No-baffle dipool SLS12-FE204 -> Nu Fostex/Ciare dipool

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Erg mooi, in mijn ogen is de bovenste het netst. De afronding bij de voet maakt het helemaal af.

Groet Roland
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Het gaat door de vakantie en andere zaken niet zo hard met dit project maar ik ga gestaag door. Vandaag het hout opgehaald.

Het is uiteindelijk geen Okoumé, maar toch Berken Multiplex geworden. Ik had aanvankelijk voor Okoumé gekozen omdat het zaagplan mooier uitkwam qua standaardafmetingen (de standaard maten voor Berken wijken af van die van Okoumé). Bij nader inzien leek het me toch niet zo'n geschikte keuze, en heb ik vervolgens een nieuw zaagplan verzonnen waardoor ik wel redelijk mooi uitkwam.

De zijkanten worden opgebouwd uit 5x4mm. Deze plaat is echt super flexibel, ook omdat ik het in de dwarsrichting van de nerf heb laten zagen. De kromming die ik wil maken is totaal geen probleem.

De baffles en voet worden van 3x18mm gemaakt.

Is het bij berken multiplex ook aan te raden het hout te laten acclimatiseren in huiskamer omstandigheden alvorens er wat mee te doen?
Bijlagen
DSCF0562.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Eindelijk weer wat aan dit project gedaan.

Voordat ik het definitieve ontwerp begin te bouwen, wou ik het concept testen in een soort prototype.

Vandaag mijn groene baffletjes voor dit doeleinde onthoofd. :twisted:

Nu ga ik wat metingen wagen aan deze opstelling. Een van de dingen die ik in deze opstelling wil bepalen is of een dipole supertweeter of rear fireing tweerter voor mij de beste hoog aanvulling geeft.

Met het natte vinger filtertje klinkt het vooralsnog best aardig! Mid en laag lijken ook off axis redelijk in balans te blijven.
Bijlagen
DSCF0573.JPG
DSCF0572.JPG
DSCF0571.JPG
DSCF0569.JPG
DSCF0568.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hij is leuk....

NB: doe wat demping op die lijmklemmen, die kunnen voor een lelijke dip zorgen anders (ook eens gehad met een testopstelling)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Weer wat in elkaar geknutseld met de Ciare 15.75 MDW2's welke ik onlangs van Jacobus heb gekocht. Ze zitten in een ondiepe u baffle (400*400*125mm) als laag ondersteuning van mijn no baffle breedander.

Eigenlijk wou ik niet aan de 15", ik vind het toch wel erg groot, maar voordat ik mijn definitieve baffles ga bouwen wou ik voor mezelf nagaan of een goede snelle 15" er voor mij nog iets extra's zou brengen t.o.v. de SLS12's

Het nadeel van geen baffle is dat ik steeds iets moet verzinnen om de units op te monteren. Ik heb nu twee stevige kartonnen (volgepropte) pijpen gebruikt. De breedbander staat er bovenop met een tweeter aan de achterkant. Het ziet er misschien wat typisch uit, een speaker op een paal, maar het werkt wel mooi. Omdat het vrij open is kan het naar achteren afgestraalde geluid makkelijk naar voren komen.

Qua effentie ligt een enkele Ciare erg dicht bij twee SLS12's parallel. Wel moet er iets meer sublaag (<80Hz) bij ge Equalized worden. Het overname punt ligt nog steeds op 250Hz. Ik heb even geen low pass op de Ciares zodat ze wat sneller inspelen. Eentje zat nog nieuw in de doos, de andere schijnt een paar uurtjes bij Geenius op de testbank te hebben gedraaid.

Het gehoormatige verschil met de SLS12's. Na alles weer vlak ge-EQ-ed te hebben, om tot dezelfde response te komen als met de SLS12's, vind ik het toch wel een tikkeltje beter klinken. Het klinkt is cleaner en wat strakker. De kickbass komt wat beter door zodat je hem wat meer op je borst voelt. Die Ciare's kunnen rake klappen uitdelen!
Met de SLS12's had ik tussen de 150Hz en de 200Hz ook vaak een dip die ik maar moeilijk weg kreeg (door te schuiven met de baffle's). Met deze opstellen is dit frequentie gebiedje veel smoother. De integratie met de Fostex is prima, de kick bassen lijken qua hoogte uit de Fostex te komen.

Voorlopig mogen ze blijven! Als ze echt bevallen wordt de uitdaging iets ogenlijks met deze drivers te designen.
Bijlagen
DSCF0657.JPG
DSCF0656.JPG
Laatst gewijzigd door GeertM2 op zo 04 jan 2009, 2:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk, Geert!
Een extra setje Ciares zou natuurlijk mooi zijn. Maar ja... waar vind je die? :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hij heeft nu volledige ondersteuning van de vloer, waarschijnlijk dat daardoor die dip verdwijnt. Dat gaat natuurlijk weer anders worden als hij er een tweede set boven monteert.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Weer even een update.

