DSP Processors / Crossovers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

bertor schreef:
Dat is inderdaad wel een goede. De kamer is 9 meter lang. De eerste mode is bij een halve golflengte op 19 Hz. Die eerste zichtbare piek is dus de 2e mode en niet de eerste! De overige pieken zijn dus de 3e (57 Hz), 5e (95 Hz) en 8e mode (152 Hz). De 4e (76 Hz) is bijna verdwenen, maar is er nog wel. Op andere plekken komt deze weer heel duidelijk naar voren (magenta).

Het is misschien wel een keer geinig om dit te vergelijken met een monopool op dezelfde locatie.
Het is dan de grote vraag waarom je de grondtoon niet ziet.
Te weinig output? Of kan het iets anders zijn?
Of zijn er wanden van 4,5m... waardoor je dus een extra versterking krijgt.
Mooi zou zijn om eigenlijk eerst een totaal lege kamer te meten, zodat je weet wat de basis is.

Wat ik ook typisch vind is dat er duidelijk te zien is dat, voor elke harmonische van die 9m grondtoon, een hobbeltje zit (na een tijdje valt die samen met een andere piek)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Bart_M schreef:
Welke trouwens niet mag ontbreken is de Behringer FBQ2496.
http://www.behringer.com/EN/Products/FBQ2496.aspx

Dit apparaat werkt super icm Room EQ Wizzard en de specs zijn veel beter dan de SMS-1...
Kan je deze nog opnemen in de lijst? Hij mag niet ontbreken.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:

Het is dan de grote vraag waarom je de grondtoon niet ziet.
Te weinig output? Of kan het iets anders zijn?
Of zijn er wanden van 4,5m... waardoor je dus een extra versterking krijgt.
Mooi zou zijn om eigenlijk eerst een totaal lege kamer te meten, zodat je weet wat de basis is.

Wat ik ook typisch vind is dat er duidelijk te zien is dat, voor elke harmonische van die 9m grondtoon, een hobbeltje zit (na een tijdje valt die samen met een andere piek)
Misschien moeten we gaan verhuizen naar een ander topic :)

De grondtoon noem ik de eerste mode. Die zit op 19 Hz en valt dus net buiten de meting.

Ik denk dat allerlei andere hobbeltjes ook andere modes zijn die worden aangesporken. Dus ook nog de andere axiale modes, tussen de wanden en tussen plafond en vloer. Daarnaast zijn er nog Tangentiale en oblique modes (http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_bac ... Modes.html). Die zullen natuurlijk ook worden aangesproken. Dat zijn misschien die hobbeltjes, frequentie is iets lager want lengte is groter. De oblique 'mode' heeft een lengte van 10.1 meter. De 3e mode zou dan op 50.6 Hz uitkomen. Zou kunnen...

Eigenlijk zou het wel leuk zijn om deze meting te herhalen met een monopool. Kijken wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik zie dat de groundsound Xoverwizzard II advanced software 670€ kost

http://www.groundsound.com/XOverWizardII.html
De plaatsjes die je hier ziet zijn grotendeels van de advanced version.

In de standard versie zit, voor zover ik kan zien, geen capture cq meting van de curve etc. en geen optimizer, i.e. HET voortsel om naar je gewenste situatie te komen.

Met de DCN24 is er nog geen digitale ingang en met slechts 4 uitgangen moet je er twee aanschaffen voor een drie-weg luidspreker.

Volgens mij zijn we nog niet heel dicht bij een prijstechnisch atractief digitaal alternatief ten opzichte van het goeje ouwe analoog passief
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Wellicht is het handig om ook te behandelen welke functionaliteit/features een DSP (voor huiskamer doeleinden, in de pro wereld zal het wel weer anders zijn) moeten hebben. Vervolgens zou het nog mooier zijn om in kaart te brenegn hoe de verschillende apparaten hier op scoren.

Liefst full range of alleen laag correctie apart onderscheiden. (voor alleen laag neem ik aan dat minder peqs nodig zijn bv).

Natuurlijk is een prijs/kwaliteit indicatie per apparaat ook welkom, maar natuurlijk zijn veel apparaten in de lijst nogal exotisch, dus natuurlijk zal er nauwelijks ervaring mee zijn.

Een ander verhaal is natuurlijk hoe je zo'n apparaat het best toepast/inregeld. Maar dat kan beter in aparte draadjes (wellicht per apparaat, voor de meest interesante hardware).
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Is er iemand die een (onderbouwde) mening heeft over de extra ad-da stap die plaats vindt bij digitale filters met analoge ingang?

Dit onder voorwaarde dat de volumeregeling ná het digitale filter in de keten is opgenomen.

(digitale ingang is leuk maar werkt niet echt als je ook een dvd speler (DTS ed) als bron wilt kunnen gebruiken)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Om te beginnen is het slechts een AD-stap extra, de DA-stap heb je altijd. En als die op 24bit/96kHz wordt gedaan dan zou ik me nergens zorgen over maken. Dit is gebaseerd op eigen testen met 16bit/44.1kHz waar het ook al niet hoorbaar was op het moment dat je goed van het dynamisch bereik gebruik maakte.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Toch ook een extra DA stap?

bron -> DA -> AD (DSP) -> DA

Maar het effect zal nihil zijn, zeker op 24/96.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt gelijk, het is een extra DA-AD stap ipv een AD-DA stap. Whatever...niet over opwinden zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Naar aanleiding van een berichtje van wouter over XTZ luidsprekers even op de site gekeken.

