Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Van oscillatie heb ik bij mijn LF versterkers tot nu een maximale frequentie gezien van 1-1,5 mhz
Remedie was tot nu toe stopweerstanden in de Stuur Roosters Schermrooster van Anne geleerd en ook soms de aansluitingen aan de UGT om wisselen
Als een kant aan massa zit en de andere kant aan de FB die 2 omwisselen
Ook van Anne en Demo geleerd ,
Maar dat moet je op een 100 mhz scoop echt wel kunnen zien, meeste keren was er een hoop gefluit gekrijs hoorbaar
Maar bij oscillatie hoger dan 18 Khz tot 1,5 mhz toe , moet die rimpel op je sinus of Blokgolf zichtbaar zijn je scoop wil er niet altijd op triggeren is mijn ervaring omdat het geen stabiel VFO is
Remedie was tot nu toe stopweerstanden in de Stuur Roosters Schermrooster van Anne geleerd en ook soms de aansluitingen aan de UGT om wisselen
Als een kant aan massa zit en de andere kant aan de FB die 2 omwisselen
Ook van Anne en Demo geleerd ,
Maar dat moet je op een 100 mhz scoop echt wel kunnen zien, meeste keren was er een hoop gefluit gekrijs hoorbaar
Maar bij oscillatie hoger dan 18 Khz tot 1,5 mhz toe , moet die rimpel op je sinus of Blokgolf zichtbaar zijn je scoop wil er niet altijd op triggeren is mijn ervaring omdat het geen stabiel VFO is
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat komt allemaal dik in orde Bert, de versterker speelt prima, maar e.e.a. klopt niet met de simulatie of, voor wat de negatieve roosterspanning betreft, niet met wat je mag verwachten. Dit is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste, versterker die ik gebouwd heb.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nou ik twijfel er niet aan dat je eventuele oscillatie met een 100 mhz scoop niet kan zien SanderSSassen schreef: ↑zo 28 nov 2021, 17:59Dat komt allemaal dik in orde Bert, de versterker speelt prima, maar e.e.a. klopt niet met de simulatie of, voor wat de negatieve roosterspanning betreft, niet met wat je mag verwachten. Dit is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste, versterker die ik gebouwd heb.
Maar iets wijkt af van je verwachting , de buis heb je al omgewisseld en dat maakte niks uit, componenten zijn ook allemaal goed
Het is ook niet dat je hout gebruikt heb als montage plaat, ergens in die dingen die je aan neemt als zijnde , 100% zeker te weten goed is .
Is het meestal
Hoeveel keer ik daar al niet ingetrapt ben
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Wanneer de koppelcondensatoren naar de eindbuizen eruit haalt. Stelt die ECC99 zich dan nog steeds zo raar in?
Volgens het schema is het inderdaad onmogelijk om een negatieve spanning op die plek te krijgen.
Het enige negatief zit bij de eindpitten, vandaar mijn idee om de koppel's er even uit te halen.
Volgens het schema is het inderdaad onmogelijk om een negatieve spanning op die plek te krijgen.
Het enige negatief zit bij de eindpitten, vandaar mijn idee om de koppel's er even uit te halen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, ik heb vanochtend gekeken of de versterker misschien oscilleerde, maar zelfs de 1GHz scope liet niets zien, tenminste niets wat boven de ruisvloer uitkwam, daarom heb ik inmiddels wat wijzigingen aangebracht te weten:
- Alle stopweerstanden direct op de pinnen van de buisvoeten.
- Ferrietkraal in serie met alle stopweerstanden.
- Roosterweerstanden ECC99 van 470K naar 220K.
- Expliciete stroomspiegel ipv. stroombron.
- Degeneratie weerstanden, 47 Ohm, in de kathodes.
- Compensatie C over globale lus van 470pF naar 1nF.
Als ik nu de spanningen meet (gemarkeerd met een * in onderstaand schema) dan kloppen die prima met de gesimuleerde waardes, alleen is er nog een onbalans in DC op de anodes van de ECC99, ik ga eens kijken of het omdraaien van in- en uitgangen bij de ECC99 effect heeft en of deze onbalans dan vrolijk mee verhuist.
