Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Dank voor je reactie Jan-Geert. Ik kon het verlagen van de spanning ook niet plaatsen. Maar zoveel kennis heb ik er niet van, dus het is fijn als iemand dat bevestigt. Of ik de module ooit nog in ga bouwen weet ik niet. Maar nu ik weet dat het zou kunnen, houd ik een plekje over in de kast. Dan kan ik hem later altijd nog gemakkelijk plaatsen als ik dat wil.

Ik zie overigens ook in dat zo’n module in een PP versterker veel meer zin heeft. Maar zie de titel van dit draadje. Ik heb ‘met biasautomaat’ tussen haakjes en met een vraagteken geschreven. Niet voor niets dus. Omdat ik het ook nog niet zeker weet. Voorlopig ga ik de versterker gewoon zonder bouwen. En daarna, ooit, misschien, zou kunnen, of toch niet…. :bakkie:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Let bij de D3a op dat ze gemached zijn, ik heb er zo'n 10 op de tester gezien en er zitten enorme verschillen in. Ik heb de D3a ook gebruikt voor de 300B maar dan met een ecc 81.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

peterl schreef: zo 20 apr 2025, 16:05
Let bij de D3a op dat ze gemached zijn, ik heb er zo'n 10 op de tester gezien en er zitten enorme verschillen in. Ik heb de D3a ook gebruikt voor de 300B maar dan met een ecc 81.
Ik heb gematchte sets gekocht. Check! \:D/
democles schreef: wo 16 apr 2025, 23:48
Belangrijk bij een DHT (300B) buis is een zeer schone DC gloeivoeding. :shock:
Ik heb twee Tentlabs gloeivoedingen liggen. Check! \:D/

Morgen (2de paasdag) zijn mijn paasverplichtingen achter de rug. Dan ga ik lekker aan mijn versterker werken :). Ik breng verslag uit!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Succes, en veel bouw plezier.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Afgelopen twee weken heb ik weinig tijd gehad om aan de versterker te werken. Maar gisteren en vandaag had ik wel tijd. Hieronder een paar foto’s van het tussenresultaat:
image3.jpeg
Ik was eerst van plan de smoorspoelen op het chassis te plaatsen. Maar de voedingstrafo had te veel instraling op de smoorspoelen. Nu heb ik ze onder het chassis aan het middenschot bevestigd. Op deze positie is er nauwelijks instraling van de voedingstrafo op de smoorspoelen. Het profiel dat van links naar rechts door het chassis loopt is om het gewicht van de voedingstrafo’s en de UGT’s af te dragen naar het chassis. Zonder dit profiel zouden de trafo’s alleen aan de bovenplaat bevestigd zijn. De bovenplaat zit met 8x M3 houtschroeven vast aan het chassis. Als ik de versterker op z’n kant of op z’n kop leg om er aan te werken, zou zonder het profiel het totale gewicht van de versterker aan die paar M3 schroefjes hangen. Lijkt me niet handig… :-k
image2.jpeg
De onderkant van de bovenplaat. De plaat lijkt op een gatenkaas. Doordat ik de smoorspoelen naar benedendeks heb verplaats heb ik wat onderdelen moeten verplaatsen en kabeldoorvoeren aan moeten passen. Daardoor heb ik wat gaten bij moeten boren. Maar als alle trafokappen op het chassis staan zie je daar niets meer van. Aan de achterkant van het chassis komt de netspanning binnen. Daar heb ik ook de diodebrug toegepast die Democles mij adviseerde. Hiermee is de randaarde van het net gescheiden van de massa. Tussen de smoorspoelen en het netspanningsdeel heb ik aluminium schotjes geplaatst ter afscherming (en contactvlak tussen schotjes en bovenplaat schoon geschuurd :D ). De zwarte plaatjes op de bovenplaat zijn kunststof plaatjes. Omdat de wikkelingen van de smoorspoel wel heel dicht bij het chassis kwamen heb ik de plaatjes als isolatie toegepast. Misschien niet nodig, dan maar voor de gemoedsrust…
image1.jpeg
De bovenplaat op het chassis. Ik heb bij het ontwerp van de bovenplaat van zowel deze eindversterker als bij de bovenplaat van de Cleo voorversterker flink zitten klooien. Door een meet- of rekenfout heb ik alle gaten waarmee je de trafokappen op het chassis vast zet verkeerd ontworpen. Dus zowel de trafokappen van de smoorspoelen, de UGT’s als van de voedingstrafo’s. En dat voor de voorversterker als voor deze eindversterker :hide:. Ik heb de gaten flink uit moeten boren om er voor te zorgen dat de kappen weer op de bovenplaat passen. Maar nu dekken de kappen de gaten niet meer af. Dat is geen gezicht. Ik heb daarom kunststof plaatjes laten lasersnijden die de gaten afdekken :think:. De kappen komen op deze plaatjes te staan. De witte folie is nog de beschermingsfolie.

