Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Van oscillatie heb ik bij mijn LF versterkers tot nu een maximale frequentie gezien van 1-1,5 mhz
Remedie was tot nu toe stopweerstanden in de Stuur Roosters Schermrooster van Anne geleerd en ook soms de aansluitingen aan de UGT om wisselen
Als een kant aan massa zit en de andere kant aan de FB die 2 omwisselen
Ook van Anne en Demo geleerd ,
Maar dat moet je op een 100 mhz scoop echt wel kunnen zien, meeste keren was er een hoop gefluit gekrijs hoorbaar
Maar bij oscillatie hoger dan 18 Khz tot 1,5 mhz toe , moet die rimpel op je sinus of Blokgolf zichtbaar zijn je scoop wil er niet altijd op triggeren is mijn ervaring omdat het geen stabiel VFO is
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dat komt allemaal dik in orde Bert, de versterker speelt prima, maar e.e.a. klopt niet met de simulatie of, voor wat de negatieve roosterspanning betreft, niet met wat je mag verwachten. Dit is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste, versterker die ik gebouwd heb.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: zo 28 nov 2021, 17:59
Dat komt allemaal dik in orde Bert, de versterker speelt prima, maar e.e.a. klopt niet met de simulatie of, voor wat de negatieve roosterspanning betreft, niet met wat je mag verwachten. Dit is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste, versterker die ik gebouwd heb.
Nou ik twijfel er niet aan dat je eventuele oscillatie met een 100 mhz scoop niet kan zien Sander
Maar iets wijkt af van je verwachting , de buis heb je al omgewisseld en dat maakte niks uit, componenten zijn ook allemaal goed
Het is ook niet dat je hout gebruikt heb als montage plaat, ergens in die dingen die je aan neemt als zijnde , 100% zeker te weten goed is .
Is het meestal :lol:
Hoeveel keer ik daar al niet ingetrapt ben 8-[
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door RobertD »

Wanneer de koppelcondensatoren naar de eindbuizen eruit haalt. Stelt die ECC99 zich dan nog steeds zo raar in?
Volgens het schema is het inderdaad onmogelijk om een negatieve spanning op die plek te krijgen.
Het enige negatief zit bij de eindpitten, vandaar mijn idee om de koppel's er even uit te halen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb vanochtend gekeken of de versterker misschien oscilleerde, maar zelfs de 1GHz scope liet niets zien, tenminste niets wat boven de ruisvloer uitkwam, daarom heb ik inmiddels wat wijzigingen aangebracht te weten:

- Alle stopweerstanden direct op de pinnen van de buisvoeten.
- Ferrietkraal in serie met alle stopweerstanden.
- Roosterweerstanden ECC99 van 470K naar 220K.
- Expliciete stroomspiegel ipv. stroombron.
- Degeneratie weerstanden, 47 Ohm, in de kathodes.
- Compensatie C over globale lus van 470pF naar 1nF.

Als ik nu de spanningen meet (gemarkeerd met een * in onderstaand schema) dan kloppen die prima met de gesimuleerde waardes, alleen is er nog een onbalans in DC op de anodes van de ECC99, ik ga eens kijken of het omdraaien van in- en uitgangen bij de ECC99 effect heeft en of deze onbalans dan vrolijk mee verhuist.

En ja, ik begrijp dat als beide triode secties van de ECC99 niet gelijk zijn dit ook een onbalans geeft, maar van de 8 (!) ECC99's die ik heb geprobeerd zie ik bij allemaal de onbalans dezelfde kant op, idem voor de twee stuks 6922 en één 6N6P die ik geprobeerd heb, dat kan natuurlijk puur toeval zijn, maar statistisch gezien is dat dan niet erg waarschijnlijk.
ecc99_voltages_proto4.jpg
kt88_proto4_001.jpeg
kt88_proto4_002.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

