AL130/Neo3 Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

mischa72 schreef:
Geert, als ik zo naar die frequentieplotjes kijk, hebben die een nogal grillig verloop. Ik weet dat dat ligt aan de gekozen schaal, maar zou je in plaats van -50dB niet een wat lager gaan? Waarschijnlijk ziet het frequentieverloop er dan ook een stuk minder himalaya-achtig uit.

Groeten,
Mischa
Ja, op die manier kun je natuurliijk alle frequentie curves er vlak uit laten zien! :roll: Daar moet je gewoon even doorheen kijken.
Bovendien meet ik gewoon in mijn kamer en had ik geen window in gesteld. Dus snaarstrakke curves hoef je niet te verwachten. Het ging mij ook met name om de trent rond het crossover punt en het niveau van de tweeter t.o.v. de woofer.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

JIk heb er zaterdag in elk geval niets van gehoord. :D :D

Je hebt trouwens een PB :D .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zo meet ik mijn speaker ook vaak even na. Mijn speaker stond naast die van jou in Breda. Als je mijn grafiek op die van jou zou leggen zou mijn repons in het hoog aflopen met 1.5dB. Het verschil was wel goed te horen toen. Denk dat het een kwestie van smaak is welke afstemming je liever hebt. Als de frequentie respons gelijk zou zijn verwacht ik een erg grote overeenkomst in klank in het midhoog.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Montana schreef:
Zo meet ik mijn speaker ook vaak even na. Mijn speaker stond naast die van jou in Breda. Als je mijn grafiek op die van jou zou leggen zou mijn repons in het hoog aflopen met 1.5dB. Het verschil was wel goed te horen toen. Denk dat het een kwestie van smaak is welke afstemming je liever hebt. Als de frequentie respons gelijk zou zijn verwacht ik een erg grote overeenkomst in klank in het midhoog.
Da's apart, sommige mensen vinden mijn monitoren juist tammer in het hoog t.o.v. jouw vloerstaanders en B-force z'n kef's.
Wat een verschil zou kunnen verklaren is dat beide metingen on axis zijn gedaan, terwijl het afstralings gedrag flink verschild. De Neo3 zal, zeker verticaal, meer bundelen. De reflextie via de kamerwanden zou dan een verschil in tonale balans op de luisterplek kunnen veroorzaken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat ik nogal hard vond opvallen bij de Neo's tov van de Accuton tweeter (en GeertM2 kan daar over mee praten), was dat het hoog veel beter gedefinieerd was.

In Breda had volgens mij wowly een cd opgezet waar een heel hoog (elektronisch) geluid in zat.

Bij de accutons was dit enkel een soort "piepje" bij de Neo kon je opeens horen wat het daadwerkelijk was.

Ik vond het eigenlijk erg merkwaardig, want ik had het totaal andersom verwacht.

En ik vond de Neo idd vele malen tammer dan de accutons.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat grappig dat de meningen zo ver uit elkaar kunnen liggen. Ik vond de speaker van Montana en die van Geert in het mid en hoog op zich kwalitatief redelijk vergelijkbaar klinken. Naar mijn mening was het hoog van de speaker van Geert echter meer aanwezig. Dit zou je volgens mij in één tel moeten horen. Als het mijn speaker was, dan zou ik het hoog een dB'tje temmen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Anderen zouden het hoog nog een db-tje harder zetten. Ik vind de afstemming goed, dus ik laat hem zo.
Maar ik denk nog steeds dat het afstraal gedrag hier de grote verschilmaker is, niet de afstemming. De bundeling is n.l. meer dan 1 db-tje. Door de verticale bunderling van de Neo zijn mijn monitoren ook kritischer in hoogte opstelling t.o.v. de luisteraars. Soms stonden de monitors hoog, som laag, het publiek vooraan zat laag, achterin hoog.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

b_force schreef:
Wat ik nogal hard vond opvallen bij de Neo's tov van de Accuton tweeter (en GeertM2 kan daar over mee praten), was dat het hoog veel beter gedefinieerd was.

In Breda had volgens mij wowly een cd opgezet waar een heel hoog (elektronisch) geluid in zat.

Bij de accutons was dit enkel een soort "piepje" bij de Neo kon je opeens horen wat het daadwerkelijk was.

Ik vond het eigenlijk erg merkwaardig, want ik had het totaal andersom verwacht.

