Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Dan »

pappaleo schreef:
Dan schreef:
Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor :mrgreen:
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion :wink:
Ik heb een dochter van 12. Die heeft al zoveel 'my first beauty'-setjes gehad dat er hier een hele voorraad nagellak in de ergste kleuren staat.

Krijgt dat toch nog een nuttige toepassing :rofl: :rofl:

Fotopapier heb ik ook, maar.... een inkjet printer, hè?

Maar ik vind het een vriendelijk aanbod. Misschien dat ik er binnenkort eens gebruik van maak als ik ga meehelpen filters te ontwikkelen voor iemand ergens in het noorden van Noord-Holland :mrgreen:
We gaan natuurlijk wel een keertje sparren over een fatsoenlijke tegenprestatie. Komt goed :goedzo:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Het is echt een super topic geworden, leuk, leuk, leuk.
Door drukte is dit een van de topics die ik momenteel nog echt volg.

Het leuke is dat de units geen drol kosten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

De bestukte printen. Links voor de tweeter en rechts voor de midrange.
MI_207.jpg
Die voor de tweeter is nog niet helemaal bestukt. De waardes van de ontbrekende onderdelen zijn nog onderhevig aan twijfel.
En ja, de aansluitingen zijn gewoon gemaakt van gevouwen installatiedraad :-" :-"

De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.

Vandaag staan de laagfilters en de afdekplaat voor de achterzijde van de kast op het programma :yeah: :yeah:
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 10 mar 2015, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door metabaron »

Hoi Leo ,

Hij gaat goed zien ik , ben erg benieuwd naar de eindresultaten :rock:
Mooi topic vooral het filtergedeelte :goedzo:

Dennis
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.

Dit is rekening houden met nabouwers zonder (inductie)meetsysteem, Bonuspunten LEO :goeie:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.

Dit is rekening houden met nabouwers zonder (inductie)meetsysteem, Bonuspunten LEO :goeie:
Als de wedstrijd verdeelt wordt over ontwerp en klank dan wordt voor ontwerp Leo de winnaar.
Nu moet iemand wel een verdomd mooi/goed klinkende speaker ontwerpen wil men in de totaal scoren Leo voorbij gaan.

Maar om het eerlijk te houden en andere ook een kans te geven om te winnen moet er blind geluisterd gaan worden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door wouter »

Of we perse blind moeten gaan luisteren zullen we even met elkaar moeten afspreken. De wedstrijdregels moeten even bijgewerkt worden, we zijn al wat stappen verder. Althans... sommigen :wink:

Het topic van Chris vind ik ook briljant, met het dempmaterialen onderzoek.

Gelukkig kan ik inmiddels zien hoe goed anderen gedocumenteerd hebben, kan ik dat netjes evenaren in mijn topic :yeah:
Sinds 3 dagen heb ik Arta en nieuwe meetspullen, tijd voor een sprintje. Al heb ik nog geen meting met Arta voor elkaar gekregen - zo veel vragen :? Zoals Metabaron me schreef, over een maand lachen we er om.. dat opstarten met Arta.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Een dag later dan gepland, maar ook de laagfilters zijn gereed. Vanwege de afmeting en het gewicht van de onderdelen op een stukje berkenmultiplex gemonteerd.
MI_208.jpg
De onderdelen zijn behalve met ty-raps ook met smeltlijm vastgezet. Het 15mH spoeltje links weegt op een paar gram na 1kg. Het hele filter legt 1550 gram in de schaal. Het spoeltje rechtsonder in de 'bottomless notch' is weer custom made: Het bekende 0mH1 spoeltje in dit geval verminderd met 18 wikkelingen. De waarde van de zwevende weerstand is ook nog aan twijfel onderhevig. Uiteindelijk wordt die ook strak op het paneeltje gemonteerd.

Dit filter past niet meer in het compartiment waar hoog en midden filter komen. Dit filter komt bijna aan het gesloten einde van de pijp op het schuine paneel achter de woofer. Om er toch nog bij te kunnen als de kast dichtgelijmd is heb ik een soort schuifladeconstructie bedacht waar je door de wooferopening nog bij kunt zonder dat je eerst een 10-jarige opleiding tot circusartiest hoeft te volgen.

