Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nice :D !!!

begint duidelijk wat te worden :D

Ik ben zeer zeer benieuwd hoe het verder zal gaan :)
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

kwijl.....

:shock: :shock: :shock: :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wat een geweldig stuk gereedschap.......
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

like.... wow =D>
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bijna zonde om er speakers in te doen.. Misschien een dikke plexiglas baffle.. Kun je toch nog naar binnen gluren..

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

geweldig man, wat een werk.
=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

[-o<
Ik wil ook!
Heel heel heel erg mooi =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:shock: ik ben sprakeloos................
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Proficiat Ed!

Hoeveel keer heb je de zak in de stofzuiger mogen verversen? Dat gaat altijd bijzonder rap met dit soort klusjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Ziet er prachtig uit! =D>
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

.
Bedankt voor de lovende woorden jongens.

audiomanics schreef:
Bijna zonde om er speakers in te doen.. Misschien een dikke plexiglas baffle.. Kun je toch nog naar binnen gluren..
Kees
Dat had ik ook overwogen, plexi front met een lichtslang achterin de kast.
Leuk als demosetje.

De frontplaat komt waarschijnlijk in kunststof, maar dan wel zwarte volkern.
SSassen schreef:
Hoeveel keer heb je de zak in de stofzuiger mogen verversen? Dat gaat altijd bijzonder rap met dit soort klusjes.
terechte opmerking Sander.
Ik heb een Metabo stofzuiger met 25 liter opvangbak en die moest elke 4 tot 6 platen leeggemaakt worden.
Het gevouwen papierfilter zat telkens propvol stof.
Binnenkort komt er een andere afzuiging in de plaats.
Meer daarover in het cnc frees topic.

Groeten,
Ed.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

2 woorden:
1) Jaloers, maar ja, ik ben ook schorpioen :)
2) Ziet er top uit! Zorg aub wel dat ze echt loodrecht op elkaar komen te staan, en niet een beetje getordeerd, net zoals bij mij...

Groeten! Joris
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oh man! Fantastisch!!!

Idd jammer dat je niet ziet hoe ontzettend ingenieus de kast van binnen in elkaar zit!

Chapeau!

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geweldig!!!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
.De frontplaat komt waarschijnlijk in kunststof, maar dan wel zwarte volkern.
Heb ik ook nog een beetje inspraak of niet?? Corian... dat is het materiaal wat je voor Frontplaat moet gebruiken... Als je tenminste een front in de geest van de rest van de kast wenst..
Kost wel iets meer maar dan heb je ook wat... Kun je nu zelf ook mooi je logo in frezen (toch? of heb je die truuk nog niet geleerd?)

Oh ja een afzuiger... Zo'n sucker met een stoffenzak boven en een plastic zak onder, verder een centrifugaaltje en een enorme slang: pas legen als je 40 kilo stof verzameld hebt.. voor net effe 100 euro...
Werkt bij mij fantasties... Krijgt moe haar eigen dustsucker weer terug..

Kees
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

zoiets ziet er wel capabel uit:
Afbeelding
klikbaar plaatje


Ziet er verder echt ECHT Super!!! uit :D
Nu al
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Corian... dat is het materiaal wat je voor Frontplaat moet gebruiken... Als je tenminste een front in de geest van de rest van de kast wenst..
Kost wel iets meer maar dan heb je ook wat... Kun je nu zelf ook mooi je logo in frezen (toch? of heb je die truuk nog niet geleerd?)
natuurlijk heb jij inspraak Kees,

die kunststof die ik noemde is plaat die ik bij mijn plexi groothandel kan bekomen.
Welk materiaal het is weet ik nog niet.
Zij hebben een lot gekocht en zouden de specs nog opvragen.

Feit is dat ze
- loodzwaar is, ik schat zo'n 2000 à 3000 kg / m³.
- zeer goed bewerkbaar (maar schuurstof is wel zelfontbrandbaar).
- zwart van kleur is met een witte afwerklaag.
- 20 mm dik is en 3.00 x 1.55 groot.
- 40 euro / m² kost (zou normaal over de 100 euro kosten).

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Oh ja een afzuiger... Kees
Boppo84 schreef:
zoiets ziet er wel capabel uit:
l
Meer daarover straks in het cnc frees topic.
viewtopic.php?t=2708&start=60

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

asterduc schreef:
Feit is dat ze
- loodzwaar is, ik schat zo'n 2000 à 3000 kg / m³.
- zeer goed bewerkbaar (maar schuurstof is wel zelfontbrandbaar).
- zwart van kleur is met een witte afwerklaag.
- 20 mm dik is en 3.00 x 1.55 groot.
- 40 euro / m² kost (zou normaal over de 100 euro kosten).
Klinkt naar Trespa, behalve het sg dan.

