Ik bedoel zo'n elektrisch dingetje ja. Eerst gewoon aanbrengen en koud laten worden. Vervolgens met de strijkbout het doek eroplijmen.ray5150 schreef:Jij bedoelt zo'n elektrisch lijmpistooltje? die heb ik. helemaal niet zo'n gek idee.
eigenlijk wordt het niet veroorzaakt door de nietjes maar door het op de juiste plaats inknippen bij de hoekjes. maar ik zal het proberen.
Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Gewoon, zwart elastisch speakerdoek van Radio Ster (zoeken heeft geen zin. hebben geen website) en ja het rafelt wel.Hondasnl schreef:Ik weet niet wat voor stof je gebruikt maar dat spul dat kon je uitstekend spannen om de gekste hoeken en afrondingen.
maar goed, ik ben met het elektrische lijmpistool aan de gang geaan ik moet zeggen het zit retestrak!!
ziet er een stuk beter zo. was wel een knoeiboel maar ben blij met het resultaat. Bedankt voor de tip!!
En ik ben nog helemaal niet klaar !!RobertD schreef:...eindresultaat...
de luidsprekers staan al een maand (of 2) onafgewerkt in de huiskamer waan ik moest eerst een aantal andere (audio gerelateerde) projektjes afwerken.
Ook kreeg ik verschrikkelijk last van het electronica virus, zie ook mijn CD- speler topic. maar van de week ga ik weer verder met afwerken.
De zwartgespoten voetplaten zijn inmiddels ook klaar en ik heb twee stukken marmer op maat gezaagd.
De construktie word als volgt, vanaf de vloer: viltje, plakje rubber, marmer, plakje rubber, zwarte MDF plaat, muntje, spike, luidspreker.
Over het geluid: Ik ben nog niet tevreden over de bassen. Vooralsnog is dit volgens mij te wijten aan het feit dat ze zonder voet op de vloer staan. de br poort is dus bijna afgesloten. er zit ook nog geen BAF wol in.
Ik sluit mij er bij aan, luistermoeheid is hier niet aan de orde.Nils_vn schreef:Ze klinken.. lekker
Echt aangenaam easy listening geluidje dat je best de hele dag kan verdragen, niet opdringerig, niet schreewerig of "boomy".
Vind het wel heel moeilijk om zoiets als ongrijpbaars als "geluid" of "klank" te beschrijven. het klinkt lekker of niet. En dit klinkt lekker.
Mochten de bassen uiteindelijk niet naar mijn smaak zijn, dan kan ik altijd nog met een subwoofer(tje) gaan experimenteren.
Verder verwacht ik volgende week met het fineren te kunnen beginnen.
Ik heb inmiddels een mal gemaakt om het fineer te snijden, want ik ben van plan om strookjes te gaan maken in halfsteensverband.
en een mal geeft een vaste maat waardoor ik wat nauwkeuriger kan werken.

het systeem werkt als volgt: een plaat multiplex met daaraan een opstaande rand waartegen het fineer wordt geschoven.
een aluminium L profiel dat met twee schroeven vastzit en waaronder het fineer word doorgeschoven.
aandrukken en schroeven vastdraaien en er kan gesneden worden.
Om te snijden gebruik ik een stanleymes met een vers blaadje erin.
strookjes worden (waarschijnlijk) 23 x 6 cm.


Nu zit ik wel een beetje met het probleem dat het fineer vrij bobbelig is.
moet ik mij daar zorgen over gaan maken of is daar een simpel trucje voor?
en een mal geeft een vaste maat waardoor ik wat nauwkeuriger kan werken.

het systeem werkt als volgt: een plaat multiplex met daaraan een opstaande rand waartegen het fineer wordt geschoven.
een aluminium L profiel dat met twee schroeven vastzit en waaronder het fineer word doorgeschoven.
aandrukken en schroeven vastdraaien en er kan gesneden worden.
Om te snijden gebruik ik een stanleymes met een vers blaadje erin.
strookjes worden (waarschijnlijk) 23 x 6 cm.


Nu zit ik wel een beetje met het probleem dat het fineer vrij bobbelig is.
moet ik mij daar zorgen over gaan maken of is daar een simpel trucje voor?
Nieuwe voortgang : het fineren met koude lijm en persen is nogal mislukt.
Het blokjes patroon is veel te ingewikkeld gebleken om uit te voeren en het was ook veels te koud en te vochtig in mijn werkplaats.
ik ben zaterdag naar Wester houthandel in Rotterdam geweest en heb daar 3 vellen Mahonie gehaald. Mahonie is een stuk goedkoper dan Esdoorn dus ik kon voor hetzelfde geld meer fineer krijgen.
Na overleg in dit topic heb ik besloten om met het strijkijzer te gaan werken.
Ook voer ik het fineer werk uit in de huiskamer om dat de temperatuur een stuk beter is voor het fineer.
En dan foto's :