Hier heb ik nog geen foto's van, maar die volgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Heb je al een lijstje om te laten zien hoe de totale kostenopbouw in elkaar zit?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik ben nog bezig met een lijstje. Ik overschrijd het budget nu met 2* €0,67 = €1,34. :shock: :shock:

De dikke spoel voor het laag is de 000-5241 uit de lijst van RumoH:

CODE: Selecteer alles

Productcode   mH  AWG  Dia(mm)  Rdc     Prijs
000-5198      15   21    0,7    1,399    6,61
000-5222      15   18    1,0    0,86    11,56
000-5226      15   29    0,3    6,6      3,15
000-5241      15   15    1,4    0,55    24,14
Omdat ik destijds alleen op de website had gekeken ivm verkrijgbaarheid heb ik die spoel toegepast en de scheidingsfrequentie daar een beetje omheen geprogrammeerd. Die kwam daarmee toch al dicht in de buurt van waar ik heen wilde. Het notch filter daarna gooide qua prijs alleen roet in het eten (daar zit ook nog de 000-5198 in). De 000-5241 kan dus eventueel nog vervangen worden door de 000-5222, hetgeen €12,58 in prijs scheelt. Het maakt in performance weinig uit, vermoed ik, maar ik blijf dan ruim €10,- per luidspreker onder het budget.

Maar....

Omdat een condensator van 12µF niet verkrijgbaar lijkt te zijn in MKT heb in het middenfilter dus een ClarityCap PWA MKP van 12µF ingezet (€5,22). Parallelschakeling van 2 goedkopere MKT's (3,9µF en 8,2µF Audyn cap, resp €1,25 en €2,47) lost het probleem al op. Financieel dan, want het past niet lekker op mijn printje.

Dus mochten er reglementair bezwaren bestaan tegen de budgetoverschrijding van €0,67 per luidspreker, dan soldeer ik er speciaal voor de jurering wel even 2 MKT's in. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

De prijzen op de RumoH site en de prijzen in de lijsten willen nog wel eens een beetje verschillen. Ik heb nu waar mogelijk de prijs uit de lijsten gehaald, behalve de prijzen van de weerstanden. Er staan zoveel exotische weerstanden in die prijslijsten en ik heb gewoon de goedkoopste genomen. Nu is die prijs van die weerstanden ook niet zo spannend, maar aangezien ik op de grens van het budget opereer is de gunstigste prijs wel handig.

HOOG
FilterH.png

CODE: Selecteer alles

Waarde      Type                Productcode        Prijs
0mH1        aircore 21AWG       000-1801            1,17
0mH39       aircore 21AWG       000-1018            1,67

2µ2         MKP                 1500710             1,69
4µ7         MKP                 1500730             2,59
6µ8         MKP                 1500740             3,18

2R7         5 Watt              cer5-2.70           0,35
5R6         5 Watt              cer5-5.60           0,35

Dayton      ND25FA-4            1386131            12,30
                                                --------
Totaal                                             23,30
MIDDEN
FilterM.png

CODE: Selecteer alles

Waarde      Type                Productcode        Prijs
0mH1        aircore 21AWG       000-1801            1,17
1mH         aircore 21AWG       000-1409            2,38
3mH3        aircore 24AWG       000-1871            2,61

12µF        MKP                 1500755             4,78
220µF       Bipolair            JABIP220            3,48

2R7         5 Watt              cer5-2.70           0,35

Mission     CP104               bbcp104            16,27
                                                --------
Totaal                                             31,04
LAAG
FilterL.png

CODE: Selecteer alles

Waarde      Type                Productcode        Prijs
0mH1        aircore 21AWG       000-1801            1,17
15mH        ironcoredisc 21AWG  000-5198            6,61
15mH        ironcoredisc 15AWG  000-5241           24,14

8µ2         MKT                 1341240             2,30
220µF       Bipolair            JABIP220            3,48

10R         10 Watt             1342362             0,81

Mission     CP168               bbcp168            19,32
                                                --------
Totaal                                             57,83

Bij elkaar vallen we dan zonder aanpassingen toch binnen het budget :yeah: :yeah:

CODE: Selecteer alles

Hoog        23,30
Midden      31,04
Laag        57,83
         --------
Totaal     112,17
Nu zie ik op de RumoH site dat de prijs van de tweeter alweer is aangepast sedert dit project begon. :shock: Ik geloof het nu wel hoor, zo blijf je aan de gang :relax: :relax:

Edit: Schema van hoogfilter aangepast. Stond verkeerde waarde bij 2R7 weerstand.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 12 mar 2015, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door wouter »

Ik zal het nog even bij de regels zetten maar de lijsten uit 2014 zijn leidend als deze de laagste prijs is. Door prijswijzigingen kan het ook zijn dat iets nu goedkoper is. Dan mag die prijs aangehouden worden. Gewoon wat het voordeligste is dus ;-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Het laagfilter komt in het gesloten uiteinde van de pijp, een eindje onder de woofer. Omdat ik het demontabel wil houden heb ik een soort ladeconstructie verzonnen:
MI_209.jpg
Het filter wordt met een stukje schuimrubber erachter goed klem gezet zodat de boel niet kan rammelen. De inkomende bedrading wordt met twee banaanstekers aan twee michell aansluitingen gekoppeld, die aan de achterzijde weer met de aansluitterminals verbonden zijn.
De uitgangsbedrading gaat van het filter direct naar de luidspreker erboven.
MI_210.jpg
MI_211.jpg
De kasten worden op dit moment gelijmd. Kast 1 ligt te drogen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 13 mar 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door SARK »

