Pagina 1 van 2

Monacor SPH-135KEP full range?

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 12:50
door JeroenKV
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 13:15
door sietse
Hoi JeroenKV,

Bij mij gaat ie tot 4,5 kH. 6dB, waarna het wordt overgenomen door de visaton MHT 12 ribbon tweeter. Ook 6dB. Ik heb het met hogere scheidingsfrequenties geprobeerd, maar vond dat dat ten koste ging van de levendigheid in het midden en hoog.
Ik heb de SPH ook, per ongeluk door foutje op de printplaat van het filter, als breedbander beluisterd. En dat klonk ook niet verkeerd samen met de ribbon.
Het hangt er denk ik een beetje van af hoe laag de tweeter ingezet kan worden.

Sietse

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 14:09
door JeroenKV
sietse schreef:
Hoi JeroenKV,

Bij mij gaat ie tot 4,5 kH. 6dB, waarna het wordt overgenomen door de visaton MHT 12 ribbon tweeter. Ook 6dB. Ik heb het met hogere scheidingsfrequenties geprobeerd, maar vond dat dat ten koste ging van de levendigheid in het midden en hoog.
Ik heb de SPH ook, per ongeluk door foutje op de printplaat van het filter, als breedbander beluisterd. En dat klonk ook niet verkeerd samen met de ribbon.
Het hangt er denk ik een beetje van af hoe laag de tweeter ingezet kan worden.

Sietse
Zou een Monacor MSH-115 wat hoger kunnen doorlopen?
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Eigenlijk wil ik niet filteren onder de 8khz....

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 14:17
door sietse
Geen idee. Als je een tweeweg gaat bouwen zou ik de SPH135 KEP gebruiken. Dit is een bas/mid unit. De andere meer een mid.

Sietse

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 15:04
door JeroenKV
sietse schreef:
Geen idee. Als je een tweeweg gaat bouwen zou ik de SPH135 KEP gebruiken. Dit is een bas/mid unit. De andere meer een mid.

Sietse
Ik wil voor een 3 weg gaan. Ik heb nu en open baffle proto waar ik units in wil gaan testen (op dit moment een tangband). Ik zoek een echte goede breedbandige middentoner voor 200 - 8000hz.

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 16:03
door RobT
Beide monacors houden het voor gezien boven 10 k zie ik, toch tweetertje nodig. Ik zou ze niet tot 8 k gebruiken, ze bundelen (ong. boven 1,5 k) en vooral de kevlar-unit zal wat opbreken boven 5k. Ik zou hoe dan ook wisselen bij 4 a 5k, een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 16:21
door JeroenKV
RobT schreef:
Beide monacors houden het voor gezien boven 10 k zie ik, toch tweetertje nodig. Ik zou ze niet tot 8 k gebruiken, ze bundelen (ong. boven 1,5 k) en vooral de kevlar-unit zal wat opbreken boven 5k. Ik zou hoe dan ook wisselen bij 4 a 5k, een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100hz met -6db ter ondersteuning)

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 20:09
door sietse
JeroenKV schreef:
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?

Ik filter mijn woofers op ca 100Hz 6dB met spoel.
Mijn bas/mid ( sph) op ca 4,5 kH 6 dB met spoel
en de tweeter 6 dB met cond. uiteraard.
Gaat prima.
RobT schreef:
een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Ben ik met Rob eens

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 21:49
door RobT
Er zij mensen op dit forum die werken met die SPH135, je zou ze eens kunnen vragen, praktijkervaring is altijd beter. Natte vingerwerk van mijn kant: bij 3,5 k affilteren met 6 db, 4 a 5k met 12db. Probeer het is, horen hoe dat klinkt... Misschien kun je aan een watervalplotje komen, kun je zien waar ie moeilijk gaat doen en daar moet je 'm dan hebben weggefilterd.
Een 19 mm tweeter werkt prima vanaf 4k, zelfs lager als je hem steil filtert.

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 7:20
door JeroenKV
sietse schreef:
JeroenKV schreef:
Stel ik pak een SPH135 KEP en filter op 5khz met -6db naar een Vifa XT19TD00-04, dat zou goed moeten gaan?

Voor het laag kan ik hem wel gewoon zonder filtering laten uitdoven? (Woofer gefilterd op 100Hz met -6db ter ondersteuning)
Ik ken de tweeter niet. De gegevens staan niet in de link van jou eerste post hier. Als die kan beginnen bij 4 a 5 kHz zou het best es kunnen werken. Misschien nog een eventuele rendements aanpassing?

