Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

MickRS schreef:
Ceedees? Dat zijn toch van die eighties retro schijfjes?! :mrgreen: :lol:
hannesie schreef:
Ik heb hier nog wel een draaitafel met wat platen, weet alleen niet of het stof er nog af gaat. :lol:
Platen? Dat zijn toch van die fifties retro schijven?! :mrgreen: :lol:
hannesie schreef:
En ook nog wel wat muziek met veel mooi laag, voor die TL.
Dat is altijd fijn :goeie: :proost: :yeah:
ray5150

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
MickRS schreef:
Ceedees? Dat zijn toch van die eighties retro schijfjes?! :mrgreen: :lol:
hannesie schreef:
Ik heb hier nog wel een draaitafel met wat platen, weet alleen niet of het stof er nog af gaat. :lol:
Platen? Dat zijn toch van die fifties retro schijven?! :mrgreen: :lol:
Nee, uit de jaren '80, van de negentiende eeuw, wel te verstaan... :lol:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja, het platte surrogaat voor een fatsoenlijke wasrol !

O tijdelijkheid, o vergankelijkheid...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ze zijn klaar :yeah:

Het is te donker (en ik ben te moe) om nu nog foto's te maken, dat doe ik morgen wel.

De kasten zijn bijna 2 keer zo zwaar als de prototypes waar ik tot vandaag mee speelde.

De eerste indruk: Het laag is strakker geworden, je hoort als het ware de massa van de kast. De ruimtelijkheid is flink toegenomen. Stemmen en instrumenten staan echt los in de lucht en zijn heel precies te lokaliseren.

Ik ben wel tevreden. Op naar Alphen ! :rock: :rock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mission accomplished !! :lol: :lol:
Dan

Bericht door Dan »

Dat is heel goed nieuws! Ik bej zaterdag van de partij om dit moois te gaan bewonderen :goedzo:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Gisteren hebben ze hun debuut gemaakt in de grote ruimte in Alphen ad Rijn.

Veel mensen blijken ze niet gehoord te hebben, het nadeel van als eerste aan de beurt zijn; nog niet iedereen is aanwezig.

Ik was zelf wel tevreden. Ondanks de moeilijke akoestiek was het geluid prima te genieten. 's Avonds toen we aan het eten waren is een klein clubje nog bezig geweest met een vergelijk tussen de MI en de speakers van Walt in de kleinere kamer. Dat heb ik niet meer gehoord, maar het oordeel van de luistercommissie was gunstig :mrgreen:

Rudy (RumoH) vond dat het systeem een betere tweeter verdient. Budgettechnisch kan dat natuurlijk niet.

Hij gebruikt zelf in zijn uitstekend klinkende d'Appolito systeem met de CSS midwoofers de Wavecor TW022WA04.

Nu wil het toeval dat ik deze tweeters enige tijd geleden heb overgenomen van hsmeets. Qua formaat is dit natuurlijk een perfecte kandidaat. Ik ga een afzonderlijk traject inzetten om in de kleine testkastjes een nieuw filter te ontwikkelen om de Wavecor op de Mission CP104 aan te sluiten. Na de uiteindelijke jurering kan ik dan meteen een upgrade uitvoeren.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Pappaleo,

Ik ben het wel eens met Rudy, de tweeter mist een beetje de verfijnde (hifi) klank. Maar verder was ik ook erg onder de indruk van deze MI speakers. Het laag is fraai, het goedkope Misson woofertje (19 euro :shock: ) maakte nauwelijks uitslag maar het laag is dan toch massief en gecontroleerd. Een school voorbeeld van wat een goed afgestemde TL kast kan doen.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Gisteren hebben ze hun debuut gemaakt in de grote ruimte in Alphen ad Rijn.

Veel mensen blijken ze niet gehoord te hebben, het nadeel van als eerste aan de beurt zijn; nog niet iedereen is aanwezig.

