No-baffle dipool SLS12-FE204 -> Nu Fostex/Ciare dipool
Moderator: Beheerdersteam
Het gaat door de vakantie en andere zaken niet zo hard met dit project maar ik ga gestaag door. Vandaag het hout opgehaald.
Het is uiteindelijk geen Okoumé, maar toch Berken Multiplex geworden. Ik had aanvankelijk voor Okoumé gekozen omdat het zaagplan mooier uitkwam qua standaardafmetingen (de standaard maten voor Berken wijken af van die van Okoumé). Bij nader inzien leek het me toch niet zo'n geschikte keuze, en heb ik vervolgens een nieuw zaagplan verzonnen waardoor ik wel redelijk mooi uitkwam.
De zijkanten worden opgebouwd uit 5x4mm. Deze plaat is echt super flexibel, ook omdat ik het in de dwarsrichting van de nerf heb laten zagen. De kromming die ik wil maken is totaal geen probleem.
De baffles en voet worden van 3x18mm gemaakt.
Is het bij berken multiplex ook aan te raden het hout te laten acclimatiseren in huiskamer omstandigheden alvorens er wat mee te doen?
Het is uiteindelijk geen Okoumé, maar toch Berken Multiplex geworden. Ik had aanvankelijk voor Okoumé gekozen omdat het zaagplan mooier uitkwam qua standaardafmetingen (de standaard maten voor Berken wijken af van die van Okoumé). Bij nader inzien leek het me toch niet zo'n geschikte keuze, en heb ik vervolgens een nieuw zaagplan verzonnen waardoor ik wel redelijk mooi uitkwam.
De zijkanten worden opgebouwd uit 5x4mm. Deze plaat is echt super flexibel, ook omdat ik het in de dwarsrichting van de nerf heb laten zagen. De kromming die ik wil maken is totaal geen probleem.
De baffles en voet worden van 3x18mm gemaakt.
Is het bij berken multiplex ook aan te raden het hout te laten acclimatiseren in huiskamer omstandigheden alvorens er wat mee te doen?
Eindelijk weer wat aan dit project gedaan.
Voordat ik het definitieve ontwerp begin te bouwen, wou ik het concept testen in een soort prototype.
Vandaag mijn groene baffletjes voor dit doeleinde onthoofd.
Nu ga ik wat metingen wagen aan deze opstelling. Een van de dingen die ik in deze opstelling wil bepalen is of een dipole supertweeter of rear fireing tweerter voor mij de beste hoog aanvulling geeft.
Met het natte vinger filtertje klinkt het vooralsnog best aardig! Mid en laag lijken ook off axis redelijk in balans te blijven.
Voordat ik het definitieve ontwerp begin te bouwen, wou ik het concept testen in een soort prototype.
Vandaag mijn groene baffletjes voor dit doeleinde onthoofd.
Nu ga ik wat metingen wagen aan deze opstelling. Een van de dingen die ik in deze opstelling wil bepalen is of een dipole supertweeter of rear fireing tweerter voor mij de beste hoog aanvulling geeft.
Met het natte vinger filtertje klinkt het vooralsnog best aardig! Mid en laag lijken ook off axis redelijk in balans te blijven.
Weer wat in elkaar geknutseld met de Ciare 15.75 MDW2's welke ik onlangs van Jacobus heb gekocht. Ze zitten in een ondiepe u baffle (400*400*125mm) als laag ondersteuning van mijn no baffle breedander.
Eigenlijk wou ik niet aan de 15", ik vind het toch wel erg groot, maar voordat ik mijn definitieve baffles ga bouwen wou ik voor mezelf nagaan of een goede snelle 15" er voor mij nog iets extra's zou brengen t.o.v. de SLS12's
Het nadeel van geen baffle is dat ik steeds iets moet verzinnen om de units op te monteren. Ik heb nu twee stevige kartonnen (volgepropte) pijpen gebruikt. De breedbander staat er bovenop met een tweeter aan de achterkant. Het ziet er misschien wat typisch uit, een speaker op een paal, maar het werkt wel mooi. Omdat het vrij open is kan het naar achteren afgestraalde geluid makkelijk naar voren komen.
Qua effentie ligt een enkele Ciare erg dicht bij twee SLS12's parallel. Wel moet er iets meer sublaag (<80Hz) bij ge Equalized worden. Het overname punt ligt nog steeds op 250Hz. Ik heb even geen low pass op de Ciares zodat ze wat sneller inspelen. Eentje zat nog nieuw in de doos, de andere schijnt een paar uurtjes bij Geenius op de testbank te hebben gedraaid.
