Hellup, ik ga een UCD180 versterker bouwen !!??

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudolf

Hellup, ik ga een UCD180 versterker bouwen !!??

Bericht door Rudolf »

Als vervolg op mijn vragen over de parrallelle aansluiting van secundaire wikkelingen, wil ik maar mijn bevindingen hier neerschrijven. Eerst moest ik de spullen bestellen, gedaan bij Hypex. Dan ga ik eens de instructies lezen. Maar er is veel over geschreven op allerlei fora; maar veel gaat dan toch over mods en tweaks, over mensen die het net even anders doen omdat ze (denken dat) ze er verstand van hebben. Ze gaan dan de hypex modules wijzigen , eigen voedingen bouwen die (wellicht) beter zijn enzzz.
Ik wil de zaak gewoon recht toe recht aan netjes in een kast bouwen, klaar. En dan komen er wel wat vraagjes los, dat kan ik je verzekeren. Ik weet niet hoe uitgebreid de instructies van Hypex zijn. Ik ga dus de Barco Army Goods trafoos gebruiken en dubbel mono werken. 2x voeding ST besteld en twee maal UCD180ST. Heb nog een oude versterker behuizing leeggemaakt; eerst maar eens werkend zien te krijgen, later ga ik wel voor mooi.
Weet iemand of er op de vele fora ook een draadje is dat het zelfde doet als ik, van een simpel iemand met weinig kennis maar een paar rechtse handen en een gezond verstand? Dan ga ik dat eerst lezen.
Ruud
Laatst gewijzigd door Rudolf op di 05 jan 2010, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Hellup, ik ga een UCD180 versterker bouwen !!??

Bericht door Marp »

Ik zou gewoon even de Hypex modules afwachten. Daar valt in elk geval niets aan te bouwen: in je gereed staande kast schroeven, enkele draadjes aansluiten volgens de bijgeleverde instructies, en spelen maar. In principe is dat heel recht toe recht aan.

Loop je dan ergens tegenaan, dan kan je altijd nog hulp inroepen. Jezelf grondig mentaal voorbereiden op het aansluiten van de kant & klare modules roept alleen maar verwarrende vragen op die achteraf waarschijnlijk ook nog irrelevant blijken te zijn. Maak jezelf daar dus niet al te druk over. ;)
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Dat geeft de burger moed! En mij dus ook!
Ruud
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Helemaal met Marp eens! Eerst alle onderdelen in huis halen en dan gewoon lekker kijken hoe het moet. Wat je van plan bent is met afstand de meest simpele manier om een versterker in elkaar te knutselen met maximaal resultaat!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rudolf, heb je de zoekfunctie van het forum al geprobeerd?
Als je bijvoorbeeld als zoekterm "ucd180" gebruikt kom je heel wat info en foto's tegen.
Die modules worden veel gebruikt en er hier hier al heel wat over geschreven.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Er is heel veel over te vinden, dat heb ik gezien, maar veel toch van electronerds, die toch over dingen schrijven waar ik geen verstand van heb; op diy audio zijn er hele discussies over details binnen de ucd modules, met de ontwikkelaars zelf (van Hypex) die daar mee discussieren; best wel gaaf dat zoiets kan, maar gaat mij meestal boven de pet. En bijna overal zijn de schrijvers toch minstens zo eigenwijs (en wijs wellicht) dat ze de voeding zelf wel in elkaar frutten. Ik wil gewoon eerst kijken of ik het goed werkend kan krijgen. Ik maak me vooral zorgen over de "aarding" zal ik maar zeggen. Ik wil het ongebalanceerd aansluiten, met cinch ingang; misschien ook wel gewoon zonder aarde de 230 Volt aansluiten als dat kan; dat laatste hoeft niet echt, maar dan moet ik uitvogelen waar het "aarden" dan aanmoet en waar het stopt om het maar in mijn simpele bewoordingen te zeggen.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik vind het al raar dat er op de basisaansluiting in het bijgeleverde schema van de voedingsprint vanaf de trafo twee draadjes bij elkaar gaan en dan 2 apart worden aangesloten; hoe verhoudt zich dat tot mijn geval, met de Barco trafo(zie eerder draadje)? Die met een sterretje bij elkaar en de andere twee apart? Ik ga dubbel mono doen dus een trafo per een voedingsprint en een ucd module per kant.
Ruud
Leeuwarden

Ruud,

Foto's alsjeblieft.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Niet om te zeuren, Ruud. Maar voor de leesbaarheid is het iets makkelijker als je af en toeaan het eide van een zin op "enter" drukt. :wink:
voor de duidelijkheid pakken we even jou eerdere topic over de trafo erbij: klik.

