Beste allen,
Vorige week was ik bij een demo van de LINN ethernet streamers. We hoorden de Acurate en de (dure) Klimax. Beiden gebruiken een Wolfson WM8741 DAC. De Acurate klonk als een high-end OS DAC. De Klimax ging echter een stapje verder wat voor mij een nieuwe referentie was. Het geluid kwam, in tegenstelling tot de Acurate, volledig los van de speakers. Het 'zweefde' als het ware, heel erg mooi. Een klein doch substantieel verschil. Als iemand had gezegd dat er een 'echte' analoge bron draaide had ik het geloofd. Aangezien ik zelf met de OPUS DAC stoei, die ook deze DAC chip heeft, heeft de Klimax me getriggerd. Het verschil achter de DAC tussen de Acurate en de Klimax is, voor zover ik heb kunnen nagaan, alleen het gebruik van 2 Lundahl 1627 trafo's. Beide modellen gebruiken achter de DAC een opamp (LM4562). Op de product sheet van de WM8741 wordt een voorbeeld I/V implementatie geschetst met gebruik van een opamp. Aangezien ik weinig ervaring heb met trafo's zou ik willen vragen of er hier iemand aanwezig is die deze of een andere I/V schakeling kan schetsen waar de Lundahl is geïmplementeerd in de output stage.
Wolfsonn WM8741 DAC I/V met Lundahl trafo
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Wolfsonn WM8741 DAC I/V met Lundahl trafo
Ik zie op dat schema een Voltage out, dus een spanningsuitgang, dus hoeft er geen I/V-omzetting plaats te vinden.
Er is wel wat info over maar dan moet ik even achter mijn oor krabben waar ook alweer
Er is wel wat info over maar dan moet ik even achter mijn oor krabben waar ook alweer
- SSassen
- Contacteer:
Re: Wolfsonn WM8741 DAC I/V met Lundahl trafo
Concept is simpel, je doet een stuk buffering vanuit de DAC met een opamp, daar knoop je dan de trafo aan vast, de trafo is het laagdoorlaatfilter wat je normaliter met opamps uitvoert.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com