De Ciare's bevallen erg goed. Het laag is diep, strak en punchy. Zo goed dat ik er nog twee bij heb gekocht. Tijd om hier een mooie baffle voor te bedenken en te maken. Na lang piekeren op zoek naar iets wat niet lastig te maken was en niet te lomp oogde kwam ik op het volgende.

Hoewel het ontbreken van een baffle voor het mid goed bevalt, heb ik om practische redenen toch weer voor een conventionele baffle gekozen. Het kruis van het eerdere ontwerp zag ik niet meer zitten qua maakbaarheid. Om de unit toch ergens op te kunnen schroeven heb ik voor zo smal mogelijke baffle gekozen.

De twee verticale v groefjes moeten de hoogte wat meer accentueren, zodat hij wat minder breed lijkt.

Het ontwerp bestaan uit alleen maar cirkelbogen, welke allemaal hun middelpunt op de halve hoogte hebben zitten.

Nu ben ik nog op zoek naar een manier om een cirkelboog met radius 4 tot 7 meter te maken. Mijn bovenfrees cirkel geleider redt het net niet. ;)
Bijlagen
ciare open baffle.gif
ciare open baffle.gif (12.96 KiB) 2573 keer bekeken
Fostex-Ciare open baffle.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

We heben iets bedacht voor de grote radici!

Als je een latje buigt door hem voor te spannen als een pijl en boog krijg je een mooie curve. Deze curve heeft echter geen constante radius. Om een boog met een constante radius te benaderen moet je nog een moment aanbrengen op de uiteinden. Ik heb berekend dat er een combinatie van kracht en koppel is waarbij je de zuivere cirkelboog heel aardig benaderd. Goed genoeg voor de vorm van mijn baffle.

Als je dit latje dan in gespannen toestand op een plank lijmt, kun je deze gebuiken als kopieer frees mal voor de baffles! 8)

Tijd om te bouwen! :D

Hier een fotoverslagje van het bouwen van de kopieermal.
Bijlagen
Met de kopieer frees er langs en glad schuren, en klaar is de mal!
Met de kopieer frees er langs en glad schuren, en klaar is de mal!
Beide latjes op de plank.
Beide latjes op de plank.
Volgende, deze krijgt een radius van 7 meter.
Volgende, deze krijgt een radius van 7 meter.
Vervolgens het latje fixeren door hem op een plankie lijmen
Vervolgens het latje fixeren door hem op een plankie lijmen
Spot on op de 1:1 tekening!
Spot on op de 1:1 tekening!
Spannertje voor de bas gitaar snaar.
Spannertje voor de bas gitaar snaar.
Sleufje in de kopse kant met een kurken klosje om een &amp;quot;moment&amp;quot; op de tip te introduceren.
Sleufje in de kopse kant met een kurken klosje om een &quot;moment&quot; op de tip te introduceren.
Boogje spannen tot de juiste radius.
Boogje spannen tot de juiste radius.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het had met een touwtje en een potlood misschien ook wel gelukt, maar deze wetenschappelijke aanpak vind ik zeer prijzenswaardig !!

Ik volg het project met grote belangstelling!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

RobertD schreef:
Het had met een touwtje en een potlood misschien ook wel gelukt, maar deze wetenschappelijke aanpak vind ik zeer prijzenswaardig !!

Ik volg het project met grote belangstelling!
Hij had het al op papier (zie foto's :wink: ), het probleem was om voor de bovenfrees een cirkelgeleider te vinden/maken ... dat is nu opgelost door gebruik te maken van een gebogen lat zodat er een kantenfrees langsgehaald kan worden.
Mooie methode baaj ze weej :!:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

SARK schreef:
Hij had het al op papier (zie foto's :wink: ), het probleem was om voor de bovenfrees een cirkelgeleider te vinden/maken ....
Dat klopt, ik had het op het werk 1:1 op een A0 uitgeprint. Ik had het ook met een decoupeerzaag over kunnen trekken van een potloodstreepje, maar je, dat wordt nooit zo strak natuurlijk!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Met betrekking tot de bevestigine van de Fostex, heb je er al eens aan gedacht er een buisconstructie achter te zetten? Deze zou je van koperbuis kunnen buigen en solderen. Door er 2 gescheiden "beugels" van te maken zou je ook meteen je bedrading naar de speaker kwijt zijn :wink: .

Verder vind ik het bemerkenswaardig dat je je groene reuzen gesloopt hebt om er verder mee te gaan en vervolgens toch weer nieuw hout te kopen voor je baffles.

Ik ga dit project ook met veel interesse volgen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Mischa,

Wat een fantastisch idee, daar was ik zelf niet opgekomen. Zal best fraai staan, dat koper. Koper pijp solderen stond nog niet op mijn lijstje aquired skills, maar dat kan niet heel moeilijk zijn.

