Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nijn schreef:
fluppie007 schreef:
Klopt mijn redenering ? Kan ik op deze manier DC weg filteren uit het signaal en toch mijn freq. karakteristiek / ingangssignaal nagenoeg onaangetast te laten ( door de kantelfrequentie heel laag te kiezen, in het onhoorbare gebied ) ?
Ja, je redenering klopt. Misschien wil je echter je kantelpunt nog iets lager leggen, zodat de fase-verandering die je introduceert constant is vanaf 20 Hz en groter..?
Hmm, hier (fase) had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Wat stel jij voor als frequentie ?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, net de voorversterker afgewerkt. Hij doet het, maar met een gigantische storing op het rechtse kanaal. Ik denk ergens een Gnd probleem. Ik heb foto's gemaakt en gelabeled met wat elk component is, welke draad wat is.

Denken jullie even mee ? Ik denk dat ik over het probleem aan het kijken ben :? !

Ik heb een stukje opgenomen van de storing die ik hoor door de rechterluidspreker: www.coiffurealain.be/Dumpmap/storing.wav
Bijlagen
mini-IMG_5095.JPG
mini-IMG_5091.JPG
mini-IMG_5090.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Flup,

Als ik het goed zie heb je van de signaalweg zowel het signaal als ook de GND aangesloten. Je zou eens kunnen proberen om de van alle signalen de GND aan één kant los te halen. De GND van de printjes onderling verbind je dan door via 1 centrale ster-aarde. Zo onderbreek je aardlussen.

Dat is eigenlijk het enige waar ik aan kan denken. Ook zou je nog eens kunnen proberen het buffer aan de uitgang eruit te halen, puur om te kijken of daar geen foutje in zit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Buffertje ertussen uit en alle problemen zijn verdwenen...
Daar wordt het dus foutzoeken :? .
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je zou het buffertje er weer tussen kunnen zetten, maar nu met de GND-aansluiting aan de cinch-bussen los. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet, zal het waarschijnlijk uit de buffer komen. Ook zou je de GND-aansluiting tussen de JvE en de buffer los kunnen halen aan de kant van de buffer. De GND van de buffer, JvE, DAC enz laat je centraal op 1 GND-ster bij elkaar komen. Doe je dat niet, is het vragen om aardlussen.

Voor de rest ziet het er netjes uit.

Succes,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo weer even tijd voor de VV. Ik heb dus alle cinch bussen losgesoldeerd ( behalve de optische en coax van de DAC ).

Mijn plan is als volgt:

- aanmaken steraarde ( geïsoleerd tov de kast )
- De massas van alle cinchbussen aan elkaar linken en dan naar de steraarde
- Mantel aansluiten op de Jve Gnd, maar niet aan de cinchbus zelf ( omdat die al naar de steraarde ligt )
- L & R Gnd op de Jve samenknopen en naar de steraarde leggen, maar niet verbinden met de Powergnd, dit omdat ik voor de Jve voeding een aparte trafo gebruik. De Jve zijn voedingscircuit is volledig gescheiden tov signaalcircuit ( relaisgestuurde volumeregeling )
- Buffertje met LM4562 Gnd-en op de steraarde
- Voeding met LM317/337 naar de steraarde leggen

Het enige waar ik nog mee in de knoei zit is de DAC, wat met de Gnd van de Coax in ( en de optische in ) ? De DAC voeding zit op de steraarde.

Dan heb ik mijn pre-outs, moeten die cinchbus massa's ook gelinkt zijn aan mijn andere cinchbus massa's ? Of moet ik de cinchbusmassa's van de pre-outs rechtstreeks op de steraarde leggen ?

Ik hoop dat ik zo een beetje goed bezig ben ?

Grafisch geeft dat ( zie attachment )
Bijlagen
mini-IMG_5090-2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vergeet je de massa van de DAC niet?

Voor de rest ziet het er goed uit. Ik zou alleen niet direct weten of het isoleren van het sterpunt tov de kast nog voor- of nadelen heeft.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Welke vd 2 geniet de voorkeur ?
Bijlagen
steraarde bedrading3.JPG
steraarde bedrading2.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Geen van beiden !

