Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

ray5150 schreef:
Jij bedoelt zo'n elektrisch lijmpistooltje? die heb ik. helemaal niet zo'n gek idee.
eigenlijk wordt het niet veroorzaakt door de nietjes maar door het op de juiste plaats inknippen bij de hoekjes. maar ik zal het proberen. 8)
Ik bedoel zo'n elektrisch dingetje ja. Eerst gewoon aanbrengen en koud laten worden. Vervolgens met de strijkbout het doek eroplijmen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Hondasnl schreef:
Ik weet niet wat voor stof je gebruikt maar dat spul dat kon je uitstekend spannen om de gekste hoeken en afrondingen.
Gewoon, zwart elastisch speakerdoek van Radio Ster (zoeken heeft geen zin. hebben geen website) en ja het rafelt wel.

maar goed, ik ben met het elektrische lijmpistool aan de gang geaan ik moet zeggen het zit retestrak!!
ziet er een stuk beter zo. was wel een knoeiboel maar ben blij met het resultaat. Bedankt voor de tip!!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Misschien de volgende keer een stuk vetvrij papier tussen de strijkbout en het doek/lijm doen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat zijn inmiddels de ervaringen met deze luidsprekers?

Ben benieuwd naar het eindresultaat en je luisterervaringen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
...eindresultaat...
En ik ben nog helemaal niet klaar !! :? :?

de luidsprekers staan al een maand (of 2) onafgewerkt in de huiskamer waan ik moest eerst een aantal andere (audio gerelateerde) projektjes afwerken.
Ook kreeg ik verschrikkelijk last van het electronica virus, zie ook mijn CD- speler topic. maar van de week ga ik weer verder met afwerken.
De zwartgespoten voetplaten zijn inmiddels ook klaar en ik heb twee stukken marmer op maat gezaagd.
De construktie word als volgt, vanaf de vloer: viltje, plakje rubber, marmer, plakje rubber, zwarte MDF plaat, muntje, spike, luidspreker.

Over het geluid: Ik ben nog niet tevreden over de bassen. Vooralsnog is dit volgens mij te wijten aan het feit dat ze zonder voet op de vloer staan. de br poort is dus bijna afgesloten. er zit ook nog geen BAF wol in.
Nils_vn schreef:
Ze klinken.. lekker :)

Echt aangenaam easy listening geluidje dat je best de hele dag kan verdragen, niet opdringerig, niet schreewerig of "boomy".
Ik sluit mij er bij aan, luistermoeheid is hier niet aan de orde.
Vind het wel heel moeilijk om zoiets als ongrijpbaars als "geluid" of "klank" te beschrijven. het klinkt lekker of niet. En dit klinkt lekker.
Mochten de bassen uiteindelijk niet naar mijn smaak zijn, dan kan ik altijd nog met een subwoofer(tje) gaan experimenteren.


Verder verwacht ik volgende week met het fineren te kunnen beginnen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik heb inmiddels een mal gemaakt om het fineer te snijden, want ik ben van plan om strookjes te gaan maken in halfsteensverband.
en een mal geeft een vaste maat waardoor ik wat nauwkeuriger kan werken.

Afbeelding

het systeem werkt als volgt: een plaat multiplex met daaraan een opstaande rand waartegen het fineer wordt geschoven.
een aluminium L profiel dat met twee schroeven vastzit en waaronder het fineer word doorgeschoven.
aandrukken en schroeven vastdraaien en er kan gesneden worden.
Om te snijden gebruik ik een stanleymes met een vers blaadje erin.
strookjes worden (waarschijnlijk) 23 x 6 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Nu zit ik wel een beetje met het probleem dat het fineer vrij bobbelig is.
moet ik mij daar zorgen over gaan maken of is daar een simpel trucje voor?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geen zorgen over maken. Is eigenlijk altijd met fineer.
Om het wat vlakker te krijgen kun je het een heel klein beetje vochtig maken (nevel van plantenspuit bijvoorbeeld) en de stukken goed inklemmen. Tijdje laten klemmen en ze zijn vlak.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Nieuwe voortgang : het fineren met koude lijm en persen is nogal mislukt.
Het blokjes patroon is veel te ingewikkeld gebleken om uit te voeren en het was ook veels te koud en te vochtig in mijn werkplaats.
ik ben zaterdag naar Wester houthandel in Rotterdam geweest en heb daar 3 vellen Mahonie gehaald. Mahonie is een stuk goedkoper dan Esdoorn dus ik kon voor hetzelfde geld meer fineer krijgen.

Na overleg in dit topic heb ik besloten om met het strijkijzer te gaan werken.
Ook voer ik het fineer werk uit in de huiskamer om dat de temperatuur een stuk beter is voor het fineer.

En dan foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kast is nu klaar, moet alleen de randjes nog strak schuren en een paar haarscheurtjes bijwerken.
Fineer zit er strak op en nergens zijn bobbeltjes of blazen te vinden.
Het was een hoop werk, maar is me wel meegevallen. ik ben heel blij met het resultaat en trots op mezelf dat het zo goed gelukt is. :D

De komende week ga ik aan de tweede kast werken. mijn uitgangpunt is om ze voor de kerst helemaal gelakt en afgemonteerd te hebben. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hardstikke mooi man!

