pappaleo schreef:Rudy (RumoH) vond dat het systeem een betere tweeter verdient.
Ik heb nog een paartje Peerless DX20 tweeters liggen. Die hebben ook een faceplate diameter van 66mm:
Probleem met die dingen is dat ze in verhouding een grote magneet hebben. Ze passen daardoor niet in de MI zonder extra hak en breekwerk. Ik heb echter nog de testkastjes staan waar ik ze ingezet heb met een paartje CP104 die ik nog nieuw op de plank had liggen.
Even een impedantieplotje gemaakt dat er vreemd uitzag (had een heel andere oorzaak, maar dat terzijde) Ook de resonantiefrequentie van de CP104 lag 20Hz hoger dan ik verwachtte en volgens mij was dat omdat ze nieuw en nog nooit gebruikt zijn.
Daarom de echte MI erbij gehaald en daar nog even een paar snelle metinkjes op losgelaten. Daar werd ik dus even niet heel blij van. Een duidelijke bult rond de 2kHz die er bij mijn weten voorheen niet in zat. Peerless tweeters maar even laten rusten en eerst dit fenomeen onderzocht.
Het was van de week mooi weer en dat gaf de gelegenheid om weer buiten te meten. Eerst een frequentieplotje van de hele luidspreker met de microfoon qua hoogte precies tussen de centra van tweeter en midrange en een afstand van 1 meter:
Er zit dus verschil tussen de linker- en rechterluidspreker. Meer dan ik had toen ik met 2 verschillende kasten speelde. Er is natuurlijk van alles gewijzigd, er zijn nieuwe filters gebouwd met nieuwe onderdelen, de filters zitten met korte bedrading aan de units zonder allerlei stekkertjes kroonsteentjes en dergelijke.
Eerst de midrange en de tweeter links en rechts met elkaar vergeleken zonder filter:
Niet schokkend. Nu met filter:
Ook niet echt dramatisch. Het is wel buiten, dus omgevingsgeluiden, wind en een minimaal plaatsingsverschil tussen linker- en rechterluidspreker kunnen invloed uitoefenen
Ik heb van de linker tweeter ook nog twee metingen gemaakt, een met het linkerfilter en een met het rechterfilter:
Ook dat zet geen zoden aan de dijk. Ik wijt de verschillen maar aan tolerantie en omstandigheden.
Maar hoe komen we aan die bult tussen 2 en 3 kHz? Ik heb even zitten analyseren en een nieuw setje metingen binnen gemaakt om de invloed van de wind en 'Radio Istanbul' uit te sluiten.
Gemeten op 75 cm met vanwege reflecties een korter timewindow. Voor dit probleem zijn we toch alleen geïnteresseerd in frequenties boven 500Hz:
Het lijkt in de tweeter te zitten. Even de simulatie van BoxSim erbij gepakt:
Dat lijkt er niet echt op. En dat heeft het wel gedaan.
Ik besluit om een kopie van deze simulatie te voorzien van een nieuwe import van unitgegevens uit de zojuist gemaakte metingen:
Zo, dat lijkt er meer op. Dat betekent dus dat
of de oorspronkelijk geïmporteerde metingen niet goed waren,
of dat de parameters van de units zijn gewijzigd in de loop der tijd ( ingespeeld

)
Ik ga eerst even een paar BoxSim plaatjes fabrieken met de ongefilterde karakteristieken van de units, zowel van de oorspronkelijke als van de nieuwe metingen.