De massa´s van de cinch ingangen moet je los laten van elkaar. De massa´s van de bedrading die eraan zit, breng je op een sterpunt op de JvE-print bij elkaar. Ditzelfde doe je ook bij de uitgang.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

fluppie schreef:
Zo, net de voorversterker afgewerkt. Hij doet het, maar met een gigantische storing op het rechtse kanaal. Ik denk ergens een Gnd probleem.
Als het een aardlusprobleem is dan zou je toch ook links storing moeten krijgen? Misschien is het een rottige verbinding of component bij het buffertje.
Een steraarde heeft als nadeel dat de lussen veel langer worden, lees het artikel van G. Tent hierover maar eens.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Geen van beiden !

De massa´s van de cinch ingangen moet je los laten van elkaar. De massa´s van de bedrading die eraan zit, breng je op een sterpunt op de JvE-print bij elkaar. Ditzelfde doe je ook bij de uitgang.

Groeten,
Mischa
En hier zeggen ze het tegengestelde: http://www.circuitsonline.net/forum/view/65111

Naar wie moet ik nu luisteren ;) ?
knuisje schreef:
fluppie schreef:
Zo, net de voorversterker afgewerkt. Hij doet het, maar met een gigantische storing op het rechtse kanaal. Ik denk ergens een Gnd probleem.
Als het een aardlusprobleem is dan zou je toch ook links storing moeten krijgen? Misschien is het een rottige verbinding of component bij het buffertje.
Een steraarde heeft als nadeel dat de lussen veel langer worden, lees het artikel van G. Tent hierover maar eens.
Ja ook wel in de linker maar iets minder luid ( kwam ik later pas achter ).
Waar kan ik dat artikel vinden ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je moet zoveel mogelijk doen wat Guido Tent zegt over die aarde op de print en wat betreft de voeding, maar als het om de in- en uitgangverbindingen gaat die naar de voorversterkerprint lopen moet je doen wat Mischa zegt.

Verder is het het beste de kast alleen via een van de cinch-ingangen aan massa te leggen en verder helemaal niet. Dus alle, behalve één cinch-ingang zijn geïsoleerd van de kast.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik doe ook altijd zoals misha het zegt doch mijn centraal massapunt leg ik via een 100----150 ohm weerstandje aan de kast waar dan ook de groen/gele aardingsdraad aankomt en heb nog nooit bromproblemen gehad
mvg
audioot
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Bedankt voor de extra tips, waar kan ik die Guido Tent info vinden ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Volgens Henry S op circuitsonline zou dit de goede moeten zijn.

Het enige wat nog kan gaan storen is de DAC input.
Henry S op Circuitsonline.net schreef:
mocht het signaal vanuit de DAC brommen haal dan de signaalmassa's een voor een weg (het zijn er twee, L en R).
Dat zou dan een oplossing zijn.
Bijlagen
steraarde6.JPG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Resultaat bovenstaand schema ( steraarde6.jpg ): Dezelfde storing ( geknetter + brom ) is weer aanwezig :( .
Als ik de DAC voeding ontkoppel en de connector die het analoge audio signaal naar de Jve stuurt uittrek dan krijg ik vreemde pop/plops door men muziek ( komen random voor ).

De DAC is met maar 1 gnd verbonden naar de Jve.

EDIT:

Met Soundexcel tot een alternatieve layout ( steraarde9.jpg ) gekomen

Deze geeft enkel 50hz brom / trafo brom. Dus al iets beter maar nog steeds niet goed.


Het vreemde is nu wel, mijn volumeregeling werkt niet meer. Ik krijg altijd éénzelfde volume. Welke stand ik ook kies ( behalve bij volume 0, dan koppelt hij de ingang los van het bordje ). Ik ben dan terug naar Layout 6 gegaan. Jve blijft niet werken zoals het moet. Ik hoor steeds ( met beide layouts ) wel de relaistjes klikken. Dus dat gaat goed denk ik, maar mijn volume gaat maar niet harder/zachter...

Eigenlijk is dat ding een beetje om gek van te worden :) !
Bijlagen
steraarde9.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vervang de Jve eens door een potmeter. Zo'n JvE is toch een vrij "complex" bouwsel met aardig wat componenten. een simpele pot zal die JvE uitschakelen als oorzaak van je problemen. De JvE heeft al eens eerder probleemloos bij jou gefnctioneerd?

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Jan,

Ja, de JvE heeft probleemloos gewerkt. Jos heeft deze zelf gecontroleerd op zijn werkbank aan een scoop. Ik stond erbij en heb kunnen zien dat ie werkte. Dit was even nodig omdat de regeling van Flup (en ook die van mij) zijn voorzien van de laatste firmware. Deze moest worden aangepast aan de "oude" regelingen, waardoor een extra controle nodig was.