Ik was zelf wel tevreden. Ondanks de moeilijke akoestiek was het geluid prima te genieten. 's Avonds toen we aan het eten waren is een klein clubje nog bezig geweest met een vergelijk tussen de MI en de speakers van Walt in de kleinere kamer. Dat heb ik niet meer gehoord, maar het oordeel van de luistercommissie was gunstig :mrgreen:

Rudy (RumoH) vond dat het systeem een betere tweeter verdient. Budgettechnisch kan dat natuurlijk niet.

Hij gebruikt zelf in zijn uitstekend klinkende d'Appolito systeem met de CSS midwoofers de Wavecor TW022WA04.

Nu wil het toeval dat ik deze tweeters enige tijd geleden heb overgenomen van hsmeets. Qua formaat is dit natuurlijk een perfecte kandidaat. Ik ga een afzonderlijk traject inzetten om in de kleine testkastjes een nieuw filter te ontwikkelen om de Wavecor op de Mission CP104 aan te sluiten. Na de uiteindelijke jurering kan ik dan meteen een upgrade uitvoeren.
Eh, grappig. Walt vond namelijk dat het CSS Wavecor systeem een betere tweeter verdiende :mrgreen:

En heb even uitgerekend, jouw filter kost 64,28 en ik denk dat je dit bijna kunt halveren door handig te selecteren :hide:
Ik heb een 3-weg filter met MPK op het hoog (3e orde) en Elco's in het middengebied en in alle parallel secties. De spoelen hebben een kern waar een grote waarde nodig is. Zonder LCR kost het dan 11,- euro. Ik denk dat jij het voor ruim 30,- euro ook wel rond moet krijgen :relax:
Walt

Bericht door Walt »

Die css midwoofertjes spelen natuurlijk in een hogere liga, en inderdaad ik vond in die kasten de tweeters de zwakste schakel. In mijn eigen kastjes vind ik de Vifa tweeters trouwens ook slechter dan de Scanspeak midbass.

Pappaleo kan wel weer nieuwe goedkopere filter componenten gaan bestellen maar uiteindelijk kost dat ook gewoon geld, het houdt een keer op natuurlijk. Ik zou ook nog wel een andere tweeter willen proberen maar ja zo kan je bezig blijven...

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Eh, grappig. Walt vond namelijk dat het CSS Wavecor systeem een betere tweeter verdiende :mrgreen:
Dat lees ik nergens. Wel dit:
Walt schreef:
Zoals vermeld vond ik de zuiltjes met de css woofertjes ook erg goed klinken. Deze komen qua klank in de buurt van de AT 18H52 mids. Omdat wij beide met die units draaien vonden wij deze zuiltjes waarschijnlijk zo fraai. Met name het midden knalt er gewoon uit.
en dit:
rikpost schreef:
Op nr:
1:de zuiltjes met de css woofertjes.
2:het open baffle luidsprekertje met het bas kastje er achter.
3:de monitor van massief hout met de tweeter onder.
4:de monitor van massief hout met het diagonale patroon op de baffle.
5:de kleintjes van Tony.
6:de grote van Tony.
7:de grote open baffles.

Maar natuurlijk....
Walt schreef:
Die css midwoofertjes spelen natuurlijk in een hogere liga, en inderdaad ik vond in die kasten de tweeters de zwakste schakel.
....komt ie daar nu pas mee. :relax:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 29 mar 2015, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Nee Wouter heeft gelijk, ik had al ergens anders opgemerkt dat ik bijv. liever een kleine AMT of iets dergelijk zou zien...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
En heb even uitgerekend, jouw filter kost 64,28 en ik denk dat je dit bijna kunt halveren door handig te selecteren :hide:
Ik heb een 3-weg filter met MPK op het hoog (3e orde) en Elco's in het middengebied en in alle parallel secties. De spoelen hebben een kern waar een grote waarde nodig is. Zonder LCR kost het dan 11,- euro. Ik denk dat jij het voor ruim 30,- euro ook wel rond moet krijgen :relax:
Wouter, hoe vaak heb je mijn systeem al doorgerekend? :hide:
Ik heb alle keuzes in mijn topic beargumenteerd en het heeft uiteindelijk geleid tot een spelend resultaat.
Komt er bij jou al geluid uit ? :hide:
Walt schreef:
Pappaleo kan wel weer nieuwe goedkopere filter componenten gaan bestellen maar uiteindelijk kost dat ook gewoon geld, het houdt een keer op natuurlijk. Ik zou ook nog wel een andere tweeter willen proberen maar ja zo kan je bezig blijven...
Precies !
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Nee Wouter heeft gelijk, ik had al ergens anders opgemerkt dat ik bijv. liever een kleine AMT of iets dergelijk zou zien...
Ok. Maar de kleinste Mundorf AMT kost al 179 euro het stuk. Niet aan de orde dus.