Misschien een idee om het front zo in te bouwen dat het kan werken ten opzichte van de achterkast. De uitzettingscoëfficient van kunststof is heel anders dan die van hout, laat staan laagsgewijs opgebouwd MDF. Als je ze onwrikbaar met elkaar verbindt zal de kast vast krom trekken en/of scheuren. Dat zou erg zonde zijn voor zo'n mooi stuk werk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Panelen en kast met carroseriekit of een hele goede silicone kit verlijmen.
Ik heb je officiele gereedschap-aangever een PB gestuurd over het Corian.. Heb je dat gezien?

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

richard schreef:
Klinkt naar Trespa, behalve het sg dan.
Trespa ken ik niet, maar ik vraag het deze week na.
richard schreef:
Misschien een idee om het front zo in te bouwen dat het kan werken ten opzichte van de achterkast.
Dat gaat wel lukken denk ik.
Ik heb enkele zeer goede industriële lijmen voor dit soort toepassing.
Bij mijn basgitaren gebruikte ik een dergelijke lijm om de grafieten hals aan de massief houten body te lijmen.
Van de 150 gebouwde exemplaren is er nooit één losgekomen.
Dat geeft mij wel vertrouwen.

De plaatfabrikant zou zelf ook nog een adviesbrief geven mbt de verlijming. Mijn leverancier (met toch al 30 jaar praktijkervaring) dacht dat voor dit materiaal een polyrethaanlijm wordt aanbevolen. We zullen het spoedig weten.
audiomanics schreef:
Panelen en kast met carroseriekit of een hele goede silicone kit verlijmen.
Kees
Silicone is voor sanitaire toepassingen en borst- en bilvergrotingen Kees! niet voor speakerbouw.
audiomanics schreef:
Ik heb je officiele gereedschap-aangever een PB gestuurd over het Corian.. Heb je dat gezien?
Kees
Nee, maar ik zal effe navragen bij RJ.
Bedankt.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Silicone is voor sanitaire toepassingen en borst- en bilvergrotingen Kees! niet voor speakerbouw.
Ik gebruikte de naam silicone maar het spul wat ik bedoel is ook een soort carroseriekit, maar dan licht-bruin-transparant. De prijs ligt op het viervoudige van silicone-kit.. Ik dacht dat het van het merk Womi was.. Je kunt het verwerken als siliconekit (dus met een sopje glad strijken enzo.) Het blijft in ieder geval flexibel genoeg om krimp en rek op te vangen, het isoleert ook trillingen, hecht op nagenoeg alles (wat bij sommige lijmen weer niet het geval is als je gladde kunststoffen gebruikt). Het is heel duurzaam en zelfs overschilderbaar.. 't lijkt wel silicone dus :roll:

Trespa is eigenlijk een merknaam. Het heet ook wel Compact-plaat. Een zwarte tot bruine materie die sterk aan pertinax doet denken met daarover een harde witte laag van ca 0,2mm dik. Als je de toplaag er af haalt is het donkere spul te schuren en te polijsten. Krasjes worden echter snel lichter van kleur en vallen dus meteen op. Verder is het vrij taai dus met frezen moet je een truukje uithalen.. Het resultaat is dan ook superglad.

Kees
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

ziet er geweldig uit, mijn complimenten asterduc!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

richard schreef:
asterduc schreef:
Feit is dat ze
- loodzwaar is, ik schat zo'n 2000 à 3000 kg / m³.
- zeer goed bewerkbaar (maar schuurstof is wel zelfontbrandbaar).
- zwart van kleur is met een witte afwerklaag.
- 20 mm dik is en 3.00 x 1.55 groot.
- 40 euro / m² kost (zou normaal over de 100 euro kosten).
Klinkt naar Trespa, behalve het sg dan.
Je hebt gelijk Richard.
Het is inderdaad Trespa.

Het SG is 1400 kg. Het dubbele van MDF.
De elasticiteitmodulus is aanzienlijk groter als bij MDF.
Nml 9000 Nm². Voor MDF is dat minder dan 2000 Nm² dacht ik.

Verlijmen zou ik willen doen met Tec7 van Novatech.
Het is dan de bedoeling om de Tec7 universele lijm redelijk dun te gebruiken omdat de elesticiteitsmodulus van deze lijm redelijk laag is (170 N/m²). Zodanig ontstaat er een resonantievrije verbinding die toch genoeg flexibiliteit heeft om de spanningsverschillen tussen het hout en de kunstsof op te vangen.

Hieronder nog wat detail mbt de Trespa plaat.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
Trespa2.jpg
Trespa2.jpg (15.39 KiB) 2908 keer bekeken
Trespa1.jpg
Trespa1.jpg (30.19 KiB) 2908 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Trespa wordt op gooiafstand van mij gemaakt....Weert in Noordlimburg.

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”