Nu ga ik verder met het soldeerwerk….
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Ik kwam nog iets tegen in het schema van het voedingsdeel waarvan ik niet zeker ben. Misschien kan iemand mij hierbij helpen:

Volgens het schema moet de gloeivoeding van de gelijkrichterbuis op de volgende manier worden aangesloten:
IMG_0082.jpeg
De trafo die ik heb heeft geen 0-5V aansluiting, maar een 2,5V-0-2,5V aansluiting:
image0.jpeg
Kan ik in dit geval de 0 rechtstreeks aan de massa verbinden? Of moet ik hier nog een condensator tussen plaatsen? En kan ik de andere 2,5V aansluitingen dan gewoon volgens schema aansluiten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Shadow »

Buis gewoon tussen 2,5 & 2,5 aansluiten en 0 niet aan massa lijkt me?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door pappaleo »

Nee, de 0 (tussen de 2,5 V wikkelingen) aan massa kan voor vuurwerk zorgen.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

pappaleo schreef: zo 04 mei 2025, 8:56
Nee, de 0 (tussen de 2,5 V wikkelingen) aan massa kan voor vuurwerk zorgen.
Laat ik dat dan maar niet doen [-X . Dan zet ik de buis gewoon tussen beide 2,5V aansluitingen zoals Shadow voorstelt. Dank mannen!
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Wie kan me helpen bij het volgende:

Voor de 300B eindbuizen heb ik twee Tentlabs filamentvoedingen gekocht. Iedere filamentvoeding wordt vanuit de voedingstrafo gevoed met 6,5V AC (gemeten waarde). De B300 buis vraagt 5V gloeispanning. De filamentvoedingen zijn nog niet ingesteld op 5V. Op de uitgang van de voeding meet ik 9V DC. (bij 6,5V AC ingangsspanning). Ik heb de handleiding van Tentlabs erbij gehaald om te zien hoe ik de uitgangsspanning aan kan passen. Deze instructies heb ik opgevolgd. Op printplaat van de voeding zit een kleine potmeter waarmee je de spanning in moet kunnen stellen. Op de foto zie je ook dat er tekst op de print staat 'Output voltage adj.' Wat ik ook doe, de uitgangsspanning blijft 9V.
Filament.jpg
Ik geloof niet dat de voeding kapot is, want voeding voor het andere kanaal kan ik ook niet instellen. En in de Cleo voorversterker die ik eerder heb gebouwd zit precies dezelfde voeding. Maar daar is deze gebruikt voor de voeding van de volume control unit. Ook hiervan lukt het me niet de uitgangsspanning aan te passen. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan het spulletje, maar aan het knulletje... :think:

De handleiding van Tentlabs zegt over het instellen van de uitgangsspanning hetvolgende:
Tentlabs handleiding 2.png
Tentlabs handleiding 3.png
Mijn vraag aan jullie is dus hoe ik de spanning ingesteld krijg? Hoe dan wel?

Dan is er nog een ander punt waar ik niet zeker van ben. Het betreft de aansluiting van de filamentvoeding op de buisvoet in combinatie met de kathodeweerstand + condensator. Het schema van Dick van Merwede zegt dit:
Ceasar-II-Schema.jpg
Hier zit de Kathodeweerstand + condensator aan de min van de gloeivoeding.

De handleiding van Tentlabs zegt dit:
Tentlabs handleiding 1.png
Hier zit de kathodeweerstand + condensator aan de plus van de gloeivoeding.

Wat moet ik aanhouden?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Neem een 6,3v buis en stel die dan in op 5V dan heb je dat veilig geregeld.
Dat maakt niet zoveel uit, kan je zo omdraaien.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

peterl schreef: za 10 mei 2025, 12:06
Neem een 6,3v buis en stel die dan in op 5V dan heb je dat veilig geregeld.
Dat maakt niet zoveel uit, kan je zo omdraaien.
Dat is inderdaad veilig. Maar mijn probleem is dat ik kan draaien aan de potmeter wat ik wil, maar de spanning verandert niet. Ik neem aan dat ik de spanning ook moet kunnen instellen zonder load? Of moet ik eerst de kathodeweerstand en condensator (maar nog zonder buis) aan de gloeispanning verbinden? En dan is mijn tweede vraag of ik dan de kathodeweerstand aan de min (volgens schema Dick van Merwede) of aan de plus (volgens schema Tentlabs) moet leggen?

Als ik aan de potmeter draai verwacht ik dat ik meteen een spanningsverandering aan de uitgang zie. Maar dat gebeurt dus niet. Ik heb een tijd gewacht en de meter aan de uitgang gehouden om te zien of de spanning geleidelijk verandert. Maar dat is ook niet het geval.

Zo ingewikkeld lijkt mij dit niet. Wat doe ik fout? ](*,)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Het kan wel zijn dat er een load aan moet zitten.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

peterl schreef: za 10 mei 2025, 13:46
Het kan wel zijn dat er een load aan moet zitten.
Dat zal ik dan maar proberen!

In de handleiding las ik dat voor het goed functioneren van de voeding er een minimale stroom van 200mA moet lopen. Ik zal er eerst een 6,3V buis op aan sluiten en dan kijken of ik de spanning in kan stellen.

