze hoger dan de gangbare 600-ohm).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 14:44
door ray5150
Ik moet zeggen dat het er keurig uitziet. eerlijk gezegd, had ik ook niets anders van Sander verwacht.... :mrgreen:
Hij klinkt zeker niet als een buizenversterker,hé :-& :mrgreen:

Mag ik overigens de suggestie doen om jouw inzichten eens los te laten op een MC / MD Preamp?
Eventueel in een eenvoudige (budget) en uitgebreide (dure) uitvoering?
Mischien een leuk idee voor de volgende Elektuur Audio Special.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 15:17
door cve
Zal wel niets wezen denk ik zo maar
Nou, wat heb ik gezegd? :-#

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken met de UcD's. En dan zeker in combinatie met de volume-inputregelaar van de Relaixed.

Co

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 16:26
door Aquilon
Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).

Alleen jammer dat we nog zo lang moeten wachten tot ie gepubliceerd wordt en printjes kunnen krijgen. Mn LM4562 's liggen reeds smachtend te wachten :-) Maar ik denk dat het het wachten zeker waard zal zijn.

Sander, nu reeds mn dank voor dit prachtproject.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 16:54
door dirk55
Aquilon schreef:
Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).
Zo te zien is de voedingsgedeelte 99% gelijk aan de ExtreemA.

Het is inderdaad jammer dat we zo lang moeten wachten.

Groeten,

Dirk

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:00
door SSassen
Voeding is net even anders (verbeterd) t.o.v. de ExtremA, maar is inderdaad gebaseerd op hetzelfde recept. Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010. Ik wil wel eerst even de puntjes op de i zetten en het ontwerp aan alle kanten nog eens nalopen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 17:32
door BertDB
SSassen schreef:
... Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010...
http://www.hardwareanalysis.com
zo mogen we het horen :mrgreen:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 20:55
door b_force
No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar?? :roll:

jajaj?!?!?! :lol: :lol:

(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens :P)

Voor de rest mooi werk!

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: do 24 dec 2009, 21:20
door Bertje
cve schreef:
Bertje schreef:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kon Sander nog niet eens solderen :mrgreen:
Co
Even teruggezocht, maar de Electuur Prelude pré dateerde uit 1983. Heb ik ooit nog eens wat van gebouwd. Maar de huidige ziet er toch wel een "iets" beter uit.
Rob.

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: vr 25 dec 2009, 8:41
door Aquilon
b_force schreef:
No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar?? :roll:

jajaj?!?!?! :lol: :lol:

(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens :P)

Voor de rest mooi werk!
koop eens een kant-en-klare voorversterker met dezelfde specs als die van Sander, daar zal je veeeeeel DACT's voor kunnen kopen denk ik zo ...

ik zal niet aarzelen de printjes te bestellen wanneer Sander ze te koop aanbied, allure of geen allure :D

prettige Kerst allemaal

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Geplaatst: vr 25 dec 2009, 12:17
door ray5150
Mischien dat Sander de printlayout kan aanpassen dat er ook een knappe ALPS potmeter op past?