Ik weet niet meer hoe en of ik dat heb opgelost
In ieder geval Niet goed
Moderator: Beheerdersteam
Copy copyWilly_61 schreef:vergeet ook niet te kijken op het einde van vorig blad...
Ik ga nu mijn crossover printen bestukken, dus ben ik even uit de ether
Als het een potkern is met mogelijk een luchtspleet in het midden zou ik liever een kunstofschoef nemen.Trouwens altijd liever, ferriet is hard en barst makkelijk, een metalen schroef wat aandraaien en krakWilly_61 schreef:Even een off.topic vraagje: ik moet op de print 2 redelijk zware ferriet spoelen monteren en er is een gat voorzien. Mag ik daar metalen M3 schroeven door monteren zonder dat dat de inductie beïnvloedt?
Als je Messing gebruikt in een lucht spoel gaat de zelfinductie omlaagWilly_61 schreef:Even een off.topic vraagje: ik moet op de print 2 redelijk zware ferriet spoelen monteren en er is een gat voorzien. Mag ik daar metalen M3 schroeven door monteren zonder dat dat de inductie beïnvloedt?
De zenerspanning zou er hoogstens 10V naast mogen zitten, als ie niet te heet wordt mag het best zo, gaat niet om precies die spanning maar meer dat ie niet bromt.Bert61 schreef:1: Maar Mn MP3 is 214 volt dus die Zener spanning is wel heel erg hoog
2: MP4 MP 5 zitten zo 15 volt uit elkaar 183 om 167 volt als ik MP4 op 175 instel dan is MP5 155 volt
Het moet ook altijd vlug-vlug, kalm aan en eerst denken dan doenAl met al ik ben heel de dag de ene fout aan het herstellen en zie dan weer dit op die Trafo
Ik wordt er sjagerijnig van
ja je slaat de spijker op zn kop , ik ben idd altijd gehaastAh!buis schreef:De zenerspanning zou er hoogstens 10V naast mogen zitten, als ie niet te heet wordt mag het best zo, gaat niet om precies die spanning maar meer dat ie niet bromt.Bert61 schreef:1: Maar Mn MP3 is 214 volt dus die Zener spanning is wel heel erg hoog
2: MP4 MP 5 zitten zo 15 volt uit elkaar 183 om 167 volt als ik MP4 op 175 instel dan is MP5 155 volt
Willy heeft een heel meet schema gemaakt met notities in het schema
Als ik bij die 200 volt 214 aanbied zit alles erna ook te hoog en weet ik nadien niet meer hoe het zit![]()
Het verschil MP4-MP5 kan komen van een verschil van R15-R18, meer aannemelijk verschil van de twee triodes in de buis.
zal ik eens wat buizen omwisselen beetje selecteren op wat beste bij elkaar past Of zo laten![]()
De anodespanning aan R6 en R23 (100k) was 200V, heb ik verandert naar 250V om wat meer ruimte voor de instelling te krijgen, het verschil MP4-MP5 geeft dan ook niet.Al met al ik ben heel de dag de ene fout aan het herstellen en zie dan weer dit op die Trafo Ik wordt er sjagerijnig van
Het moet ook altijd vlug-vlug, kalm aan en eerst denken dan doenHet gaat toch langzaam
maar mooi
vooruit !
Nog even over dat vuurwerk, maak me wat zorgen![]()
Een kant van die weerstand zit aan de rand-aarde en de andere kant aan versterker-massa.
Kan enkel verbrand zijn met de netspanning op de versterker-aarde, levensgevaarlijk![]()
Goed nazien hoe zoiets kon gebeuren en zorgen dat 't niet meer kan![]()
Anne
Bert61 schreef:ja je slaat de spijker op zn kop , ik ben idd altijd gehaastAh!buis schreef:De zenerspanning zou er hoogstens 10V naast mogen zitten, als ie niet te heet wordt mag het best zo, gaat niet om precies die spanning maar meer dat ie niet bromt.Bert61 schreef:1: Maar Mn MP3 is 214 volt dus die Zener spanning is wel heel erg hoog
Willy heeft een heel meet schema gemaakt met notities in het schema
Als ik bij die 200 volt 214 aanbied zit alles erna ook te hoog en weet ik nadien niet meer hoe het zit![]()
Het verschil MP4-MP5 kan komen van een verschil van R15-R18, meer aannemelijk verschil van de twee triodes in de buis.
zal ik eens wat buizen omwisselen beetje selecteren op wat beste bij elkaar past Of zo laten![]()
Ik dacht dat ik dat al een tijdje geleden gezegd had, dat is normaal door verschillen in triodes. Ook bij mijn laatste EL34 versterker had ik dat voor, maar had enkele ECC82 op reserve liggen en kon zo door wisselen het best gematchte paar vinden. Je kan dit hier ook doen, of met reserve buizen of met die van de toonregeling, daar staat toch iedere triode voor zich alleen.