En ik vond de Neo idd vele malen tammer dan de accutons.
De neo is niet beter dan de Accuton C12, dus wat je claimt, kan alleen maar met afstemming te maken hebben. Een goede tweeter tammer vinden dan een andere, maar die wel meer info geeft is voor mij wel contra. Heel appart dat er mensen zijn die het hoog van de Accuton harder vonden én andersom het hoog van de neo harder. Dan vraag ik me af of iedereen even goed weet wat nou uit de tweeter komt en wat uit de mid. Hoe klinkt een 10kHz toon en hoe een 1kHz, 2kHz of 3kHz. Als zo een toon op een resonantie van de tweeter valt is het natuurlijk ook duidelijk beter hoorbaar. De Accuton heeft een klein bultje op 7kHz en de Neo heeft er een boven de 10kHz.

Magoed smaken verschillen natuurlijk en je hoeft niet te weten welke toon wat is om te bepalen welke afstemming je prefereert! Dan kan je alleen niet zeggen waar het in zit.

Misschien dat het afstraalgedrag wel zo een grote rol speelt dat je vanaf meerdere plekken naar een speaker moet luisteren om er iets over te kunnen zeggen. Zou alleen geen plusje zijn voor het ontwerp..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik weet 100% zeker dat de NEO harder stond afgesteld tov de mid dan de Accuton. Ik ben het helemaal eens met Montana. Als mensen menen dat het hoog van de NEO tammer was dan vraag ik me af of ze hoog en mid wel kunnen duiden. Ik besef eens te meer dat lang niet iedereen ervaring heeft met de relatie leggen tussen wat je hoort en wat je meet.

Wat afstraalgedrag betreft: wat de NEO verticaal mist (bundeling) maakt hij goed in het horizontale vlak (slechts 15mm diameter in de breedte).

In de monitor van Geert herkende ik het geluid van de NEO onmiddelijk. Echter, in dipoolgebruik heb je meer lucht en meer detaillering. De monitor van Geert vind ik erg mooi, maar geen vergelijk met de SEAS/Accuton van Montana. Het geluid liep in zijn geheel veel meer dicht. Het kwaliteitsverschil van de Apocalypsia met de rest van de speakers in die ruimte was niet gering. Ik snap niet dat mensen dat niet waarnemen. Het enige wat je op die speaker kan aanmerken is dat qua smaak voor sommigen het midlaag niet hard genoeg staat afgesteld (clean geluid) en dat het dieplaag ontbreekt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Daar kun je over discussiëren 8) .

Zoals ik het gehoord heb in Breda was de Apocalypsia inderdaad beter, maar eigenlijk is dat ook geen eerlijk vergelijk. Ik denk dat de speaker van Geert in combinatie met een goede subwoofer heel dicht in de buurt van de Apo zou moeten kunnen komen.
Wat betreft het hoog denk ik dat dat een kwestie van smaak is. Ik houd persoonlijk van het iets meer teruggetrokken geluid van de Apo. Dat klinkt in mijn oren natuurlijker. Ik kan me echter ook voorstellen dat mensen het briljante van de speaker van Geert mooi vinden.
Qua afstemming komt die van de Apo heel goed overeen met hoe ik het zelf zou willen hebben. De speakers van Edo vind ik qua midhoog heel mooi, maar hebben voor mij een iets te prominent laag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Zoals ik het gehoord heb in Breda was de Apocalypsia inderdaad beter, maar eigenlijk is dat ook geen eerlijk vergelijk.
Als je gaat vergelijken, rekening houdend met hoe het zou kunnen zijn, dan wordt het pas echt moeilijk. Ik vergelijk liever absoluut. Dus als ze mij laten kiezen tussen een uur luisteren naar de een óf naar de ander, dan weet ik het wel. Natuurlijk gaat het bakken schelen als je de AL130 ontlast en gebruikt in een 3-weg. Dan verdwijnt het dichtslibben. Het hoog is inderdaad meer een kwestie van afstemming naar smaak, ik denk dat de tweeters op zich niet voor elkaar onderdoen.

Als 2-weg monitor op basis van een 13cm unit, die geplaagd wordt met het volledige spectrum, doet die van Geert geen slechte zaken en is hij gewoon erg goed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Montana.

