Headphone versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Headphone versterker

Bericht door b_force »

Nu ik een gelukkige eigenaar ben van een AKG K601, moet deze ook een degelijke versterker hebben.
Mijn plan was om een versterker te ontwerpen die genoeg ballen heeft om zelfs laag ohmige koptelefoons nog van voldoende sap te voorzien. (mocht ik die ooit tegenkomen)

Het eerste plan was om te gaan voor een klasse a/b versterker die aangestuurd werd met een opamp. Echter kwam ik een aantal leuke buffers tegen en omdat ik het geheel klein en compact wilde houden, ben ik uiteindelijk daarvoor gegaan. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens de klasse a/b trap maak om te kunnen vergelijken. (het ontwerp ligt nmlk klaar om gemaakt te worden).

Het ontwerp met de buffer is niet heel erg anders. Ook hier wordt een opamp gebruikt voor de aansturing.
Als extra is er een zogenaamde DC servo toegevoegd, om eventuele DC te niet te doen. Om de waarde van R3 uit te rekenen heb je echter de waarde van de gelijkspanning nodig, dus dat moet praktische gemeten worden. (zie pdf onderaan)

Als buffer heb ik een LME49600 gebruikt, maar de BUF634 zou ook kunnen. Deze zijn 1 op 1 uitwisselbaar.
Voor de opamp kun je van alles kiezen. Ik zelf ga denk ik de OPA2228 gebruiken omdat ik er daar nog genoeg van heb liggen, maar een OPA2132, OPA2134, LME49720, LM4562 etc kan allemaal.

Hier is het schema van de versterker:
Afbeelding

De keuze van R1 en R2 ligt ook niet helemaal vast. Mijn keuze is gebaseerd op RMS output van een gemiddelde geluidskaart (zo'n 1,41Vrms). De output kom dan op ongeveer 5Vrms uit, wat ruim voldoende zou moeten zijn om een 32ohm load aan te kunnen sturen. Op head-fi.org is een draadje over de output spanning voor koptelefoons:
http://www.head-fi.org/forums/f6/headph ... nts-10692/

De voeding is vrij basis met de bekende LM317/LM337 combinatie. Niet echt boeiend dus om daar echt op in te gaan. (mochten mensen toch graag het schema zien, dan kan ik die er wel bij zetten)
Het geheel komt in een Galaxy GX143 kastje met een mooi houten frontje. (die moet ik dus op maat maken)

Gisteren ben ik alvast begonnen aan de print. (gaatjesprint besteld via Ebay, erg handig 5x7 formaat)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de buffers eigenlijk smd formaat zijn, had ik een probleem met monteren tegen een koelplaatje. Een mooie oplossing bleek montage aan de onderkant te zijn en vervolgens ze tegen de onderkant van de kast te monteren.
Bijlagen
amplifier servo calculation.pdf
(59.19 KiB) 128 keer gedownload
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Headphone versterker

Bericht door b_force »

Goed behuizingen waren binnengekomen, zoals jullie wellicht hebben kunnen lezen.
Ik wilde echter voor een mooie klassieke "look" gaan dus ik heb besloten om een mooie houten front te maken.
Deze moet nog even extra geschuurd worden en dan in de was/olie/lak gezet worden.

Zie hier het resultaat.

Afbeelding

Helaas zijn de afmetingen op de website van hifi2000/modushop niet helemaal correct (met name de breedte) dus mag ik weer terug naar de tekentafel met de printen. :(
De volume knop van modushop past helaas niet mooi, ik vind het een nogal dubieuze vorm hebben (lengte breedte verhouding klopt niet). Maar eens op zoek naar wat anders. Aluminium kleur is wellicht leuk voor echt een old skool look :D

Afbeelding
BertDB

Bericht door BertDB »

Toch mooi gedaan bart !

...en het betere metselwerk op het printje, dat zie ik graag :D
Ben er zelf ook een erg grote fan van :oops: :lol:

edit: Laat ook even je bevindingen weten in verband met de geluidskwaliteit van het geheel.
Als dit een meevaller is zou ik ook wel eens de nodige ic's samplen en zo'n printje opbouwen.
Het ziet er lekker eenvoudig uit. Zoiets voor een donkere zondagmiddag :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zie dat ik nog oude foto's van de print had staan. De buffers heb ik zelf ook gesampled :wink: (wie weet sample ik nog een paar LME opamps mee :) )

Dit is de print af:

Afbeelding

Afbeelding

Moet zeggen dat het nog even flink puzzelen was om alle baantjes te krijgen zoals ik het wilde hebben. Ligt ook aan mezelf, moet van mezelf altijd zo klein mogelijk :lol: Twijfel nog even over de heatsinks voor de LM317/337, maar dat zie ik vanzelf wel (kan altijd nog een alu blokje nemen ofzo)

De voedingsprint moet ik even overdoen om het in de kleine behuizing passend te krijgen (die is ook zo groot als deze PCB)

edit:
Ik zal eens een cursus baantje trekken met soldeer geven, krijg er nmlk nogal eens wat vragen over :P
BertDB

Bericht door BertDB »

Heb nog een redelijk aantal LM4562's liggen.
LME49600's zijn gesampled.

Ik zoek namelijk nog een goede hoofdtelefoonversterker voor in m'n geïntegreerde versterker.
Momenteel heb ik er één opgebouwd met BD139 en BD140's met een NE5532 in de voortrap, maar het geheel is mij te groot..
Klinkt wel lekker, maar ik denk dat deze het beter zal doen :mrgreen:
Arno

Bericht door Arno »

Weet je zeker dat die volumeknop niet van die andere shop komt? Lijkt wel een b*ttplug :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Nogal wiedes dat je gelijkspanning op je uitgang hebt staan, je hebt geen dubbele voedingsspanning voor de opamps gebruikt ... :shock:

Edit: na nog een blik te hebben geworpen op je schema en de opgebouwde print blijkt dat daar nogal wat discrepantie tussen te zitten, misschien in 't vervolg het schema (incl. voeding) compleet tekenen, en niet delen ervan? Dat bevordert de duidelijkheid en leesbaarheid! Dan blijkt namelijk dat je wel een dubbele voedingsspanning gebruikt :mrgreen:

Met vriendeljke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Weet je zeker dat die volumeknop niet van die andere shop komt? Lijkt wel een b*ttplug :mrgreen:
Weet zeker dat die van modushop komt :lol: , maar die associatie had ik er dus ook bij :-&

@ Sander
Schema heb ik hier (in mijn simulatie prog) wel duidelijk staan hoor, zal hem nog even hier op het forum veranderen :)
Overigens kun je het wel zien aan VCC en VDD, maar ik ben het met je eens, het kan duidelijker. Gaan we at aan doen! :D

Kijk je naar de offset votlage van de LME49600 dan zie je dat deze kan liggen tussen de 17mV en 60mV. Dat is natuurlijk wel "worst case", maar goed ik moet dadelijk zelf even bepalen hoe "erg" het is.

http://www.national.com/ds/LM/LME49600.pdf
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

b_force schreef:
Arno schreef:
Weet zeker dat die van modushop komt :lol: , maar die associatie had ik er dus ook bij :-&
En ik maar heel braafjes aan een neger donker gekleurde medemens-zoen denken.. O:)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Toch maar eens een keertje kicken dit topic. Is interessant genoeg.

Groeten,
Mischa
SuperR

Bericht door SuperR »

Was er elders al niet een headphone-amp-topic welke vergelijkbare IC's gebruikt?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zeker, maar ik wil Bart ook scherp houden. In dat andere topic wordt een ander schema gebruikt :wink: .

Groeten,
Mischa
Plaats reactie