En ja, ik begrijp dat als beide triode secties van de ECC99 niet gelijk zijn dit ook een onbalans geeft, maar van de 8 (!) ECC99's die ik heb geprobeerd zie ik bij allemaal de onbalans dezelfde kant op, idem voor de twee stuks 6922 en één 6N6P die ik geprobeerd heb, dat kan natuurlijk puur toeval zijn, maar statistisch gezien is dat dan niet erg waarschijnlijk.
- Alle stopweerstanden direct op de pinnen van de buisvoeten.
- Ferrietkraal in serie met alle stopweerstanden.
- Roosterweerstanden ECC99 van 470K naar 220K.
- Expliciete stroomspiegel ipv. stroombron.
- Degeneratie weerstanden, 47 Ohm, in de kathodes.
- Compensatie C over globale lus van 470pF naar 1nF.
Als ik nu de spanningen meet (gemarkeerd met een * in onderstaand schema) dan kloppen die prima met de gesimuleerde waardes, alleen is er nog een onbalans in DC op de anodes van de ECC99, ik ga eens kijken of het omdraaien van in- en uitgangen bij de ECC99 effect heeft en of deze onbalans dan vrolijk mee verhuist.
En ja, ik begrijp dat als beide triode secties van de ECC99 niet gelijk zijn dit ook een onbalans geeft, maar van de 8 (!) ECC99's die ik heb geprobeerd zie ik bij allemaal de onbalans dezelfde kant op, idem voor de twee stuks 6922 en één 6N6P die ik geprobeerd heb, dat kan natuurlijk puur toeval zijn, maar statistisch gezien is dat dan niet erg waarschijnlijk.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Het kan natuurlijk gewoon een afwijking zijn in het productieproces en dan kun je er 100 meten en meten ze allen ( verkeerd) hetzelfdeEn ja, ik begrijp dat als beide triode secties van de ECC99 niet gelijk zijn dit ook een onbalans geeft, maar van de 8 (!) ECC99's die ik heb geprobeerd zie ik bij allemaal de onbalans dezelfde kant op, idem voor de twee stuks 6922 en één 6N6P die ik geprobeerd heb, dat kan natuurlijk puur toeval zijn, maar statistisch gezien is dat dan niet erg waarschijnlijk.
Is het merk toevallig ook hetzelfde, affijn dat zegt ook niks ze stempelen er vrolijk wat anders op in dezelfde fabriek JJ of EH op doosje ook anders klaar
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja dus, en daarmee is dit dus kennelijk buis gerelateerd en heb ik gewoon een verzameling ECC99's waarbij de onbalans bij allemaal aan dezelfde kant zit. Ik ga nog even wat andere buizen proberen, ECC82 b.v., want ik heb maar één uitzondering op de regel nodig om deze theorie te invalideren.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
E en C gewisseld?
Hoe is de onbalans zonder de andere buizen?
Deze draadjes beter leggen?
Hoe is de onbalans zonder de andere buizen?
Deze draadjes beter leggen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, ik gebruik de 2SC1845, de pinout daarvan is ECB ipv. CBE.
Nog niet naar gekeken, dit staat wel op de planning.
Ja, dat kan ik zeker even doen.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De moet bij elkaar geraapt, kan 't uiteindelijk niet laten.Bult is weg, wel weer koorts dus is er meer mis.Gedienstige verpleging net weer komen meten, doet ze om de paar uur.Is net 38° dus zal straks wel weer een paracetamol voor 't slapen worden.
Maar terzake. Dat spanningsverschil aan de anodes is niet normaal.
Eerste verdachte, zijn de twee 1M (R39-R40) wel gelijk ?
Kan ook een lek in het buisvoetje zijn (pin6-7).
Probeer eerst 's om te meten met R22 aan R23 aan elkaar, krijgen de twee rooster dezelfde spanning.
Zou een (zelfde) anodespanning van 196V moeten geven als R39-R40 gelijk zijn.
Die transistor heeft wel een flinke Hfe van 450x.
Anne
Maar terzake. Dat spanningsverschil aan de anodes is niet normaal.
Eerste verdachte, zijn de twee 1M (R39-R40) wel gelijk ?
Kan ook een lek in het buisvoetje zijn (pin6-7).
