We gaan natuurlijk wel een keertje sparren over een fatsoenlijke tegenprestatie. Komt goedpappaleo schreef:Ik heb een dochter van 12. Die heeft al zoveel 'my first beauty'-setjes gehad dat er hier een hele voorraad nagellak in de ergste kleuren staat.Dan schreef:Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor![]()
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion
Krijgt dat toch nog een nuttige toepassing![]()
Fotopapier heb ik ook, maar.... een inkjet printer, hè?
Maar ik vind het een vriendelijk aanbod. Misschien dat ik er binnenkort eens gebruik van maak als ik ga meehelpen filters te ontwikkelen voor iemand ergens in het noorden van Noord-Holland
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
- bas focal m180
- Contacteer:
Door drukte is dit een van de topics die ik momenteel nog echt volg.wouter schreef:Het is echt een super topic geworden, leuk, leuk, leuk.
Het leuke is dat de units geen drol kosten.
- pappaleo
- Contacteer:
De bestukte printen. Links voor de tweeter en rechts voor de midrange.
Die voor de tweeter is nog niet helemaal bestukt. De waardes van de ontbrekende onderdelen zijn nog onderhevig aan twijfel.
En ja, de aansluitingen zijn gewoon gemaakt van gevouwen installatiedraad
De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.
Vandaag staan de laagfilters en de afdekplaat voor de achterzijde van de kast op het programma

En ja, de aansluitingen zijn gewoon gemaakt van gevouwen installatiedraad
De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.
Vandaag staan de laagfilters en de afdekplaat voor de achterzijde van de kast op het programma
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 10 mar 2015, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Leo ,
Hij gaat goed zien ik , ben erg benieuwd naar de eindresultaten
Mooi topic vooral het filtergedeelte
Dennis
Hij gaat goed zien ik , ben erg benieuwd naar de eindresultaten
Mooi topic vooral het filtergedeelte
Dennis
-
wouter
- Ook commercieel actief
pappaleo schreef:De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.
Dit is rekening houden met nabouwers zonder (inductie)meetsysteem, Bonuspunten LEO
- bas focal m180
- Contacteer:
Als de wedstrijd verdeelt wordt over ontwerp en klank dan wordt voor ontwerp Leo de winnaar.wouter schreef:pappaleo schreef:De rechtopstaande spoel op de midrangeprint is de 0mH1 waarvan 22 wikkelingen zijn afgehaald. Van oorsprong hetzelfde spoeltje als rechtsonder op de tweeterprint zit.
Dit is rekening houden met nabouwers zonder (inductie)meetsysteem, Bonuspunten LEO
Nu moet iemand wel een verdomd mooi/goed klinkende speaker ontwerpen wil men in de totaal scoren Leo voorbij gaan.
Maar om het eerlijk te houden en andere ook een kans te geven om te winnen moet er blind geluisterd gaan worden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Of we perse blind moeten gaan luisteren zullen we even met elkaar moeten afspreken. De wedstrijdregels moeten even bijgewerkt worden, we zijn al wat stappen verder. Althans... sommigen
Het topic van Chris vind ik ook briljant, met het dempmaterialen onderzoek.
Gelukkig kan ik inmiddels zien hoe goed anderen gedocumenteerd hebben, kan ik dat netjes evenaren in mijn topic
Sinds 3 dagen heb ik Arta en nieuwe meetspullen, tijd voor een sprintje. Al heb ik nog geen meting met Arta voor elkaar gekregen - zo veel vragen
Zoals Metabaron me schreef, over een maand lachen we er om.. dat opstarten met Arta.
Het topic van Chris vind ik ook briljant, met het dempmaterialen onderzoek.
Gelukkig kan ik inmiddels zien hoe goed anderen gedocumenteerd hebben, kan ik dat netjes evenaren in mijn topic
Sinds 3 dagen heb ik Arta en nieuwe meetspullen, tijd voor een sprintje. Al heb ik nog geen meting met Arta voor elkaar gekregen - zo veel vragen
- pappaleo
- Contacteer:
Een dag later dan gepland, maar ook de laagfilters zijn gereed. Vanwege de afmeting en het gewicht van de onderdelen op een stukje berkenmultiplex gemonteerd.
