Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door SSassen »

Uhm, Ray? Corrigeer mij als ik het verkeerd zie, maar in je eerste post zie ik een bestukte PCB? Waarom die niet gewoon deze PCB natekenen ipv. zelf het wiel opnieuw te gaan zitten uitvinden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat is een Elektuur Crescendo, Sander. Is verder niet relevant in dit verhaal. Afgezien van de Hitachi's die erop zitten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En enkele foto's van de opgehaalde kasten / versterkers.
01 - Kasten (1).jpg
01 - Kasten (2).jpg
01 - Kasten (3).jpg
01 - Kasten (4).jpg
01 - Kasten (6).jpg
Er is wel wat werk aan, ja, panelen opnieuw zwart spuiten, nieuwe aansluitingen erin zetten, nieuwe bedrading, nieuwe voeding en eindtrap.
Maar voorlopig ga ik hier nog niet mee aan de slag en zet ik ze even opzij. eerst andere dingen afmaken. moet streng zijn voor mezelf.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Naamloos2.png
En de layout gaat ook de goede kant op, deze is komende week wel klaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ray nogmaals, neem een voorbeeld aan die S20 print! Zoals b.v. daar de source weerstanden ge-lay-out zijn naar 1 punt En nog zo wat dingen als steraarde. Functionele netheid gaat hier boven optische netheid. Al kan dat goed samen gaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Daar zit iets in. ik wel zal een SA20 demonteren en een paar foto's van de onderkant maken.
Overigens komt er als laatste nog een massa-toplaag op te liggen met een aantal via's her en der.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Overigens komt er als laatste nog een massa-toplaag op te liggen met een aantal via's her en der.
Dat heeft alleen zin als je weet wat je aan het doen bent: Dus weet welke stromen waar lopen. Signaalstromen/spanningen en powerstromen/spanningen mogen elkaar niet onbedoeld beïnvloeden t.g.v. impedanties van de printsporen. Een goede versterkerprint ontwerpen is echt niet zo simpel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door SSassen »

Een goede versterkerprint ontwerpen is echt niet zo simpel.
Waarvan akte!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De boven en onderzijde van de SA20 :
02 - SA20 Bovenkant.jpg
03 - SA20 Onderkant.jpg
Inderdaad is hier een steraarde toegepast, met de opmerking dat er voor het stuur en eind gedeelte aparte gelijkrichting, en dus ook 2 aparte massa's zijn toegepast.

Hier heb ik even over zitten nadenken.
In mijn geval zou dat betekenen dat alle componenten die aan de massa gekoppeld zitten naar het midden zou moeten verhuizen.
Dit zijn voornamelijk condensatoren en weerstanden.
De transistoren zouden dan naar de zijkanten verhuizen.
De steraarde zou dan op de onderkant komen, en de verbindingen tussen positieve en negatieve versterkerhelften op de bovenzijde aanbrengen.

Ongeveer zoals meneer Tarasqeu heeft gedaan in het genoemde topic op pagina 1 van diyaudio.com :
Hawk A18 V3.JPG
IMG-0741.jpg
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door 90000006 »

Spoortjes van de fets naar de gate weerstanden zijn vrij lang. Beste is om de gate weerstanden zo kort mogelijk bij de fets te plaatsen. Spoortje vanaf de weerstand naar de rest van de schakeling is veel minder kritisch, dus dat die dan wat langer wordt is niet erg.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat klopt. je zit natuurlijk met de fysieke beperking door het aluminuim hoekprofiel dat op de componenten zijde komt/zit.
Een alternatief zou kunnen zijn om SMD op de onderkant te plaatsen, vlakbij de aansluiting van de gate.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Na wat gerekend te hebben en in mijn portemonnee te hebben gekeken, lijkt het me verstandiger om de A15-MKIII voorlopig even in de ijskast te zetten.
En me wat meer te richten op de restauratie van de SA20 units.
Ik wil ook nog de komende tijd een behoorlijke voorversterker bouwen, en daar gaat ook weer de nodige centjes in zitten.

