Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy, volgensmij moest ik toen de boel in tegenfase aansliuten om het goed te krijgen.

Maar er zit ook wel een kansje in dat ik het fout heb, al die draden toen hier :shock:

/edit
De bsc zou 400 Hz oid moeten zijn.

[img]/Filter.JPG[/img]
Dit is een totaalplaatje.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja, maar waar is die bsc ?

/edit
mmzz, kan wel kloppen, je had ook niet de totale 6dB

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En nu ik zo kijk, het -6dB klopt ook niet @ 1600Hz.
1600Hz is het -8dB punt bij het LDF.

/edit
Dit moet natuurlijk geen -6dB zijn, want -3dB - 5dB bafflestep (5 hadden we toch? :)) is -8dB, en dat klopt!

En de curves kruizen elkaar ook precies op 1600Hz.

Volgensmij klopt het hoor! :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

plaats is effe gewoon bsc op 100Hz, dan zien we tenminste wat en hoe, want -6dB klopt toch wel denk ik, want je mag niet van je woof referentie vanuit gaan, want die word versterkt door die bsc .

/edit
vergeet deze post maar :D

/edit2
doe toch maar :D , maar effe op 200Hz ofzo, 100Hz creerd te grote faseproblemen in je laag.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op vr 13 mei 2005, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah maar als je ervan uitgaat dat ie hier 3+5dB hoger moet zijn dan het crossover klopt het perfect! :D

En in de simulaties is te zien dat de bsc zelfs bij 1kHz nog iets aanwezig is, dus dit is moeilijk te zien, maar 100 Hz zou ik wel kunnen proberen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy, Juul,

Ik heb me vergist in mijn vorige post. Door de vertragingslijn komt het hoog juist in tegenfase. Is dus precies wat we zouden moeten verwachten. Sorry... op zich goed dat het mooi werkt nu 8)

Btw Juul, ik zit nu naar een stereopaar HDS134 en 27TDC te luisteren. Het klinkt fantastisch! Tot nu toe had ik links de millennium en rechts de 27TDC. Ik dacht al dat ik de 27TDC mooier vond. Eigenlijk heb ik nog nooit zo'n mooi hoog gehoord! ffffff, ttttt en ssss klinkt ongelooflijk natuurlijk! Erg tevreden. Als jouw crossover eenmaal goed werkt kun je eigenlijk niet beter wensen wat hoog betreft. Ultra smooth!

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Fijn om te horen Jeroen!!! :D

Ik heb hem laatst al in stereo beluisterd hoor! ;) Wat een detail!!! Ik kan het nu alleen nog finetunen, slechter wordt het niet. Ik ben er -wat ik totnu toe heb gehoord- al dik tevreden over hoor!!! Kwijl, als je naar wat gitaren luisterd, wat een detail zeg!
Volgensmij is dit een erg goede tweeter die zijn geld zeker waard is! :lol:

Alleen heeft deze tweeter 1 groot nadeel:
Je hoort direct of je geluid slechte kwaliteit is of goeie kwaliteit ;) En blijkt het nou net dat ik veel van het eerste geval heb. Ik hoorde immers nooit verschil.

/edit
:O Die HDS134 is bijna dezelfde woofer als die ik heb, ik dacht dat je wat anders bedoelt. Dan wordt het er alleen maar beter van :D.
Hoe is het laag van die woofer? Genoeg? En zijn die boxen gesloten of BR?

/edit2
Mzz die HDS134 is een middentoner, dus je zou wat laag missen lijkt me?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy nog ff een vraag, hoe zie je wat het 3dB punt van de bafflestep is.
Dus vanaf waar kijk je? Waar hij 3dB lager ligt dan het hoogste punt van de bafflestep toch?
Want anders gaat hier natuurlijk niks van kloppen.

/edit
[img]/bsc220nF.JPG[/img]
De bsc met een 220nF cap.
Hier is de bsc wel te zien. Dus dit zit wel goed lijkt me.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

je neemd uiteindelijk het signaal niveau van je tweet ( op je filter wel te verstaan ) , dit neem je als referentie ( 0dB ) , en dan zie je hoeveel je bsc erbij doet, dus je teld vanuit je tweetnieveau drie dB erbij en je hebt je +3dB punt.