Hier staat ook een room analyzer module voor 230€

http://www.intosurround.nl/eshop/index. ... t&Itemid=1

en een subversterker MET DSP voor 550€
http://www.intosurround.nl/eshop/index. ... t&Itemid=1

Leek me zeer toepasselijk voor dit topic.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik wilde het ook al posten; de analyzer is als ik het goed lees ook echt enkel een analyzer, kortom je kunt er an sich nog niets mee?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Laatst gewijzigd door Paul op vr 06 feb 2009, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik begrijp niet waar Atkinson mee bezig is. Hij zou met bv een Groundsound heel gemakkelijk de 35Hz mode ook met de DSP kunnen onderdrukken. Alleen omdat de commerciële apparaten niets doen aan die mode gaat hij een hele actieve subwoofer toevoegen om die mode te onderdrukken door in tegenfase die mode te genereren met een hoge Q resonantie. Weird to say the least!!!. Het verbaast me ook niets dat hij nauwelijks gehoormatige verbetering bereikt met dit gedoe.

Afbeelding

Hij zou gewoon die extra actieve woofer in de hoek moeten gebruiken om a la Geddes het gat dat hij in zijn respons heeft op te vullen en het zaakje te egaliseren en vervolgens overblijvende pieken weer met de DSP aanpakken. Die mode die hij wil onderdrukken wordt vanzelf aangesproken door de sub, dus hij moet de DSP niet gebruiken om een hoge Q resonantie aan de sub toe te voeren. Hij hoeft slechts de sub in tegenfase te zetten en het juiste niveau in te stellen. En dan hopen dat het gat wordt opgevuld. Zo niet, dan heeft hij nog een sub op een andere locatie nodig.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

naar aanleiding van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=500

Hier mijn vraag:

http://hifiakademie.de/shop_neu/?si=MTI ... &artgr=dsp
Dat is 180 dsp+180 dsp+30 usb= 390 euro + 2 voedingen, zeg maar voor 450 heb ik alles.
Werkt met deze software ( online demo ): http://hifiakademie.de/?id=6.4.1&si=MTI ... 43MS44NXwg

http://groundsound.com/dcn23kit.html
Dat is 642 euro voor een kit voor stereo opstelling
Werkt met deze software http://groundsound.com/XOW.zip ( "gratis" )

Dat is 200 euro verschil. Ze gebruiken dezelfde DSP ( http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... s3103.html )

Is er iemand die mij kan vertellen waar de verschillen zitten ? Mij lijkt alleen de software hier en daar wat anders in elkaar te zitten, al kunnen ze grotendeels het zelfde lijkt me.
Maar aangezien ik + Duits een slechte combinatie is, heb ik misschien wel wat over het hoofd gelezen... Wie heeft deze 2 al aan elkaar vergeleken ?
Want je wil wel meteen een goeie DSP aanschaffen, zodat je later niet beperkt/gefopt bent ( iets dat misschien kan samenwerken met deze: http://www.hometheatershack.com/roomeq/ ).
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

de groundsound voedingen kun je zelf toch ook goedkoper maken? dan zou het prijsverschil al kleiner zijn...

http://classd.info/redrocks-class-d-amp ... iproc-dsp/

deze kwam ik ook tegen, nog goedkoper :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

weer wat er bij :lol:

erg leuke class-d ampjes ook !
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, ik mis nog een room-correction component:
http://www.audiodata-hifi.de/

Heb hier vorige week een zeer overtuigende demo van gehoord.

Groeten,
Mischa
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Heeft iemand ervaring met de DAP DCX-24 ? Zoja in hoeverre is dit te vergelijken met de dcx 2496?
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Rody »

http://redrocksaudio.es/e_miniPROCII.html

Ziet er ook wel leuk uit...

Gr ROdy
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Kan iemand iets zinvols zeggen over de processing power van de dsp's zoals oa groundsound dit op de site vermeldt?

De oudere dcn23 van groundsound moet het doen met 48 biquads terwijl de nieuwere (nog niet beschikbare) apparaten beschikken over 184 biquads?

Wat is een waarde waarmee je goed uit de voeten kunt voor deze toepassing / wanneer loop je tegen limieten aan?

Kortom is de toename in processing power een reden om bijvoorbeeld te wachten op de nieuwe groundsounds of niet?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

en het antwoord :D

1 biquad is voldoende rekenkracht voor 1 eerste orde filter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

De nieuwe Hypx AS2.100 mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje

btw: ik heb dit onderwerp maar naar filters verhuisd, leek me meer op z'n plek daar.

over deze leverancier zijn wat "twijfels" over de betrouwbaarheid...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Paul schreef:
en het antwoord :D

1 biquad is voldoende rekenkracht voor 1 eerste orde filter
Nee, volgens mij toch een 2e orde filter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_biquad_filter
en
http://www.musicdsp.org/files/Audio-EQ-Cookbook.txt
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”