Als de storing eruit is als je de bufferprint er tussenuit haalt, waarom laat je die er dan nog tussen zitten en geef je de JvE de schuld?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

fluppie schreef:
Buffertje ertussen uit en alle problemen zijn verdwenen...
Daar wordt het dus foutzoeken :? .
idd, eerst die buffer checken dan...

jan
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Wowly schreef:
Vervang de Jve eens door een potmeter. Zo'n JvE is toch een vrij "complex" bouwsel met aardig wat componenten. een simpele pot zal die JvE uitschakelen als oorzaak van je problemen. De JvE heeft al eens eerder probleemloos bij jou gefnctioneerd?

Jan
Tuurlijk heeft die perfect gewerkt. Ook toen ik hem net aansloot, opeens na een tijdje deed die het niet meer goed. Dus elk stapje klikt netjes zoals het hoort maar het volume wijzigt niet. Misschien heb ik iets overbrugd... Ik ga eens goed alles nalopen.
mischa72 schreef:
Hallo Jan,

Ja, de JvE heeft probleemloos gewerkt. Jos heeft deze zelf gecontroleerd op zijn werkbank aan een scoop. Ik stond erbij en heb kunnen zien dat ie werkte. Dit was even nodig omdat de regeling van Flup (en ook die van mij) zijn voorzien van de laatste firmware. Deze moest worden aangepast aan de "oude" regelingen, waardoor een extra controle nodig was.

Als de storing eruit is als je de bufferprint er tussenuit haalt, waarom laat je die er dan nog tussen zitten en geef je de JvE de schuld?

Groeten,
Mischa
Omdat het eerst wel werkte en dan na 5 min niet meer. Dat het vage eraan !
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Met deze wiring heb ik geen trafobrom en geen geknetter.
De buffer is verwijderd, de Jve steraarde is verwijderd.
Overigens ging de Jve pas weer goed werken als ik R1/R2 ( RGnd / LGnd / PowerGnd ) met elkaar verbond.

Nu is de basis goed, en moet ik weten hoe ik die buffer daartussen gooi zonder dat de boel gaat knetteren en brommen.

Ook gebruik ik nu maar de helft van het aantal afgeschermde kabeltjes ( 2 aders + mantel ) is wat minder kabelsalade. Voorheen gebruikte ik maar 1 ader van de 2 aanwezig, eigenlijk onnodig verspilling...

Iemand een idee hoe ik de buffer nu het beste aansluit ?
Bijlagen
steraarde10.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wat doet ie als je de buffer er gewoon tussen zet? Er is inmiddels veel aan je bedrading veranderd (lees: verbeterd). Misschien werkt het zoals je het nu gemaakt hebt. Een kleine moeite, maar kan je veel (misschien overbodig) denkwerk schelen. In principe zou het er nu alleen nog maar aan kunnen liggen dat je de JvE kwa massa helemaal los hebt liggen van de rest. Maar goed, dat is nu ook het geval en het werkt, dusssss.

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Wat doet ie als je de buffer er gewoon tussen zet? Er is inmiddels veel aan je bedrading veranderd (lees: verbeterd). Misschien werkt het zoals je het nu gemaakt hebt. Een kleine moeite, maar kan je veel (misschien overbodig) denkwerk schelen. In principe zou het er nu alleen nog maar aan kunnen liggen dat je de JvE kwa massa helemaal los hebt liggen van de rest. Maar goed, dat is nu ook het geval en het werkt, dusssss.

Groetjes,
Mischa
Ja toen ik die nog niet had gekoppeld, brommmmmmmmmmmmmm ...
Volgens mij loopt de Jve Massa via de DAC ==> DAC Voeding ==> steraarde

Ik zal maar eens wat uitproberen :)
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Als de JVE het niet doet, heb je een bedradings fout gemaakt.
Hij heeft dan geen massa. Daardoor krijg je ook 50hz brom op het audio. Doordat de uitgangen geen massa hebben.

Bij de laatste tekening loopt alle massa via je dac en voeding. Niet de netste oplossing. Met name omdat op de dac de analoge en digitale aarde samen komen.

Ik zou terug naar de situatie van steraarde 9 gaan even goed naar de massa van de JVE kijken.

Doordat deze geen massa had deed de spannings verdeler niks en dus geen audio verzwakking. alle audio massa wordt verdeeld van af de JVE. Door het ontbreken van de massa krijg je hier een 50hz brom.

Allemaal simpel te verklaren :)
Plaats reactie