Bouwverslag: Carnyx bashoorn. Er is ééntje 'af' hoera hoera

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Zoals te lezen in een ander draadje hier op het forum ben ik in het bezit van een paar Iwata hoorns waar ik onderhand toch eens iets mee moet. Zit al lang te denken aan een setje BMS'sen (gewone joekels of het Neodymium modelletje) maar zit nog altijd te piekeren over de datasheet. De 4590/4592ND komt niet echt in de buurt van de voorop gestelde 200Hz terwijl de 4591 (mid driver) wel aardig in de buurt komt. Mis ik hier inderdaad iets of is er een andere uitleg voor. Zou ook niet weten of ik de 8 of 16 Ohm versie moet pakken! :?

Groetjes
Bijlagen
BMS Comparison.jpg
Laatst gewijzigd door VT67 op vr 07 dec 2007, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

ik ga in ieder geval voor de 8ohm, gewoon omdat die "courant" is bij HiFi, wat nu juist de verschillen zijn, weet ik niet.
Ook zou ik voor thuis gebruik de joekels nemen, wat extra gewicht kan immers nooit kwaat hé ;) tenzij je er weekelijks mee moet gaan rond zeulen van zaal tot zaal...

Wel kies ik voor de 4590.
deze heeft een veel mooiere curve: http://www.assistanceaudio.com/graphics/4590_freq.jpg
vlak vanaf 500hz.

Maar je hebt gelijk, compressie mid drivers lopen zelden dieper dan 400hz.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Volgens mij zit er een resonantie in de kast :? Ik meen bij de bas in 'take a walk on the wild side' (Lou Reed) wat te horen dat er niet moet zijn. Zelfs op laag(er) volume...

Correctie... ik hoor zéker kastresonantie :( :cry:

Wanneer m'n depressie over is, 'ns met een sweep de frequentie ervan opzoeken... :(

nog even vermelden: in de achterkamer zit nog geen demping.


nog 'n edit: De resonantie zit hoofdzakelijk van 160 tot 215hz. Ook bij 400hz komt er een resonantie boven. Is dat toe te schrijven aan een staande golf in de achterkamer? En zo ja, Hoe dempen ??????
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

klappert het? Zitten de speakers nog goed vast? of is er een paneel losgekomen? kun je met kloppen een mogelijke lokatie vaststellen?
Als je 't gevonden hebt kun je dat paneel nog met een schroef (vijs in belgie?) nog fixeren...
Is het bij een bepaalde frequentie alleen?
Het gaat eerst even over dempen... goed dempen kan later nog wel..
(met bitumen etc.. meerdere treads op dit forum daarover..)
Gooi er eerst gewoon een deken in... en kijk of dat iets oplost..

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
klappert het? Zitten de speakers nog goed vast? of is er een paneel losgekomen? kun je met kloppen een mogelijke lokatie vaststellen?
Als je 't gevonden hebt kun je dat paneel nog met een schroef (vijs in belgie?) nog fixeren...
Is het bij een bepaalde frequentie alleen?
Het gaat eerst even over dempen... goed dempen kan later nog wel..
(met bitumen etc.. meerdere treads op dit forum daarover..)
Gooi er eerst gewoon een deken in... en kijk of dat iets oplost..

Kees
Ik meen dat het trild, vergelijk het met een GSM op trilfunctie die op tafel ligt, maar dan op hogere frequentie.
400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het. :(

edit: achterkamer gevuld met kussens haald niets uit, ook op 400hz blijft er (de speakon plug niet dus) wat trillen. :(
Laatst gewijzigd door Nils_vn op vr 07 dec 2007, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het. :(
:( ? ik zou juist blij zijn als ik wist wat de oorzaak was... Heb je een foto'tje van die connector? dan kan ik eens proberen een oplossing te bedenken..
Ik vermoed dat het "deksel" alle trillingen van de luidspreker voor zijn kiezen krijg. Door het formaat heeft het een eigen resonantie.. Vermoedelijk die 400Hz... Je kunt de aansluiting aan de achterzijde afdekken met een plaat multiplex en de rest van het paneel voorzien latjes aan de binnenzijde als bracing..