Dan over de trafo's.
We hebben het dus over deze:
1510_Ringkerntrafo,_2_x_30_volt_8_amp__250VA.jpg
en die ga jij aansluiten op deze:
Hypex PS ST.gif
Hypex PS ST.gif (24.21 KiB) 5815 keer bekeken
ST_mechanical.pdf
(29.83 KiB) 89 keer gedownload
UcD-supply-ST.pdf
(155.27 KiB) 107 keer gedownload
Okee. het is de bedoeling dat de trafo op een bepaalde manier manier aangesloten word.
Hier heb je zogeheten "faston" stekkers voor nodig, die kun je krijgen bij de Gamma op de Veursestraatweg.
Neem zo'n doosje waar ook zo'n perstang bij zit. alhoewel ik dringend zou aanraden om de stekkers na het persen ook goed te solderen.
die tangen geven niet al te veel persdruk, vandaar.

Je gaat hier gebruik maken van een zogeheten "symmeterische voeding".
Dat wil dus zeggen dat je twee draden bij elkaar aanluit en twee elk apart.
De draden die bij elkaar komen worden het nulpunt, ook wel "massa" of "GND" genoemd.

Monteer een stekker aan de zwarte draad en plaats deze op J9.
Monteer een stekker aan de oranje draad en plaats deze op J7.
Monteer een stekker aan de rode en bruine draad samen en plaats deze op J8.

Voor de kleuren baseer ik me op dit bericht:
Rudolf schreef:
Met bruin en rood aan elkaar geven de andere twee 64 Volt, verder niks raars, warm of zo, maar wel BROM!. Die 32 Volt 250 VA kan ik wel gebruiken voor een UCD180 versterker denk ik. En ik heb twee trafo's.
(Eventuele brom werd zeer waarschijnlijk veroorzaakt omdat er geen belasting aan de trafo hing.)

Zet nu je multimeter op gelijkspanning en meet op J1, J2 en J3.

Veel duidelijker dan dit kan ik het niet maken.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik ben erg dankbaar voor jullie reacties, maar ik zeur toch niet?
Ik ga dit nog even checken maar volgens mij beantwoordt dit wel mijn eerste vragen!
Bedankt!
Ik zal fotoos maken en plaatsen, als dat lukt hoor!
De Faston stekkertjes zitten er bij, en ik ben dol op solderen, vast is vast
maar alleen knellen: NEE HOOR!
Wel kom ik met nog een paar vragen, dat is zeker!
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik wilde voor de UCD180 32 Volt AC gebruiken, 250VA, en dan de voeding,
en die kreeg ik door Rood en Zwart bij elkaar te nemen en ook Bruin en Oranje samen.
Vandaar de vraag hoe dat in drieen splitst op de ingang van de voedingsprint van Hypex.
Ruud
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee, dat kan niet, de trafo MOET symmetrisch aangesloten worden anders heb je geen nulpunt.
Trouwens, het maximale afgeven vermogen zal altijd 250 VA blijven, ongeacht of je de wikkeklingen serieel of paralel zet.
P=U x I, Vermogen is spanning maal stroom.
Serieel : 60 volt X 4 Ampere = 240 VA.
Paralel : 30 volt X 8 Ampere = 240 VA.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

OH; Getver, dan zakt het hele project nu reeds door het ijs; er mag niet meer dan 55 volt op de voeding gezet, geen 60. Wat zonde! Ik dacht dat ik mijn huiswerk zo goed had gedaan. Het gekke vind ik dat ook de eigen Hypex trafo heeft vier draadjes uit, en geen drie, die dan -30*0*+30 geven, of welk voltage dan ook?
Dus die trafoos kopen zie ik dan ook niet zitten.
Ik zal het toch wel verkeerd begrijpen allemaal.
Dat krijg je als een nitwit zich aan zoiets waagt.
Ruud
Leeuwarden

Die Hypex trafo geeft 2x 30V Die Baco trafo ook... Als je nu even goed leest hoe je het aan moet sluiten, komt het volgens mij helemaal goed...
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik ben inmiddels aan het studeren, meerdere mensen zeggen dat het gewoon kan, dus dan moet het kunnen. U hoort nog van mij! Allen dank voor het meedenken.
Ruud
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rudolf schreef:
OH; Getver, dan zakt het hele project nu reeds door het ijs; er mag niet meer dan 55 volt op de voeding gezet, geen 60. Wat zonde! Ik dacht dat ik mijn huiswerk zo goed had gedaan. Het gekke vind ik dat ook de eigen Hypex trafo heeft vier draadjes uit, en geen drie, die dan -30*0*+30 geven, of welk voltage dan ook?
Dus die trafoos kopen zie ik dan ook niet zitten.
Ik zal het toch wel verkeerd begrijpen allemaal.
Ik denk (weet wel zeker) dat jouw basis gedachte helemaal verkeerd is.
Ik zal proberen uit te leggen wat dat inhoud.

