Hoe ziet de vervorming eruit gezien over de frequentie band bij 1 en 10 watt?
Al geprobeerd de vervorming te meten met luidspreker als belasting? Dat ging in een van eerdere onderzoeken niet helemaal lekker?
Moderator: Beheerdersteam
Dank je! Ik zal morgen nog wat metingen posten, ook met een luidspreker als belasting. Deze metingen verschillen overigens nauwelijks van de metingen met dummyload, het hoe en waarom dit eerder wel het geval was heb ik bekeken en nader onderzocht in een eerdere reactie.
Hoe kan ik de verzadiging het beste meten? Dan kan ik daar maandag even naar kijken. Ik zal trouwens maandag ook de andere twee transformatoren nog even op dezelfde manier meten, de luxe eBay trafo en de Hammond.Ah!buis schreef: ↑vr 21 jan 2022, 20:43Die Indel cijfers zijn maar raar. Zo'n dikke trafo en dan zo weinig zelfinduktie.
Zouden ze, per vergissing, de vulling voor de "lucht"spleet te dik hebben genomen ?
Misschien 's zien of de verzadiging erg hoog ligt. Als dat zo is wordt het lastig meten, de gelijkstroom komt dan ver boven de veilige waarde.
Anne
Ja, kan ook, toongenerator eraan met 10 Ohm serieweerstand en als de spanning over de weerstand dan scherp stijgt of daalt heb ik de resonantiefrequentie gevonden, da's eenvoudig te meten op die manier.
Er zijn nog wel wat eigenaardigheden, maar zal niet op alle slakken zout leggen ofwel spijkers op laag water zoeken
Oh, hou je niet in hoor, ik kan wel tegen een stootje en de 6C33 ook! Zolang je je commentaar onderbouwt is het niet alleen valide maar ook nog 'ns leerzaam!Ah!buis schreef: ↑di 25 jan 2022, 15:16Er zijn nog wel wat eigenaardigheden, maar zal niet op alle slakken zout leggen ofwel spijkers op laag water zoeken![]()
Alleen die oplopende vervorming in 't laag.Komt deels door de Indel maar vermoedelijk ook door de kleine waarde van C2 (voorheen C3). Omdat het enkel is om een rooster aan te sturen (zonder Miller door de cascode) kunnen R10 en R13 ook een stuk groter.
Had ook beter uitgepakt met de EF86 die dan minder belast wordt.
Anne
Zie afbeelding hieronder met twee metingen over elkaar heen gelegd, de eerste (1) met R10=47K en R13=22K, de tweede (2) met R10=100K en R13=47K, de eerste meting geeft nét iets betere prestaties, dus volgens mij is daarmee de keuze voor R10=47K en R13=22K de juiste?
Nou, toe dan maar, enkele kleinigheden.
Okay, dan is het dus puur een extra RC, gek, want die extra RC maakt kennelijk toch wel een verschil?
Da's de parasitaire capaciteit van de trafo, idem voor de spoel in serie met de primaire wikkeling.
DC gloei voor de ECC+BH is 13V, da's iets meer dan de 12.6V die normaal gebruikelijk is, lijkt mij geen probleem? De 6C33 heeft AC gloei (2x3.15V in serie).
Zal straks eens kijken, ik vermoed de voortrap.
Misschien is de stopweerstand wat groot, 1k ipv 4k7 ?
Had ik kunnen weten, niet gewend het zo te zien.
Maar even PSUD2 erop losgelaten. Die geeft bijna 15Vrms bij 0,5A (2x 100Ω erbij).DC gloei voor de ECC+BH is 13V, da's iets meer dan de 12.6V die normaal gebruikelijk is, lijkt mij geen probleem?
Ik heb alle opties, geen stopweerstand, een 1K of een 4K7 stopweerstand, even geprobeerd en de metingen vergeleken. Dan geeft 4K7 zonder 100nF erachter geeft het beste resultaat, dus dat wordt 'm.
Nee, ik bedoelde met die 13V de gelijkgerichte spanning (DC) gemeten over de voet van de ECC of BH, die is 13V na een paar minuten. Normaal is dat 12.6V AC of DC, dus met 13V zit ik op 13/12.6x100=103%, dus 3% meer, dat lijkt mij geen enkel probleem.