Een kast is nu klaar, moet alleen de randjes nog strak schuren en een paar haarscheurtjes bijwerken.
Fineer zit er strak op en nergens zijn bobbeltjes of blazen te vinden.
Het was een hoop werk, maar is me wel meegevallen. ik ben heel blij met het resultaat en trots op mezelf dat het zo goed gelukt is.
De komende week ga ik aan de tweede kast werken. mijn uitgangpunt is om ze voor de kerst helemaal gelakt en afgemonteerd te hebben.
Het blokjes patroon is veel te ingewikkeld gebleken om uit te voeren en het was ook veels te koud en te vochtig in mijn werkplaats.
ik ben zaterdag naar Wester houthandel in Rotterdam geweest en heb daar 3 vellen Mahonie gehaald. Mahonie is een stuk goedkoper dan Esdoorn dus ik kon voor hetzelfde geld meer fineer krijgen.
Na overleg in dit topic heb ik besloten om met het strijkijzer te gaan werken.
Ook voer ik het fineer werk uit in de huiskamer om dat de temperatuur een stuk beter is voor het fineer.
En dan foto's :





Een kast is nu klaar, moet alleen de randjes nog strak schuren en een paar haarscheurtjes bijwerken.
Fineer zit er strak op en nergens zijn bobbeltjes of blazen te vinden.
Het was een hoop werk, maar is me wel meegevallen. ik ben heel blij met het resultaat en trots op mezelf dat het zo goed gelukt is.
De komende week ga ik aan de tweede kast werken. mijn uitgangpunt is om ze voor de kerst helemaal gelakt en afgemonteerd te hebben.
Ik citeer mezelf uit de derde post : "Ben vandaag bij de verfspeciaalzaak geweest, en uitgelegd wat voor lak ik zocht en wat voor doel het diende. Men adviseerde een blik "Epifanes blanke bootlak" oftewel vernis van hoge kwaliteit. Ik heb een blik van een halve liter meegenomen. volgens de verkoper moest dat genoeg zijn. "RobertD schreef:Wat voor lak ga je gebruiken?
Dat scheelt weer een hoop typwerk.
Vanvond een uurtje aan het schuren geweest en het gaat zowaar op een echte luidspreker lijken inplaats van een kast met platen fineer ertegen geplakt.
Ik durf het zelfs aan om een paar close-up foto's te plaatsen.
Low budget vloerstaander III (hij is af!!)
Tot slot nog wat overzichtfoto's van de speakers.Ik moet ze wel nog een beetje uitrichten maar dat komt wel goed mettertijd.
En nu lekker luisteren en genieten van het resultaat van al dat werk.
En nu lekker luisteren en genieten van het resultaat van al dat werk.
Dank je Edo (en Miniwatt), Deze complimenten neem ik van jou als aanstichter van dit alles graag in ontvangst.
Eigenlijk ben ik er nog niet 100 procent tevreden over.
Maar je moet ergens een grens trekken denk ik dan bij mezelf.
het is nog al een verschil of je er een meter vanaf kijkt of een maand lang, 2 uur per avond met je neus boven op zit. dan ga je echt ieder putje en krasje zien
Je krijg het toch nooit zo strak als fabrieks werk.
[edit : als ik tijd ervoor heb zal ik alle foto's in dit topic omzetten naar de ZBA server, werkt een stuk beter dan Imageshack.]
Eigenlijk ben ik er nog niet 100 procent tevreden over.
Maar je moet ergens een grens trekken denk ik dan bij mezelf.
het is nog al een verschil of je er een meter vanaf kijkt of een maand lang, 2 uur per avond met je neus boven op zit. dan ga je echt ieder putje en krasje zien
Je krijg het toch nooit zo strak als fabrieks werk.
[edit : als ik tijd ervoor heb zal ik alle foto's in dit topic omzetten naar de ZBA server, werkt een stuk beter dan Imageshack.]
Iedereen bedankt voor de complimenten !!
)
Gisteravond op het gemakje naar Famous Blue Raincoat van Jennifer Warnes zitten luisteren. mooi,mooi. wel zachtjes want het gezin lag al op bed.
Vanmorgen even een half uurtje flink kunnen blazen met Henk Westbroek,Madonna en Sister Sledge.
Het laag is een stuk verbeterd, klinkt allemaal wat steviger dan eerst toen ze nog in de "ruwbouw" stonden.
Ook op wat hoger volume blijven ze strak klinken.
Ik heb nog 400 CD's die ik nu opnieuw moet beluisteren, he wat een vervelende opdracht zeg.
Valt wel mee,hoor. Het bank stel is ook in vrij donkere kleur. dus het staat wel aardig bij elkaar. Mijn vrouw vind ze ook wel mooi staan. (niet onbelangrijk.Wowly schreef:Staan ze niet wat donker in je interieur?.
Lekker!Wowly schreef:Hoe vind je het klinken???
Gisteravond op het gemakje naar Famous Blue Raincoat van Jennifer Warnes zitten luisteren. mooi,mooi. wel zachtjes want het gezin lag al op bed.
Vanmorgen even een half uurtje flink kunnen blazen met Henk Westbroek,Madonna en Sister Sledge.
Het laag is een stuk verbeterd, klinkt allemaal wat steviger dan eerst toen ze nog in de "ruwbouw" stonden.
Ook op wat hoger volume blijven ze strak klinken.
Ik heb nog 400 CD's die ik nu opnieuw moet beluisteren, he wat een vervelende opdracht zeg.