Ik filter mijn woofers op ca 100Hz 6dB met spoel.
Mijn bas/mid ( sph) op ca 4,5 kH 6 dB met spoel
en de tweeter 6 dB met cond. uiteraard.
Gaat prima.
RobT schreef:
een tweeter doet het gebied van 5 tot 10k (en verder) gewoon mooier.
Ben ik met Rob eens
Hi Sietse,

Wat is de waarde van de spoel die je bij 4,5khz op de SPH135 gebruikt? Het rendement van de Vifa XT19TD00-04 is gelijk aan de SPH135.
(De Vifa ringradiator vindt je op http://www.tymphany.com/prodvifa.php onder XT line).

In het laag laat je de SPH135 gewoon ongefilterd uitdoven? Dat integreerd goed met een -6db woofer?

Jeroen

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 18:04
door erik klijnsmit
JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis

Afbeelding

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 18:58
door JeroenKV
erik klijnsmit schreef:
JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
Hi Erik,

Leuke aanbieding!! Waar woon je ergens? (Ik in Uitgeest NH).

Heb je geen last van bundeling etc.? Ik ben het er wel mee eens dat een tweeter waarschijnlijk het gebied boven de 5khz mooier doet.

Hoe heb jij die tweeter nu uiteindelijk aangesloten op de 135kep? Een spoel van 2,2uf, dus -6db? Waarvoor is die weerstand van 1 ohm? (rendement?)

Jeroen

Re: Monacor SPH-135KEP full range?

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 19:08
door erik klijnsmit
JeroenKV schreef:
erik klijnsmit schreef:
JeroenKV schreef:
Ik lees e.a. over deze unit. Hij wordt o.a. ongefilterd ingezet, maar gaat dat goed? (belastbaarheid, bundeling etc.?? :? )
http://www.monacor.com/int/en/produktse ... r=EN&typ=u

Ik zou hem dan kunnen combineren met een Vifa XT19TD00-04, die ik -6db op 8khz filter.
http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/foto_xt19td00.jpg
kom eens luisteren, zou ik zeggen,

ik heb hem in de betonnix zitten
hij speelt full range (200hz tot 10khz)

hier een watervaldiagram van de monacor 135kep gemaakt door jeroen d , bij mij thuis
Hi Erik,

Leuke aanbieding!! Waar woon je ergens? (Ik in Uitgeest NH).

Heb je geen last van bundeling etc.? Ik ben het er wel mee eens dat een tweeter waarschijnlijk het gebied boven de 5khz mooier doet.

Hoe heb jij die tweeter nu uiteindelijk aangesloten op de 135kep? Een spoel van 2,2uf, dus -6db? Waarvoor is die weerstand van 1 ohm? (rendement?)

Jeroen
ik woon in de hoeksche waard z-h.
(122 km bij jouw vandaan)

de tweeter heb ik een condensator van 2.2uf voor staan.
verder nog een l-pad (twee weerstandjes) om het rendement wat naar beneden te halen.
de tweeter zet in bij 9khz.

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 20:28
door sietse
@ JeroenKV,

Mijn bas/mid laat ik inderdaad van 0 tot 4500 Hz meelopen.
Het volgende is niet iedereen met mij eens, maar als je de bas filterd met een spoel, en de mid of bas/mid als breedbander schakeld, werken ze elkaar tegen in het laag, omdat ze dan fase verschil hebben. Het verschil tussen gefilterd of als breedbander is nogal bijzonder duidelijk te horen. Als je er al aan begint, gewoon beide mogelijkheden uit proberen. Er is een filosofie dat een gesloten ruimte fase draaiend kan werken. Maar daar heb ik nog steeds niet alle vertrouwen in, bovendien is, als ik het ooit goed gesnapt heb, het kast volume dan vrij klein.
Bekijk de link ook maar eens. Misschien heb er wat aan.
viewtopic.php?t=501

@ Hoi Erik,

Zo te zien ben je nog steeds dik tevreden met je project. Volg het af en toe nog want de afwerking lijkt ook aardig te lukken.

Groet Sietse

Geplaatst: di 09 aug 2005, 20:09
door indoubt
Leuk topic.......

Playing since last week:


Met tweeter Seas KT25N. Filter is nu alleen maar 2.67uF in serie met tweeter (een 2.2uF en 0.47uF parrallel) resulterend in een crossover van circa 10Khz.

De units slissen nog een beetje, weet nog niet of dit aan filter ligt of aan inspelen.

Er moet bij mij nog iets meer BAF in, laag kan denk ik nog wat strakker.
Afbeelding

Geplaatst: di 09 aug 2005, 20:26
door voodooless
Ik gebruik twee 135's ongefiltert (nog). tweeter zit 1e orde op zo'n 7 Khz, met een simpel capje :)

Klinkt best aardig, maar het is nog steeds een tijdelijke oplossing, verre van optimaal.

