Mamaleo in bed dus geen gezeur dan schiet het dus lekker op
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
papaLeo gaat tot diep in de nacht door
Mamaleo in bed dus geen gezeur dan schiet het dus lekker op
Mamaleo in bed dus geen gezeur dan schiet het dus lekker op
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
O... na deze photostory wil ik gewoon dat jij wint
Dit is geweldige zelfbouw
Aceton kost per flesje minder dan thinner, haal ze bij bosjes bij de drogist (1,75 ofzo)
Gister is mijn meetsysteem binnengekomen dus ik ga je topic vandaag maar weer van voor af aan doorlezen. Het is echt een super topic geworden, leuk, leuk, leuk.
Noob vraag: hoe heb je dat etsen gedaan? En hoe kwam je aan een plak dun koper?
Aceton kost per flesje minder dan thinner, haal ze bij bosjes bij de drogist (1,75 ofzo)
Gister is mijn meetsysteem binnengekomen dus ik ga je topic vandaag maar weer van voor af aan doorlezen. Het is echt een super topic geworden, leuk, leuk, leuk.
Noob vraag: hoe heb je dat etsen gedaan? En hoe kwam je aan een plak dun koper?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik ben gewoon 's avonds aan de keukentafel bezig als Bed and Breakfast op tv is (boeien!). Later op de avond post ik de resultaten dan even, vandaar het tijdstip.
Wouter, het is gewoon epoxyprint met eenzijdige koperlaag. Per stuk of per stapel te krijgen bij elke zichzelf respecterende electronica onderdelen leverancier.
Geëtst in een natriumpersulfaat oplossing.
Ik moet ook echt even stappen maken, want ik wil ze over 3 weken in Alphen laten horen

Wouter, het is gewoon epoxyprint met eenzijdige koperlaag. Per stuk of per stapel te krijgen bij elke zichzelf respecterende electronica onderdelen leverancier.
Geëtst in een natriumpersulfaat oplossing.
Ik moet ook echt even stappen maken, want ik wil ze over 3 weken in Alphen laten horen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Denk dat Wouter dit bedoelde. Je vertelde op de vorige pagina geen etsbak te hebben, vandaar. Nadat je vrouw nu geen nagellak meer heeft is ze vermoedelijk ook nog wel 1 of ander bakje kwijtpappaleo schreef:Geëtst in een natriumpersulfaat oplossing.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik bedoel dat ik geen temperatuurgeregelde etsbak heb. Maar het kan desnoods in een lege Hertog ijs verpakking van 1 liter.
Ik heb zelf een rechthoekig glazen ovenschaaltje gebruikt. Op de gaspit, zodat ik het water ook af en toe een beetje op kan warmen. Niet teveel want ik kon de temperatuur niet meten en als de boel te heet wordt dan laat de lak los.
Vroeger tekende ik de printjes uit de hand met zo'n etsmiddelbestendige stift. Zag er niet uit natuurlijk maar voor simpele schakelingen werkte het wel.
Deze nagellakmethode is uiteraard alleen geschikt voor zulke grofstoffelijke produkten als scheidingsfilterprinten.
Ik heb zelf een rechthoekig glazen ovenschaaltje gebruikt. Op de gaspit, zodat ik het water ook af en toe een beetje op kan warmen. Niet teveel want ik kon de temperatuur niet meten en als de boel te heet wordt dan laat de lak los.
Vroeger tekende ik de printjes uit de hand met zo'n etsmiddelbestendige stift. Zag er niet uit natuurlijk maar voor simpele schakelingen werkte het wel.
Deze nagellakmethode is uiteraard alleen geschikt voor zulke grofstoffelijke produkten als scheidingsfilterprinten.
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik weet niet of Leo bekend is met de strijkbout methode ?
Kan misschien handig zijn in de toekomst.
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Prin ... /Index.htm
Kan misschien handig zijn in de toekomst.
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Prin ... /Index.htm
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ja, deze methode ken ik. Ik heb alleen geen laserprinter. Dat is dan weer het ongeduld: ik schuif wat met de onderdelen en teken een layout en als dat klaar is wil ik de print maken.ray5150 schreef:Ik weet niet of Leo bekend is met de strijkbout methode ?
Kan misschien handig zijn in de toekomst.
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Prin ... /Index.htm
Anders moet ik er eerst een png of jpg van maken, vervolgens met fotopapier meenemen naar kantoor, dat in de laserprinter doen en dan zien dat een collega op dat moment begint met het afdrukken van een oninteressante handleiding van 100 pagina's op mijn fotopapier.
