het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Waar woont je huis, ik kan eventueel wel een PC missen met iets dergelijks.

Gewoon een LMS server, en eventueel een schijf voor data moet ik dan nog wel wat doen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Welkom Jerrylee. Wat dacht je van deze mini-pc voor 95,- om LMS/Daphile op te zetten?

Bevat een 12 generatie Intel N100 (TDP 6 Watt), 16 GB DDR4, een 500GB NVME SSD, en heeft ruimte voor een extra 2.5" sata SSD/HDD.

Ps: of het aanbod van Hans natuurlijk, wat ik nu pas zie.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Heeft hij toch LMS nodig, ergens op een servertje.
Daphile is het antwoord. https://www.daphile.com/
En toevallig heb ik een set te koop waaronder een klein laptopje met daphile. Daphile is een compleet OS met lms en speler in een.
Het laptopje is een hp mini, nergens anders goed voor, maar daphile draait er goed op. En is tevens een speler, eigenlijk 2 spelers, via usb out en via de koptelefoon uitgang. Die zijn apart te kiezen! via usb out heb je natuurlijk een usb dac nodig. Ik heb daar een m2tech hiface voor.
Eigelijk breidt je het systeem uit met nog een squeezebox in de vorm van een laptopje wat dan tevens de server is voor de andere squeezboxen.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Heb ik ook gedaan met een netbookje. Gaat prima.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Tja, alles kan, ik gebruik dan een klein soort Raspberry, en heb daar squeezelite op.

Dan heb je een een squeezebox zonder display dat kan bediend worden met een tablet of telefoon.
PXL_20230926_090337205.jpg
Het netwerk kan uitgebreid worden met zoveel als je wilt, en de nog onder het bureau staande PC staat ook Daphile op.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Teruglezend meen ik te begrijpen dat het enkel om een oplossing gaat voor radiostreams voor de schoonvader. Dat kan inderdaad eenvoudig met een Raspberry Pi of zo'n Neo3? (van Hans) worden gedaan. Zelfs een Raspberry Pi 1B met de LMS-plugin van piCorePlayer kan de Squeezeboxen al gemakkelijk bedienen en van de juiste url's voorzien, als de streaming methode staat ingesteld op direct streaming (=default). De Squeezeboxen halen dan zelf rechtstreeks de streams op, dus LMS hoeft in dat geval enkel te bedienen, en niets te streamen.
Jerrylee
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mar 2024, 11:11

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Jerrylee »

hannesie schreef: wo 13 mar 2024, 12:59
Tja, alles kan, ik gebruik dan een klein soort Raspberry, en heb daar squeezelite op.

Dan heb je een een squeezebox zonder display dat kan bediend worden met een tablet of telefoon.
PXL_20230926_090337205.jpg

Het netwerk kan uitgebreid worden met zoveel als je wilt, en de nog onder het bureau staande PC staat ook Daphile op.
Dit ziet er wel ideaal uit. Wat is het precies? En is dat installeren makkelijk te doen voor iemand met relatief weinig kennis?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ja zowel pCP als Daphile gaat min of meer vanzelf als je een beetje handig bent met het installeren van software. Alleen een externe WiFi antenne op de latere Pietjes klussen zoals op de foto, is helaas niet echt meer te doen... W.d.b. vind ik zelf een mini PC'tje met Daphile wel betrouwbaarder.
Marp schreef: wo 13 mar 2024, 13:12
... dus LMS hoeft in dat geval enkel te bedienen, en niets te streamen.
Volgens mij loopt het streamen nog altijd via een LMS server. Qobuz, radio e.d. zijn LMS plugins. De player een endpoint voor LMS. Je kunt wel een pCP Squeezeplayer instellen als client voor een LMS server elders of hetzelfde Pietje. Ik heb op de Pietjes hier alleen de player geïnstalleerd maar niet de LMS, die staat elders. LMS op datzelfde Pietje zonder muziekbibliotheek is natuurlijk niet een probleem.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: wo 13 mar 2024, 13:36
Volgens mij loopt het streamen nog altijd via een LMS server.
Dus niet! Livestreams lopen enkel via de server als je instelt dat die als proxy moet dienen. Bij direct streaming reikt de server enkel de url aan, waarmee de client zelf rechtstreeks verbindt. Klik anders maar eens op het vraagteken bij die instelling in LMS.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ik heb LMS helemaal niet op mijn Pietjes staan! Alleen de Pi-player. En bij de Pi-player settings geef je het IP op van de te gebruiken LMS.
Jerrylee
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mar 2024, 11:11

