http://www.ogonowski.eu/transformers/pu ... lo-pp80-1/
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oh, nog een update, na wat klikkerdeklik met de muis komen er volgende week twee van deze binnen ... 
http://www.ogonowski.eu/transformers/pu ... lo-pp80-1/
http://www.ogonowski.eu/transformers/pu ... lo-pp80-1/
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Robert, ik zit echt net een paar trafo's te bestellen, maar je kunt uiteraard nooit teveel trafo's hebben, dus ik ben benieuwd of je wat meer info hebt? Specs? Datasheet?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja toch, en waarschijnlijk deed je dit ook nog zonder rekenmachine! Alleen ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'maar 18V Vak voor U1-2', ik zit al een tijdje naar de simulator en de grafieken voor de ECC83/12AX7 te kijken, maar ik zie 't niet?Ah!buis schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:14Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft![]()
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2![]()
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oh wacht, ik zie wat je bedoelt, U1-2 heeft maar 18V aan Vak, kunnen we dan niet beter dit zoveel mogelijk optrekken, immers dit is de beschikbare uitstuurruimte. Vmax anode voor de ECC83/12AX7 is 360V, dus aan de andere kant van de anode weerstand mag dan best 360V staan toch?SSassen schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:24Ja toch, en waarschijnlijk deed je dit ook nog zonder rekenmachine! Alleen ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'maar 18V Vak voor U1-2', ik zit al een tijdje naar de simulator en de grafieken voor de ECC83/12AX7 te kijken, maar ik zie 't niet?Ah!buis schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:14Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft![]()
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2![]()
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
Laatst gewijzigd door SSassen op do 28 okt 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo zie maar, zo'n simulator is leuk maar je moet nog wel zelf denken... 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Het is vooral om voldoende spanning op de buis te hebben om bij een negatief rooster van 1V nog wat stroom door de de buis te krijgen.SSassen schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:31Oh wacht, ik zie wat je bedoelt, U1-2 heeft maar 18V aan Vak, kunnen we dan niet beter dit zoveel mogelijk optrekken, immers dit is de beschikbare uitstuurruimte. Vmax anode voor de ECC83/12AX7 is 360V, dus aan de andere kant van de anode weerstand mag dan best 360V staan toch?
Er is maar iets van 4Vt uit de buis nodig dus daarvoor hoeft de spanning niet zo hoog.
Met een ECC81 kun je een stuk lager maar die is minder lineair en geeft iets minder versterking.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 31 okt 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Tja, ik zal mijn gedachten over dit soort reacties even kort samenvatten:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mag ik ook een persoonlijk tegeltje?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Tuurlijk, vond dit wel passend ...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Okay, ben mij weer even achter m'n oren aan het krabben, dus ben benieuwd of iemand hier het antwoord weet. Ik ben nog steeds met de simulator aan het stoeien, zodat ik straks vlot een prototype op kan bouwen. Eén van de dingen die ik volstrekt helder wil hebben is het opstart gedrag van de voeding, want met pakweg 600V DC en grote beker elco's ga ik geen risico's nemen.
Ik gebruik voor de voeding een Hammond 278X transformator, die heeft een 800V wikkeling met middenaftakking, netto dus 400V-0-400V. Ik richt die met een aantal 1N5408 diodes gelijk volgens het schema zoals hierboven afgebeeld. Ik heb linksonder in bovenstaande afbeelding de trafo wikkelingen gesimuleerd met twee signaalbronnen waarvoor geldt, LTspice werkt namelijk niet met Vrms spanningen:
Vp=1.41xVrms
Vp=1.41x400
Vp=565V
De frequentie is uiteraard 50Hz en de inwendige weerstand heb ik even niet gemodelleerd, maar die zal een paar Ohm zijn vermoed ik zo. Tot zover de opzet van de simulatie van de trafo. Daarna ga ik met een weerstand van 22 Ohm naar de eerste buffer elco, een 330uF exemplaar. Die weerstand zit daar uiteraard om de laadstroom te beperken, anders loopt er op elke top van de sinus van de netspanning pakweg 6A, met deze weerstand is dat 1A, ruim voldoende om de elco op spanning te houden en veel minder belastend voor de diodes (en, kwa EMC gezien, een veel kleiner strooiveld). Ook ingetekend zijn een aantal stroombronnen die hier uiteraard stroom vragen exact zoals in de simulatie gemeten voor de diverse aftakkingen op de voeding voor de versterker in rust.
Maar waar ik mijn vraagtekens bij zet is hoe de negatieve hulpspanning wordt opgewekt. Deze hulpspanning (D-) komt van dezelfde wikkeling, als ik dit echter simuleer dan gaat het voltage al rap richting de 2kV en da's wat teveel van het goede. Dus de prangende vraag is: waar gaat het mis? Want als ik dit beredeneer en even op een stuk papier uitreken kom ik nooit aan die 2kV?