Ik zeg niet direct dat de tweeter beter of slechter was :)
Het viel mij (ons ? ) gewoon direct op, afgezien dat hij harder stond, was het gewoon veel duidelijker.

Het hoog was idd wel wat meer aanweazig (dus harder)

Typische ervaring die ik niet kon plaatsen. Het was wel echt het hoog en niet het mid-hoog (kwam duidelijk enkel uit de tweeter).

Ik ben ook zo erg benieuwd hoe deze ervaring terug te vinden is in bv de metingen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

b_force schreef:
@ Montana.

Ik zeg niet direct dat de tweeter beter of slechter was :)
Het viel mij (ons ? ) gewoon direct op, afgezien dat hij harder stond, was het gewoon veel duidelijker.

Het hoog was idd wel wat meer aanweazig (dus harder)

Typische ervaring die ik niet kon plaatsen. Het was wel echt het hoog en niet het mid-hoog (kwam duidelijk enkel uit de tweeter).

Ik ben ook zo erg benieuwd hoe deze ervaring terug te vinden is in bv de metingen.
Tjah, ik weet niet echt wat ik daar op moet zeggen. Muziek luisteren terwijl je je blind staart op de spectrum analyzer is erg leerzaam vind ik..

Ik denk dat jij een randje in het mid hoort, waar ik ook gevoelig voor ben. Veel speakers hebben teveel energie rond de 600-1kHz.(kan ook alleen mijn ervaring zijn hoor) Misschien door opslingering door het filter bij 2 wegjes of misschien door diffractie bij bredere baffles..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond de klank van de tweeter van de monitor van Geert buitengewoon prettig om te horen. Het enige wat me irriteerde aan de monitor is het wat onwerkelijke laag. De apocalypsa daarentegen vraagt meer tijd om te beluisteren waar de emotie zit. Ik vond hem erg neutraal klinken, moeiteloos. En mijn ervaring is dat dit soort speakers verborgen talenten hebben. Na verloop van tijd komt er "iets" bij. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen eigenlijk.

Ook ben ik behept met het prijs/kwaliteitprobleem. Als iets erg goed klinkt maar het kost een ton dan heb ik er geen interesse meer in. Als iets vrij goedkoop is en het presteert erg goed ben ik al gauw lyrisch!

Oja, de apocalypsa heeft in ieder geval GEEN (ik noem het) "ringing". Alsof de hoge tonen in je oren "rinkelen"en je geen onderscheidt meer kunt maken in de hogere tonen. Da's eigenlijk voor het eerst, want alle hiervoor beluisterde accuton's hadden dat vervelende eigenschap. Soms is het irritant als jeroen gelijk krijgt

Enifn, beide klonken voor hun geld buitengewoon goed..........

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Uche uche, ff afstoffen.

Deze speaker heeft me niet losgelaten en ik heb gisteren eindelijk (!) tijd gevonden om mijn buizendacbehuizing te verlijmen en......... van massief eiken vloerdelen welke over waren bij een kennis (!) een paartje van deze kasten te zagen.

Misschien dat ik vandaag nog wat foto's kan schieten, want ik hoop ze vanavond in elkaar te hebben natuurlijk.

Officiëel heb ik helemaal geen speakers meer nodig, maar ik heb nog 4 AL130's liggen en een paartje neo's van de Powerbuy met Parts Express (geert: nog bedankt he!), en die liggen nu te verstoffen in mijn kast; ZONDE!!!! Tenminste, zo dacht ik erover. En omdat ik het afvalhout zag staan dacht ik dat het nu wel geschikt zou zijn om zo'n GENEO 130 te maken (zoals ik de mijne doop bij deze :P ) Zo kunnen de drivers mooi loskomen. Ze zijn eigenlijk bestemd voor een open baffle d'appolito, maar omdat ik hiervoor me eerst nog een paar dingen eigen moet maken zal dit een lange termijn project worden.

Het ziet er hardstikke stoer uit in massief hout. Mocht ik de Neo's en de Al130's later voor een ander project gebruiken dan zal ik de kast gewoon verkopen aan een van de leden alhier. De twee speakers zijn qua hout alleen al hardstikke zwaar hahaha!