Probeer eerst 's om te meten met R22 aan R23 aan elkaar, krijgen de twee rooster dezelfde spanning.
Zou een (zelfde) anodespanning van 196V moeten geven als R39-R40 gelijk zijn.
Die transistor heeft wel een flinke Hfe van 450x.
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Erg fijn dat je weer wat zin en moed gevonden heb Anne
Je wordt gemist man
Dat kan ik je wel vertellen
Je wordt gemist man
Dat kan ik je wel vertellen
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ontzettend fijn dat je weer even terug bent Anne, het is een heel gemis zonder jou.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Blij dat je terug bent, jammer dat er meer mis is. Sterkte ermee!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goeiemorgen Anne, wat fijn om je weer te zien en ik hoop dat het snel weer beter gaat met je! Ik ga zo even aan de slag met het prototype, de afgelopen dagen en het weekend was een beetje hectisch met één van onze poezekinderen die nu nog in een dierenkliniek ligt, we hopen dat ze snel weer opknapt en de medicijnen hun werk gaan doen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
997K en 997K, dus dat gaat goed.
Dat zou kunnen, maar uiteraard zijn dit nieuwe voetjes dus dat zou wel vreemd zijn, maar ik kijk er zeker even naar.
Nee, daar gaat het dus duidelijk mis, met de twee 1K stopweerstanden aan elkaar geknoopt is er nog steeds pakweg 8V verschil tussen de anodes.
Ik kan ook de beide 1M weerstanden direct aan de 300V knopen, dan zet ik de 22K anodeweerstanden buiten spel en regelt de transistor ook niet meer.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ook dat maakt geen verschil, ik ga nu even de schakeling rondom de tweede buis 'in de lucht' opbouwen zodat eventuele lekstromen via het hout zijn uitgesloten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Halleluja! Met de tweede buis zwevend zijn de spanningen wel netjes gelijk, dus ik ga toch even een ander plankje timmeren, MDF deze keer, want kennelijk zit er iets in het Meranti multiplex dat voor lekstromen zorgt, suggesties voor een andere methode zijn welkom overigens!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dan zit er dus vocht in dat plankje, kan ook bij mdf voor komen. Met trespa heb je dat niet, maar dat spijkert zo lastig.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed nieuws.
In plaats van spijkers kun je ook kleine stukjes printplaat gebruiken. Deze met 10 sec lijm met de isolerende kant op het hout bevestigen. Dit werkt heel snel. Je kunt ook een groot stuk printplaat gebruiken en daar de stukjes op plakken, heb je gelijk aardvlak. Trespa als basis kan ook.
In plaats van spijkers kun je ook kleine stukjes printplaat gebruiken. Deze met 10 sec lijm met de isolerende kant op het hout bevestigen. Dit werkt heel snel. Je kunt ook een groot stuk printplaat gebruiken en daar de stukjes op plakken, heb je gelijk aardvlak. Trespa als basis kan ook.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik pak wel even wat RF experimenteerprint denk ik, dan heb ik gelijk een kopervlak aan de bovenkant wat ik aan GND knoop.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dag Sander,SSassen schreef: ↑wo 01 dec 2021, 12:00Halleluja! Met de tweede buis zwevend zijn de spanningen wel netjes gelijk, dus ik ga toch even een ander plankje timmeren, MDF deze keer, want kennelijk zit er iets in het Meranti multiplex dat voor lekstromen zorgt, suggesties voor een andere methode zijn welkom overigens!
Corian, dan moet je alleen kleine gatjes boren om pennetjes te plaatsen, of een andere kunststof.
https://www.corian.nl/
https://kunststofplatenshop.nl/?msclkid ... 0op%20maat
Groet,
Pim
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
@Pim,
Is dat bestendig tegen hoge temperaturen? Ik ga morgen met m’n isolatieweerstandmeter even langs de bouwmarkt, ik heb zo’n vermoeden dat V303 (waterbestendig) MDF best goed gaat scoren wat isolatieweerstand betreft.
Is dat bestendig tegen hoge temperaturen? Ik ga morgen met m’n isolatieweerstandmeter even langs de bouwmarkt, ik heb zo’n vermoeden dat V303 (waterbestendig) MDF best goed gaat scoren wat isolatieweerstand betreft.
