Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Jongens, voordat jullie verder gaan met al deze moeite, koop een JVC XV-N316 :wink: . Is kwalitatief hetzelfde :roll: .
Ja, Jeroen dat weet ik. Ik blijf het ondanks dat toch leuk vinden om elektronica te ontwikkelen. Tegenwoordig laat ik het achterwege om mezelf te verdedigen met claims dat het beter klinkt ed. Als je dat weglaat, dan is er ineens weer heel veel mogelijk. Uiteindelijk gaat het om functionaliteit en wat is er nu leuker om het zelf te maken?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is zo natuurlijk.

Als het bordje straks klaar is, heeft er dan iemand bezwaar tegen dat ik het op mijn homepage zet bij deze pagina?
http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik heb geen bezwaar.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

dekkersj schreef:
Ja, Jeroen dat weet ik. Ik blijf het ondanks dat toch leuk vinden om elektronica te ontwikkelen. Tegenwoordig laat ik het achterwege om mezelf te verdedigen met claims dat het beter klinkt ed. Als je dat weglaat, dan is er ineens weer heel veel mogelijk. Uiteindelijk gaat het om functionaliteit en wat is er nu leuker om het zelf te maken?
Dat speelt mee, en voor mij het myfi aspect.
Ik breng bewust veranderingen aan die meetbaar- en hoorbaar zijn (in het analoge domein).

Te dien einde ben ik doende om een tweede, ongemodificeerde Sony speler van hetzelfde type als wat ik nu in gebruik heb, aan te schaffen om daarmee te gaan ABX-en.
Ben ook doende daarvoor een schakeldoosje te bouwen.

De resultaten van die ABX zal ik hier, op hififorum en op audiofreaks posten. Ongeacht de uitslag. :wink:
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Succes KT88. Ik zie het allemaal wel verschijnen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ondanks de zinloosheid toch versie 2. 8)

p.s. Excuus voor de fouten, maar ik ben bedrijfsinformaticus en geen elektronicus.
Bijlagen
tiapcb2.png
tiasch2.png
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

dekkersj schreef:
Torren matchen he best als ze dicht bij elkaar liggen en een relatief groot emitteroppervlak hebben. Ook de richting van ladingverplaatsing moet bij voorkeur hetzelfde zijn en dan heb je een schijfje gebakken strandzand met 6 aansluitingen ipv 3.
I know. Daarom dat ik het vroeg. Als ze op een verschillende die zitten zijn ze enkel thermisch gematched en kan je maar hopen dat ze een beetje bij elkaar in de buurt hebben gezeten op de wafer.
Qua productie-kosten is het wel een stuk goedkoper om gewoon 2 losse dies te gebruiken van een reeds bestaand design. Vandaar dat ik wat twijfels had/heb.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

En versie 3. Volgens mij kom ik nu in de buurt van het eindresultaat, tenzij jullie nog veel aanmerkingen hebben.
Bijlagen
tiapcb3.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je moet nog de filter/buffersectie verder naar rechts leggen zodat je R13, R14 en vlak bij de uitgangstorren van de IV-sectie kan plaatsen. Dan heb je ook de gelegenheid om Rfb, R19 en C4 met ultrakorte verbinding tussen in- en uitgang van de IV-sectie te leggen. Precies zoals SSassen aangaf, houd de terugkoppellus zo kort mogelijk.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

U vraagt, wij draaien. :wink:

-Edit-
Ik zie nu trouwens dat de Idac-lus nog kleiner kan door Rfb, R19 en C4 rond C1 te plaatsen. Dan heb ik ook ruimte om de Vout-lus kleiner te maken.
Wordt vervolgd...
Bijlagen
tiapcb4.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ok, dan moet dit 'm zijn.
Bijlagen
tiapcb5.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zie plotseling een fout in het schema. C2 moet niet aan Vout maar direct aan de emitters van Q27 en Q28. Zoals het nu is wordt Cout onderdeel van de terugkoppellus, dat is niet de bedoeling. Je zou nog kunnen proberen om bij het filter/buffer de terugkoppellus net zo kort te maken als bij de TIA.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Dat moet lukken, dan draai ik R24 een kwartslag tussen Q23 en Q25. Dan C2 ernaast plaatsen en zo naar Q27/Q28. :idea:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi pcbtje zo man :)

Zou je, als het final ontwerp klaar is, alles kunnen posten ?

