Als je een Sonore doorknipt*, heb je er toch al twee? Een korte voor vaste opstelling, en een wat langere wanneer je wilt kunnen schuiven. Best flexibel toch?
Het waren nieuw erg dure interlinks, dus ik ga er niet zelf aan knutselen, dat is zonde, ook nu ligt de tweedehands waarde op circa 500 euro voor een origineel setje.
Net even lekker soldeer dampen gesnoven zo vlak voor het weekend, ik heb de Furutech FP-200b banaan stekkers vast gesoldeerd aan de Sonore luidspreker kabel, toch een wat beter contact dan die mini schroefjes.
Tevens bij het weer aansluiten op rechts op de versterker rood en zwart per ongeluk omgekeerd, dat klonk raar zeg! Had niet verwacht dat je zo makkelijk dat kon horen.
In de zomermaanden wordt het altijd erg warm in het luisterkamertje, in de middag en avond staat de zon er vol op, met een glas partij van in totaal 220cm hoog en 140cm breed.
ik heb nu als test een bestelling geplaatst bij suneclipse, voor witte screens om aan de binnenzijde van je raam te monteren, dat is natuurlijk minder effectief dan aan de buitenzijde, maar ik verwacht toch wel een effect, en geen last met vogelpoep, de glazenwasser etc. Bijkomend voordeel is mogelijk dat de plaatsing aan de binnenzijde ook nog wat doet qua akoestiek, is toch ruim 3 vierkante meter aan extra stof.
Geschatte levertijd 2 weken, dus nog even geduld hebben.
Ik speelde de laatste tijd in HQ player met DSD256, poly sinc gauss long, ASDM7. (De ASDM5EC trekt de nuc niet met DSD 256).
Nu als test DSD256, poly sinc gauss long, DSD7 256+fs.
Wat een verschil in het laag zeg, de DSD7 256+fs is veel aangenamer, minder drukkend, veel betere match met hoe het midhoog nu speelt met de Sonore speaker kabels.
Zo klinkt het in eerste instantie wel ja, ik vermoed echter dat dit meettechnisch niet vast te stellen is. Het is hetzelfde effect als bijv. de zilver/goud USB kabel die Jeroen toen gemaakt had. Het laag schoont op en kan daardoor harder gezet worden.
In mijn geval vond ik het laag te opvallend, ik kan dit via 6 filter curves aanpassen in HQ player, maar ik zat al op de -2db curve waar eerder met 1db meer laag ook nog goed ging.
Opvallende dit keer, het laag en de instelling hiervan waren al een tijd hetzelfde, enige aanpassing is van een zilver/goud naar een koperen speakerkabel voor het midhoog. Mogelijk trekt het zilver/goud zoveel detail eruit, dat het laag hierbij harder kan staan zonder te gaan overheersen. Let wel, we hebben het over verschillen van 1-2dB dus geen wereld van verschil, maar goed is goed en 1db te hard, niet goed.
Waarom de DSD7 256+fs nou een andere beleving qua laag geeft dan de ASDM7 weet ik niet, maar dit lijkt nu de betere match in mijn set.
Nee, op zich heb ik dit vaker gemerkt, ik ben tamelijk gevoelig voor teveel of te opvallend laag, te weinig laag stoort me dan weer niet.. Juist omdat de AT woofers zo clean spelen, mag het laag best stevig worden ingesteld, maar net teveel dan stoort het mij bij langer luisteren. Dat een HQ player instelling hier ook effect op heeft, was me eerder nog niet opgevallen.
Mijn ervaring met dat laag, en ook met het top-hoog, is toch ook wel dat dat ook van je stemming, vermoeidheid e.d. van het moment kan afhangen. Zeker na een vermoeiende dag is een tandje top-hoog minder juist wel prettiger. Dus niet op een enkel moment blind varen
Daar ben ik het mee eens, zal niet de eerste keer zijn. Dat maakt het ook zo lastig om dit soort zaken goed te testen, en kan je weer op een dwaalspoor zetten. Dingen zijn vaak ook niet perse beter, maar anders.
Maar het verschil ASDM7 en DSD7 256+fs verbaasde mij toch wel weer.
Ja, van het ene is het direct duidelijk. Van het andere duurt het soms best een tijdje. Heb ook wel meegemaakt dat ik het in eerste instantie minder vond maar op termijn toch beter en natuurlijker zonder nou precies aan te kunnen geven waarom. Tegenwoordig heb ik het omgedraaid: Pas maatregelen nemen als iets niet bevalt en gaat storen i.p.v. als maar naar beter te zoeken.
Als je set eenmaal op orde is, zal het geluid je waarschijnlijk bevallen, dat wil niet zeggen dat er geen verbetering meer mogelijk is. Ik vind het ook gewoon leuk om te blijven pielen, en om nieuwe dingen te testen. Zit nu dus in de Sonore fase, wie weet straks weer Siltech. Heb vandaag wel mijn Siltech LS2-90 speakerkabel verkocht aan een liefhebber, zijn de suneclipse screens ook weer mooi mee betaald…
Tegenwoordig heb ik het omgedraaid: Pas maatregelen nemen als iets niet bevalt en gaat storen i.p.v. als maar naar beter te zoeken.
Goed advies is dat, is er meer aandacht voor de muziek en meer rust voor zowel het gehoor als het gemoed (tot dat het gaat tegenstaan, maar da's dan vroeg genoeg), is ook beter voor de portemonnee.
De 330 uF MKP zijn binnen, ik kwam erachter dat mijn Velleman LCR meter de geest heeft gegeven, tevens ging deze maar tot 200 uF. Heeft iemand een suggestie voor een goedkope LCR meter die minimaal de volgende bereiken heeft:
- capaciteit 0.1 uF tot 600 uF
- inductie 0.05 mH tot 20 mH
- weerstand 0.1 ohm tot 200 ohm
Ik zal deze meter slechts zeer zelden gebruiken, dus liefst onder de 75 euro.
Ik ben het een en ander aan het opruimen/verkopen en kwam nog de Bluesound Vault V1 tegen, ooit op MP gekocht, heeft 1 losse zijkant, de vorige eigenaar had hem open gemaakt. Toen gebruikt om mijn cd’s te rippen, laatste jaren puur als streamer ingezet in de woonkamer. Zou iemand hier nog iets mee kunnen? Bij intresse stuur maar een PM, ik hoef er niet veel meer voor.