Een tijdje geleden kwam ik terecht in een discussie op Circuits-online waar een foto stond van een CD speler:

Hier vind je een recensie van het apperaat.
Opmerkelijk hieraan is dat het loopwerk een CD-ROM speler is, leuk, dacht ik een CD speler van 2000 euro met een loopwerk van 2 tientjes... Zoiets schreeuwt er natuurlijk om nagebouwd worden, maar niet voor 2000 euro. hoogstens 1/10 van dat bedrag.

Dus ik ging een beetje zoeken op internet of zoiets al vaker gedaan is en ik kwam een aantal intressante zaken tegen zoals deze en deze.
Hardstikke leuk, alleen kan ik maar twee woorden Frans dus ik had daar niet veel aan.
Echt verschrikkelijk mooi gemaakt is het projekt van Martin Bergrans ,Die hier trouwens ook lid is. Alleen gaat hij uit van een Top Loader met een heel ander loopwerk dan wat mijn uitganspunt is.
Nu had ik dus om te beginnen een schema van een controller met een IDE uitgang nodig om het loopwerk mee te bedienen.
En dus kwam ik terecht op diyAudio.com, na een hoop lezen en posten en e-mail verkeer kreeg ik dus te pakken; een schema voor een controller met infrarood ontvanger en LCD aansturing, een .HEX file, een schema voor een programmer en een pakket files voor het PCB programma Eagle waar ik aardig mee overweg kan. ik heb dan ook een aantal details in de layout aangepast vanwege een aantal connectors die ik nog had liggen
Het pakket schema's en lay-outs is bij mij per e-mail te verkrijgen, maar ze staan ook los in de thread op diyaudio.com.
Onlangs heb ik bij iemand de printjes voor de programmer en de controller laten maken.
Ik kan zelf wel etsen maar er waren hier een aantal sporen zo dun dat het mijzelf niet lukte.

De print links is de programmer en rechts is de controller
Het hart van de controller is een Atmel 89C51 microcontroller , deze stuurt het loopwerk via de IDE aansluiting op het CD ROM loopwerk en stuurt ook het LCD display, hier worden ook alle knopjes voor play, eject en dergelijke op aangesloten. tevens is er een aansluiting voor een IR ontvangst sensor.
De programmer is een interface tussen de controller en een PC. hij kan op de 25 polige printerpoort aangesloten worden. ik bouw hem in de CD speler in zodat ik voor een eventuele update niet de Atmel niet uit de CD speler hoef te halen.
voorlopig heb ik de komende avonden eerst wat te solderen.

(To be continued....)