(dus ook de files om in Eagle etc etc in te lezen)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ja, het ontwerp komt voor iedereen beschikbaar. Jeroen heeft een aantal posts terug gevraagd of het ontwerp gepubliceerd mag worden. Nog geen negatieve reacties op gehad.

Misschien kunnen we, als er meer gegadigden zijn, een aantal pcb's tegelijk laten maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Knuisje,

Ik mis nog een stuk lokale ontkoppeling van de voeding, dus pakweg 22 ~ 100uF/25V over iedere voedingsrail. Ook zou ik de rastermaat en de ruimte rondom C1/C2/C3/C4 groter maken, dit zijn namelijk bij voorkeur styroflex of FKP types, met minimaal 5-mm tussen de pinnen, dus gaarne geen MKT of keramische condensatoren gebruiken. C6/C7/C8/C9. zijn bij voorkeur keramische multilayers. L1 en L2 zijn ferrietkernen, met een Rtyp van 600-ohm bij 100MHz, deze hebben vrijwel dezelfde bouwvorm als een normale 1/4 weerstand, dus ik zou zeker geen staande types gebruiken zoals nu.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Sander, bedankt voor je input. Heb je misschien een Farnell nummer van de ferrietkernen? Ik kan ze niet vinden.

Hierbij versie 6 met alle opmerkingen verwerkt.
Bijlagen
tiapcb6.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Heb je misschien een Farnell nummer van de ferrietkernen
http://nl.farnell.com/jsp/Passive+Compo ... ku=9265236

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Mooi print ontwerp :)

1 dingetje, ik zou de voeding via C9 en C10 laten lopen, nu takken ze eerder af naar de leds.

btw, als er printen gemaakt gaan worden, dan heb ik zeker interesse.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

MidiMaze schreef:
Mooi print ontwerp :)

1 dingetje, ik zou de voeding via C9 en C10 laten lopen, nu takken ze eerder af naar de leds.

btw, als er printen gemaakt gaan worden, dan heb ik zeker interesse.
Same here. :)
Wat trekt zo'n schakeling? Zijn de tracks breed genoeg?

Een exemplaar met enkel SMD componenten zou ook leuk zijn.
Bestaan de gewenste transistoren in SMD uitvoering? (zal ik zelf ook even opzoeken.)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

9/10 keer is alles ook in smd te krijgen.

zoals het er u uit ziet, kan ik dit makkelijk op school maken :P

Waarom is er trouwens zoveel ruimte rechts van de print ?

Volgens mij kan dat een heel stuk kleiner....
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Die ruimte rechts is volgens mij voor audiofiel verantwoorde C's. Die nemen veel ruimte in :wink:

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ok :P 8)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

MidiMaze schreef:
1 dingetje, ik zou de voeding via C9 en C10 laten lopen, nu takken ze eerder af naar de leds.
Pas ik aan.
Rho schreef:
Wat trekt zo'n schakeling? Zijn de tracks breed genoeg?
De tracks zijn nu 16 mil (0,4 mm) breed. Voldoende voor 1A. Ik zal eens uitvogelen hoeveel deze schakeling trekt.
b_force schreef:
Waarom is er trouwens zoveel ruimte rechts van de print ?
Die ruimte is inderdaad voor meerdere formaten audiofiele uitgangscondensators type christmas cracker. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

knuisje, als je het nu echt audiofiel wilt doen, dan geef je de IV-omzetter zijn geheel eigen galvanisch gescheiden voeding. Het lijkt me dan heel aardig om deze erbij te zetten. Ik heb een aardige voorzet voor zo'n voeding gedaan, maar dan kan vast beter voor perfectionisten zoals SSassen.

Wat in ieder geval bij deze voeding het uitgangspunt was is een correcte werking tot in het MHz bereik en zeer lage ruis, niet zozeer een superhoge PSRR door zeer lage uitgangsimpedantie (die zal in dit geval ca 1ohm zijn zodra de voeding belast wordt met de IV-convertor en alleen lager dan dat in het frequentiegebied waar de uitgangscondensator nog in zijn ideale werkingsgebied zit).

Afbeelding
Gesloten