De anodespanning aan R6 en R23 (100k) was 200V, heb ik verandert naar 250V om wat meer ruimte voor de instelling te krijgen, het verschil MP4-MP5 geeft dan ook niet.Al met al ik ben heel de dag de ene fout aan het herstellen en zie dan weer dit op die Trafo Ik wordt er sjagerijnig van
Het moet ook altijd vlug-vlug, kalm aan en eerst denken dan doenHet gaat toch langzaam
maar mooi
vooruit !
Nog even over dat vuurwerk, maak me wat zorgen![]()
Een kant van die weerstand zit aan de rand-aarde en de andere kant aan versterker-massa.
Kan enkel verbrand zijn met de netspanning op de versterker-aarde, levensgevaarlijk![]()
Goed nazien hoe zoiets kon gebeuren en zorgen dat 't niet meer kan![]()
Anne![]()
ik ben wat dat vuurwerk betreft 100% zeker dat het DC was na dat ik de schakelaar uit gezet had bleef de vlamboog even staan
leek erg lang hoor![]()
Je moet eens in 't oog houden hoe snel je HS gezakt is naar enkele volts wanneer je de versterker uitzet: dat is een kwestie van seconden, dus toch goed nakijken.
In de trafo fabriek kennelijk ook 1 trafo op een maandagochtend gewikkeld en de 4 ohm met 8 ohm omgewisseld
bij rechter trafo werkt het goed nu moet ik die linker hetzelfde laten doen
Moet de 0 en 8 ohm vinden Anne![]()
![]()
De 4 zit in de midden secundair die is het makkelijkste![]()
Je kan de trafo uitmeten en zo bepalen hoe alles gewikkeld zit: alle bedrading los en 100V op de primaire. dan meet je de secundaire en zie je zo welke de 4 en de 8 ohm is.
Met die meetmethode kan je ook de wikkelrichting bepalen, enkele bladen terug is dat nog aan bod gekomen.
Nog 1 dringende vraag Willy kan zijn blok golf welke hij op J2 injecteert mooi af regelen ik draai de potmeter volledig van min naar max er verandert niets![]()
Waardoor kan dat komen De blok wordt niet kleiner verandert ook niet
Pas als ik de blok naar 100 mV Piek terug draai Dan kan ik tegenkoppelen Eerder niet
Lijkt of ik helemaal buiten het regelgebereik zit met die instelpotmeter P5
Is dat eventueel te veranderen of zit er nog iets niet goed![]()
Alvast weer bedankt Anne en Willy ook natuurlijk![]()
Dat bewijst dat de gewijzigde instelling van Michiel aan V2 werkt: TK-regeling zonder volume-verlies. Zoals je op mijn eerder geposte foto kon zien had ik kleine piekjes aan het einde van opgaande flank en het eind van de neergaande flank. Door de TK te regelen werden die groter of kleiner. het volume bleef constant.
De wikkeling 4Ω naar 8Ω heeft een kleinere weerstand dan die van 4Ω naar 0. Is makkelijker dan hoeft er niks losBert61 schreef:In de trafo fabriek kennelijk ook 1 trafo op een maandagochtend gewikkeld en de 4 ohm met 8 ohm omgewisseld
![]()
Daar heb je idd gelijk in, enkel als Bert de wikkelrichting van primair tov secundair wil controleren, zal hij de uitgebreide meting moeten doen.Ah!buis schreef:De wikkeling 4Ω naar 8Ω heeft een kleinere weerstand dan die van 4Ω naar 0. Is makkelijker dan hoeft er niks losBert61 schreef:In de trafo fabriek kennelijk ook 1 trafo op een maandagochtend gewikkeld en de 4 ohm met 8 ohm omgewisseld
![]()
![]()
Anne