Groetjes
Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera
Moderator: Beheerdersteam
Zoals te lezen in een ander draadje hier op het forum ben ik in het bezit van een paar Iwata hoorns waar ik onderhand toch eens iets mee moet. Zit al lang te denken aan een setje BMS'sen (gewone joekels of het Neodymium modelletje) maar zit nog altijd te piekeren over de datasheet. De 4590/4592ND komt niet echt in de buurt van de voorop gestelde 200Hz terwijl de 4591 (mid driver) wel aardig in de buurt komt. Mis ik hier inderdaad iets of is er een andere uitleg voor. Zou ook niet weten of ik de 8 of 16 Ohm versie moet pakken!
Groetjes
Groetjes
Laatst gewijzigd door VT67 op vr 07 dec 2007, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ga in ieder geval voor de 8ohm, gewoon omdat die "courant" is bij HiFi, wat nu juist de verschillen zijn, weet ik niet.
Ook zou ik voor thuis gebruik de joekels nemen, wat extra gewicht kan immers nooit kwaat hé
tenzij je er weekelijks mee moet gaan rond zeulen van zaal tot zaal...
Wel kies ik voor de 4590.
deze heeft een veel mooiere curve: http://www.assistanceaudio.com/graphics/4590_freq.jpg
vlak vanaf 500hz.
Maar je hebt gelijk, compressie mid drivers lopen zelden dieper dan 400hz.
Ook zou ik voor thuis gebruik de joekels nemen, wat extra gewicht kan immers nooit kwaat hé
Wel kies ik voor de 4590.
deze heeft een veel mooiere curve: http://www.assistanceaudio.com/graphics/4590_freq.jpg
vlak vanaf 500hz.
Maar je hebt gelijk, compressie mid drivers lopen zelden dieper dan 400hz.
Volgens mij zit er een resonantie in de kast
Ik meen bij de bas in 'take a walk on the wild side' (Lou Reed) wat te horen dat er niet moet zijn. Zelfs op laag(er) volume...
Correctie... ik hoor zéker kastresonantie
Wanneer m'n depressie over is, 'ns met een sweep de frequentie ervan opzoeken...
nog even vermelden: in de achterkamer zit nog geen demping.
nog 'n edit: De resonantie zit hoofdzakelijk van 160 tot 215hz. Ook bij 400hz komt er een resonantie boven. Is dat toe te schrijven aan een staande golf in de achterkamer? En zo ja, Hoe dempen ??????
Correctie... ik hoor zéker kastresonantie
Wanneer m'n depressie over is, 'ns met een sweep de frequentie ervan opzoeken...
nog even vermelden: in de achterkamer zit nog geen demping.
nog 'n edit: De resonantie zit hoofdzakelijk van 160 tot 215hz. Ook bij 400hz komt er een resonantie boven. Is dat toe te schrijven aan een staande golf in de achterkamer? En zo ja, Hoe dempen ??????
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
klappert het? Zitten de speakers nog goed vast? of is er een paneel losgekomen? kun je met kloppen een mogelijke lokatie vaststellen?
Als je 't gevonden hebt kun je dat paneel nog met een schroef (vijs in belgie?) nog fixeren...
Is het bij een bepaalde frequentie alleen?
Het gaat eerst even over dempen... goed dempen kan later nog wel..
(met bitumen etc.. meerdere treads op dit forum daarover..)
Gooi er eerst gewoon een deken in... en kijk of dat iets oplost..
Kees
Als je 't gevonden hebt kun je dat paneel nog met een schroef (vijs in belgie?) nog fixeren...
Is het bij een bepaalde frequentie alleen?
Het gaat eerst even over dempen... goed dempen kan later nog wel..
(met bitumen etc.. meerdere treads op dit forum daarover..)
Gooi er eerst gewoon een deken in... en kijk of dat iets oplost..
Kees
Ik meen dat het trild, vergelijk het met een GSM op trilfunctie die op tafel ligt, maar dan op hogere frequentie.audiomanics schreef:klappert het? Zitten de speakers nog goed vast? of is er een paneel losgekomen? kun je met kloppen een mogelijke lokatie vaststellen?
Als je 't gevonden hebt kun je dat paneel nog met een schroef (vijs in belgie?) nog fixeren...
Is het bij een bepaalde frequentie alleen?
Het gaat eerst even over dempen... goed dempen kan later nog wel..
(met bitumen etc.. meerdere treads op dit forum daarover..)
Gooi er eerst gewoon een deken in... en kijk of dat iets oplost..
Kees
400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het.
edit: achterkamer gevuld met kussens haald niets uit, ook op 400hz blijft er (de speakon plug niet dus) wat trillen.