Oja, zou je de foto's kunnen uploaden, het duurt nu 30 seconden voor de pagina geladen is...

Wowly
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat komt door Imageshack, meestal gaat het wel goed.ik zal kijken wat ik kan doen.
Bijlagen
RIMG0006.JPG
RIMG0005.JPG
RIMG0004.JPG
RIMG0003.JPG
RIMG0002.JPG
RIMG0001.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Super!!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heel fraai hoor. Ik houd wel van dat mahonie fineer.

Wat voor lak ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Wat voor lak ga je gebruiken?
Ik citeer mezelf uit de derde post : "Ben vandaag bij de verfspeciaalzaak geweest, en uitgelegd wat voor lak ik zocht en wat voor doel het diende. Men adviseerde een blik "Epifanes blanke bootlak" oftewel vernis van hoge kwaliteit. Ik heb een blik van een halve liter meegenomen. volgens de verkoper moest dat genoeg zijn. "

Dat scheelt weer een hoop typwerk.

Vanvond een uurtje aan het schuren geweest en het gaat zowaar op een echte luidspreker lijken inplaats van een kast met platen fineer ertegen geplakt. :D

Ik durf het zelfs aan om een paar close-up foto's te plaatsen.
Bijlagen
RIMG0011.JPG
RIMG0009.JPG
RIMG0008.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

5 lagen lak verder en ze beginnen al aardig te glimmen. denk dat er nog een laag of 3 op moet voordat ze helemaal strak zijn... we zijn er bijna. :) :)
Bijlagen
RIMG0046.JPG
RIMG0047.JPG
RIMG0048.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

He he, het lakwerk is achter de rug. nu kan ik eindelijk gaan afmonteren.
Omdat mijn handen bijna aan elkaar vriezen in de schuur doe ik de afmontage lekker in de huiskamer. dat is een heel stuk aangenamer.
Bijlagen
RIMG0131.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

De montage van de woofer en tweeter. beetje solderen en dan alles op zijn plaats.
Bijlagen
RIMG0137.JPG
RIMG0134.JPG
RIMG0123.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Close-up van de voetkonstruktie met spikes,MDF en marmer.
Bijlagen
RIMG0126.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Low budget vloerstaander III (hij is af!!)

Bericht door ray5150 »

Tot slot nog wat overzichtfoto's van de speakers.Ik moet ze wel nog een beetje uitrichten maar dat komt wel goed mettertijd.
En nu lekker luisteren en genieten van het resultaat van al dat werk.
Bijlagen
RIMG0147.JPG
RIMG0141.JPG
RIMG0139.JPG
RIMG0130.JPG
RIMG0124.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Sodeknetter, dat ziet er strak uit zo zeg. Als ik het zo kan zien op de foto's is het fineren en lakken erg goed gelukt.


=D>
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

=D> Inderdaad, inspirerend!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dank je Edo (en Miniwatt), Deze complimenten neem ik van jou als aanstichter van dit alles graag in ontvangst.
Eigenlijk ben ik er nog niet 100 procent tevreden over.
Maar je moet ergens een grens trekken denk ik dan bij mezelf.
het is nog al een verschil of je er een meter vanaf kijkt of een maand lang, 2 uur per avond met je neus boven op zit. dan ga je echt ieder putje en krasje zien

Je krijg het toch nooit zo strak als fabrieks werk.

[edit : als ik tijd ervoor heb zal ik alle foto's in dit topic omzetten naar de ZBA server, werkt een stuk beter dan Imageshack.]
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind ze ook héél erg netjes afgewerkt!! Staan ze niet wat donker in je interieur?.

Hoe vind je het klinken???

Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heel fraai!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Iedereen bedankt voor de complimenten !!
Wowly schreef:
Staan ze niet wat donker in je interieur?.
Valt wel mee,hoor. Het bank stel is ook in vrij donkere kleur. dus het staat wel aardig bij elkaar. Mijn vrouw vind ze ook wel mooi staan. (niet onbelangrijk. :wink: :wink: )

Wowly schreef:
Hoe vind je het klinken???
Lekker!
Gisteravond op het gemakje naar Famous Blue Raincoat van Jennifer Warnes zitten luisteren. mooi,mooi. wel zachtjes want het gezin lag al op bed.
Vanmorgen even een half uurtje flink kunnen blazen met Henk Westbroek,Madonna en Sister Sledge.
Het laag is een stuk verbeterd, klinkt allemaal wat steviger dan eerst toen ze nog in de "ruwbouw" stonden.

Ook op wat hoger volume blijven ze strak klinken.

Ik heb nog 400 CD's die ik nu opnieuw moet beluisteren, he wat een vervelende opdracht zeg.
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Heel mooi , veel plezier er mee ! =P~
Gesloten