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Jerrylee »

Ok, hij wordt geplaatst bij de router, dus dan volstaat toch een netwerkaansluiting zonder wifi?
Worden zo'n eenvoudige raspberry pi ook al ergens geleverd inclusief de genoemde programma's zoals squeezelite, of is er hier iemand die mij met zoiets zou willen helpen?
Ik heb wel wat ervaring met een nas, maar dit klinkt voor mij toch allemaal wat meer als abracadabra
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Jerrylee schreef: wo 13 mar 2024, 14:09
Ok, hij wordt geplaatst bij de router, dus dan volstaat toch een netwerkaansluiting zonder wifi?
Ja dat kan prima. Is zelfs te prefereren. Maar aan de Pi moet nog wel een USB-dac om er geluid uit te krijgen. Het geluid wat uit de Pi zelf komt is niet al te best. Installeren is vrij eenvoudig: Steek een SD kaartje met een pCp image in de PI. Hang er een HDMI display en evt. een toetsenbord aan en zet het ding aan. De rest gaat vanzelf. Verdere instellingen doe je via een webbouwser via de webinterface. Er is vast wel iemand die je evt. een SD kaartje met pCp wil sturen mocht je er niet uitkomen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: wo 13 mar 2024, 14:03
Ik heb LMS helemaal niet op mijn Pietjes staan!
Waar LMS draait, maakt niet uit. Het gaat om de instellingen die je in LMS voor de cliënts maakt. Ik moest trouwens een volledige screenshot maken, want bij een gedeelteijke verdween de bedoelde popup:
Schermafdruk van 2024-03-13 17-52-46.png
Hier zie ik wel ineens een beperking, als enkele Squeezebox radio's gesynchroniseerd moeten spelen: dan wordt de stream automatisch geproxied via LMS. Ik ben bang dat een RPi 1B dat dan weer niet trekt, met zijn gedeelde 100 mbit ethernetaansluiting. Jerry kan er een krijgen van me, maar de NanoPi NEO Plus2 van Hans is dan toch heel wat capabeler. Als daar LMS op kan worden geïnstalleerd, kan je schoonvader meerdere van zijn Squeezeboxen gesynchroniseerd laten spelen. Als het goed is, heeft die ook een 8GB EMMC aan boord. Dat werkt betrouwbaarder dan een SD-kaartje, al moet ik de eerste nog tegenkomen die het onder piCorePlayer begaf (speelt in RAM). Een recentere RPi gebruiken kan natuurlijk ook.

Overigens heb je Squeezelite in de meterkast niet nodig, als het slechts de bedoeling was om de bestaande Squeezeboxen te kunnen gebruiken zonder mysqueezebox.com. Enkel LMS met radio-plugins volstaat dan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ah, op die manier. Ja, dat ziet er onder Daphile iets anders uit en is ook wat lastiger te vinden. Het staat overigens default al op direct begrijp ik. Anyway, bedankt voor de nadere uitleg ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Jerrylee schreef: wo 13 mar 2024, 11:16
Hoi, ik ben net nieuw op dit forum
welkom Jerrylee
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Pjotr schreef: wo 13 mar 2024, 16:21
Ah, op die manier. Ja, dat ziet er onder Daphile iets anders uit en is ook wat lastiger te vinden. Het staat overigens default al op direct begrijp ik. Anyway, bedankt voor de nadere uitleg ;)
Dat is inderdaad de default instelling. Het was trouwens handiger geweest als ik die pagina had getoond in de Daphile-interface, i.p.v. in de LMS-interface op poort 9000.

Op de pagina "Settings" van Daphile zit het verstopt onder de blauwe button "Advanced Media Server Settings" (helemaal onderaan de pagina).