De onderdelen zijn behalve met ty-raps ook met smeltlijm vastgezet. Het 15mH spoeltje links weegt op een paar gram na 1kg. Het hele filter legt 1550 gram in de schaal. Het spoeltje rechtsonder in de 'bottomless notch' is weer custom made: Het bekende 0mH1 spoeltje in dit geval verminderd met 18 wikkelingen. De waarde van de zwevende weerstand is ook nog aan twijfel onderhevig. Uiteindelijk wordt die ook strak op het paneeltje gemonteerd.
Dit filter past niet meer in het compartiment waar hoog en midden filter komen. Dit filter komt bijna aan het gesloten einde van de pijp op het schuine paneel achter de woofer. Om er toch nog bij te kunnen als de kast dichtgelijmd is heb ik een soort schuifladeconstructie bedacht waar je door de wooferopening nog bij kunt zonder dat je eerst een 10-jarige opleiding tot circusartiest hoeft te volgen.
Hier heb ik nog geen foto's van, maar die volgen.
Dit filter past niet meer in het compartiment waar hoog en midden filter komen. Dit filter komt bijna aan het gesloten einde van de pijp op het schuine paneel achter de woofer. Om er toch nog bij te kunnen als de kast dichtgelijmd is heb ik een soort schuifladeconstructie bedacht waar je door de wooferopening nog bij kunt zonder dat je eerst een 10-jarige opleiding tot circusartiest hoeft te volgen.
Hier heb ik nog geen foto's van, maar die volgen.
Heb je al een lijstje om te laten zien hoe de totale kostenopbouw in elkaar zit?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Ik ben nog bezig met een lijstje. Ik overschrijd het budget nu met 2* €0,67 = €1,34.
De dikke spoel voor het laag is de 000-5241 uit de lijst van RumoH:
Omdat ik destijds alleen op de website had gekeken ivm verkrijgbaarheid heb ik die spoel toegepast en de scheidingsfrequentie daar een beetje omheen geprogrammeerd. Die kwam daarmee toch al dicht in de buurt van waar ik heen wilde. Het notch filter daarna gooide qua prijs alleen roet in het eten (daar zit ook nog de 000-5198 in). De 000-5241 kan dus eventueel nog vervangen worden door de 000-5222, hetgeen €12,58 in prijs scheelt. Het maakt in performance weinig uit, vermoed ik, maar ik blijf dan ruim €10,- per luidspreker onder het budget.
Maar....
Omdat een condensator van 12µF niet verkrijgbaar lijkt te zijn in MKT heb in het middenfilter dus een ClarityCap PWA MKP van 12µF ingezet (€5,22). Parallelschakeling van 2 goedkopere MKT's (3,9µF en 8,2µF Audyn cap, resp €1,25 en €2,47) lost het probleem al op. Financieel dan, want het past niet lekker op mijn printje.
Dus mochten er reglementair bezwaren bestaan tegen de budgetoverschrijding van €0,67 per luidspreker, dan soldeer ik er speciaal voor de jurering wel even 2 MKT's in.

De dikke spoel voor het laag is de 000-5241 uit de lijst van RumoH:
CODE: Selecteer alles
Productcode mH AWG Dia(mm) Rdc Prijs
000-5198 15 21 0,7 1,399 6,61
000-5222 15 18 1,0 0,86 11,56
000-5226 15 29 0,3 6,6 3,15
000-5241 15 15 1,4 0,55 24,14Maar....
Omdat een condensator van 12µF niet verkrijgbaar lijkt te zijn in MKT heb in het middenfilter dus een ClarityCap PWA MKP van 12µF ingezet (€5,22). Parallelschakeling van 2 goedkopere MKT's (3,9µF en 8,2µF Audyn cap, resp €1,25 en €2,47) lost het probleem al op. Financieel dan, want het past niet lekker op mijn printje.
