Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Oh, nog een update, na wat klikkerdeklik met de muis komen er volgende week twee van deze binnen ... :mrgreen:
lo_pp80_1.jpg
http://www.ogonowski.eu/transformers/pu ... lo-pp80-1/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

RobertD schreef: do 28 okt 2021, 15:30
Ik heb nog een paartje uitgangstrafo’s van een VAA 70 op de plank liggen.
Raa = 5k, met UL taps. Voor het geval je nog iets zoekt dat snel beschikbaar is ;-)
Bedankt Robert, ik zit echt net een paar trafo's te bestellen, maar je kunt uiteraard nooit teveel trafo's hebben, dus ik ben benieuwd of je wat meer info hebt? Specs? Datasheet?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft :D
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2 :(
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door hannesie »

:lol: Nog geen voldoende :D :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: do 28 okt 2021, 16:14
Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft :D
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2 :(
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
Ja toch, en waarschijnlijk deed je dit ook nog zonder rekenmachine! Alleen ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'maar 18V Vak voor U1-2', ik zit al een tijdje naar de simulator en de grafieken voor de ECC83/12AX7 te kijken, maar ik zie 't niet?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

hannesie schreef: do 28 okt 2021, 16:21
:lol: Nog geen voldoende :D :lol:
Ja, ik durf straks thuis m'n rapport niet te laten zien, dat wordt anders geen zakgeld deze week! :shock: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: do 28 okt 2021, 16:24
Ah!buis schreef: do 28 okt 2021, 16:14
Altijd wel leuk als de simulatie hetzelde geeft :D
Wat je daar zelf gebrouwen hebt heeft wel een groot mankement, maar 18V Vak voor U1-2 :(
De 82 staat op iets meer stroom, klein nadeel, bij uitsturing komt de -Vg op minder dan -1V. Probeer ik te vermijden, vandaar de wat lagere stroom.
Anne
Ja toch, en waarschijnlijk deed je dit ook nog zonder rekenmachine! Alleen ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'maar 18V Vak voor U1-2', ik zit al een tijdje naar de simulator en de grafieken voor de ECC83/12AX7 te kijken, maar ik zie 't niet?
Oh wacht, ik zie wat je bedoelt, U1-2 heeft maar 18V aan Vak, kunnen we dan niet beter dit zoveel mogelijk optrekken, immers dit is de beschikbare uitstuurruimte. Vmax anode voor de ECC83/12AX7 is 360V, dus aan de andere kant van de anode weerstand mag dan best 360V staan toch?
Laatst gewijzigd door SSassen op do 28 okt 2021, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Zo zie maar, zo'n simulator is leuk maar je moet nog wel zelf denken... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: do 28 okt 2021, 16:31
Oh wacht, ik zie wat je bedoelt, U1-2 heeft maar 18V aan Vak, kunnen we dan niet beter dit zoveel mogelijk optrekken, immers dit is de beschikbare uitstuurruimte. Vmax anode voor de ECC83/12AX7 is 360V, dus aan de andere kant van de anode weerstand mag dan best 360V staan toch?
Het is vooral om voldoende spanning op de buis te hebben om bij een negatief rooster van 1V nog wat stroom door de de buis te krijgen.
Er is maar iets van 4Vt uit de buis nodig dus daarvoor hoeft de spanning niet zo hoog.
Met een ECC81 kun je een stuk lager maar die is minder lineair en geeft iets minder versterking.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 31 okt 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 28 okt 2021, 16:33
Zo zie maar, zo'n simulator is leuk maar je moet nog wel zelf denken... :mrgreen:
dat vraagt om....
tegeltje sims.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Tja, ik zal mijn gedachten over dit soort reacties even kort samenvatten:
henkjan.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

En omdat ik toch bezig ben ... :mrgreen:
peter.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Mag ik ook een persoonlijk tegeltje?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: do 28 okt 2021, 18:49
Mag ik ook een persoonlijk tegeltje?
Tuurlijk, vond dit wel passend ... :mrgreen:
jan.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Gaaf!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Okay, ben mij weer even achter m'n oren aan het krabben, dus ben benieuwd of iemand hier het antwoord weet. Ik ben nog steeds met de simulator aan het stoeien, zodat ik straks vlot een prototype op kan bouwen. Eén van de dingen die ik volstrekt helder wil hebben is het opstart gedrag van de voeding, want met pakweg 600V DC en grote beker elco's ga ik geen risico's nemen.
power_supply_001.jpg
Ik gebruik voor de voeding een Hammond 278X transformator, die heeft een 800V wikkeling met middenaftakking, netto dus 400V-0-400V. Ik richt die met een aantal 1N5408 diodes gelijk volgens het schema zoals hierboven afgebeeld. Ik heb linksonder in bovenstaande afbeelding de trafo wikkelingen gesimuleerd met twee signaalbronnen waarvoor geldt, LTspice werkt namelijk niet met Vrms spanningen:

Vp=1.41xVrms
Vp=1.41x400
Vp=565V

De frequentie is uiteraard 50Hz en de inwendige weerstand heb ik even niet gemodelleerd, maar die zal een paar Ohm zijn vermoed ik zo. Tot zover de opzet van de simulatie van de trafo. Daarna ga ik met een weerstand van 22 Ohm naar de eerste buffer elco, een 330uF exemplaar. Die weerstand zit daar uiteraard om de laadstroom te beperken, anders loopt er op elke top van de sinus van de netspanning pakweg 6A, met deze weerstand is dat 1A, ruim voldoende om de elco op spanning te houden en veel minder belastend voor de diodes (en, kwa EMC gezien, een veel kleiner strooiveld). Ook ingetekend zijn een aantal stroombronnen die hier uiteraard stroom vragen exact zoals in de simulatie gemeten voor de diverse aftakkingen op de voeding voor de versterker in rust.

