robbiedobbie schreef:
... mag niet al te duur zijn want we hebben zo'n 9 meter totaal voor nodig
Pas op Robert-Jan, het is mij nu duidelijk dat elk type kabel zijn specifieke eigenschappen heeft.
De ene kabel is een betere kauze voor het laag, de andere voor het hoog.
Op dit moment zou volgende keuze mijn voorkeur genieten:
- Terminal naar filter: koper en zilver: dat kan bvb de ratle snake van Öhlbach zijn.
- Filter naar de beide bassen: massief koper
- Filter naar mid: nog geen voorkeur
- Filter naar hoog: ongetwijfeld zilver of iets verzilverd.
thefinlux schreef:
Wat je nu gedaan hebt, is een leuk initiatief, maar het blijft een erg subjectieve test.
Je hebt meetapparatuur tot je beschikking. Hang dat spul er eens voor en laat die uitkomsten dan ook zien.
Steven,
Bevestiging tijdens een "blind test" waar je met 99% zekerheid kunt zeggen welke kabel het is noem ik al niet echt subjectief meer.
Metingen uitvoeren was ik tijdens onze luistersessie ook van plan, maar de tijd en de gemoedstoestand (beide een zware werkdag achter de rug) heeft ons daarvan weerhouden. Wordt vervolgd.
Roland schreef:
Is het een idee om deze test eens op een ddiy audio dag te doen? Met de kabels in zicht uiteraard.
Roland,
dat zou zeker heel leerrijk en overtuigend zijn. Geen foefelaré truukaré marketing stunt van één of ander merk, maar doodgewoon herkennen dat er verschillen hoorbaar zijn tussen
"verschillende soorten" van kabels van gelijke dikte en lengte op een goed uitgebalanceerd systeem. Net zoals wij eergisteren hebben gedaan.
De kabels eerst 'in het zicht' en daarna blind, menig luisteraar zal versteld staan!
Aan verschillen tussen een koper kabel 2x3mm van merk X en een koper kabel 2x3mm van merk Y heb ik niets. Wel vind ik het interessant welk klankkarakter een zilver kabel of verzilverde kabel heeft tov een koper kabel en hoe een massieve geleider zie verhoudt tegenover een soepele kabel.
audiomanics schreef:
Precies.. die strijd is al gestreden: de luisteraars zijn tweede geworden..
Kees
die opmerking stemt tot nadenken Kees.
Maar ik bekijk het echter zo. Je hebt altijd referenties nodig.
Als je een foto ziet met één enkel onbekend object erop, dan heb je geen idee hoe groot het object is.
Plaats je er een bekend object naast, pas dan ga je de grootte kunnen inschatten.
Onze oren hebben ook een referentie nodig. Daarom dat die eerste luistertest zo moeilijk was en de laatste zo eenvoudig. Ons auditief geheugen is niet echt hoog.
Pas als je een relatie kunt gaan leggen tussen wat je hoort enerzijds en wat je voelt / ziet / ruikt anderzijds, ga je audiodetails beter kunnen herkennen. Een minimum aan talent en interesse moeten natuurlijk wel aanwezig zijn, maar je hebt daarvoor nog geen absoluut gehoor nodig.
Die meting kan je helpen om de verschillen die je hoort in beeld te brengen zodat je ze kunt plaatsen en later beter kunt herkennen.
Groeten,
Ed.