3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 11 jun 2023, 23:45
Ik geloof het niet. Je hebt dit verhaal al vaker genoemd, maar ik zie het meer als een anekdote die nader onderzocht zou moeten worden dan als iets dat representatief is voor dipool luidsprekers. Vooral omdat je een paneelluidspreker als een magnepan echt niet kan vergelijken met Walters open baffle dipool die zoveel als mogelijk met dipool puntbronnen werkt.
En los van het fenomeen paneelluidspreker, ik heb ook wel eens normale monitor tweeweg speakers als gevolg van een bepaalde opstelling hele rare dingen horen doen.

Ik denk dat als je normale monitor speakers plaatst zoals Walter het heeft gedaan, hetzelfde gebeurt. Dit soort dingen zijn veel meer ruimte- en plaatsingsafhankelijk dan type speaker afhankelijk, zeker zolang de speaker in het middengebied klein is ten opzichte van de golflengte.
Dat mag je ook niet geloven Jeroen en je suggereert weer van alles. Het was een opmerkelijke waarneming destijds en de heer Tan was er niet blij mee. Het verschijnsel deed zich zich niet in die hoedanigheid voor in de studio met monitor luidsprekers. Alhoewel het geluid wel breed buiten de speakers kwam.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Misschien was ik niet voldoende duidelijk waar ik precies op reageer. Waar ik aan refereer is jouw opmerking “dat zou heel goed kunnen Walt”. Dat is het punt. Ik lees daar dat jij verband legt tussen de ervaring van Walt en de demo van Tan. Ik weet niet precies wanneer eerder, maar het leggen van een verbinding met de ervaring van Tan, in de context van OB, heb je eerder gedaan en vind ik te kort door de bocht. Die anekdote stel ik niet ter discussie natuurlijk, hoe zou ik kunnen, ik was er niet bij. Maar 40 jaar later dit verhaal vertellen aan Walter die met een heel andere speaker in een heel andere ruimte ook nog een andere waarneming beschrijft (het komt niet goed overeen met het Tan verhaal), dat gaat er bij mij niet in.

Leg me verder nog graag even uit wat ik allemaal “weer” (ook zo’n prikkelend woord) suggereer
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Check anders ook even die Tidal cd die ik noem (track 2), hoe klinkt dat uit fase op jouw systeem, in jouw ruimte?

Trouwens hoe we dit ervaren is ook weer persoons gebonden, ik weet nog dat Jeroen, ik en Jeroen zijn vrouw een discussie hadden hoe de arrenslee zich verplaatste in de bekende Roger Waters cd, dat hoorden we toch ook niet precies hetzelfde...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik heb antwoord van Siltech, de metalen plaatjes zijn hun niet bekend.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: ma 12 jun 2023, 10:03
Misschien was ik niet voldoende duidelijk waar ik precies op reageer. Waar ik aan refereer is jouw opmerking “dat zou heel goed kunnen Walt”. Dat is het punt. Ik lees daar dat jij verband legt tussen de ervaring van Walt en de demo van Tan. Ik weet niet precies wanneer eerder, maar het leggen van een verbinding met de ervaring van Tan, in de context van OB, heb je eerder gedaan en vind ik te kort door de bocht. Die anekdote stel ik niet ter discussie natuurlijk, hoe zou ik kunnen, ik was er niet bij. Maar 40 jaar later dit verhaal vertellen aan Walter die met een heel andere speaker in een heel andere ruimte ook nog een andere waarneming beschrijft (het komt niet goed overeen met het Tan verhaal), dat gaat er bij mij niet in.

Leg me verder nog graag even uit wat ik allemaal “weer” (ook zo’n prikkelend woord) suggereer
Guttegut, kan het wat minder aangebrand Jeroen? Ik reageer op iets wat Walt constateert en mij bekend voorkomt vanuit een eerdere situatie. Weliswaar ook met dipoolspeakers maar dat is w.m.b. niet eens relevant. Het is meer het gegeven dat akoestiek soms onverwachte sprongen kan maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Ik beloof je dat ik in het vervolg minder aangebrand reageer, zolang jij niet zomaar schrijft dat ik weer van alles suggereer. En guttegut mag je ook achterwege laten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

Onze katten vliegen elkaar ook al negen jaar met enige regelmaat in de haren maar heel nu en dan liggen ze ook heel gezellig tegen elkaar aan te slapen. Houdt zaken helder. Gewoon doorgaan dus…
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Zijn deze katten hier al bijna twintig jaar aan het katten. Af en toe blazen, hoge rug en een tik. Ze komen nog steeds thuis, het zal dus wel loslopen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik heb weer eens iets bizars gevonden:

https://www.kempelektroniksshop.nl/bran ... on-sx.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Dat wel weer wat anders dan een kabel van goud en zilver. Zitten helemaal geen stekkers aan :shock: Waar is het voor, of wat doet het?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Dat staat erbij beschreven, iets met resonatie, akoestiek etc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ja, je hebt gelijk;. Staat er bij. Maar welke :think:

https://www.google.nl/search?q=resonati ... TDur2v4HzM
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Een 1,78 m lange vergulde vibrator?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Nu geen Theo en Thea grapjes hè... Volgens mij werkt het toch het beste samen met deze: https://www.kempelektroniksshop.nl/acce ... k-box.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Vibratron works by resonating in response to acoustic pressure created by your speakers. When excited, Vibratron radiates even-order harmonics in a 360 degree wave pattern in sympathy with the music,
ah, fijne 2e orde harmonischen toevoegen :proost:
(hé da's bijzonder, een tweak waar duidelijk van is wat het doet)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Best leuke woofers die AT 10C77 maar nu toch deze erbij, schattige 18 incher:
Bijlagen
E0FBB7CD-711F-443D-8CD2-89DEF1CC987E.jpeg
8DB2EDC8-D11F-4546-BECF-D713EEA93250.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Kappa7 »

Mooie fruitschaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik heb de doos van deze woofer moeten opofferen om de Metrum HEX in te pakken, deze gaat naar een nieuwe eigenaar. Als ik nu achter mijn luisterstoel kijk, zie ik gelijk deze Void V18-1000 liggen. Spreekspoel 5” diameter, magneet 12”, woofer weegt 20 kg!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Mocht iemand trouwens een toepassing hebben voor deze monstelijke 18 incher, stuur dan maar een PB, ik zie mezelf niet snel opnieuw een project ermee beginnen. Ik had deze ooit in een basreflex kast:

viewtopic.php?t=4622&highlight=void
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door VintageHarry »

Maar was dat een succes? Het betreffende topic meldt daar niets meer over.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Persoonlijk denk ik dat deze woofer meer geschikt is voor een BP6, zoals de X1 op speakerplans, echter deze simpele reflex kast was al zware overkill voor onze kleine huiskamer toen. Deze Void woofer is ook zeer geschikt voor hoornkasten, wegens de stevige konus en de zeer sterke aandrijving, bijv. een DIY martin WSX of een CV earthquake, Cyclops ook een mooi ontwerp, leuk als extreme party sub voor thuis:

http://hornplans.free.fr/cb18_cyclops.html

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Goed nieuws, Audiotechnology kon vaststellen dat mijn defecte unit altijd netjes gebruikt was, en het defect derhalve niet mijn schuld. De driver wordt nu kosteloos gemaakt en terug gestuurd! Dat noem ik nu eens customer service!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door VintageHarry »

Dat is inderdaad netjes!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

top zeg :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Kappa7 »

Netjes.
Gesloten