Het gehoormatige verschil met de SLS12's. Na alles weer vlak ge-EQ-ed te hebben, om tot dezelfde response te komen als met de SLS12's, vind ik het toch wel een tikkeltje beter klinken. Het klinkt is cleaner en wat strakker. De kickbass komt wat beter door zodat je hem wat meer op je borst voelt. Die Ciare's kunnen rake klappen uitdelen!
Met de SLS12's had ik tussen de 150Hz en de 200Hz ook vaak een dip die ik maar moeilijk weg kreeg (door te schuiven met de baffle's). Met deze opstellen is dit frequentie gebiedje veel smoother. De integratie met de Fostex is prima, de kick bassen lijken qua hoogte uit de Fostex te komen.
Voorlopig mogen ze blijven! Als ze echt bevallen wordt de uitdaging iets ogenlijks met deze drivers te designen.
Eigenlijk wou ik niet aan de 15", ik vind het toch wel erg groot, maar voordat ik mijn definitieve baffles ga bouwen wou ik voor mezelf nagaan of een goede snelle 15" er voor mij nog iets extra's zou brengen t.o.v. de SLS12's
Het nadeel van geen baffle is dat ik steeds iets moet verzinnen om de units op te monteren. Ik heb nu twee stevige kartonnen (volgepropte) pijpen gebruikt. De breedbander staat er bovenop met een tweeter aan de achterkant. Het ziet er misschien wat typisch uit, een speaker op een paal, maar het werkt wel mooi. Omdat het vrij open is kan het naar achteren afgestraalde geluid makkelijk naar voren komen.
Qua effentie ligt een enkele Ciare erg dicht bij twee SLS12's parallel. Wel moet er iets meer sublaag (<80Hz) bij ge Equalized worden. Het overname punt ligt nog steeds op 250Hz. Ik heb even geen low pass op de Ciares zodat ze wat sneller inspelen. Eentje zat nog nieuw in de doos, de andere schijnt een paar uurtjes bij Geenius op de testbank te hebben gedraaid.
Het gehoormatige verschil met de SLS12's. Na alles weer vlak ge-EQ-ed te hebben, om tot dezelfde response te komen als met de SLS12's, vind ik het toch wel een tikkeltje beter klinken. Het klinkt is cleaner en wat strakker. De kickbass komt wat beter door zodat je hem wat meer op je borst voelt. Die Ciare's kunnen rake klappen uitdelen!
Met de SLS12's had ik tussen de 150Hz en de 200Hz ook vaak een dip die ik maar moeilijk weg kreeg (door te schuiven met de baffle's). Met deze opstellen is dit frequentie gebiedje veel smoother. De integratie met de Fostex is prima, de kick bassen lijken qua hoogte uit de Fostex te komen.
Voorlopig mogen ze blijven! Als ze echt bevallen wordt de uitdaging iets ogenlijks met deze drivers te designen.
Laatst gewijzigd door GeertM2 op zo 04 jan 2009, 2:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer even een update.
De Ciare's bevallen erg goed. Het laag is diep, strak en punchy. Zo goed dat ik er nog twee bij heb gekocht. Tijd om hier een mooie baffle voor te bedenken en te maken. Na lang piekeren op zoek naar iets wat niet lastig te maken was en niet te lomp oogde kwam ik op het volgende.
Hoewel het ontbreken van een baffle voor het mid goed bevalt, heb ik om practische redenen toch weer voor een conventionele baffle gekozen. Het kruis van het eerdere ontwerp zag ik niet meer zitten qua maakbaarheid. Om de unit toch ergens op te kunnen schroeven heb ik voor zo smal mogelijke baffle gekozen.
De twee verticale v groefjes moeten de hoogte wat meer accentueren, zodat hij wat minder breed lijkt.
Het ontwerp bestaan uit alleen maar cirkelbogen, welke allemaal hun middelpunt op de halve hoogte hebben zitten.
Nu ben ik nog op zoek naar een manier om een cirkelboog met radius 4 tot 7 meter te maken. Mijn bovenfrees cirkel geleider redt het net niet.
De Ciare's bevallen erg goed. Het laag is diep, strak en punchy. Zo goed dat ik er nog twee bij heb gekocht. Tijd om hier een mooie baffle voor te bedenken en te maken. Na lang piekeren op zoek naar iets wat niet lastig te maken was en niet te lomp oogde kwam ik op het volgende.