Dat opent deze pagina waar de cliënt/speler kan worden geselecteerd waarvan je de instellingen wil bekijken. In het uitklapmenu naast de speler gaat het vervolgens om "Audio":
Schermafdruk van 2024-03-13 18-32-44.png
Schermafdruk van 2024-03-13 18-35-48.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Jerrylee schreef: wo 13 mar 2024, 13:24
hannesie schreef: wo 13 mar 2024, 12:59
Tja, alles kan, ik gebruik dan een klein soort Raspberry, en heb daar squeezelite op.

Dan heb je een een squeezebox zonder display dat kan bediend worden met een tablet of telefoon.
PXL_20230926_090337205.jpg

Het netwerk kan uitgebreid worden met zoveel als je wilt, en de nog onder het bureau staande PC staat ook Daphile op.
Dit ziet er wel ideaal uit. Wat is het precies? En is dat installeren makkelijk te doen voor iemand met relatief weinig kennis?
Waar woon je?

Zuid Holland of Groningen?
Jerrylee
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mar 2024, 11:11

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Jerrylee »

Pjotr schreef: wo 13 mar 2024, 14:18
Jerrylee schreef: wo 13 mar 2024, 14:09
Ok, hij wordt geplaatst bij de router, dus dan volstaat toch een netwerkaansluiting zonder wifi?
Ja dat kan prima. Is zelfs te prefereren. Maar aan de Pi moet nog wel een USB-dac om er geluid uit te krijgen. Het geluid wat uit de Pi zelf komt is niet al te best. Installeren is vrij eenvoudig: Steek een SD kaartje met een pCp image in de PI. Hang er een HDMI display en evt. een toetsenbord aan en zet het ding aan. De rest gaat vanzelf. Verdere instellingen doe je via een webbouwser via de webinterface. Er is vast wel iemand die je evt. een SD kaartje met pCp wil sturen mocht je er niet uitkomen.
Nou, jij hebt me overgehaald. Inmiddels via marktplaats een raspberry pi 2b gekocht. Daar kan ik me geen buil aan vallen. Oftewel, ik ga de uitdaging aan! Fijn deze hulp hier, daar ben ik heel blij mee
Jerrylee
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mar 2024, 11:11

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Jerrylee »

Wow, het is me gelukt. Lms draait! T was nog wel even zweten met installatie, maar toch gelukt. Dank voor jullie hulp en enthousiasme!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

:goedzo: Dat is fijn om te horen! O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Mooi, en je hebt ook al muziek beluisterd?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Ik had het eigenlijk al opgegeven maar nu is er gelukkig toch een plug in voor deezer gemaakt. Alleen wel moet dan de nieuwste versie 8.5 geinstalleerd worden. Maar ik gebruik daphile en de maker van Daphile reageert niet, geen updates. Ik had daphile op een oude laptop die dit nog net aankon. Welke linux + lms combinatie raden jullie aan zodat ik dat laptopje als server kan blijven gebruiken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Jerrylee schreef: vr 15 mar 2024, 18:50
Wow, het is me gelukt. Lms draait! T was nog wel even zweten met installatie, maar toch gelukt. Dank voor jullie hulp en enthousiasme!
=D> En de grap is ook nog eens dat zo'n Raspberry Pi nauwelijks stroom vraagt. Een watt of 2 gemiddeld. I.t.t. een NAS met LMS er op o.z.i.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

snoef3 schreef: ma 25 mar 2024, 20:38
Ik had het eigenlijk al opgegeven maar nu is er gelukkig toch een plug in voor deezer gemaakt. Alleen wel moet dan de nieuwste versie 8.5 geinstalleerd worden. Maar ik gebruik daphile en de maker van Daphile reageert niet, geen updates. Ik had daphile op een oude laptop die dit nog net aankon. Welke linux + lms combinatie raden jullie aan zodat ik dat laptopje als server kan blijven gebruiken?
Wat voor laptop?
64 of 32 bits dan is dan Mint of Ubuntu de oplossing.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

hannesie schreef: ma 25 mar 2024, 21:52

Wat voor laptop?
64 of 32 bits dan is dan Mint of Ubuntu de oplossing.
32 bits intel atom 1.6ghz
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”