Bij een gewone (=asymmetrische) voedingsspanning heb je te maken met een + en een - waarbij het spanningsverschil positief is ten opzichte van de -. bijvoorbeeld 30 Volt.

Bij een symmtrische voedingspanning heb je een +, een 0, en een - waarbij het nulpunt in het midden van de + en de - ligt.
dit houd in dat je een positieve spannings verschil hebt tussen de + en de 0 van 30 Volt.
Tussen de - en de 0 heb je een negatief spanningsverschil van 30 volt.

Het spannings verschil tussen + ten opzichte van de - zal dus overeenkomstig 60 volt zijn.

Pakken we de datasheet van de UCD180 erbij:
UcD180HG_datasheet.pdf
(488.29 KiB) 56 keer gedownload
Dan zien we dat de maximale voedingspanning een symmetrische 50 volt DC mag zijn.
Dat tekentje (+/-) betekend in dit geval symmetrisch. dus + 50 volt ten opzichte van de 0 en -50 Volt ten opzichte van de 0.

Jij zag die 50 volt aan voor de totale spanning nietwaar?

rekenvoorbeeldje: 2 X 30 Volt wisselspanning (AC) vermenigvuldigd met een factor 1.41 geeft 42 volt gelijkspanning (DC).
waarmee je dus ruimschoots onder het maximum van 50 Volt blijft.