Uiteindelijk bij die laatste is het heel goed zichtbaar 8)

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

JuuL happy :D

Is die ruisvloer niet een beetje aan de hoge kant? Of is dit normaal?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dit kan meerdere reden hebben, de schakeling op zich ( maar dit zou je ENORM horen ) , de meting of de combinatie afspelen/meten van de soundcard.

Maar als je bij gewoon luisteren er geen last van hebt, dan zou ik me daar momenteel nog niet te veel zorgen om maken.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Mzz die HDS134 is een middentoner, dus je zou wat laag missen lijkt me?

Groetjes, Jurian
Die HDS134 is gewoon ook een midwoofer, alleen kleiner. De HDS182 is wel beter wat vervormingscijfers betreft. Ik ga in de toekomst de nieuwe 15 cm van peerless met faseplug gebruiken, die zou weer beter moeten zijn dan de HDS182 en doordat ie kleiner is wat beter afstraalgedrag. Maar de HDS182 is ook meer dan uitstekend en geeft je wat meer 'head room'.

Ik gebruik een 30 cm woofer er bij, heb dus geen problemen met te weinig laag. De HDS134 zit in gesloten box van 3.5 liter. Lijkt erg klein maar komt zo uit met de Thiele/Small parameters. Ik heb hem in mijn Nieuw project trouwens in een veel grotere kast zitten. Doordat ik daarin geen dempingsmateriaal heb zitten, althans vrijwel niet, komt er toch meer bas uit. En wat grotere baffle dat helpt ook. De rest corrigeer ik toch elektronisch dus maakt niet uit en met die grote kast kan het woofertje goed ademen. Errug mooi iig, nu ook het crossover bij mij optimaal is. Ik heb de klank, in combinatie met de nieuwe tweeter nu, nog nooit zo natuurgetrouw gehad. :lol:

Groet, Jeroen

P.S. wat die BSC betreft, die zie je natuurlijk nauwelijks meer als je hem op 400 Hz legt. Maar op 100 Hz wordt ie mooi zichtbaar. Je kunt nog eens proberen hem op 280 Hz te leggen en hem volledig 6 dB te maken. Waarschijnlijk heb je dan nog wat te weinig bas maar wel erg neutraal geluid, goed om je tweeter mee af te stemmen. Later kun je dan naar BR gaan en de BSC weer wat terugnemen of gesloten box houden en er een sub bijzetten.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha maar jij speelt vals! :lol: Jij hebt een sub erbij.

Ik denk dat ik na dit project ook een sub erbij ga maken. Ik zit nog te denken of ik deze boxjes wel bassreflex ga maken, miss gewoon gesloten met een sub ofzo? Maar goed als ik onder de 100Hz ofzo wegfitler doet die poort ook weinig meer.
Maar dit is iets voor later.

6dB? miss is dat wat, ik zou het niet weten. Eigenlijk zou ik nu als volgende stap een poging moeten wagen om wat te gaan meten denk ik.

En Rudy, ik heb er zo geen last van, dus hier kijk ik later nog wel naar wanneer ik het zo goed mogelijk maak. Volgensmij komt bijna alles uit die geluidskaart.

Ps wat doen jullie trouwens met al jullie boxen die jullie hebben gemaakt? Dit zullen er heel wat zijn 8). Je kunt maar naar een paar tegelijk luisteren ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ajjjj hier is iets niet goed, die spanningsregelaars worden flink warm op zacht volume... (je kunt ze nog wel vastpakken, 45 graden ofzo? Moeilijk schatten).
Ik weet niet zeker of ze hier eerst ook al last van hadden, de opampjes zijn gewoon koud.

Dan moet ik hier maar een koelplaatje achter steken lijkt me, of mogen ze niet zo warm worden bij zacht volume?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

als ze snel afkoelen terwijl je ze vastneemd is het geen probleem, het kan idd zijn dat ze warm worden, want er hangen nu al 8 opamps ofzo aan, eventueel elk een klein koellichaampje geven of een klein stukje alu ( wel 2 dan, apart laten ) van 2 op 2 cm, hoefd niet eens geisoleerd te zijn, mag enkel niets raken. ( ofwel 1 plaatje en isoleren )

Zacht of hard zal niet zo veel uitmaken denk.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke, zo heel ontzettend warm worden ze ook weer niet. Ik zal eens kijken of ik er 2 alu plaatjes achter kan maken.