Laatst gewijzigd door Nils_vn op vr 07 dec 2007, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nils_vn schreef:400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het.
Ik vermoed dat het "deksel" alle trillingen van de luidspreker voor zijn kiezen krijg. Door het formaat heeft het een eigen resonantie.. Vermoedelijk die 400Hz... Je kunt de aansluiting aan de achterzijde afdekken met een plaat multiplex en de rest van het paneel voorzien latjes aan de binnenzijde als bracing..
Kees
Dat klinkt als iets mechanisch, dus inderdaad iets dat los zit en je vast moet schroeven. Alle schroeven (driver, deksel) even af? Helpt dat?Nils_vn schreef:Ik meen dat het trild, vergelijk het met een GSM op trilfunctie die op tafel ligt, maar dan op hogere frequentie.
400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het.
Oh, maar dat valt met extra bracing dan wel op te lossen. Met bracen verschuif je de frequentie van de paneelresonantie omhoog, tot buiten de passband. Dat moet te doen zijn, aangezien je resonanties al dicht op de bovengrens van het gebruikte bereik zitten. Met een stuk of wat plankjes komt het wel goed.
Ik vind Wengé ook een mooie kleur om in af te werken.
Ik vind Wengé ook een mooie kleur om in af te werken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
in principe heeft alles een eigen resonantie. Dat zit in het materiaal en de lengte. eigen resonantie door het materiaal is gedeeltelijk te elimineren door sandwichen met ander materiaal (denk aan lood, bitumen en beton.. ook andere houtsoorten etc)
Resonantie door lengtes vrij beweegbare panelen zijn te elimineren door deze lengtes zo kort te nemen dat ze buiten het gebruikte frequentiegebied gaan vallen. ze komen dan gewoonweg niet aan resoneren toe.
resonaties kunnen heel sterk worden en schadelijk zijn voor constructies..je kent vast het filmpje wel waarbij een hele brug instortte door in resonantie te komen..
Door langdurig op een hoog nivo die zijpanelen te laten klapperen op die 200Hz kunnen ze uit gaan breken.
Een stevige constructie zal moeilijker tot resonantie komen omdat er gewoon te veel energie ingepompt moet worden om dat te bereiken. Als ik zo naar de kast kijk lijkt hij me stevig genoeg om dat op andere plaatsen in de kast, behalve dan die twee paneeltjes links en rechts, te krijgen. De "wings" zorgen voor voldoende demping en stijfheid daar.
Ik denk ook dat als je met de hand op de halve hoogte van de panelen heen en weer wrikt dat je een kleine beweging ziet. De energie die in resonantie zit kan vele malen groter zijn dan je zelf kunt opbrengen..
Kortom: er zijn drie dingen om het tegen te gaan: Stijfheid (dikte van het materiaal), demping(soort materiaal of combinaties van materialen), verschuiven van frequentie (bracing)
Kees
Resonantie door lengtes vrij beweegbare panelen zijn te elimineren door deze lengtes zo kort te nemen dat ze buiten het gebruikte frequentiegebied gaan vallen. ze komen dan gewoonweg niet aan resoneren toe.
resonaties kunnen heel sterk worden en schadelijk zijn voor constructies..je kent vast het filmpje wel waarbij een hele brug instortte door in resonantie te komen..
Door langdurig op een hoog nivo die zijpanelen te laten klapperen op die 200Hz kunnen ze uit gaan breken.
Een stevige constructie zal moeilijker tot resonantie komen omdat er gewoon te veel energie ingepompt moet worden om dat te bereiken. Als ik zo naar de kast kijk lijkt hij me stevig genoeg om dat op andere plaatsen in de kast, behalve dan die twee paneeltjes links en rechts, te krijgen. De "wings" zorgen voor voldoende demping en stijfheid daar.
Ik denk ook dat als je met de hand op de halve hoogte van de panelen heen en weer wrikt dat je een kleine beweging ziet. De energie die in resonantie zit kan vele malen groter zijn dan je zelf kunt opbrengen..
Kortom: er zijn drie dingen om het tegen te gaan: Stijfheid (dikte van het materiaal), demping(soort materiaal of combinaties van materialen), verschuiven van frequentie (bracing)
Kees
Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand, en de kast langst buiten 4 laagjes Wenge beits gegeven:
deksel bet bracing:

