Jongens, voordat jullie verder gaan met al deze moeite, koop een JVC XV-N316 . Is kwalitatief hetzelfde .
Ja, Jeroen dat weet ik. Ik blijf het ondanks dat toch leuk vinden om elektronica te ontwikkelen. Tegenwoordig laat ik het achterwege om mezelf te verdedigen met claims dat het beter klinkt ed. Als je dat weglaat, dan is er ineens weer heel veel mogelijk. Uiteindelijk gaat het om functionaliteit en wat is er nu leuker om het zelf te maken?
Ja, Jeroen dat weet ik. Ik blijf het ondanks dat toch leuk vinden om elektronica te ontwikkelen. Tegenwoordig laat ik het achterwege om mezelf te verdedigen met claims dat het beter klinkt ed. Als je dat weglaat, dan is er ineens weer heel veel mogelijk. Uiteindelijk gaat het om functionaliteit en wat is er nu leuker om het zelf te maken?
Dat speelt mee, en voor mij het myfi aspect.
Ik breng bewust veranderingen aan die meetbaar- en hoorbaar zijn (in het analoge domein).
Te dien einde ben ik doende om een tweede, ongemodificeerde Sony speler van hetzelfde type als wat ik nu in gebruik heb, aan te schaffen om daarmee te gaan ABX-en.
Ben ook doende daarvoor een schakeldoosje te bouwen.
De resultaten van die ABX zal ik hier, op hififorum en op audiofreaks posten. Ongeacht de uitslag.
Torren matchen he best als ze dicht bij elkaar liggen en een relatief groot emitteroppervlak hebben. Ook de richting van ladingverplaatsing moet bij voorkeur hetzelfde zijn en dan heb je een schijfje gebakken strandzand met 6 aansluitingen ipv 3.
I know. Daarom dat ik het vroeg. Als ze op een verschillende die zitten zijn ze enkel thermisch gematched en kan je maar hopen dat ze een beetje bij elkaar in de buurt hebben gezeten op de wafer.
Qua productie-kosten is het wel een stuk goedkoper om gewoon 2 losse dies te gebruiken van een reeds bestaand design. Vandaar dat ik wat twijfels had/heb.
Je moet nog de filter/buffersectie verder naar rechts leggen zodat je R13, R14 en vlak bij de uitgangstorren van de IV-sectie kan plaatsen. Dan heb je ook de gelegenheid om Rfb, R19 en C4 met ultrakorte verbinding tussen in- en uitgang van de IV-sectie te leggen. Precies zoals SSassen aangaf, houd de terugkoppellus zo kort mogelijk.
-Edit-
Ik zie nu trouwens dat de Idac-lus nog kleiner kan door Rfb, R19 en C4 rond C1 te plaatsen. Dan heb ik ook ruimte om de Vout-lus kleiner te maken.
Wordt vervolgd...
Ik zie plotseling een fout in het schema. C2 moet niet aan Vout maar direct aan de emitters van Q27 en Q28. Zoals het nu is wordt Cout onderdeel van de terugkoppellus, dat is niet de bedoeling. Je zou nog kunnen proberen om bij het filter/buffer de terugkoppellus net zo kort te maken als bij de TIA.
Ja, het ontwerp komt voor iedereen beschikbaar. Jeroen heeft een aantal posts terug gevraagd of het ontwerp gepubliceerd mag worden. Nog geen negatieve reacties op gehad.
Misschien kunnen we, als er meer gegadigden zijn, een aantal pcb's tegelijk laten maken.
Ik mis nog een stuk lokale ontkoppeling van de voeding, dus pakweg 22 ~ 100uF/25V over iedere voedingsrail. Ook zou ik de rastermaat en de ruimte rondom C1/C2/C3/C4 groter maken, dit zijn namelijk bij voorkeur styroflex of FKP types, met minimaal 5-mm tussen de pinnen, dus gaarne geen MKT of keramische condensatoren gebruiken. C6/C7/C8/C9. zijn bij voorkeur keramische multilayers. L1 en L2 zijn ferrietkernen, met een Rtyp van 600-ohm bij 100MHz, deze hebben vrijwel dezelfde bouwvorm als een normale 1/4 weerstand, dus ik zou zeker geen staande types gebruiken zoals nu.
knuisje, als je het nu echt audiofiel wilt doen, dan geef je de IV-omzetter zijn geheel eigen galvanisch gescheiden voeding. Het lijkt me dan heel aardig om deze erbij te zetten. Ik heb een aardige voorzet voor zo'n voeding gedaan, maar dan kan vast beter voor perfectionisten zoals SSassen.
Wat in ieder geval bij deze voeding het uitgangspunt was is een correcte werking tot in het MHz bereik en zeer lage ruis, niet zozeer een superhoge PSRR door zeer lage uitgangsimpedantie (die zal in dit geval ca 1ohm zijn zodra de voeding belast wordt met de IV-convertor en alleen lager dan dat in het frequentiegebied waar de uitgangscondensator nog in zijn ideale werkingsgebied zit).