nog een el-cheapo TQWP125 horn met FX200 + HT17 van Fostex

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Àadjo

nog een el-cheapo TQWP125 horn met FX200 + HT17 van Fostex

Bericht door Àadjo »

Ik ben van plan om de TQWP125 te gaan maken met FX200 en HT17 van Fostex.
Twee bouwtekeningen is alles wat ik heb, ik heb daar zelf niet aan gerekend (weet ook niet met welk programma) .

Het TQWP125 ontwerp is een gesloten kast, met daarin een Voigt pijp. In dit ontwerp is een zgn. "Cavite Vide" te zien met een smalle 4.05 cm opening achterin. Kan iemand mij vertellen waar dat voor dient?

Het zuster ontwerp de "Walrus" heeft dat niet en bovendien heeft die een poort aan de voorzijde (en is dus geen TQWP) Een wezenlijk ander ontwerp, maar ook bedoeld voor de FX200 .

Mijn vragen op dit forum zijn de volgende:

1) Zou een mix tussen het Walrus ontwerp en de TQWP125 mogelijk zijn? zodat de er een Walrus ontstaat met maar 20 cm (binnenmaat) breed? Hoe hoog moet die dan worden (en hoe diep): kortom hoe ziet het ontwerp er dan uit?

2) Als ik de TQWP125 ga maken, waar eigenlijk mijn voorkeur naar uitgaat vanwege de eenvoud en slankheid: hoe moet die dan inwendig gedempt worden (tissues absorbant) Net zoals in het ontwerp voor de Walrus is aangegeven of volstoppen met bijv. Dr Baileys longhair o.i.d.?

3) Zou het zinvol zijn om de holle ruimte in de TQWP125 te vullen met fijn zand? Wat zou het effect zijn?

Schiet er maar op... alle hulp en advies is welkom en alvast bedankt !
Bijlagen
TQWP125 plan FX200.jpg
Walrus FX200-1.jpg
Walrus FX200-2.jpg
RobertD
Contacteer:

Re: nog een el-cheapo TQWP125 horn met FX200 + HT17 van Fostex

Bericht door RobertD »

Ha collega :wink:

De loze ruimte in het TQWP ontwerp dient volgens mij als een soort Helmholz resonator. Die moet je dus zeker niet met zand vullen, want dan gaat de basweergave eraan.

Het Walrus ontwerp spreekt mij persoonlijk veel meer aan. Ik heb soortgelijke TQWT's met een simpel Philips drivertje erin.
Deze kasten hebben tenminste ook een normale diepte, die andere kasten zijn 60cm diep (!)

Je noemt in het begin van jouw post een andere tweeter dan op het Walrus ontwerp is genoemd, zijn die tweeters vergelijkbaar?
Ik vind het wel een heel interessant ontwerp.
Àadjo

Re: nog een el-cheapo TQWP125 horn met FX200 + HT17 van Fostex

Bericht door Àadjo »

Gezien de diepte geef ik ook de voorkeur aan de Walrus.
De Fostex FT17H nog nieuw en in verpakking op Marktpkaats gekocht (zoek maar eens, er is nog 1 paartje)
Die supertweeters wil ik boverop de kast plaatsen op `brass bars´ en inzetten vanaf ong. 14 KHz, ze gaan vreselijk hoog door.
Als het te scherp is, koppel ik ze gewoon weer af.

Hier nog een aantal horn ontwerpen om van te smullen.
http://www.quarter-wave.com/Gallery/Gallery.html
waaronder een FX200- FT17H combinaties...Dat geeft mij wel vertrouwen dat de combinatie zal "matchen".
maar in de hearing is the proof of the pudding.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”