Ik gebruik voor de voeding een Hammond 278X transformator, die heeft een 800V wikkeling met middenaftakking, netto dus 400V-0-400V. Ik richt die met een aantal 1N5408 diodes gelijk volgens het schema zoals hierboven afgebeeld. Ik heb linksonder in bovenstaande afbeelding de trafo wikkelingen gesimuleerd met twee signaalbronnen waarvoor geldt, LTspice werkt namelijk niet met Vrms spanningen:
Vp=1.41xVrms
Vp=1.41x400
Vp=565V
De frequentie is uiteraard 50Hz en de inwendige weerstand heb ik even niet gemodelleerd, maar die zal een paar Ohm zijn vermoed ik zo. Tot zover de opzet van de simulatie van de trafo. Daarna ga ik met een weerstand van 22 Ohm naar de eerste buffer elco, een 330uF exemplaar. Die weerstand zit daar uiteraard om de laadstroom te beperken, anders loopt er op elke top van de sinus van de netspanning pakweg 6A, met deze weerstand is dat 1A, ruim voldoende om de elco op spanning te houden en veel minder belastend voor de diodes (en, kwa EMC gezien, een veel kleiner strooiveld). Ook ingetekend zijn een aantal stroombronnen die hier uiteraard stroom vragen exact zoals in de simulatie gemeten voor de diverse aftakkingen op de voeding voor de versterker in rust.
Maar waar ik mijn vraagtekens bij zet is hoe de negatieve hulpspanning wordt opgewekt. Deze hulpspanning (D-) komt van dezelfde wikkeling, als ik dit echter simuleer dan gaat het voltage al rap richting de 2kV en da's wat teveel van het goede. Dus de prangende vraag is: waar gaat het mis? Want als ik dit beredeneer en even op een stuk papier uitreken kom ik nooit aan die 2kV?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Maar 's met ¨PSUD2 gedaan. Komt mooi 63V op C7, beetje weinig voor de -Vg1 van 60V.
Zou zeggen de 150k wat kleiner en een zener erachter (82V ?)
Of een 100V zener als bescherming en dan de 150k zo kiezen dat de zener nog niks doet.
Anne
Zou zeggen de 150k wat kleiner en een zener erachter (82V ?)
Of een 100V zener als bescherming en dan de 150k zo kiezen dat de zener nog niks doet.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 28 okt 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
die (rondje met pijltje) dingen in je model, heb je bij die soms een stroom gespecificeerd ipv dat het model t uitrekent?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nadeel van een vaste (met zener) negatieve spanning is dat de ruststroom van de eindbuizen dan niet meer meer schuift met de netspanning.
Hogere netspanning = hogere voeding = hetere buizen, maar als de negatieve roosterspanning ook mee verschuift worden de buizen niet veel heter.
Daarom bijv een 100V zener ter bescherming en de 150k zo kiezen dat de spanning maar goed -80V is, kan die nog het net volgen.
Anne
Hogere netspanning = hogere voeding = hetere buizen, maar als de negatieve roosterspanning ook mee verschuift worden de buizen niet veel heter.
Daarom bijv een 100V zener ter bescherming en de 150k zo kiezen dat de spanning maar goed -80V is, kan die nog het net volgen.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, da's inderdaad waar het hier spaak loopt, vreemd, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als ik de stroombronnen een inwendige weerstand meegeef, of een externe weerstand in serie zet (1 Ohm) dan gaat het wel goed. Ik heb er nu maar weerstanden van gemaakt, ben ik van het gezever af tenslotte.Henkjan schreef: ↑do 28 okt 2021, 21:40
Bedankt voor de suggestie Henkjan!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
@Anne,
P.s. waar ik nog mee stoeien wil is een composiet benadering, dus een zeer vervormingsarme voorversterker met tegenkoppeling rondom deze versterker knopen met de tegenkoppellus van deze voorversterker er globaal omheen. Ik heb vanavond al wat zitten stoeien met een ECC83 en twee triodes achter elkaar, maar ik krijg er nog niet de vervormingscijfers uit waar ik blij van wordt. Ik kan er natuurlijk ook een nette opamp omheen knopen, dat werkte gegarandeerd, maar da's niet leuk en geen uitdaging meer. Als je suggesties hebt dan hou ik mij aanbevolen, alvast dank voor de moeite!
P.s. waar ik nog mee stoeien wil is een composiet benadering, dus een zeer vervormingsarme voorversterker met tegenkoppeling rondom deze versterker knopen met de tegenkoppellus van deze voorversterker er globaal omheen. Ik heb vanavond al wat zitten stoeien met een ECC83 en twee triodes achter elkaar, maar ik krijg er nog niet de vervormingscijfers uit waar ik blij van wordt. Ik kan er natuurlijk ook een nette opamp omheen knopen, dat werkte gegarandeerd, maar da's niet leuk en geen uitdaging meer. Als je suggesties hebt dan hou ik mij aanbevolen, alvast dank voor de moeite!