Geplaatst: di 09 aug 2005, 21:44
door sietse
Ik denk dat jullie de tweeter te hoog willen laten inkomen omdat jullie te veel verwachten van de gebruikte speakers?

@ Indoubt die link is denk ik fout. Krijg niets te zien.

Sietse

Geplaatst: di 09 aug 2005, 22:28
door voodooless
sietse schreef:
Ik denk dat jullie de tweeter te hoog willen laten inkomen omdat jullie te veel verwachten van de gebruikte speakers?
Correct! De KEP kan hoog door, en doet dat nog best aardig, maar een tweeter biedt veel voordelen vanaf de 2.5~3 Khz:
- Meestal minder vervorming dan de kep
- betere afstraling dan de kep
- gladdere verloop

Geplaatst: wo 10 aug 2005, 13:44
door sietse
Probeer voor de aardigheid eens de 135-jes met een spoeltje ( 6dB ) het hoog er af te filteren. Zou mij niet verbazen dat het meer WAF gaat opleveren. Bij mij krijg ik nog al eens het idee dat ik naar breedbanders zit te luisteren, maar dan wel met meer rust.

Sietse

Geplaatst: za 17 sep 2005, 0:26
door indoubt
Toch nog een ander filter geprobeerd op circa 4,5 kHz. 1e orde dus alleen een spoel en C.

Het wordt allemaal iets meer ingetogen maar het totaalbeeld wordt wel wat beter. Vooral het mid hoog wint, de tweeter is toch iets beter in deze range. You win some you loose some maar overal is het iets beter.

Geplaatst: za 17 sep 2005, 12:38
door Jasper Joppe Geers
Ok, ik schrijf ook even mee ondertussen.. De 135KEP doet dus het meeste en beste werk tot 3- 3,500 Hz?? Ok, staat genoteerd!

Geplaatst: za 17 sep 2005, 13:20
door jeroen_d
Ik heb voor Erik Klijnsmit een filter op 3 kHz gebruikt. Dat was een eerste serieuze variant wat mij betreft, ik ben niet bepaald kapot van zijn eigen oplossing om de KEP full range door te laten lopen in het hoog (laag geen probleem mee). Zoals ook anderen hier al opmerken, dat gaat teveel ten koste van helderheid in het midhoog. Maaaar, als ik de gelegenheid had gehad tot verdere experimenten met een andere tweeter, zou ik bij hem het overnamepunt liever zelfs nog lager op 2000 Hz hebben gelegd. Het vervelende van die KEP is dat hij op de luisteras dusdanig vlak doorloopt dat het bundelen des te meer opvalt. Ik was niet geheel tevreden over het resultaat. Dat tweetertje van jou Jasper vertoont vanaf 2500 Hz een heel mooi gedrag dus ik zou die overnamefrequentie zeker ook in overweging nemen.

Geplaatst: za 17 sep 2005, 14:06
door Jasper Joppe Geers
Ik zou in mijn geval ook zeker de KEP alleen als mid inzetten, het verhaal breedband is bij mij niet van toepassing.. Maar is 2000 Hz niet erg laag?

Maar ik dacht zelf altijd dat het laag globaal genomen het gebied is van 0 tot 500 Hz, mid van 500 tot 4500 Hz, en hoog vanaf 4500.. Ik dacht dus zelf rond de koers van 4000/4500 de tweet in te zetten.. Ik hoop wel dat ik in mijn kast het verhaal bundeling wel zoveel mogelijk kan voorkomen!

Maar goed, goede raad is duur zeggezewelles, dus zal ik mijn ogen en oren open houden! :)

Geplaatst: za 17 sep 2005, 14:19
door jeroen_d
Hoog vanaf 4500 Hz is niet heel gebruikelijk. Meest voorkomend is 2500-3000 Hz. Bij 2000 Hz komt de afstemming kritisch, anders hoor je de overgang. Maar ik vind dat het mooist, nadat ik het eenmaal goed gekregen heb. Bijna alle tweeters kunnen 2000 Hz goed aan, zeker de versies met een kamer erachter. Bij jouw tweeter zoals gezegd beter iets hoger, dan zit je op een hele erge standaardwaarde van 2500 Hz.

Laag op 500 Hz is helemaal niet zo gebruikelijk meer tegenwoordig. Mensen pakken liever een wat lager overnamepunt om geen problemen met de overgang te hebben en het vocale gebied zoveel mogelijk door de mid te laten weergeven. Daar is dus momenteel het meest gebruikelijk tussen 200 en 300 Hz.

Geplaatst: za 17 sep 2005, 14:22
door Jasper Joppe Geers
Da's helder en duidelijk!

(Qua uitleg en in het gehoor!)