En ja, ik begrijp dat als beide triode secties van de ECC99 niet gelijk zijn dit ook een onbalans geeft, maar van de 8 (!) ECC99's die ik heb geprobeerd zie ik bij allemaal de onbalans dezelfde kant op, idem voor de twee stuks 6922 en één 6N6P die ik geprobeerd heb, dat kan natuurlijk puur toeval zijn, maar statistisch gezien is dat dan niet erg waarschijnlijk.
Het kan natuurlijk gewoon een afwijking zijn in het productieproces en dan kun je er 100 meten en meten ze allen ( verkeerd) hetzelfde
Is het merk toevallig ook hetzelfde, affijn dat zegt ook niks ze stempelen er vrolijk wat anders op in dezelfde fabriek JJ of EH op doosje ook anders klaar
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: ma 29 nov 2021, 13:50
... ik ga eens kijken of het omdraaien van in- en uitgangen bij de ECC99 effect heeft en of deze onbalans dan vrolijk mee verhuist.
Ja dus, en daarmee is dit dus kennelijk buis gerelateerd en heb ik gewoon een verzameling ECC99's waarbij de onbalans bij allemaal aan dezelfde kant zit. Ik ga nog even wat andere buizen proberen, ECC82 b.v., want ik heb maar één uitzondering op de regel nodig om deze theorie te invalideren.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rene_Nhz »

E en C gewisseld?

Hoe is de onbalans zonder de andere buizen?

Deze draadjes beter leggen?
Screenshot_20211129-192006_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Rene_Nhz schreef: ma 29 nov 2021, 19:27
E en C gewisseld?
Nee, ik gebruik de 2SC1845, de pinout daarvan is ECB ipv. CBE.
Rene_Nhz schreef: ma 29 nov 2021, 19:27
Hoe is de onbalans zonder de andere buizen?
Nog niet naar gekeken, dit staat wel op de planning.
Rene_Nhz schreef: ma 29 nov 2021, 19:27
Deze draadjes beter leggen?
Ja, dat kan ik zeker even doen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

De moet bij elkaar geraapt, kan 't uiteindelijk niet laten.Bult is weg, wel weer koorts dus is er meer mis.Gedienstige verpleging net weer komen meten, doet ze om de paar uur.Is net 38° dus zal straks wel weer een paracetamol voor 't slapen worden.
Maar terzake. Dat spanningsverschil aan de anodes is niet normaal.
Eerste verdachte, zijn de twee 1M (R39-R40) wel gelijk ?
Kan ook een lek in het buisvoetje zijn (pin6-7).
Probeer eerst 's om te meten met R22 aan R23 aan elkaar, krijgen de twee rooster dezelfde spanning.
Zou een (zelfde) anodespanning van 196V moeten geven als R39-R40 gelijk zijn.
Die transistor heeft wel een flinke Hfe van 450x.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Erg fijn dat je weer wat zin en moed gevonden heb Anne
Je wordt gemist man
Dat kan ik je wel vertellen O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Ontzettend fijn dat je weer even terug bent Anne, het is een heel gemis zonder jou.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

Blij dat je terug bent, jammer dat er meer mis is. Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Walt »