Hoewel het ontbreken van een baffle voor het mid goed bevalt, heb ik om practische redenen toch weer voor een conventionele baffle gekozen. Het kruis van het eerdere ontwerp zag ik niet meer zitten qua maakbaarheid. Om de unit toch ergens op te kunnen schroeven heb ik voor zo smal mogelijke baffle gekozen.
De twee verticale v groefjes moeten de hoogte wat meer accentueren, zodat hij wat minder breed lijkt.
Het ontwerp bestaan uit alleen maar cirkelbogen, welke allemaal hun middelpunt op de halve hoogte hebben zitten.
Nu ben ik nog op zoek naar een manier om een cirkelboog met radius 4 tot 7 meter te maken. Mijn bovenfrees cirkel geleider redt het net niet.
We heben iets bedacht voor de grote radici!
Als je een latje buigt door hem voor te spannen als een pijl en boog krijg je een mooie curve. Deze curve heeft echter geen constante radius. Om een boog met een constante radius te benaderen moet je nog een moment aanbrengen op de uiteinden. Ik heb berekend dat er een combinatie van kracht en koppel is waarbij je de zuivere cirkelboog heel aardig benaderd. Goed genoeg voor de vorm van mijn baffle.
Als je dit latje dan in gespannen toestand op een plank lijmt, kun je deze gebuiken als kopieer frees mal voor de baffles!
Tijd om te bouwen!
Hier een fotoverslagje van het bouwen van de kopieermal.
Als je een latje buigt door hem voor te spannen als een pijl en boog krijg je een mooie curve. Deze curve heeft echter geen constante radius. Om een boog met een constante radius te benaderen moet je nog een moment aanbrengen op de uiteinden. Ik heb berekend dat er een combinatie van kracht en koppel is waarbij je de zuivere cirkelboog heel aardig benaderd. Goed genoeg voor de vorm van mijn baffle.
Als je dit latje dan in gespannen toestand op een plank lijmt, kun je deze gebuiken als kopieer frees mal voor de baffles!
Tijd om te bouwen!
Hier een fotoverslagje van het bouwen van de kopieermal.
- Bijlagen
Hij had het al op papier (zie foto'sRobertD schreef:Het had met een touwtje en een potlood misschien ook wel gelukt, maar deze wetenschappelijke aanpak vind ik zeer prijzenswaardig !!
Ik volg het project met grote belangstelling!
Mooie methode baaj ze weej
Dat klopt, ik had het op het werk 1:1 op een A0 uitgeprint. Ik had het ook met een decoupeerzaag over kunnen trekken van een potloodstreepje, maar je, dat wordt nooit zo strak natuurlijk!SARK schreef:Hij had het al op papier (zie foto's), het probleem was om voor de bovenfrees een cirkelgeleider te vinden/maken ....
Met betrekking tot de bevestigine van de Fostex, heb je er al eens aan gedacht er een buisconstructie achter te zetten? Deze zou je van koperbuis kunnen buigen en solderen. Door er 2 gescheiden "beugels" van te maken zou je ook meteen je bedrading naar de speaker kwijt zijn
.
Verder vind ik het bemerkenswaardig dat je je groene reuzen gesloopt hebt om er verder mee te gaan en vervolgens toch weer nieuw hout te kopen voor je baffles.
Ik ga dit project ook met veel interesse volgen.
Groeten,
Mischa
Verder vind ik het bemerkenswaardig dat je je groene reuzen gesloopt hebt om er verder mee te gaan en vervolgens toch weer nieuw hout te kopen voor je baffles.
Ik ga dit project ook met veel interesse volgen.
Groeten,
Mischa
Mischa,
Wat een fantastisch idee, daar was ik zelf niet opgekomen. Zal best fraai staan, dat koper. Koper pijp solderen stond nog niet op mijn lijstje aquired skills, maar dat kan niet heel moeilijk zijn.
Maar ik ga even verder zo met mijn baffles, ben nu eenmaal deze weg ingeslagen en ik ben vrij tevreden met de looks. Wellicht als je je input een paar weken eerder had gegeven....
Die groene baffles heb ik in elkaar gezet met de inzichten die ik op dat moment had omtrent mijn ideale speaker. Inmiddels is dat beeld wat veranderd en dan is het voor mij logisch om weer verder te gaan experimenteren en wat nieuws te bouwen. Ik had niet de illusie dat ik die groene baffles nog zou kunnen doorverkopen ofzo, de sloopte ik ze ja.