Want de versterker kan in totaal 100 volt hebben tussen + en -.
Jij bied hem 84 volt aan. dus geen enkel probleem.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Mijn hele reactie was opeens verdwenen!
Nog maar eens dan. Eerst maar eens proberen fotoos te plaatsen, van de trafo en mijn kast.
PICT3844.JPG
Nou gaat het wel goed; nu nog de tekst op de Barco trafo.
PICT3843.JPG
OK; wat Ray schreef klopt dus helemaal; ik was erg in de put toen ik dacht dat het niet kon wat ik wou.
Met de Bruine en de Rode draad samen op de J8 en de Zwarte op J7 en de Oranje op J9,
(de sinustekentjes); aangesloten op de Supply krijg ik daar 43.8 DC Volt uit, onbelast.
Heb keurige ringen gekocht om de trafo's te monteren (2 rubberen ringen en een metalen bovenop)
Een hoop Faston klemmen aan draadjes gekneld.
Ik wil de boel ongeaard aansluiten; heb wel een dik snoer eraan gebreid, maar slechts twee draden aangesloten. Via zekeringhouder naar de trafo's.
Ik hou eerst het schema maar aan dat bij de Supply zit.
De + en de _ en de Ground aan de versterkerprint aansluiten snap ik.
LS + en - snap ik ook.
Bij de voedingsprint kan ik nog een led aansluiten; lukt ook wel.
Dan is er nog een dun draadje getekend, DC protect naar de + van de LS.
Moet ik die altijd aansluiten?
En dan is er nog een dun draadje van amp on op de voeding naar de laatste aansluiting bij IN/Ctrl.
Moet ik die ook altijd aansluiten?
Dan aan de IN kant; ik wil een klein coaxkabeltje gebruiken, plus aan plus, afscherming aan de min of aan de ground? En ingang niet aan de kast (de nylon ringetjes gebruiken)
Dan schroef ik de versterkermodule aan de kast met het blauwe koelprofiel; verder heb ik niets aan de kast verbonden? Is dat goed of slecht?
Jullie zien wel dat ik van de theorie niet veel kaas heb gegeten.
Maar ik wil wel alles zeker weten voor ik er 230 Volt op zet.
Ik heb er nu wel weer vertrouwen in.
Ruudjoo
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik dacht dat jullie zulke draadjes zo leuk vonden? Maar ik krijg geen reacties meer. Jammer.
Zelf maar weer wat bedacht; ik heb de ground van de beide voedingsmodules toch ook maar aan de kast geschroefd; de kleine draadjes van amp on en CTRL ook aangesloten; bij IN de + aan de +, coaxafscherming an de Ground van IN en een apart draadje van de - naar de cinch buitenkant. Cinchbus wel met de nylon ringetjes gemonteerd. Laatste checks doen en fotootje maken maar nu.
En dan wordt het menens. 230 Volt er op. Klinkt erg veel ineens maar ik durf het wel. Is maar geld toch? Maar ja, wel mijn zakgeld, en zo erg veel krijg ik niet van mijn vrouw. Zeker niet als ze ziet wat een rotzooi ik daar voor koop.
Ruud
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik jou was zou ik eens een paar goede foto's posten van hoe je alles nu precies hebt aangesloten. Kunnen wij het controleren. Dan pas de spanning erop. Dit spul werkt fenomenaal als het goed is aangesloten, uitermate zonde dus als zaken stuk gaan door onoordeelkundig gebruik.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rudolf schreef:
Ik dacht dat jullie zulke draadjes zo leuk vonden? Maar ik krijg geen reacties meer. Jammer.
Sorry, ik had over je eerdere bericht heengekeken.
Het ziet er goed uit.
Werk rustig en stap voor stap.
Ik zou willen adviseren om niet alles tegelijk aan te sluiten maar om het stukje bij beetje te doen.
Hou de multimeter erbij en controleer na iedere stap de spanningen.
Zo hou je goed overzicht. eerst de trafo's aansluiten, dan spanningen meten.
Vervolgens de voedings modules aansluiten en dan weer meten.
Als laatste de UCD's aansluiten en weer meten.
Dan komt het vanzelf goed... :)
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik zal vandaag een scherpe foto maken van hoe het zit en in stapjes opschrijven hoe het is aangesloten.
Is niet een echt mooie behuizing maar voor een eerste keer moet het voldoen; ik heb het front van deze ouwe leeggehaalde yamaha wel "mooi" gemaakt, dus alsie dicht is en in de kast staat valt het wel mee.
Daar moet ik nog twee gaatjes in boren voor twee ledjes; lijkt me wel leuk.
Voor het functioneren moet het niks uitmaken.
Ruud
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Weer was ik alles kwijt toen ik een fotootje probeerde toe te voegen. Ik ga het hele verhaal niet nog eens typen, sorry hoor. Maar hij doet het perfect. Andere keer meer.
Ruud
Bijlagen
BROMUCD1.jpg
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Nog eentje dan? Of twee, gaat dat ook? Effe proberen.
Bijlagen
BROMUCD2.JPG
PICT3849.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Leuk dat hij werkt. :D verder geen last van brom?
Ik zou willen voor stellen dat je wel probeert om te bedrading wat beter en strakker te plaatsen.
De netentree is op zich wel stevig, maar staat een beetje vreemd. :-s
Daar wordt normaal gesproken zoiets voor gebruikt:
DSCF0267.jpg
DSCF0267.jpg (13.92 KiB) 5372 keer bekeken
Zie hier: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=768

Dan die gele draad waar de netspanning doorheen gaat. die heb je getyrapt aan de de bodemsleuven. =;
Daar zijn hele mooie voetjes voor die maar een paar dubbeltjes per stuk kosten:
IMG_0228.JPG
de kroonsteen kan op zich wel, (alhoewel hier een hoop mensen over vallen...) ik zou een maatje groter nemen, en hem niet zo strak vastzetten dat hij knikt. plaatje kunstof eronder is wel okee. O:)

Ik mis een netschakelaar en indicatie led? 8-[
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ja, nu ik weet dat ik het kan (ahumm) ga ik het nog wel mooier maken en vooral netter en beter. Misschien wel twee monoblokken, als ik een paa mooie behuizingen kan vinden.
Er branden nu ook al twee blauwe leds op het front.
Die kroonsteen vind ik ook niet zo, maar je ziet ze vaak bij zelfbouwers dus ik dacht het mag vast we. Ga ik wel solderen. Wat heeft zo'n toch redelijk dikke trafo een dunne draadjes voor de netspanning zeg; en dan gaan wij tuinslangdikke kabels aan de luidsprekers hangen??!!
Hij is volledig stil zonder bron; ook geen mechanische trafobrom, alleen de eerste seconde dattie aangaat.
Dank allemaal voor het meedenken.
Er waren wel meerdere forums nodig voor ik het durfde af te maken maar dan heb je ook wat.
Hij stuuret nu Rogers monitors aan met een mooie voorversterker er voor. Klinkt goed hoor.
Binnenkort een B1 buffer preamp.
Moet nog in een mooi kastje.
Ruud
Plaats reactie