De kathodeweerstand met condensator sluit ik aan op de plus van de voeding zoals in de handleiding van Tentlabs is beschreven i.p.v. aan de min van de voeding zoals in het schema van Dick van Merwede. Tentlabs heeft dat ding tenslotte ontwikkeld. Dus zal dat wel kloppen (hoop ik) [-o< .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door RobertD »

Het is een stroombron denk ik, dus inderdaad een load eraan en dan afregelen.
5V / 1,2A = ca 4Ohm.
Neem een dikke weerstand om het in te stellen
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

RobertD schreef: zo 11 mei 2025, 12:52
Het is een stroombron denk ik, dus inderdaad een load eraan en dan afregelen.
5V / 1,2A = ca 4Ohm.
Neem een dikke weerstand om het in te stellen
Het is inderdaad een stroombron.

Ik neem aan dat je met een dikke weerstand een weerstand bedoelt die een hoog vermogen aankan? Ik heb er een liggen van 1K en 50W. Die kan in ieder geval het vermogen aan. Maar is de weerstand ook groot genoeg?

Ik kan het in ieder geval proberen. De stroombron is begrensd op max 2,5A.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Gelukt :D ! Maar helaas maar bij één van de twee voedingen. Van de andere is het trimmertje kapot. Heb ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt :hide: . Dus maar een nieuw trimmertje bestellen….
image0.jpeg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door RobertD »

1k is wel een hoge waarde. Zou liever iets van 5 of 10 ohm proberen. Maar als je met 1k ook op 5V kunt regelen is dat alvast mooi. De stroom zal alleen heel laag zijn
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Ik heb al een paar trimmertjes van 1k besteld. Die werken in ieder geval ook op de andere stroombron die het nog wel doet.

Ondertussen ben ik verder gegaan met de bouw van de versterker. Ik zal morgen wat foto’s delen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Je bent niet de eerste hoor, ik heb ook wel eens een trimmertje dol gedraaid
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

peterl schreef: ma 12 mei 2025, 22:38
Je bent niet de eerste hoor, ik heb ook wel eens een trimmertje dol gedraaid
Ja, vandaar dat ik er meteen drie heb besteld. In de Cleo voorversterker die ik heb gebouwd zit zo’n stroombron voor de voeding van de volumecontrole unit. Die zou op 7V moeten staan, maar staat op 9,9V. Die krijg ik ook niet ingesteld. Ik heb een vermoeden waar dat aan ligt… :-k . Overigens is 9.9V geen probleem. Het ding kan het hebben, maar als ik toch trimmertjes aan het vervangen ben dan doe ik dat ook maar meteen in de Cleo. Het derde trimmertje houd ik achter de hand. Ik ken mezelf :rofl:
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Zoals beloofd een paar foto’s van het resultaat tot nu toe:
image1.jpeg
image0.jpeg
image3.jpeg
image2.jpeg
Het voedingsdeel is nu zo goed als af. De stroombronvoeding voor één van de 300B buizen ontbreekt nog. Die voeding wacht nog op een nieuw trimmertje. Zojuist heb ik de gelijkrichterbuizen en de D3a buisjes er in gezet en het geheel aangezet. Geen rook en geen vonken :goedzo: . Even de B+ en de B++ spanning nagemeten. B+ van zowel het linker als het rechterdeel meet 544V. B++ voor links en rechts meten ook precies hetzelfde: 539V. Dit is wel veel hoger dan de waardes uit het schema van Dick van Merwede. Maar ik neem aan dat die onder belasting zijn gemeten. En de door mij gemeten waardes zijn dat niet. (Ik heb toch nog maar even gecontroleerd of ik iets verkeerd heb aangesloten of iets heb gemist, maar dat is volgens mij niet het geval.)
IMG_0064.gif
Voor gloei-elementen van de twee 6H30 buizen heb ik 2x 6,3V rechtstreeks uit de voedingstrafo’s. Maar ik heb nog twee Tentlabs gloeivoedingen liggen. Die wil ik gebruiken. Maar ik moet nog even afwachten hoeveel gloeispanning er op de uitgang van de gloeivoeding staat als ik deze op de 6,3V uit de voedingstrafo aansluit. Ik heb dit getest zonder belasting aan de gloeivoeding. Op de uitgang stond dan net 6.1V. De 6H30 buis heeft minimaal 6V gloeispanning nodig. Ik denk dat hier niet genoeg van overblijft onder belasting. En zeker niet als de hele versterker klaar is en aan staat. Daarom overweeg ik twee kleine aparte trafo’s te kopen die ieder ca. 7V leveren. Die sluit ik dan aan op de gloeivoeding van Tentlabs en die voeden dan weer de 6H30 buizen met een mooie schone 6,3V. :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Ik zou het rest met 6,3v AC proberen en als er dan bron is kan je het alsnog aanpassen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

Ja de gloei aansluiten als in het schema.
Dus AC.

Extra trafo,s voor de gloei geven weer extra kans op brom.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door RobertD »

Pas wel op met die hoge spanningen wanneer de voeding niet is belast. De voedingselco’s kunnen dat niet heel lang verdragen als ze zijn gespecificeerd voor 500V
Plaats reactie