3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ha Leobus,

Toevallig heb ik nog wat twaron draad, ooit bedoeld om een zekering mee in te wikkelen… :mrgreen:

De Tourmaline interlinks heb ik niet open gehad, de speakerkabel heeft wel dun zijde om de koper/glas geleiders, daaromheen dan weer de Nylon mantel.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: vr 02 jun 2023, 9:38
korte kabel ..... dan geen kabel wirwar, maar totaal niet flexibel als je de opstelling eens anders wilt maken,
dan koop je dan toch weer een langere? lijkt me win-win : nu geen wirwar meer (en beter geluid) en later weer een kans wat nieuws te proberen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik ben nog geen korte Sonore tourmaline interlink tegengekomen op de tweedehands markt eerlijk gezegd..
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Marp »

Als je een Sonore doorknipt*, heb je er toch al twee? Een korte voor vaste opstelling, en een wat langere wanneer je wilt kunnen schuiven. Best flexibel toch?

* Ps: danwel door een ander door liet knippen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Het waren nieuw erg dure interlinks, dus ik ga er niet zelf aan knutselen, dat is zonde, ook nu ligt de tweedehands waarde op circa 500 euro voor een origineel setje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Net even lekker soldeer dampen gesnoven zo vlak voor het weekend, ik heb de Furutech FP-200b banaan stekkers vast gesoldeerd aan de Sonore luidspreker kabel, toch een wat beter contact dan die mini schroefjes.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Tevens bij het weer aansluiten op rechts op de versterker rood en zwart per ongeluk omgekeerd, dat klonk raar zeg! Had niet verwacht dat je zo makkelijk dat kon horen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

In de zomermaanden wordt het altijd erg warm in het luisterkamertje, in de middag en avond staat de zon er vol op, met een glas partij van in totaal 220cm hoog en 140cm breed.

ik heb nu als test een bestelling geplaatst bij suneclipse, voor witte screens om aan de binnenzijde van je raam te monteren, dat is natuurlijk minder effectief dan aan de buitenzijde, maar ik verwacht toch wel een effect, en geen last met vogelpoep, de glazenwasser etc. Bijkomend voordeel is mogelijk dat de plaatsing aan de binnenzijde ook nog wat doet qua akoestiek, is toch ruim 3 vierkante meter aan extra stof.

Geschatte levertijd 2 weken, dus nog even geduld hebben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Prima plan Walter! :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik speelde de laatste tijd in HQ player met DSD256, poly sinc gauss long, ASDM7. (De ASDM5EC trekt de nuc niet met DSD 256).

Nu als test DSD256, poly sinc gauss long, DSD7 256+fs.

Wat een verschil in het laag zeg, de DSD7 256+fs is veel aangenamer, minder drukkend, veel betere match met hoe het midhoog nu speelt met de Sonore speaker kabels.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Dat minder drukkend is als ,minder laag ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Zo klinkt het in eerste instantie wel ja, ik vermoed echter dat dit meettechnisch niet vast te stellen is. Het is hetzelfde effect als bijv. de zilver/goud USB kabel die Jeroen toen gemaakt had. Het laag schoont op en kan daardoor harder gezet worden.

In mijn geval vond ik het laag te opvallend, ik kan dit via 6 filter curves aanpassen in HQ player, maar ik zat al op de -2db curve waar eerder met 1db meer laag ook nog goed ging.

Opvallende dit keer, het laag en de instelling hiervan waren al een tijd hetzelfde, enige aanpassing is van een zilver/goud naar een koperen speakerkabel voor het midhoog. Mogelijk trekt het zilver/goud zoveel detail eruit, dat het laag hierbij harder kan staan zonder te gaan overheersen. Let wel, we hebben het over verschillen van 1-2dB dus geen wereld van verschil, maar goed is goed en 1db te hard, niet goed.

