Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door bas focal m180 »

papaLeo gaat tot diep in de nacht door :goeie:

Mamaleo in bed dus geen gezeur dan schiet het dus lekker op :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door wouter »

O... na deze photostory wil ik gewoon dat jij wint :cry: :boos: Dit is geweldige zelfbouw :rock: :yeah:

Aceton kost per flesje minder dan thinner, haal ze bij bosjes bij de drogist (1,75 ofzo)
Gister is mijn meetsysteem binnengekomen dus ik ga je topic vandaag maar weer van voor af aan doorlezen. Het is echt een super topic geworden, leuk, leuk, leuk.

Noob vraag: hoe heb je dat etsen gedaan? En hoe kwam je aan een plak dun koper?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik ben gewoon 's avonds aan de keukentafel bezig als Bed and Breakfast op tv is (boeien!). Later op de avond post ik de resultaten dan even, vandaar het tijdstip.

Wouter, het is gewoon epoxyprint met eenzijdige koperlaag. Per stuk of per stapel te krijgen bij elke zichzelf respecterende electronica onderdelen leverancier.

Geëtst in een natriumpersulfaat oplossing.

Ik moet ook echt even stappen maken, want ik wil ze over 3 weken in Alphen laten horen :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Barry2001 »

pappaleo schreef:
Geëtst in een natriumpersulfaat oplossing.
Denk dat Wouter dit bedoelde. Je vertelde op de vorige pagina geen etsbak te hebben, vandaar. Nadat je vrouw nu geen nagellak meer heeft is ze vermoedelijk ook nog wel 1 of ander bakje kwijt :mrgreen: Maar creabea, leuk hoor!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik bedoel dat ik geen temperatuurgeregelde etsbak heb. Maar het kan desnoods in een lege Hertog ijs verpakking van 1 liter.

Ik heb zelf een rechthoekig glazen ovenschaaltje gebruikt. Op de gaspit, zodat ik het water ook af en toe een beetje op kan warmen. Niet teveel want ik kon de temperatuur niet meten en als de boel te heet wordt dan laat de lak los.

Vroeger tekende ik de printjes uit de hand met zo'n etsmiddelbestendige stift. Zag er niet uit natuurlijk maar voor simpele schakelingen werkte het wel.

Deze nagellakmethode is uiteraard alleen geschikt voor zulke grofstoffelijke produkten als scheidingsfilterprinten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Barry2001 »

Dat wordt een pittige Lasagne de volgende keer :rock:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Dan »

Mooie vorderingen Leo! Dat wordt wel wat in Alphen :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

Ik weet niet of Leo bekend is met de strijkbout methode ?
Kan misschien handig zijn in de toekomst.

http://www.klompenboer.nl/Techniek/Prin ... /Index.htm
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Ik weet niet of Leo bekend is met de strijkbout methode ?
Kan misschien handig zijn in de toekomst.

http://www.klompenboer.nl/Techniek/Prin ... /Index.htm
Ja, deze methode ken ik. Ik heb alleen geen laserprinter. Dat is dan weer het ongeduld: ik schuif wat met de onderdelen en teken een layout en als dat klaar is wil ik de print maken.

Anders moet ik er eerst een png of jpg van maken, vervolgens met fotopapier meenemen naar kantoor, dat in de laserprinter doen en dan zien dat een collega op dat moment begint met het afdrukken van een oninteressante handleiding van 100 pagina's op mijn fotopapier. :boos:

Nee, dit is een budget project en daar horen budget methodes bij :mrgreen:
Ik doe het met plezier en daar gaat het om, toch? Ik heb nog een plaatje van het etsproces zelf:
MI_206.jpg
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 08 mar 2015, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Dan »

Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor :mrgreen:
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Dan schreef:
Zo'n potje nagellak kost anders ook geld hoor :mrgreen:
Maareh, als je ooit wat wil via de strijkmethode, stuur maar een plaatje op, dan print ik het wel voor je.
Fotopapier heb ik al liggen, kost ook geen drol bij de Ac- Tion :wink:
Ik heb een dochter van 12. Die heeft al zoveel 'my first beauty'-setjes gehad dat er hier een hele voorraad nagellak in de ergste kleuren staat.