Als je eens zou weten wat er allemaal aan die groene jongens is vooraf gegaan...
Wat een fantastisch idee, daar was ik zelf niet opgekomen. Zal best fraai staan, dat koper. Koper pijp solderen stond nog niet op mijn lijstje aquired skills, maar dat kan niet heel moeilijk zijn.
Maar ik ga even verder zo met mijn baffles, ben nu eenmaal deze weg ingeslagen en ik ben vrij tevreden met de looks. Wellicht als je je input een paar weken eerder had gegeven....
Die groene baffles heb ik in elkaar gezet met de inzichten die ik op dat moment had omtrent mijn ideale speaker. Inmiddels is dat beeld wat veranderd en dan is het voor mij logisch om weer verder te gaan experimenteren en wat nieuws te bouwen. Ik had niet de illusie dat ik die groene baffles nog zou kunnen doorverkopen ofzo, de sloopte ik ze ja.
Als je eens zou weten wat er allemaal aan die groene jongens is vooraf gegaan...
Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
- Bijlagen
-
- Taske 8x2.5^2
- tasker_c269.jpg (4.05 KiB) 2170 keer bekeken
-
- Neutrik Speakon NL8MPR
- Neutrik Speakon nl8mpr.jpg (10.55 KiB) 2170 keer bekeken
-
- Neutrik Speakon NL8FC
- Neutrik Speakon nl8fc.jpg (10.21 KiB) 2170 keer bekeken
Gewoon, lekker met het vlammetje. Als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel. Waterleiding is geen enkel probleem, maar die moet dicht zijn, dus de toepassing die jij hebt zal zeker easy en zeer clean te solderen zijn.GeertM2 schreef:Koper pijp solderen stond nog niet op mijn lijstje aquired skills, maar dat kan niet heel moeilijk zijn.
edit: Mooi kabeltje, die tasker.
Groeten,
Mischa
Waarom 8-polig? 4-polig is toch voldoende, en bovendien meer universeel. Op 1+/- sluit je de woofers aan, op 2+/- de breedbander. Ze kunnen 40 Ampère hebben, dat is meer dan genoeg voor twee woofers parallel.GeertM2 schreef:Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Ik wil mijn tweeter ook actief aan kunnen sturen, dus eigenlijk wou ik minimaal 6 polig. Je mag bij Speakon kiezen uit 4 of 8, dus ben ik maar voor 8 gegaan. Ik was inderdaad van plan om dan 4 van de 8 pennen en aders voor de twee woofers te gebruiken. Het is vast overkill, en 8 polig is ook een stuk duurder, maar dan ben je er wel in 1 keer klaar mee!richard schreef:Waarom 8-polig? 4-polig is toch voldoende, en bovendien meer universeel. Op 1+/- sluit je de woofers aan, op 2+/- de breedbander. Ze kunnen 40 Ampère hebben, dat is meer dan genoeg voor twee woofers parallel.GeertM2 schreef:Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Bedankt, maar ik heb hier inmiddels ook een complete set liggen! Rib uit m'n lijf, maar den heb je ook wat.Soundexcel schreef:Mocht je interesse hebben.GeertM2 schreef:Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Ik heb nog een complete set met 2x vijf meter kabel liggen.
Zo, weer een kleine update.
Ik heb een tijdje zitten twijfelen over te pootjes aan de achterkant. Ik vond het nog niet echt mooi integreren met de rest. Toen komt ik op het idee om een pootje te maken wat samenvalt met het ingevreesde v groefje, zie foto's. Ben er zelf tevreden meer. Hopelijk staat het straks stevig genoeg. Om ze mooie proporties te geven zijn ze wat kort uitgevallen.
Laatste verflaag zit er nu op. De kleur is gebroken wit. Als de verf goed uitgehard is kunnen we eindelijk de units gaan monteren!
Ik heb een tijdje zitten twijfelen over te pootjes aan de achterkant. Ik vond het nog niet echt mooi integreren met de rest. Toen komt ik op het idee om een pootje te maken wat samenvalt met het ingevreesde v groefje, zie foto's. Ben er zelf tevreden meer. Hopelijk staat het straks stevig genoeg. Om ze mooie proporties te geven zijn ze wat kort uitgevallen.
Laatste verflaag zit er nu op. De kleur is gebroken wit. Als de verf goed uitgehard is kunnen we eindelijk de units gaan monteren!