Maar waar ik mijn vraagtekens bij zet is hoe de negatieve hulpspanning wordt opgewekt. Deze hulpspanning (D-) komt van dezelfde wikkeling, als ik dit echter simuleer dan gaat het voltage al rap richting de 2kV en da's wat teveel van het goede. Dus de prangende vraag is: waar gaat het mis? Want als ik dit beredeneer en even op een stuk papier uitreken kom ik nooit aan die 2kV?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Maar 's met ¨PSUD2 gedaan. Komt mooi 63V op C7, beetje weinig voor de -Vg1 van 60V.
Zou zeggen de 150k wat kleiner en een zener erachter (82V ?)
Of een 100V zener als bescherming en dan de 150k zo kiezen dat de zener nog niks doet.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 28 okt 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: do 28 okt 2021, 21:25
Maar 's met ¨PSUD2 gedaan. Komt mooi 63V op C7, beetje weinig voor de -Vg1 van 60V.
Zou zeggen de 150k wat kleiner en een zener erachter (82V ?)
Anne
Goed plan, ergens rond de 80V moet genoeg zijn idd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

die (rondje met pijltje) dingen in je model, heb je bij die soms een stroom gespecificeerd ipv dat het model t uitrekent?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: do 28 okt 2021, 18:40
Tja, ik zal mijn gedachten over dit soort reacties even kort samenvatten:

Afbeelding
maar ik zit thuis op de bank? wat nu?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: do 28 okt 2021, 21:29
die (rondje met pijltje) dingen in je model, heb je bij die soms een stroom gespecificeerd ipv dat het model t uitrekent?
Dat zijn ideale stroombronnen, die kan je gewoon ergens tussen knutselen als je een bepaalde stroom ergens wilt laten lopen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Nadeel van een vaste (met zener) negatieve spanning is dat de ruststroom van de eindbuizen dan niet meer meer schuift met de netspanning.
Hogere netspanning = hogere voeding = hetere buizen, maar als de negatieve roosterspanning ook mee verschuift worden de buizen niet veel heter.
Daarom bijv een 100V zener ter bescherming en de 150k zo kiezen dat de spanning maar goed -80V is, kan die nog het net volgen.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef: do 28 okt 2021, 21:33
Henkjan schreef: do 28 okt 2021, 21:29
die (rondje met pijltje) dingen in je model, heb je bij die soms een stroom gespecificeerd ipv dat het model t uitrekent?
Dat zijn ideale stroombronnen, die kan je gewoon ergens tussen knutselen als je een bepaalde stroom ergens wilt laten lopen.
zou kunnen dat dat de reden is dat t model aan de haal gaat.
ik ken spice niet, maar wel voldoende andere simulatoren die de bocht uit vliegen als iets op de verkeerde manier is vastgezet.
maak daar eens een R van, wat gebeurt er dan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: do 28 okt 2021, 21:40
SSassen schreef: do 28 okt 2021, 21:33
Henkjan schreef: do 28 okt 2021, 21:29
die (rondje met pijltje) dingen in je model, heb je bij die soms een stroom gespecificeerd ipv dat het model t uitrekent?
Dat zijn ideale stroombronnen, die kan je gewoon ergens tussen knutselen als je een bepaalde stroom ergens wilt laten lopen.
zou kunnen dat dat de reden is dat t model aan de haal gaat.
ik ken spice niet, maar wel voldoende andere simulatoren die de bocht uit vliegen als iets op de verkeerde manier is vastgezet.
maak daar eens een R van, wat gebeurt er dan
Ja, da's inderdaad waar het hier spaak loopt, vreemd, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als ik de stroombronnen een inwendige weerstand meegeef, of een externe weerstand in serie zet (1 Ohm) dan gaat het wel goed. Ik heb er nu maar weerstanden van gemaakt, ben ik van het gezever af tenslotte.

Bedankt voor de suggestie Henkjan! :proost:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Anne,

P.s. waar ik nog mee stoeien wil is een composiet benadering, dus een zeer vervormingsarme voorversterker met tegenkoppeling rondom deze versterker knopen met de tegenkoppellus van deze voorversterker er globaal omheen. Ik heb vanavond al wat zitten stoeien met een ECC83 en twee triodes achter elkaar, maar ik krijg er nog niet de vervormingscijfers uit waar ik blij van wordt. Ik kan er natuurlijk ook een nette opamp omheen knopen, dat werkte gegarandeerd, maar da's niet leuk en geen uitdaging meer. Als je suggesties hebt dan hou ik mij aanbevolen, alvast dank voor de moeite!
Plaats reactie