Haha, wat een vernuft .... wat is een "Mitchell aansluiting" :?:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Haha, wat een vernuft .... wat is een "Mitchell aansluiting" :?:
Sorry, Michell, zonder T :oops: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Barry2001 »

Mooi opgelost zo. Kun je erbij vanuit het woofergat? Ach, zul je ook wel geprobeerd hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door hannesie »

Hij kan uiteraard ook aan de kabels trekken, komt het ook wel omhoog. :D

Maar het is wel een slimme zet. :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Mooi opgelost zo. Kun je erbij vanuit het woofergat? Ach, zul je ook wel geprobeerd hebben :mrgreen:
Inderdaad:
pappaleo schreef:
Om er toch nog bij te kunnen als de kast dichtgelijmd is heb ik een soort schuifladeconstructie bedacht waar je door de wooferopening nog bij kunt zonder dat je eerst een 10-jarige opleiding tot circusartiest hoeft te volgen.
:mrgreen:
hannesie schreef:
Hij kan uiteraard ook aan de kabels trekken, komt het ook wel omhoog. :D

Maar het is wel een slimme zet. :sure:
Dank u :dank:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Ah!buis »

Hoewel ik niet meespeel hier, meeloeren wel :hide:
Nu viel me iets eigenaardigs op ivb het streven naar een laag kostenplaatje.
In het laagfilter zie ik een 15mH spoel 000 5158 ,weerstand 1,4 Ω en voor 6€61 in serie met 10 Ω totaal 11,4 Ω.
Als je nu spoel 000 5226 neemt, ook 15mH maar 6,6 Ω en dan 4,7 Ω in serie, totaal 11,3 Ω heb je hetzelfde voor 3€16.
Da's weer 3€45 gewonnen :D
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
Hoewel ik niet meespeel hier, meeloeren wel :hide:
Nu viel me iets eigenaardigs op ivb het streven naar een laag kostenplaatje.
In het laagfilter zie ik een 15mH spoel 000 5158 ,weerstand 1,4 Ω en voor 6€61 in serie met 10 Ω totaal 11,4 Ω.
Als je nu spoel 000 5226 neemt, ook 15mH maar 6,6 Ω en dan 4,7 Ω in serie, totaal 11,3 Ω heb je hetzelfde voor 3€16.
Da's weer 3€45 gewonnen :D
Anne
Klopt helemaal, Anne. Maar ondanks dat de kostprijs ervan omlaag gaat, gaan mijn kosten omhoog, want ik moet die dingen dan opnieuw bestellen. Verder is de levertijd zo lang dat ik in het gedrang kom met de luisterdag in Alphen.

Aan het einde van de rit geef ik nog wel een overzicht van wat er mogelijk is qua kosten. Maar ik moet nu natuurlijk wel eerlijk opgeven waar naar geluisterd wordt. Er doen hier namelijk geruchten de ronde dat je al goed verschil kan horen als er een ander type weerstand (van dezelfde waarde) in het filter geplaatst wordt. Laat staan dat ik een andere spoel erin zet dan dat ik opgeef :shock: :shock:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door bas focal m180 »

Nu niet stiekum mundorf erin zetten dat horen we gelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
Nu niet stiekum mundorf erin zetten dat horen we gelijk :mrgreen:
:rofl: :rofl:


Nee Bas, gewone MKP'tjes. Klinken goed zat. We gaan nog lachen met (of is het om) deze kasten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Kast twee in elkaar gelijmd. Ik vond het te koud in de garage, mijn vrouw had de keuken geclaimd, dus gewoon in de woonkamer :mrgreen: :mrgreen:
MI_212.jpg
Je kan nog net een stuk van een van de spelende prototypes zien.

Interieurverzorging:

In de eerste kast de bedrading aangebracht. Doorvoergaten afgedicht met Aqua Band. Als je dat royaal aanbrengt krijg je er gratis paneeldemping bij.
MI_213.jpg
Voordat ik de laatste zijkant dichtlijm zal ik nog een foto's maken van het interieur met units zonder en met dempingsmateriaal.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 15 mar 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Ik hoop niet dat er straks weer uit die koffie mok wordt gedronken, verder ziet het er goed uit, meer dan genoeg lijm.

Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Nee, die beker was onlangs wegens poreus glazuur buiten gebruk gesteld. Wel handig om niet te hoeven wachten tot de lijm naar het dopje is gezakt, vooral als de lijmpot al half leeg is.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”