Maar ik ga even verder zo met mijn baffles, ben nu eenmaal deze weg ingeslagen en ik ben vrij tevreden met de looks. Wellicht als je je input een paar weken eerder had gegeven.... ;)

Die groene baffles heb ik in elkaar gezet met de inzichten die ik op dat moment had omtrent mijn ideale speaker. Inmiddels is dat beeld wat veranderd en dan is het voor mij logisch om weer verder te gaan experimenteren en wat nieuws te bouwen. Ik had niet de illusie dat ik die groene baffles nog zou kunnen doorverkopen ofzo, de sloopte ik ze ja. :)

Als je eens zou weten wat er allemaal aan die groene jongens is vooraf gegaan... :D
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Vandaag de eerste twee planken afgetekend en gefreesd. Mal werkte uit den kunst!
Bijlagen
De 1e 2 planken.
De 1e 2 planken.
DSCF0915.JPG
Mijn XXL cirkelmal als passer!
Mijn XXL cirkelmal als passer!
Laatst gewijzigd door GeertM2 op vr 06 mar 2009, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Bijlagen
Taske 8x2.5^2
Taske 8x2.5^2
tasker_c269.jpg (4.05 KiB) 2170 keer bekeken
Neutrik Speakon NL8MPR
Neutrik Speakon NL8MPR
Neutrik Speakon nl8mpr.jpg (10.55 KiB) 2170 keer bekeken
Neutrik Speakon NL8FC
Neutrik Speakon NL8FC
Neutrik Speakon nl8fc.jpg (10.21 KiB) 2170 keer bekeken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

GeertM2 schreef:
Koper pijp solderen stond nog niet op mijn lijstje aquired skills, maar dat kan niet heel moeilijk zijn.
Gewoon, lekker met het vlammetje. Als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel. Waterleiding is geen enkel probleem, maar die moet dicht zijn, dus de toepassing die jij hebt zal zeker easy en zeer clean te solderen zijn.

edit: Mooi kabeltje, die tasker.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

super mooi gemaakt die baffles !!

Ben echt jaloers op sommige mensen qua handigheid met hout. ik kan er (nog) geen "hout" van :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

GeertM2 schreef:
Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Waarom 8-polig? 4-polig is toch voldoende, en bovendien meer universeel. Op 1+/- sluit je de woofers aan, op 2+/- de breedbander. Ze kunnen 40 Ampère hebben, dat is meer dan genoeg voor twee woofers parallel.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

richard schreef:
GeertM2 schreef:
Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Waarom 8-polig? 4-polig is toch voldoende, en bovendien meer universeel. Op 1+/- sluit je de woofers aan, op 2+/- de breedbander. Ze kunnen 40 Ampère hebben, dat is meer dan genoeg voor twee woofers parallel.
Ik wil mijn tweeter ook actief aan kunnen sturen, dus eigenlijk wou ik minimaal 6 polig. Je mag bij Speakon kiezen uit 4 of 8, dus ben ik maar voor 8 gegaan. Ik was inderdaad van plan om dan 4 van de 8 pennen en aders voor de twee woofers te gebruiken. Het is vast overkill, en 8 polig is ook een stuk duurder, maar dan ben je er wel in 1 keer klaar mee! :)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Kleine opdate: het begint ergens op te lijken. Alleen zit er nog erg veel schuur en plamuurwerk in om de zijkanten goed strak te krijgen...
Bijlagen
DSCF5512.jpg
DSCF5041.JPG
DSCF5111.JPG
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

GeertM2 schreef:
Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Mocht je interesse hebben.
Ik heb nog een complete set met 2x vijf meter kabel liggen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Soundexcel schreef:
GeertM2 schreef:
Omdat ik die kabelbende achter mijn baffles een beetje zat was, gaan we als aansluitmateriaal dit gebruiken:
Mocht je interesse hebben.
Ik heb nog een complete set met 2x vijf meter kabel liggen.
Bedankt, maar ik heb hier inmiddels ook een complete set liggen! Rib uit m'n lijf, maar den heb je ook wat.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Zo, weer een kleine update.

Ik heb een tijdje zitten twijfelen over te pootjes aan de achterkant. Ik vond het nog niet echt mooi integreren met de rest. Toen komt ik op het idee om een pootje te maken wat samenvalt met het ingevreesde v groefje, zie foto's. Ben er zelf tevreden meer. Hopelijk staat het straks stevig genoeg. Om ze mooie proporties te geven zijn ze wat kort uitgevallen.

Laatste verflaag zit er nu op. De kleur is gebroken wit. Als de verf goed uitgehard is kunnen we eindelijk de units gaan monteren! :D
Bijlagen
DSCF5631.JPG
DSCF5630.JPG
DSCF5629.JPG
DSCF5540.JPG
DSCF5536.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wauw ! mooi ! Vind wit mooier dan het felle groen eerlijk gezegt... (Puur als ik kijk naar de inrichting van je kamer )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”