Buitenkant van de kast, net voor de 4e laag.


400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand, en de kast langst buiten 4 laagjes Wenge beits gegeven:
deksel bet bracing:

Buitenkant van de kast, net voor de 4e laag.


- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zie je: probleempje van niets...Nils_vn schreef:Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand
Zie ik dat je daar je oude fietsband hergebruikt hebt?
Zijn die 5 schroefjes (Belg.: Vijzen) het plan? of krijgen ze nog broertjes en zusjes? (ik denk dat het minimum toch om de 4-5 cm een schroef is..als je er ooit enige honderden watten op los wil laten.. 't kan... dus.. En het hoeft hopelijk ook nooit meer los uiteindelijk)
En wat zie ik voor constructie in de kast, onder die speaker?
Kees
idd, probleempje viel goed meeaudiomanics schreef:Zie je: probleempje van niets...Nils_vn schreef:Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand![]()
Zie ik dat je daar je oude fietsband hergebruikt hebt?Dan heb je meteen je volgende uitdaging: hoogteverschil met deksel en bovenzijde van de kast..
(heb ik ook een paar oplossingen voor...)
Zijn die 5 schroefjes (Belg.: Vijzen) het plan? of krijgen ze nog broertjes en zusjes? (ik denk dat het minimum toch om de 4-5 cm een schroef is..als je er ooit enige honderden watten op los wil laten.. 't kan... dus.. En het hoeft hopelijk ook nooit meer los uiteindelijk)
En wat zie ik voor constructie in de kast, onder die speaker?
Kees
Oude fietsband hergebruikt???
Het hoogte verschil heb ik eigenlijk nog niet echt over nagedacht, scheeld em pakweg 1-2mm. Onderdaan komen de voetjes er rond, bovenaan de hoorn er over. Maar laat je tips maar horen
Die 6 schroef-vijzen zijn wat ik nog liggen had van zwarte inbus houtschroeven, zeker onvoldoende om die 100-en watt bij elkaar te houden
In de kast onder de speaker ligt het deksel met de speakon plug, zo moest ik alles niet gaan los-solderen om te kunnen verven.
Bovendien heb ik m6 hout-schroef-busjes en wijnstopsels heuu... spikes klaar liggen om onder de eiken toeters te monteren. Fototjes volgen nog!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nog even twee tips:
- Gebruik alleen twee spikes aan de voorzijde en doe er een metalen plaatje onder met een putje in het midden. Het mooist is het om ze enigszins in het hout te verzinken, zodat de mooi glad met het oppervlak komen en niet gaan verschuiven. Zo zul je een aantal putjes in je bovenplaat houden, al naar gelang de hoorn zal verschuiven.
- Waarom maar twee spikes? Door het enorme gewicht van de BMS4590-driver zal de hoorn naar achter kantelen. Ondersteun de driver daarom aan de achterzijde met een, op hoogte gemaakt, blokje dat in de ronding van de driver is uitgehold... eventueel voorzien van een rubber laagje tussen de driver en het blokje.
Met slechts twee spikes en dat blokje onder de driver staat de hoorn rotsvast, los bovenop de Carnyx-hoorn.
Als je drie spikes en een blokje gaat gebruiken blijft het altijd wiebelen...geloof mij maar...
Kees
- Gebruik alleen twee spikes aan de voorzijde en doe er een metalen plaatje onder met een putje in het midden. Het mooist is het om ze enigszins in het hout te verzinken, zodat de mooi glad met het oppervlak komen en niet gaan verschuiven. Zo zul je een aantal putjes in je bovenplaat houden, al naar gelang de hoorn zal verschuiven.
- Waarom maar twee spikes? Door het enorme gewicht van de BMS4590-driver zal de hoorn naar achter kantelen. Ondersteun de driver daarom aan de achterzijde met een, op hoogte gemaakt, blokje dat in de ronding van de driver is uitgehold... eventueel voorzien van een rubber laagje tussen de driver en het blokje.
Met slechts twee spikes en dat blokje onder de driver staat de hoorn rotsvast, los bovenop de Carnyx-hoorn.
Als je drie spikes en een blokje gaat gebruiken blijft het altijd wiebelen...geloof mij maar...
Kees
2 spikes per hoorn zijn in orde!