In het hout zitten twee v-groeven over de lengte, dus nog even kijken hoe ik dat het mooiste kan integreren in de kast.... Ik wil ze eigenlijk heel mooi opschuren en daarna óf met danish oil óf met glitsa trappenlak afwerken. Voordeel van die eerste is dat het hout een héél mooie tekening krijgt. Voordeel van die laatste is dat het héél erg sterk is en het hout mooi licht laat zoals het is. Danish oil kleurt het wat donkerder, en dat vind ik niet zo mooi eigenlijk..

Enfin, we zullen zien....

groetjes

Jan Martens.

Oja, het was heel fijn dat de maten op het forum stonden, anders had ik gisteren nooit in een verloren uurtje het hout kunnen zagen......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jan, stap af van dat open baffle d'Appolito. Zie ook het draadje van gerard, die nu ook op een enkele AL130 overgaat in zijn open baffle project. Als je een baffle neemt van 20cm met daarop de AL130 en NEO3, zou je daar prima een slanke baskast onder kunnen zetten voor de frequenties tot 250Hz. Alles open baffle, tja dan wordt het groter en ga je richting MOB3W.

Als je ze alle vier wilt gebruiken, overweeg voor de volgende keer eens zo'n project als dat van dre, 2 1/2 weg systeempje, dat ik afgelopen maandag heb gepost. 2 x AL130 met de NEO3DPR erboven in een smalle vloerstaander. Zoiets speelt echt erg mooi!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

eejj, da's ook een goed idee!

Eerst ff deze afmaken, dan kijken of ik ander resthout kan vinden :twisted:

Ik had idd al bij gerard gezien dat ie een d'appolito open baffle had gemaakt met die units. Ik ga dat idee idd laten varen.

Ik heb trouwens nog een klein echt subwooferje liggen dat ik voor een appel en een ei heb gekocht bij parts express. het is d'n deze van tangband. Ook heb ik van amanda nog 2 150W subwooferversterkers gekocht van conrad, beetje overkill voor de driver maar ach, ze waren zo goedkoop dat ik voor hetzelfde geld nog geen 50 watt plate-ampje kan kopen...... Hiermee kan ik best een driewegsysteempje maken in een slank zuiltje. die subwoofer is zo klein dat ik hem mooi kan verstoppen in de kast zoat het een tweeweg lijkt. hahaha, lijkt me leuk, al die reactie's : "Zohee, die kleine aluminiumkleurige driver gaat lekker laag!"

Zal daar tzt een topicje voor openen :P

jan
Bijlagen
plateampconrad150w.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Leuk dat je ze ook gaat bouwen jan! Ben benieuwd hoe ze er in massief hout uitzien! 8)

Mocht je ook zo'n v-groefje willen frezen, ik heb daar speciaal een freesje voor gemaakt. Freesjes met een scherpe punt n.l. zijn niet te koop. Theoretisch is het ook niet mogelijk, aangezien het hart van de frees stilstaat, maar in de praktijk werkt mij punt freesje prima! Laat maar wat weten als je die lenen wilt.
Bijlagen
puntfreesje
puntfreesje
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Geert had je mijn pm nog gelezen?

jan
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Nee, nu wel!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ff wat foto's

Kun je mooi zien wat het uiteindelijk een kluwen van klemmen word hahaha.

Volgens mij word het wel mooi hoor :P

jan
Bijlagen
IMG_7849.JPG
IMG_7848.JPG
IMG_7847.JPG
IMG_7846.JPG
IMG_7845.JPG
IMG_7844.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Cool! 8)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Handig spul toch, zo'n lamello-frees......

:D :D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

HoMeR schreef:
Handig spul toch, zo'n lamello-frees......

:D :D
Werkt geweldig !!! Veel gemakkelijker dan deuvels en fouten maken zit er (mits goed gefreesd) bijna niet meer in.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vandaag wat kunnen werken. Als alles niet exact perfect zit omdat het hout alweer heeft gewerkt maakt dat met massief eiken niet uit, je gooit het gewoon de schaafbank over en voila, alles netjes en strak :D

Nog wat sleuven in gezaagd, geen v bekje maar een zaagsnede van 2 mm diep. Zo zijn de bestaande v-groeven (die in de eiken planen zaten) eruit "gezaagd". Ziet er best classy uit al zeg ik het zelf...

Fotootje voor de liefhebbers:

groetjes

jan
Bijlagen
IMG_7851.JPG
IMG_7850.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”