Krijgt dat toch nog een nuttige toepassing :rofl: :rofl:

Fotopapier heb ik ook, maar.... een inkjet printer, hè?

Maar ik vind het een vriendelijk aanbod. Misschien dat ik er binnenkort eens gebruik van maak als ik ga meehelpen filters te ontwikkelen voor iemand ergens in het noorden van Noord-Holland :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Low budget: gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.

Arme cavia's trouwens, zal me niks verbazen als die ook met nagellak op door het huis drentelen! :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Barry2001 »

Even vooropgesteld dat ik nog nooit met een luidsprekerfilter heb gespeeld behalve iets van schema nabouwen en hier dus geen verstand van heb, in hoeverre beïnvloedt dit (met name) de spoelen? Of is dit verwaarloosbaar?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Even vooropgesteld dat ik nog nooit met een luidsprekerfilter heb gespeeld behalve iets van schema nabouwen en hier dus geen verstand van heb, in hoeverre beïnvloedt dit (met name) de spoelen? Of is dit verwaarloosbaar?
Totaal niet. Dus verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
plaatsing%20spoelen.gif
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Low budget:
Zegt de man die kant en klaar gefreesde fronten koopt.
Walt schreef:
gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.
En dan het netwerkje met een elastiekje in de kast hangen? Het moet toch ergens op vastgemaakt worden?
Walt schreef:
Arme cavia's trouwens, zal me niks verbazen als die ook met nagellak op door het huis drentelen! :mrgreen:

Groetjes Walter
Die zien er dan netjes verzorgd uit :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Er bestaat ook nog zoiets als lijm waarmee je de componenten direct in de kast kan zetten...

:rofl: :rofl: :rofl:

Straks dochter op school:

Pap heeft dit weekend al mijn nagellak op gemaakt!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Walt schreef:
gewoon de componenten direct aan elkaar solderen, geen printplaat nodig. Goedkoper, sneller klaar en waarschijnlijk beter elektrisch contact.
En dan het netwerkje met een elastiekje in de kast hangen? Het moet toch ergens op vastgemaakt worden?
Favoriet wapen van filterbouwers...
1851v-elektrisch-lijmpistool-met-12-lijmstaven.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?
Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
Klopt. Die regels hanteer ik al een jaar of wat. Ik dacht dat Barry bedoelde de invloed van het monteren van een spoel op een printplaat.

Ik heb de layout nog niet laten zien, maar daar is volgens mij niks mis mee; als ik mijn oren mag geloven, tenminste :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Ik heb er inderdaad al kilo's aan 11mm lijmpatronen doorheen gejaagd de laatste jaren met al die verschillende test filters!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als lijm waarmee je de componenten direct in de kast kan zetten...

:rofl: :rofl: :rofl:

Straks dochter op school:

Pap heeft dit weekend al mijn nagellak op gemaakt!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Bedankt voor uw immer zinvolle bijdrage.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Uit die reactie maak ik op dat mijn geintje doel treft! Maar OK, nu weer back on topic zou ik zeggen...

Of is de nagellak nog niet droog? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
De plaatsing van de spoelen ten opzichte van elkaar is toch wel belangrijk ?

Daar gebruik ik al een tijdje dit plaatje voor.
Klopt. Die regels hanteer ik al een jaar of wat.
Ik dacht dat Barry bedoelde de invloed van het monteren van een spoel op een printplaat.
Dat laatste punt lijkt me inderdaad verwaarloosbaar klein.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Met een Bolfreesje in de Dremel was je sneller klaar geweest Leo!
animaatjes-cavia-86967.gif
animaatjes-cavia-86967.gif (25.52 KiB) 395 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Met een Bolfreesje in de Dremel was je sneller klaar geweest Leo!
En dan uit de hand zitten "prakken" op die print?
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”