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nils_vn schreef:
Ik meen dat het trild, vergelijk het met een GSM op trilfunctie die op tafel ligt, maar dan op hogere frequentie.
400hz komt vooral voort (dat ik horen kan) van de speakon terminal boven in het deksel. als ik deze vasthoud, stopt het. :(
Dat klinkt als iets mechanisch, dus inderdaad iets dat los zit en je vast moet schroeven. Alle schroeven (driver, deksel) even af? Helpt dat?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Het lijkt er op dat het voortkomt van het buitenste panneel aan de hoornmond. Maar voorlopig zoemt m'n hoofd te hard om uberhaupt nog ìets te horen.

zo staat 'm er nu bij; half afgewerkt zeg maar:
Afbeelding

De kleur is Wenge :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Oh, maar dat valt met extra bracing dan wel op te lossen. Met bracen verschuif je de frequentie van de paneelresonantie omhoog, tot buiten de passband. Dat moet te doen zijn, aangezien je resonanties al dicht op de bovengrens van het gebruikte bereik zitten. Met een stuk of wat plankjes komt het wel goed.

Ik vind Wengé ook een mooie kleur om in af te werken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

hoe hoog was hij ook alweer? 80cm? 1/2L=0.8...L=1,6...F=330/1,6=200Hz....

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
hoe hoog was hij ook alweer? 80cm? 1/2L=0.8...L=1,6...F=330/1,6=200Hz....

Kees
idd! in het begin 80 intern.. laatste stuk en de achterkamer 83.6cm

staande golf?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
staande golf?
Hele goeie kans van..
Bracen dus..

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
staande golf?
Hele goeie kans van..
Bracen dus..

Kees
Morgen avond, eerste wat ik doe! :D

iets moeilijker nu...
Die staander golf, is die enkel intern? of zit die ook in het hoornkanaal? Of werkt zoiets anders...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Of even proberen met dik Pritex. Wie weet is het gedrag te vergelijken met de resonantie van een Dipool U-frame.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

in principe heeft alles een eigen resonantie. Dat zit in het materiaal en de lengte. eigen resonantie door het materiaal is gedeeltelijk te elimineren door sandwichen met ander materiaal (denk aan lood, bitumen en beton.. ook andere houtsoorten etc)
Resonantie door lengtes vrij beweegbare panelen zijn te elimineren door deze lengtes zo kort te nemen dat ze buiten het gebruikte frequentiegebied gaan vallen. ze komen dan gewoonweg niet aan resoneren toe.
resonaties kunnen heel sterk worden en schadelijk zijn voor constructies..je kent vast het filmpje wel waarbij een hele brug instortte door in resonantie te komen..
Door langdurig op een hoog nivo die zijpanelen te laten klapperen op die 200Hz kunnen ze uit gaan breken.
Een stevige constructie zal moeilijker tot resonantie komen omdat er gewoon te veel energie ingepompt moet worden om dat te bereiken. Als ik zo naar de kast kijk lijkt hij me stevig genoeg om dat op andere plaatsen in de kast, behalve dan die twee paneeltjes links en rechts, te krijgen. De "wings" zorgen voor voldoende demping en stijfheid daar.
Ik denk ook dat als je met de hand op de halve hoogte van de panelen heen en weer wrikt dat je een kleine beweging ziet. De energie die in resonantie zit kan vele malen groter zijn dan je zelf kunt opbrengen..
Kortom: er zijn drie dingen om het tegen te gaan: Stijfheid (dikte van het materiaal), demping(soort materiaal of combinaties van materialen), verschuiven van frequentie (bracing)
Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.

Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand, en de kast langst buiten 4 laagjes Wenge beits gegeven:

deksel bet bracing:
Afbeelding

Buitenkant van de kast, net voor de 4e laag.
Afbeelding
Afbeelding
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooie kleur Nils!!! =D>

Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand
Zie je: probleempje van niets... :D
Zie ik dat je daar je oude fietsband hergebruikt hebt? 8) Dan heb je meteen je volgende uitdaging: hoogteverschil met deksel en bovenzijde van de kast.. :roll: (heb ik ook een paar oplossingen voor...)
Zijn die 5 schroefjes (Belg.: Vijzen) het plan? of krijgen ze nog broertjes en zusjes? (ik denk dat het minimum toch om de 4-5 cm een schroef is..als je er ooit enige honderden watten op los wil laten.. 't kan... dus.. En het hoeft hopelijk ook nooit meer los uiteindelijk)

En wat zie ik voor constructie in de kast, onder die speaker?

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
Resonantie van de mond lijkt opgelost door de mond te bracen.
400hz resonantie is er ook uit, door het deksel met hard houten balkjes te verstevigen.
Bovendien de deksels voorzien van een rubberen rand
Zie je: probleempje van niets... :D
Zie ik dat je daar je oude fietsband hergebruikt hebt? 8) Dan heb je meteen je volgende uitdaging: hoogteverschil met deksel en bovenzijde van de kast.. :roll: (heb ik ook een paar oplossingen voor...)
Zijn die 5 schroefjes (Belg.: Vijzen) het plan? of krijgen ze nog broertjes en zusjes? (ik denk dat het minimum toch om de 4-5 cm een schroef is..als je er ooit enige honderden watten op los wil laten.. 't kan... dus.. En het hoeft hopelijk ook nooit meer los uiteindelijk)

En wat zie ik voor constructie in de kast, onder die speaker?