Zo ziet dat er dus uit, onafgewerkt vooraan, achteraan in de verf gezet:

Beide hoorntjes op hun plek gezet, de linkse moet nog verder afgewerkt worden (buitenkant schilderen, schotjes in de mond plaatsen)
Beide kasten moeten nog een lap fineer over het front krijgen.
Goed kijken hoor, je ziet ze haast niet staan!!!

Zo ziet dat er dus uit, onafgewerkt vooraan, achteraan in de verf gezet:

Beide hoorntjes op hun plek gezet, de linkse moet nog verder afgewerkt worden (buitenkant schilderen, schotjes in de mond plaatsen)
Beide kasten moeten nog een lap fineer over het front krijgen.
Goed kijken hoor, je ziet ze haast niet staan!!!

- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ziet er geweldig uit al... Werken ze nu ook al beide?
Even over dat andere topic met de magnetische afscherming: Ik kan me haast niet voorstellen dat je op deze afstand invloed zult ondervinden van de Carnyx... Ik denk dat het eerder van dat kastje komt wat bovenop je TV staat..(ook een luidsprekertje misschien??)
Oh ja... ik zal ook nog even wat speakerpucks voor je maken..
Kees
Even over dat andere topic met de magnetische afscherming: Ik kan me haast niet voorstellen dat je op deze afstand invloed zult ondervinden van de Carnyx... Ik denk dat het eerder van dat kastje komt wat bovenop je TV staat..(ook een luidsprekertje misschien??)
Oh ja... ik zal ook nog even wat speakerpucks voor je maken..
Kees
audiomanics schreef:Ziet er geweldig uit al... Werken ze nu ook al beide?
Even over dat andere topic met de magnetische afscherming: Ik kan me haast niet voorstellen dat je op deze afstand invloed zult ondervinden van de Carnyx... Ik denk dat het eerder van dat kastje komt wat bovenop je TV staat..(ook een luidsprekertje misschien??)
Oh ja... ik zal ook nog even wat speakerpucks voor je maken..
Kees
Beide zijn aangesloten, maar nog niet geprobeert! De gezamelijke stekker van stereo/tv is ff 10 minuutjes uit.
Rechts in het beeld slaat 'm wat groen uit, gaat weg als ik de hoorn naar voren plaats. Bovenop de tv staat de center speaker, magnetisch afgeschermd, deze is het zéker niet.



