behuizing voor een baanbrekende sub.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Die ervaring deel ik zelf ook. juist waar normaal alle geluidsgolven bij elkaar komen plaats je de bron (sub) Het geeft hier in ieder geval een betere spreiding.

en wat als hij helemaal in het midden staat ? of dooft alles elkaar dan uit?

waarschijnlijk is jouw kamer net zo reflectiegeveolig als de mijne :roll:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Een leuke manier om een goede plaats te bepalen is de volgende:

Zet je subwoofer op de luisterplek, en zoek dan in je kamer de plek waar deze het best klinkt. Als je dan daar de subwoofer zet, heb je op de luisterplek dezelfde beste luisterpositie!

Dan hoef je niet alle plaatsen uit te proberen :wink:
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

bartsegers schreef:

en wat als hij helemaal in het midden staat ? of dooft alles elkaar dan uit?

:roll:
In het midden tussen de luidsprekers iets van de wand klinkt ie het best vind ik.

Die truc met de woofer op de luisterplek vind ik wel erg tof. Ik zal dat snel eens uit proberen.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Je sub is een monopool, hij verdeeld het geluid gelijkmatig over de hele kamer. Op de luisterpositie hoor je niet alleen geluid dat direct van de sub komt, maar ook reflecties van alle wanden.
De extra afstand die de reflecties hebben afgelegd om jouw oor te bereiken veroorzaakt een faseverschil tussen direct en gereflecteerd geluid.
Dit faseverschil bepaald of direct en gereflecteerd geluid elkaar verzwakken of versterken.
Bij reflectie tegen een vaste wand wordt de fase van het geluid trouwens omgekeerd.

Als de afstand van conus tot wand een kwart golflengte is krijg je dan verzwakking door interferentie.
Als je de sub dichter bij de wand plaatst zal die kwart golflengte korter zijn, en de bijbehorende frequentie hoger. Lagere frequenties worden steeds sterker weergegeven doordat de reflectie meer en meer in fase raakt met het originele golffront. Plaatsing dicht bij een wand zorgt dus voor winst in het laag.

Stel dat uitdoving door interferentie boven de hoogst weer te geven frequentie van de sub plaatsvindt.
Als je de sub in een hoek zet is de reflectie van drie wanden in fase met het originele golffront. Er vindt dan over het hele werkzame gebied van de sub versterking plaats.

En das mooi: minder vervorming en hogere maximale geluidsdruk.
Het nadeel is dat een monopool staande golven maximaal aanspreek als hij in een hoek staat.
Je zou kunnen beginnen met de sub in de hoek, en als je je dan stoort aan de staande golven het ding over de x en z as van je kamer te verschuiven, y as gaat niet lukken ben ik bang. :D

Het wordt ook wel eens gesuggereerd om de sub op de luisterpositie te zetten en dan al kruipend over de vloer de plek te zoeken waar het het beste klinkt. Dat is dan de plek waar de sub moet staan. Ik weet niet wat nou het idee daarachter is, maar ik kan me best voorstellen dat het werkt.

Door twee subs te gebruiken en tegen tegenoverliggende wanden te plaatsen kan je staande golven tussen die wanden uitschakelen omdat er dan bij de wanden een faseverschil is tussen de reflectie van de ene sub en het originele geluidsfront van de andere sub.
Maar met 1 sub is het dus zoeken naar de beste plek.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi verhaal. Ik heb mijn zizoklo in de hoek staan van een nis in mijn woonkamer. Ik merk wel dat op sommige plaatsen het iets harder klinkt dan op andere, maar het verschil is niet groot, zeg maar gewoon klein. Ik denk dat het ook uitmaakt in wel frequentiegebied je de sub gebruikt. Ik heb het vermoeden dat hoe lager de sub blijft des te makkelijker het is. Vooral rond de 100 hz en daarboven beginnende echte problemen pas voor mijn gevoel.

Wowly
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: behuizing voor een baanbrekende sub.

Bericht door k.p. »

Waar de problemen beginnen ligt aan de afmetingen van je kamer. Ik haal de beste resultaten met de woofer dichtbij de luisterplek langs de wand. Hoog crossen is er dan niet bij. Bij mijn kamer hebben meting uitgewezen dat dit het beste is. Zonder DSP werk was in de hoek een ramp!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re:

Bericht door hovingtim »

Wowly schreef:
Ik heb het vermoeden dat hoe lager de sub blijft des te makkelijker het is. Vooral rond de 100 hz en daarboven beginnende echte problemen pas voor mijn gevoel.
Wowly

Helemaal mee eens, de truuk die ik ook nog wel eens gebruik is de sub op de luister positie zetten, en in de kamer gaan luisteren waar hij het beste klinkt. Daarna de rollen omdraaien (sub op de plek neerzetten waar hij het best klonk en zelf op de luisterpositie gaan zitten), je zal merken dat het nog best aardig werkt.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Re:

Bericht door k.p. »

hovingtim schreef:
Wowly schreef:
Ik heb het vermoeden dat hoe lager de sub blijft des te makkelijker het is. Vooral rond de 100 hz en daarboven beginnende echte problemen pas voor mijn gevoel.
Wowly

Helemaal mee eens, de truuk die ik ook nog wel eens gebruik is de sub op de luister positie zetten, en in de kamer gaan luisteren waar hij het beste klinkt. Daarna de rollen omdraaien (sub op de plek neerzetten waar hij het best klonk en zelf op de luisterpositie gaan zitten), je zal merken dat het nog best aardig werkt.
Uit mijn metingen blijkt dat in mijn kleine studenten kamertje de problemen al bij 30Hz beginnen. In grote kamers zou dit alleen maar eerder beginnen. Misschien lijkt het zo omdat het gehoor wat minder gevoelig is oid.
Plaats reactie