Waarom de DSD7 256+fs nou een andere beleving qua laag geeft dan de ASDM7 weet ik niet, maar dit lijkt nu de betere match in mijn set.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: vr 02 jun 2023, 23:13
Net even lekker soldeer dampen gesnoven zo vlak voor het weekend.......
Onderschat het effect daarvan niet hè!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Haha, wie weet…

Nee, op zich heb ik dit vaker gemerkt, ik ben tamelijk gevoelig voor teveel of te opvallend laag, te weinig laag stoort me dan weer niet.. Juist omdat de AT woofers zo clean spelen, mag het laag best stevig worden ingesteld, maar net teveel dan stoort het mij bij langer luisteren. Dat een HQ player instelling hier ook effect op heeft, was me eerder nog niet opgevallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring met dat laag, en ook met het top-hoog, is toch ook wel dat dat ook van je stemming, vermoeidheid e.d. van het moment kan afhangen. Zeker na een vermoeiende dag is een tandje top-hoog minder juist wel prettiger. Dus niet op een enkel moment blind varen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Daar ben ik het mee eens, zal niet de eerste keer zijn. Dat maakt het ook zo lastig om dit soort zaken goed te testen, en kan je weer op een dwaalspoor zetten. Dingen zijn vaak ook niet perse beter, maar anders.

Maar het verschil ASDM7 en DSD7 256+fs verbaasde mij toch wel weer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ja, van het ene is het direct duidelijk. Van het andere duurt het soms best een tijdje. Heb ook wel meegemaakt dat ik het in eerste instantie minder vond maar op termijn toch beter en natuurlijker zonder nou precies aan te kunnen geven waarom. Tegenwoordig heb ik het omgedraaid: Pas maatregelen nemen als iets niet bevalt en gaat storen i.p.v. als maar naar beter te zoeken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Als je set eenmaal op orde is, zal het geluid je waarschijnlijk bevallen, dat wil niet zeggen dat er geen verbetering meer mogelijk is. Ik vind het ook gewoon leuk om te blijven pielen, en om nieuwe dingen te testen. Zit nu dus in de Sonore fase, wie weet straks weer Siltech. Heb vandaag wel mijn Siltech LS2-90 speakerkabel verkocht aan een liefhebber, zijn de suneclipse screens ook weer mooi mee betaald… :lol:
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Robbie »

Pjotr schreef: zo 04 jun 2023, 12:16
Tegenwoordig heb ik het omgedraaid: Pas maatregelen nemen als iets niet bevalt en gaat storen i.p.v. als maar naar beter te zoeken.
Goed advies is dat, is er meer aandacht voor de muziek en meer rust voor zowel het gehoor als het gemoed (tot dat het gaat tegenstaan, maar da's dan vroeg genoeg), is ook beter voor de portemonnee.

Groet, Rob.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De 330 uF MKP zijn binnen, ik kwam erachter dat mijn Velleman LCR meter de geest heeft gegeven, tevens ging deze maar tot 200 uF. Heeft iemand een suggestie voor een goedkope LCR meter die minimaal de volgende bereiken heeft:

- capaciteit 0.1 uF tot 600 uF
- inductie 0.05 mH tot 20 mH
- weerstand 0.1 ohm tot 200 ohm

Ik zal deze meter slechts zeer zelden gebruiken, dus liefst onder de 75 euro.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door VintageHarry »

Heb zelf de UCR603, meet best goed gezien de prijs: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut603-lcr-meter.html
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Dat ziet er goed uit, en precies tot 600 uF de meeste gaan maar tot 200 uF, bedankt voor de tip, denk dat ik deze ga bestellen. Groetjes Walter

Edit: zojuist besteld.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door VintageHarry »

Mooi! :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik ben het een en ander aan het opruimen/verkopen en kwam nog de Bluesound Vault V1 tegen, ooit op MP gekocht, heeft 1 losse zijkant, de vorige eigenaar had hem open gemaakt. Toen gebruikt om mijn cd’s te rippen, laatste jaren puur als streamer ingezet in de woonkamer. Zou iemand hier nog iets mee kunnen? Bij intresse stuur maar een PM, ik hoef er niet veel meer voor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Effe op de ZBA marktplaats?
Gesloten