Goed je hier weer te zien Anne!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goeiemorgen Anne, wat fijn om je weer te zien en ik hoop dat het snel weer beter gaat met je! Ik ga zo even aan de slag met het prototype, de afgelopen dagen en het weekend was een beetje hectisch met één van onze poezekinderen die nu nog in een dierenkliniek ligt, we hopen dat ze snel weer opknapt en de medicijnen hun werk gaan doen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: di 30 nov 2021, 22:25
Eerste verdachte, zijn de twee 1M (R39-R40) wel gelijk ?
997K en 997K, dus dat gaat goed.
Ah!buis schreef: di 30 nov 2021, 22:25
Kan ook een lek in het buisvoetje zijn (pin6-7).
Dat zou kunnen, maar uiteraard zijn dit nieuwe voetjes dus dat zou wel vreemd zijn, maar ik kijk er zeker even naar.
Ah!buis schreef: di 30 nov 2021, 22:25
Probeer eerst 's om te meten met R22 aan R23 aan elkaar, krijgen de twee rooster dezelfde spanning.
Zou een (zelfde) anodespanning van 196V moeten geven als R39-R40 gelijk zijn.
Nee, daar gaat het dus duidelijk mis, met de twee 1K stopweerstanden aan elkaar geknoopt is er nog steeds pakweg 8V verschil tussen de anodes.
Ah!buis schreef: di 30 nov 2021, 22:25
Die transistor heeft wel een flinke Hfe van 450x.
Ik kan ook de beide 1M weerstanden direct aan de 300V knopen, dan zet ik de 22K anodeweerstanden buiten spel en regelt de transistor ook niet meer.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 11:29
Ik kan ook de beide 1M weerstanden direct aan de 300V knopen, dan zet ik de 22K anodeweerstanden buiten spel en regelt de transistor ook niet meer.
Ook dat maakt geen verschil, ik ga nu even de schakeling rondom de tweede buis 'in de lucht' opbouwen zodat eventuele lekstromen via het hout zijn uitgesloten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 11:46
SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 11:29
Ik kan ook de beide 1M weerstanden direct aan de 300V knopen, dan zet ik de 22K anodeweerstanden buiten spel en regelt de transistor ook niet meer.
Ook dat maakt geen verschil, ik ga nu even de schakeling rondom de tweede buis 'in de lucht' opbouwen zodat eventuele lekstromen via het hout zijn uitgesloten.
Halleluja! Met de tweede buis zwevend zijn de spanningen wel netjes gelijk, dus ik ga toch even een ander plankje timmeren, MDF deze keer, want kennelijk zit er iets in het Meranti multiplex dat voor lekstromen zorgt, suggesties voor een andere methode zijn welkom overigens!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ds23man »

Dan zit er dus vocht in dat plankje, kan ook bij mdf voor komen. Met trespa heb je dat niet, maar dat spijkert zo lastig.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rene_Nhz »

Goed nieuws.

In plaats van spijkers kun je ook kleine stukjes printplaat gebruiken. Deze met 10 sec lijm met de isolerende kant op het hout bevestigen. Dit werkt heel snel. Je kunt ook een groot stuk printplaat gebruiken en daar de stukjes op plakken, heb je gelijk aardvlak. Trespa als basis kan ook.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef: wo 01 dec 2021, 12:21
Dan zit er dus vocht in dat plankje, kan ook bij mdf voor komen. Met trespa heb je dat niet, maar dat spijkert zo lastig.
Trespa: gaatjes boren, popnagel/blindklinknagel er in :think: :-k

(heb je ook gelijk via's voor dubbelzijdig bestucken)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik pak wel even wat RF experimenteerprint denk ik, dan heb ik gelijk een kopervlak aan de bovenkant wat ik aan GND knoop.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door PimDriessen »

SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 12:00
SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 11:46
SSassen schreef: wo 01 dec 2021, 11:29
Ik kan ook de beide 1M weerstanden direct aan de 300V knopen, dan zet ik de 22K anodeweerstanden buiten spel en regelt de transistor ook niet meer.
Ook dat maakt geen verschil, ik ga nu even de schakeling rondom de tweede buis 'in de lucht' opbouwen zodat eventuele lekstromen via het hout zijn uitgesloten.
Halleluja! Met de tweede buis zwevend zijn de spanningen wel netjes gelijk, dus ik ga toch even een ander plankje timmeren, MDF deze keer, want kennelijk zit er iets in het Meranti multiplex dat voor lekstromen zorgt, suggesties voor een andere methode zijn welkom overigens!
Dag Sander,
Corian, dan moet je alleen kleine gatjes boren om pennetjes te plaatsen, of een andere kunststof.
https://www.corian.nl/
https://kunststofplatenshop.nl/?msclkid ... 0op%20maat
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Pim,

Is dat bestendig tegen hoge temperaturen? Ik ga morgen met m’n isolatieweerstandmeter even langs de bouwmarkt, ik heb zo’n vermoeden dat V303 (waterbestendig) MDF best goed gaat scoren wat isolatieweerstand betreft.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door hannesie »

Screenshot_20211201-181243-397.png
Plaats reactie