De keuze voor de Wavecor is dan ook in lijn met de rest van de gebruikte units. Als ik er een AMT in stop, dan is het commentaar: Dat klinkt niet bij die goedkope mid. Je moet eigenlijk een Accuton erin zetten. Vervolgens komen we bij de woofer....... enfin. Dan wordt het dus een ander project.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 30 mar 2015, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Nee, ik bedoelde een kleine AMT in die kastjes van Rudy met de 2x CSS midwoofertjes! Voor in de wedstrijd speakers is een AMT gezien de kosten totaal uit verhouding inderdaad. De CSS kosten per stuk 125 euro dan is een AMT qua budget juist prima in verhouding.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Nee, ik bedoelde een kleine AMT in die kastjes van Rudy met de 2x CSS midwoofertjes! Voor in de wedstrijd speakers is een AMT gezien de kosten totaal uit verhouding inderdaad. De CSS kosten per stuk 125 euro dan is een AMT qua budget juist prima in verhouding.

Groetjes Walter
Ik begrijp jou wel. Ik stel alleen een (toekomstige) upgrade voor met de Wavecor, om drie redenen:

1) Ik heb ze gehoord in een uitstekende speaker (en misschien zou die speaker beter kunnen met een AMT, maar daar hebben we het nu niet over)
2) Ik heb een paartje in huis.
3) Kwalitatief sluit hij mooi aan bij de Mission CP104

Vervolgens word jij dan geciteerd om een argument te hebben dat de keuze niet goed zou zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Ik denk dat die Wavecor zeer geschikt is als 'upgrade' voor de MI.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Wouter, hoe vaak heb je mijn systeem al doorgerekend? :hide:
Ik heb alle keuzes in mijn topic beargumenteerd en het heeft uiteindelijk geleid tot een spelend resultaat.
Komt er bij jou al geluid uit ? :hide:
:mrgreen: Touche, maar ik heb het echt anders bedoeld. Je hebt namelijk nog tijd en een plan, namelijk een Wavecor tweeter. Ik dacht laat ik voordat ik met een idee kom even narekenen of je nog marge hebt in je filterkosten. Ik lag vanwege aanhoudende herniaklachten toch weer eens op bed, dan heb je tijd voor dat soort ongein O:) (zie ook Walter's topic, heb me niet verveeld met Ajhorn O:) )

En Walt en ik schreven de reactie op jouw eerste post van vandaag tegelijk, ik had die van hem niet gezien. Het lijkt misschien tegenstrijdig maar ik vond het wel humor dat bij die d'appolito die tweeter - hoe goed ook - bij een upgrade zou kunnen worden vervangen en dat jij hem als upgrade opperde. Dat je hem had liggen en dat je geen behoefte hebt aan het upgraden binnen de wedstrijd, tja... daarvan was ik me niet bewust. Ik dacht dat je geen mogelijkheden zag.