Ik heb 2 plankjes erbij gekocht om te experimenteren. Ik heb er nu een bassreflex pijpje inzitten. Dit is toch wel een flink verschil zeg!

En dan is mijn kast ook nog iets lek ook nog :D (de achterkant die nog niet vast is gelijmt).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb eens geluisterd bij iemand anders met een subwoofer. Een subwoofer geeft toch net dat beetje extra. Dus ben ik van plan om er een subwoofer bij te maken. (1 subwoofer lijkt mij meer dan voldoende, voor die lage frequenties hoor je toch niet waar het vandaan komt)

Ik wil het nu alvast meenemen, omdat ik dan bij het maken van de behuizing alles al vast kan meenemen, zodat ik niet straks een nieuwe behuizing moet maken, of dat ik moet proppen. Ik ben van plan om het HDF te maken en dan eerst mijn actief 2 weg af te maken. Hierna kan ik zo mijn HDF gaan gebruiken en een sub+versterker maken.

->Nou lijkt mij het mooist dat ik een HDF bij mijn actief 2 weg inbouw. En dat ik de subwoofer een apart filter geef die ik dus ook zonder deze boxen zou kunnen gebruiken (niet dat ik dat ga doen, maar lijkt me toch mooier om het zo te maken).
-> En de subwoofer geef ik een apart LDF filter.
-> Ook moet ik een flinke versterker voor deze sub maken dan. Dit stop ik samen met het filter in 1 behuizing. In een aparte behuizing, niet bij de sub ingebouwt, omdat ik zo de versterker makkelijk ergens anders voor zou kunnen gebruiken als dat nodig is.
-> De grootte van de kast voor de subwoofer boeit mij niet :lol: Een bijzettafelsub kan ik wel kwijt hier.
-> Ik heb nog niet goed rondgekeken, maar de SPH-300KE lijkt me wel in aanmerking komen: Leuk prijsje, grote xmax, 200 watt, fs 22Hz, spl90dB.

Maar goed, ik moet ook nog acoustisch meten aan deze boxen.

Wat denken jullie ervan? Nog suggesties?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

->Nou lijkt mij het mooist dat ik een HDF bij mijn actief 2 weg inbouw. En dat ik de subwoofer een apart filter geef die ik dus ook zonder deze boxen zou kunnen gebruiken (niet dat ik dat ga doen, maar lijkt me toch mooier om het zo te maken).
Dat houd wel in dat je moet voorzien dat je het HDL kan overbruggen want anders kan je niet meer zonder je sub luisteren.
-> En de subwoofer geef ik een apart LDF filter.
Uiteraard als je voor deze setup kiest
-> Ook moet ik een flinke versterker voor deze sub maken dan. Dit stop ik samen met het filter in 1 behuizing. In een aparte behuizing, niet bij de sub ingebouwt, omdat ik zo de versterker makkelijk ergens anders voor zou kunnen gebruiken als dat nodig is.
Check vraag en aanbod T-amp thread :D , amp1B zou prima voldoen.
120W/200W @8E

De andere punten zijn natuurlijk door jou te beslissen.

Btw Juul, heb je er ooit aan gedacht om bijvoorbeeld 1 van de 2 trafo's voor je sub te gebruiken en de andere voor je andere amps, want of je nou 2 * 30W en 2 * 60W hebt, of 4 * 60W van 1 trafo gaat niet veel uitmaken, maar maakt het geheel wel een pak kleinder en uiteraard ook een beetje goedkoper, en neemd niets weg kwa presatie.

Een ander praktisch probleem is waar komt je volumeregeling ?

Persoonlijk zou ik de amp van je sub gewoon in je sub zelf wegmoffelen, inclusief het filer, anders krijg je veel te veel kastjes en aansluitpunten en het universeel gebruiken van je sub komt dan ook in het gedrang. Zie gewoon is rond wat meestal in een standaard sub zit en zie dat je deze fubnkties ook integreerd zodat je een complete sub hebt, en niets iets wat enkel in dit geval te gebruiken is.
Eventueel gewoon aluplaat waar je transfo/koelelement/filter/amp en potmeters en ingang/uitgangen op monteerd, eventueel ook dat geheel afschermen met een dunne alu plooibare plaat.

Make up your mind time :D

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik zou alles uit de 500VA trafo kunnen halen, maar goed dan heb ik een 180VA trafo over.