Dus mochten er reglementair bezwaren bestaan tegen de budgetoverschrijding van €0,67 per luidspreker, dan soldeer ik er speciaal voor de jurering wel even 2 MKT's in.
- pappaleo
- Contacteer:
De prijzen op de RumoH site en de prijzen in de lijsten willen nog wel eens een beetje verschillen. Ik heb nu waar mogelijk de prijs uit de lijsten gehaald, behalve de prijzen van de weerstanden. Er staan zoveel exotische weerstanden in die prijslijsten en ik heb gewoon de goedkoopste genomen. Nu is die prijs van die weerstanden ook niet zo spannend, maar aangezien ik op de grens van het budget opereer is de gunstigste prijs wel handig.
HOOG
MIDDEN
LAAG
Bij elkaar vallen we dan zonder aanpassingen toch binnen het budget
Nu zie ik op de RumoH site dat de prijs van de tweeter alweer is aangepast sedert dit project begon.
Ik geloof het nu wel hoor, zo blijf je aan de gang

Edit: Schema van hoogfilter aangepast. Stond verkeerde waarde bij 2R7 weerstand.
HOOG
Waarde Type Productcode Prijs
0mH1 aircore 21AWG 000-1801 1,17
0mH39 aircore 21AWG 000-1018 1,67
2µ2 MKP 1500710 1,69
4µ7 MKP 1500730 2,59
6µ8 MKP 1500740 3,18
2R7 5 Watt cer5-2.70 0,35
5R6 5 Watt cer5-5.60 0,35
Dayton ND25FA-4 1386131 12,30
--------
Totaal 23,30CODE: Selecteer alles
1mH aircore 21AWG 000-1409 2,38
3mH3 aircore 24AWG 000-1871 2,61
12µF MKP 1500755 4,78
220µF Bipolair JABIP220 3,48
2R7 5 Watt cer5-2.70 0,35
Mission CP104 bbcp104 16,27
--------
Totaal 31,04CODE: Selecteer alles
15mH ironcoredisc 21AWG 000-5198 6,61
15mH ironcoredisc 15AWG 000-5241 24,14
8µ2 MKT 1341240 2,30
220µF Bipolair JABIP220 3,48
10R 10 Watt 1342362 0,81
Mission CP168 bbcp168 19,32
--------
Totaal 57,83Bij elkaar vallen we dan zonder aanpassingen toch binnen het budget
Hoog 23,30
Midden 31,04
Laag 57,83
--------
Totaal 112,17Edit: Schema van hoogfilter aangepast. Stond verkeerde waarde bij 2R7 weerstand.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 12 mar 2015, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik zal het nog even bij de regels zetten maar de lijsten uit 2014 zijn leidend als deze de laagste prijs is. Door prijswijzigingen kan het ook zijn dat iets nu goedkoper is. Dan mag die prijs aangehouden worden. Gewoon wat het voordeligste is dus 
- pappaleo
- Contacteer:
Het laagfilter komt in het gesloten uiteinde van de pijp, een eindje onder de woofer. Omdat ik het demontabel wil houden heb ik een soort ladeconstructie verzonnen:
Het filter wordt met een stukje schuimrubber erachter goed klem gezet zodat de boel niet kan rammelen. De inkomende bedrading wordt met twee banaanstekers aan twee michell aansluitingen gekoppeld, die aan de achterzijde weer met de aansluitterminals verbonden zijn.
De uitgangsbedrading gaat van het filter direct naar de luidspreker erboven. De kasten worden op dit moment gelijmd. Kast 1 ligt te drogen.
De uitgangsbedrading gaat van het filter direct naar de luidspreker erboven. De kasten worden op dit moment gelijmd. Kast 1 ligt te drogen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 13 mar 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha, wat een vernuft .... wat is een "Mitchell aansluiting" 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Mooi opgelost zo. Kun je erbij vanuit het woofergat? Ach, zul je ook wel geprobeerd hebben 
Hij kan uiteraard ook aan de kabels trekken, komt het ook wel omhoog. 
Maar het is wel een slimme zet.