Neemt niet weg dat ik gezien de reacties wel onder de indruk ben van de M.I. en daarnaast verdient dit project het ook: je hebt inderdaad alles heel mooi beargumenteerd en je product en jezelf blijvend ontwikkeld. Ik zie er naar uit hem te horen \:D/

Edit: MKP condensatoren moest MKT zijn, en zeker niet MPK 8-[
pappaleo schreef:
Bovenstaande zin was het... daarna heb ik niet goed verder gelezen vrees ik - ik ging ff narekenen hoe de kosten opgebouwd zijn. :hide:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Bovenstaande zin was het... daarna heb ik niet goed verder gelezen vrees ik - ik ging ff narekenen hoe de kosten opgebouwd zijn. :hide:
Ook al zou ik €30,- per kast op mijn filter besparen (hetgeen volgens mij afbreuk doet aan de kwaliteit), dan nog is er geen ruimte voor Wavecor tweeters van €50,- per stuk. :roll:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:

Ook al zou ik €30,- per kast op mijn filter besparen (hetgeen volgens mij afbreuk doet aan de kwaliteit), dan nog is er geen ruimte voor Wavecor tweeters van €50,- per stuk. :roll:
Als de ''wedstrijd'' tzt voorbij is lijkt me het zeer de moeite waard om voor betere tweeters te gaan.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Rudy (RumoH) vond dat het systeem een betere tweeter verdient.
Ik heb nog een paartje Peerless DX20 tweeters liggen. Die hebben ook een faceplate diameter van 66mm:

Afbeelding

Probleem met die dingen is dat ze in verhouding een grote magneet hebben. Ze passen daardoor niet in de MI zonder extra hak en breekwerk. Ik heb echter nog de testkastjes staan waar ik ze ingezet heb met een paartje CP104 die ik nog nieuw op de plank had liggen.

Even een impedantieplotje gemaakt dat er vreemd uitzag (had een heel andere oorzaak, maar dat terzijde) Ook de resonantiefrequentie van de CP104 lag 20Hz hoger dan ik verwachtte en volgens mij was dat omdat ze nieuw en nog nooit gebruikt zijn.

Daarom de echte MI erbij gehaald en daar nog even een paar snelle metinkjes op losgelaten. Daar werd ik dus even niet heel blij van. Een duidelijke bult rond de 2kHz die er bij mijn weten voorheen niet in zat. Peerless tweeters maar even laten rusten en eerst dit fenomeen onderzocht.

Het was van de week mooi weer en dat gaf de gelegenheid om weer buiten te meten. Eerst een frequentieplotje van de hele luidspreker met de microfoon qua hoogte precies tussen de centra van tweeter en midrange en een afstand van 1 meter:
MI_230.png
Er zit dus verschil tussen de linker- en rechterluidspreker. Meer dan ik had toen ik met 2 verschillende kasten speelde. Er is natuurlijk van alles gewijzigd, er zijn nieuwe filters gebouwd met nieuwe onderdelen, de filters zitten met korte bedrading aan de units zonder allerlei stekkertjes kroonsteentjes en dergelijke.

Eerst de midrange en de tweeter links en rechts met elkaar vergeleken zonder filter:
MI_231.png
Niet schokkend. Nu met filter:
MI_232.png
Ook niet echt dramatisch. Het is wel buiten, dus omgevingsgeluiden, wind en een minimaal plaatsingsverschil tussen linker- en rechterluidspreker kunnen invloed uitoefenen :-k
Ik heb van de linker tweeter ook nog twee metingen gemaakt, een met het linkerfilter en een met het rechterfilter:
MI_233.png
Ook dat zet geen zoden aan de dijk. Ik wijt de verschillen maar aan tolerantie en omstandigheden.
Maar hoe komen we aan die bult tussen 2 en 3 kHz? Ik heb even zitten analyseren en een nieuw setje metingen binnen gemaakt om de invloed van de wind en 'Radio Istanbul' uit te sluiten.
Gemeten op 75 cm met vanwege reflecties een korter timewindow. Voor dit probleem zijn we toch alleen geïnteresseerd in frequenties boven 500Hz:
MI_234.png
Het lijkt in de tweeter te zitten. Even de simulatie van BoxSim erbij gepakt:
MI_235.png
Dat lijkt er niet echt op. En dat heeft het wel gedaan. :think: :think:
Ik besluit om een kopie van deze simulatie te voorzien van een nieuwe import van unitgegevens uit de zojuist gemaakte metingen:
MI_236.png
Zo, dat lijkt er meer op. Dat betekent dus dat of de oorspronkelijk geïmporteerde metingen niet goed waren, of dat de parameters van de units zijn gewijzigd in de loop der tijd ( ingespeeld :shock: )