Alles uit de 180VA trafo, kan dat wel? Dit zou ook wel enorm besparen op de grootte van de kast.

En zou ik die 500VA trafo dan goed voor een sub kunnen gebruiken? 2x35 Volt DC issie. Miss kan ik meerdere eindtorren gebruiken om aan een hoger vermogen te komen? Lijkt me niet he? Want je kunt nooit boven die 35 volt komen...
Of je zou moeten bridgen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

effe wat invullen zodat ik effe kan zien

trafo 1
2 * 25VAC 500VA

trafo 2
2 * xx 180VA

zeg, 180VA, bestaat dat wel ?
bij mijn weten is het meestal 50/80/120/150/220/300/400/500/600/750/1000

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Damn... het is maar 120VA...
Daar heb je weinig aan voor 4 amps.

Trafo 1:
500VA
2x25Volt ac volgensmij (ik krijg 35Volt dc) 35/V2=25 dus klopt wel.

Trafo 2:
120VA
2x18Volt ac
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 15 mei 2005, 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

en wat spanning hebben ze ?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zie boven,

Ik zou ook een 160VA trafo erbij kunnen kopen.
En dan 160VA en 120VA trafo gebruiken voor mijn actief 2weg (want anders heb ik die 120VA trafo over).

En dan de 500VA trafo voor mijn sub amp kunnen gebruiken. Maar dan moet ik hier wel wat leuks mee kunnen maken.

Btw, KLINKT GOED!!!! 8)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja, maar je zit met enkele problemen

Stel je voor je neemd die 120VA en je gaat ervannuit dat je er nog een bijkoopt van 160VA, dan hou je die 500VA 2 * 30VAC over. Met die laatste heb je 43VDC per rail, een gemiddelde amp haald hier 100W @ 8E uit, opzich niet egt veel maar ook niet weinig, maar uiteindelijk zou je hiervoor toekomen met een 200VA transfo, dus een beetje veel overschot ( op zich niks mis mee natuurlijk ), maar als je bij deze nog een bijbouwd dan kan je die twee bruggen en krijg je ~ 350W @ 8E, en daar is je transfo opzich net groot genoeg voor, maar is imo behoorlijk wat power en de vraag of je dit praktisch teweeg kan brengen is een andere zaak, want chipamps ( de niet schakelende toch niet ) doen het op dit niveau niet meer. Wat wil zeggen discreet en dat vergt een boel werk en tijd.

Als je andersom redeneerd en je maakt van die 500VA 2*30VAC een trafo van 2 * 25VAC ( is simpel ), je powerd hier je 4 amps mee, dan hou je een 120VA over voor je sub waar je niets mee bent.

Wat op zich ook kan, en dit is de elegantste manier maar deze verijst wel wat integreer werk, is gewoon je sub mono opbouwen, en je sattelieten ook, dus gewoon die 120VA trafo nemen voor bijvoorbeeld het linker kanaal, en 1 tje bijkopen voor het rechtse, dit dan in je speakers steken, wel dat is snel gezegd maar met die 2*18V kunnen we enkel 26W bekomen, dus moeten we ook zitten bruggen voor die mid unit om eer meer uit te krijgen. Deze optie heeft als voordeel dat je geen kasten nodig hebt en de bekabeling onderling zeer simpel is.

Dit zijn keer voor keer eigenlijk "klote" senario's bij mijn weten, wetende dat er veel werk vervalt en bijkomt, vooral op versterker nieveau.

Maar dit zijn wel voorbarige ideeen, want eerst moet je dit afkrijgen :wink: , zodat je weet dat het princype dat je nu hebt wel werkt.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja ik zou het ook niet weten, maar er is geen probleem. Die 500VA trafo kan ik altijd nog verkopen. Ik heb hem heel goedkoop op de kop getikt 8).

Dus ik moet denk ik gewoon een nieuwe trafo voor mijn subamp kopen hoor.
En ik zat niet aan een chipamp te denken, want dit is niet wat voor een sub.
Misschien de PA300 uit de elektuur. Wat denk jij?

De boxen actief maken, dus voor links 1 trafo en voor rechts is flink moeilijk. Want ik heb mijn kasten al klaar... En het filter werkt nu ook.

En hoezo moeten we kijken of dit werkt? Ik luister nu al een hele tijd in stereo :lol:. Dit werkt goed hoor!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”