- pappaleo
- Contacteer:
Inderdaad:Barry2001 schreef:Mooi opgelost zo. Kun je erbij vanuit het woofergat? Ach, zul je ook wel geprobeerd hebben
pappaleo schreef:Om er toch nog bij te kunnen als de kast dichtgelijmd is heb ik een soort schuifladeconstructie bedacht waar je door de wooferopening nog bij kunt zonder dat je eerst een 10-jarige opleiding tot circusartiest hoeft te volgen.
Dank uhannesie schreef:Hij kan uiteraard ook aan de kabels trekken, komt het ook wel omhoog.
Hoewel ik niet meespeel hier, meeloeren wel
Nu viel me iets eigenaardigs op ivb het streven naar een laag kostenplaatje.
In het laagfilter zie ik een 15mH spoel 000 5158 ,weerstand 1,4 Ω en voor 6€61 in serie met 10 Ω totaal 11,4 Ω.
Als je nu spoel 000 5226 neemt, ook 15mH maar 6,6 Ω en dan 4,7 Ω in serie, totaal 11,3 Ω heb je hetzelfde voor 3€16.
Da's weer 3€45 gewonnen
Anne
In het laagfilter zie ik een 15mH spoel 000 5158 ,weerstand 1,4 Ω en voor 6€61 in serie met 10 Ω totaal 11,4 Ω.
Als je nu spoel 000 5226 neemt, ook 15mH maar 6,6 Ω en dan 4,7 Ω in serie, totaal 11,3 Ω heb je hetzelfde voor 3€16.
Da's weer 3€45 gewonnen
Anne
- pappaleo
- Contacteer:
Klopt helemaal, Anne. Maar ondanks dat de kostprijs ervan omlaag gaat, gaan mijn kosten omhoog, want ik moet die dingen dan opnieuw bestellen. Verder is de levertijd zo lang dat ik in het gedrang kom met de luisterdag in Alphen.Ah!buis schreef:Hoewel ik niet meespeel hier, meeloeren wel![]()
Da's weer 3€45 gewonnen![]()
Anne
Aan het einde van de rit geef ik nog wel een overzicht van wat er mogelijk is qua kosten. Maar ik moet nu natuurlijk wel eerlijk opgeven waar naar geluisterd wordt. Er doen hier namelijk geruchten de ronde dat je al goed verschil kan horen als er een ander type weerstand (van dezelfde waarde) in het filter geplaatst wordt. Laat staan dat ik een andere spoel erin zet dan dat ik opgeef
- bas focal m180
- Contacteer:
- pappaleo
- Contacteer:
bas focal m180 schreef:Nu niet stiekum mundorf erin zetten dat horen we gelijk
Nee Bas, gewone MKP'tjes. Klinken goed zat. We gaan nog lachen met (of is het om) deze kasten.
- pappaleo
- Contacteer:
Kast twee in elkaar gelijmd. Ik vond het te koud in de garage, mijn vrouw had de keuken geclaimd, dus gewoon in de woonkamer
Je kan nog net een stuk van een van de spelende prototypes zien.
Interieurverzorging:
In de eerste kast de bedrading aangebracht. Doorvoergaten afgedicht met Aqua Band. Als je dat royaal aanbrengt krijg je er gratis paneeldemping bij. Voordat ik de laatste zijkant dichtlijm zal ik nog een foto's maken van het interieur met units zonder en met dempingsmateriaal.
Interieurverzorging:
In de eerste kast de bedrading aangebracht. Doorvoergaten afgedicht met Aqua Band. Als je dat royaal aanbrengt krijg je er gratis paneeldemping bij. Voordat ik de laatste zijkant dichtlijm zal ik nog een foto's maken van het interieur met units zonder en met dempingsmateriaal.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 15 mar 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hoop niet dat er straks weer uit die koffie mok wordt gedronken, verder ziet het er goed uit, meer dan genoeg lijm.
Walter
Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Nee, die beker was onlangs wegens poreus glazuur buiten gebruk gesteld. Wel handig om niet te hoeven wachten tot de lijm naar het dopje is gezakt, vooral als de lijmpot al half leeg is.