Ik ga eerst even een paar BoxSim plaatjes fabrieken met de ongefilterde karakteristieken van de units, zowel van de oorspronkelijke als van de nieuwe metingen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Even een impedantieplotje gemaakt dat er vreemd uitzag (had een heel andere oorzaak, maar dat terzijde)

... om de invloed van de wind en 'Radio Istanbul' uit te sluiten.
Een van de aansluitkabeltjes tussen geluidskaart en versterker zit niet lekker. Moet ik even een nieuwe voor halen. Als die kabel niet helemaal goed zit, dan werkt de versterker ineen als een receiver en komt 'Radio Istanbul' door; soms zelfs luid en duidelijk. Even rommelen aan het kabeltje en het is weer weg.

Gebeurt dat tijdens een impedantiemeting met LIMP (en ik hoor buiten het verschijnsel niet altijd) dan klopt er van die meting niks neer. Een rechte lijn wordt dan een soort weidelandschap met veel gras. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 apr 2015, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

De in BoxSim geïmporteerde gegevens van midrange (blauw) en tweeter (groen) van september 2014:
MI_237.png
De in BoxSim geïmporteerde gegevens van dezelfde units van gisteren:
MI_238.png
Dat is wel verschillend. Waar komt dat door? Meetmethode, verandering van de units in de loop van de tijd? Ik weet het niet :-k

Ik ben even met de filtersimulatie in de weer geweest en heb in de hoogsectie een paar waardes gewijzigd:
MI_239.png
Met het volgende resultaat:
MI_240.png
Ik heb een van de fysieke filters conform de simulatie gemodificeerd en de verschillen even opgemeten:
MI_241.png
Het resultaat van het geheel meet als volgt:
MI_242.png
Ik heb het andere filter gisteravond tussen 00:00 en 00:30 ook even omgesoldeerd en weer in de kast geplaatst. Daarna even muziek geluisterd; handig als je geen buren hebt. :mrgreen:

De eerste indruk: beetje teveel laidback, weinig spankelend.
Maar dat kan een combinatie zijn van gewenning, alcoholpercentage en tijdstip. :mrgreen: :beer:
De laatste tijd klonken ze inderdaad nogal 'in-your-face', wat ik persoonlijk niet zo heel erg vind. Ik heb er wel opmerkingen over gehad. Het is in ieder geval wel een verschijnsel dat te verklaren valt uit het 2-3kHz frequentiegebied. Misschien moet er een middenweg gevonden worden, misschien is het wennen.

Vandaag heb ik nog haast niet geluisterd, mede omdat Ray vandaag onze ondermaatse antennekabels kwam doormeten en modificeren :goeie: :dank:

Ik laat het de komende dagen even rusten en ga luisteren.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 apr 2015, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Misschien 1 dag voor de wedstrijd nog een keer buiten meten en het filter aanpassen voor de frequentie responsie van de tweeter in die week...?

:rofl: :rofl: :rofl:

Eerlijk gezegd geloof ik eerder dat het een oude meetfout betreft.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Het zou ook kunnen zijn dat de nieuwe aansluitingen op de achterkant van de Audio analyse versterker een andere frequentie responsie hebben opgeleverd...
Radio Istanbul had meer invloed. :mrgreen:

Walt schreef:
Misschien 1 dag voor de wedstrijd nog een keer buiten meten en het filter aanpassen voor de frequentie responsie van de tweeter in die week...?

:rofl: :rofl: :rofl:
Ach, zolang de respons kwalitatief maar niet onder het niveau van Project 01 terechtkomt :sure:
:proost: :proost:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”