Wel wil ik in de gerestaureerde SA20 de door Pjotr ontworpen voedings stabilisator gaan inzetten.
Ben gisteravond begonnen met het schema tekenen hiervoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Geen slecht plan :mrgreen: Je zou eventueel de SA20 van een gestabiliseerde voeding kunnen voorzien. Denk dat ie daar klankmatig wel van opknapt, tegen inlevering van wat piekvermogen. Dat gaat je de kop niet kosten. Heb je al wel een goed schema van de SA20?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Zekers. zowel de originele papieren als de PDF uit het tijdschrift.
ben ook naar aan het zoeken naar een aanpassing die destijds later gepubliceerd is waarbij onder andere een extra elco werd toegevoegd.
die allemaal vernieuwd gaan worden. voor de rest zijn er nette onderdelen gebruikt.
Metaalfilm weerstanden, Wima MKP condensatoren, en polystyreen condensatortjes.
Audio en Techniek SA20 Beschrijving.pdf
(460.16 KiB) 80 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ja die PDF had ik al wel gezien. Wat ik zo zie is dat de drivertrap uit dezelfde voedingstrafo gevoed wordt als de eindtrap. Daarmee laat je een heel stuk uitsturing, en dus vermogen, liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Oh ? maar bij de meeste versterkers draait de stuurtrap toch op dezelfde voeding als de eindtrap ? of zie ik dat verkeerd.
Is daar dan een eenvoudig en betaalbare mouw aan te passen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Maar dat zijn ook geen fet-versterkers. Om die fets helemaal uit te sturen heb je een GS-spanning van ongeveer 7V nodig. Dat gaat dus af van je uitgangsspanning als de gate niet hoger dan de voedingsspanning kan komen. Bij Bjt's is dat ca 0,7V - 1V, veel minder dus. Normaal is het niet zo erg maar bij de toch al lage voedingsspanning is het wel een flinke slok. Grappig genoeg heeft J.v.d.S. er al rekening mee gehouden een wordt de drivertrap met een eigen voeding gevoed uit de trafo via aansluiting "ss". Je zou dus 2 extra wikkelingen van ca. 5-6 volt op de trafo kunnen leggen van zeg 0,4mm koperlakdraad. In serie met de al aanwezige winding heb je dan een wat hogere spanning voor de driver. Aan de andere kant, als je Vcc voedt met een gesrabiliseerde voeding heb je daarover al zoveel spanningsval, en dus lagere Vcc dat het weer goed uit kan komen.

Staat er nog een foutje in het schema: De basis en collector van T7 moeten met elkaar doorverbonden zijn. Zoals het er nu staat gaat het niet werken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Okee. nu is het mij wat duidelijker. wikkelingen bijleggen is wel te doen. moet van de week toch even langs Radio Twenthe.
Ik meen dat ze klosjes wikkeldraad verkopen. zal eens vragen.
Heb je ook een vermoeden hoe groot die spanningsval over de stabilisatie ongeveer zal zijn ?

je kunt gerust zijn, de basis en collector van T7 zijn op de PCB direct verbonden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Zei ook in het "schema" Die print zal wel werken :D Zou eerst even de voedingsspanning opmeten. Die BD'tjes mogen niet meer dan 80V hebben. Dus als de Vcc al richting 40V gaat met de huidige trafo, heeft er wat bij wikkelen niet veel zin. Hoeveel spanning over de stabilisator? Minimaal 2V! Maar liever iets meer. Je kunt dat het beste met de scoop meten: Op Vcc mag je geen resten van de 100Hz voedingsrimpel meer zien. Kun je het beste testen met vol uitsturen tegen clippen aan met een 4 ohm dummy weerstand. Dat is dan wat je maximaal aan Vcc kunt instellen. Omdat deze versterker vrijwel geen PSRR heeft zal een gestabiliseerde voeding ook resulteren in een behoorlijk lagere IM vervorming en daarmee meer resolutie.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 04 okt 2023, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

In dat geval lijkt het mij verstandiger met bijwikkelen te wachten tot de voedings stabilisatie in bedrijf is en ik hieraan gemeten heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Mwah, even meten wat er nu op C13 staat...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik zal de spanning op C13 binnenkort even meten.

Ondertussen is het schema voor de voeding klaar.
Naamloos1.png
Maar ik weet niet helemaal zeker of ik de halfgeleiders in het negatieve gedeelte goed heb geplaatst. :hide:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Bij T10 even het pijltje andersom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Nog maar even goed kijken Douwe...

Ziet er zo te zien wel goed uit Ray. Zou voor de BD135 wel een 137 of 139 nemen als je die hebt liggen of EOO die ook heeft liggen. Die kan wat meer spanning hebben. Verder is 1K in serie met een LED wel wat veel stroom voor een moderne LED. Die is met een paar mA wel tevreden. Die 1K die ik getekend heb is voor een minimale belasting van de voeding zelf als hij verder niet belast wordt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 04 okt 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: wo 04 okt 2023, 13:25
Nog maar even goed kijken Douwe
inderdaad...het klopt toch wel
Plaats reactie