Kees
idd, probleempje viel goed mee :D

Oude fietsband hergebruikt??? [-( néé hoor Kees! spik-splinter-nieuwe audiofiele binnenband :-({|= komt de dynamiek ten goede... met speciaal rubber enzo... humhum.
Het hoogte verschil heb ik eigenlijk nog niet echt over nagedacht, scheeld em pakweg 1-2mm. Onderdaan komen de voetjes er rond, bovenaan de hoorn er over. Maar laat je tips maar horen ;)

Die 6 schroef-vijzen zijn wat ik nog liggen had van zwarte inbus houtschroeven, zeker onvoldoende om die 100-en watt bij elkaar te houden :twisted: Enkel wat gek om te gaan bijbestellen, dus wacht ik tot ik nog wat spulletjes nodig heb om de verzending wat te drukken.

In de kast onder de speaker ligt het deksel met de speakon plug, zo moest ik alles niet gaan los-solderen om te kunnen verven.

Bovendien heb ik m6 hout-schroef-busjes en wijnstopsels heuu... spikes klaar liggen om onder de eiken toeters te monteren. Fototjes volgen nog!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wijnstoppers zijn inderdaad de mooiste grote spikes... had ik al eens gepost ook.. Niet duur en in de mooiste uitvoeringen verkrijgbaar..

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

net de spikestoppers onder de hoorn gezet ter illustratie.

Afbeelding
Afbeelding

WAF is dik in orde, de juffrouw is laaiend enthousiast! Zeker nu met de Wenge kleur en mat allu spikes.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nog even twee tips:
- Gebruik alleen twee spikes aan de voorzijde en doe er een metalen plaatje onder met een putje in het midden. Het mooist is het om ze enigszins in het hout te verzinken, zodat de mooi glad met het oppervlak komen en niet gaan verschuiven. Zo zul je een aantal putjes in je bovenplaat houden, al naar gelang de hoorn zal verschuiven.
- Waarom maar twee spikes? Door het enorme gewicht van de BMS4590-driver zal de hoorn naar achter kantelen. Ondersteun de driver daarom aan de achterzijde met een, op hoogte gemaakt, blokje dat in de ronding van de driver is uitgehold... eventueel voorzien van een rubber laagje tussen de driver en het blokje.

Met slechts twee spikes en dat blokje onder de driver staat de hoorn rotsvast, los bovenop de Carnyx-hoorn.
Als je drie spikes en een blokje gaat gebruiken blijft het altijd wiebelen...geloof mij maar...

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

2 spikes per hoorn zijn in orde!
:)

Zo ziet dat er dus uit, onafgewerkt vooraan, achteraan in de verf gezet:
Afbeelding


Beide hoorntjes op hun plek gezet, de linkse moet nog verder afgewerkt worden (buitenkant schilderen, schotjes in de mond plaatsen)
Beide kasten moeten nog een lap fineer over het front krijgen.

Goed kijken hoor, je ziet ze haast niet staan!!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ziet er geweldig uit al... Werken ze nu ook al beide?
Even over dat andere topic met de magnetische afscherming: Ik kan me haast niet voorstellen dat je op deze afstand invloed zult ondervinden van de Carnyx... Ik denk dat het eerder van dat kastje komt wat bovenop je TV staat..(ook een luidsprekertje misschien??)
Oh ja... ik zal ook nog even wat speakerpucks voor je maken..

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Ziet er geweldig uit al... Werken ze nu ook al beide?
Even over dat andere topic met de magnetische afscherming: Ik kan me haast niet voorstellen dat je op deze afstand invloed zult ondervinden van de Carnyx... Ik denk dat het eerder van dat kastje komt wat bovenop je TV staat..(ook een luidsprekertje misschien??)
Oh ja... ik zal ook nog even wat speakerpucks voor je maken..

Kees

Beide zijn aangesloten, maar nog niet geprobeert! De gezamelijke stekker van stereo/tv is ff 10 minuutjes uit.

Rechts in het beeld slaat 'm wat groen uit, gaat weg als ik de hoorn naar voren plaats. Bovenop de tv staat de center speaker, magnetisch afgeschermd, deze is het zéker niet.
Gesloten