Nee, dit is een budget project en daar horen budget methodes bij
Ik doe het met plezier en daar gaat het om, toch? Ik heb nog een plaatje van het etsproces zelf:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 08 mar 2015, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik heb een dochter van 12. Die heeft al zoveel 'my first beauty'-setjes gehad dat er hier een hele voorraad nagellak in de ergste kleuren staat.Dan schreef:Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor![]()
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion
Krijgt dat toch nog een nuttige toepassing
Fotopapier heb ik ook, maar.... een inkjet printer, hè?
Maar ik vind het een vriendelijk aanbod. Misschien dat ik er binnenkort eens gebruik van maak als ik ga meehelpen filters te ontwikkelen voor iemand ergens in het noorden van Noord-Holland
Re: Project 02: Mission Impossible
Low budget: gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.
Arme cavia's trouwens, zal me niks verbazen als die ook met nagellak op door het huis drentelen!
Groetjes Walter
Arme cavia's trouwens, zal me niks verbazen als die ook met nagellak op door het huis drentelen!
Groetjes Walter
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Even vooropgesteld dat ik nog nooit met een luidsprekerfilter heb gespeeld behalve iets van schema nabouwen en hier dus geen verstand van heb, in hoeverre beïnvloedt dit (met name) de spoelen? Of is dit verwaarloosbaar?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Totaal niet. Dus verwaarloosbaar.Barry2001 schreef:Even vooropgesteld dat ik nog nooit met een luidsprekerfilter heb gespeeld behalve iets van schema nabouwen en hier dus geen verstand van heb, in hoeverre beïnvloedt dit (met name) de spoelen? Of is dit verwaarloosbaar?
Re: Project 02: Mission Impossible
De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Zegt de man die kant en klaar gefreesde fronten koopt.Walt schreef:Low budget:
En dan het netwerkje met een elastiekje in de kast hangen? Het moet toch ergens op vastgemaakt worden?Walt schreef:gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.
Die zien er dan netjes verzorgd uitWalt schreef:Arme cavia's trouwens, zal me niks verbazen als die ook met nagellak op door het huis drentelen!![]()
Groetjes Walter
Re: Project 02: Mission Impossible
Er bestaat ook nog zoiets als lijm waarmee je de componenten direct in de kast kan zetten...
Straks dochter op school:
Pap heeft dit weekend al mijn nagellak op gemaakt!
Groetjes Walter
Straks dochter op school:
Pap heeft dit weekend al mijn nagellak op gemaakt!
Groetjes Walter
Re: Project 02: Mission Impossible
Favoriet wapen van filterbouwers...pappaleo schreef:En dan het netwerkje met een elastiekje in de kast hangen? Het moet toch ergens op vastgemaakt worden?Walt schreef:gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Klopt. Die regels hanteer ik al een jaar of wat. Ik dacht dat Barry bedoelde de invloed van het monteren van een spoel op een printplaat.ray5150 schreef:De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
Ik heb de layout nog niet laten zien, maar daar is volgens mij niks mis mee; als ik mijn oren mag geloven, tenminste
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik heb er inderdaad al kilo's aan 11mm lijmpatronen doorheen gejaagd de laatste jaren met al die verschillende test filters!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Bedankt voor uw immer zinvolle bijdrage.Walt schreef:Er bestaat ook nog zoiets als lijm waarmee je de componenten direct in de kast kan zetten...
![]()
![]()
![]()
Straks dochter op school:
Pap heeft dit weekend al mijn nagellak op gemaakt!
![]()
![]()
![]()
Groetjes Walter
Re: Project 02: Mission Impossible
Uit die reactie maak ik op dat mijn geintje doel treft! Maar OK, nu weer back on topic zou ik zeggen...
Of is de nagellak nog niet droog?
Groetjes Walter
Of is de nagellak nog niet droog?
Groetjes Walter
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat laatste punt lijkt me inderdaad verwaarloosbaar klein.pappaleo schreef:Klopt. Die regels hanteer ik al een jaar of wat.ray5150 schreef:De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
Ik dacht dat Barry bedoelde de invloed van het monteren van een spoel op een printplaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Met een Bolfreesje in de Dremel was je sneller klaar geweest Leo!
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
En dan uit de hand zitten "prakken" op die print?ds23man schreef:Met een Bolfreesje in de Dremel was je sneller klaar geweest Leo!
