PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Net 0, 10, 20, 30 graden gemeten.
Tweeter response valt me eigenlijk best tegen, het dal op 3500Hz had ik niet verwacht... enig idee hoe dit kan komen? Het helpt iig niet bij het simmen van een filter.
Tweeter response valt me eigenlijk best tegen, het dal op 3500Hz had ik niet verwacht... enig idee hoe dit kan komen? Het helpt iig niet bij het simmen van een filter.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Komt dat niet doordat de randen van je baffle boven en aan de 2 zijkanten erg dicht op de waveguide zitten? Op wat voor test baffles zijn die waveguides oorspronkelijk gemeten?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Geen id, op beide vragen
Was even aan het neuzen naar andere voorbeelden, troels meet m ook bij de sba 61. Dat zou dan wel betekenen dat laag crossen lastig wordt, toch .
Was even aan het neuzen naar andere voorbeelden, troels meet m ook bij de sba 61. Dat zou dan wel betekenen dat laag crossen lastig wordt, toch .
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 16 okt 2022, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moet je niet iets van schokabsorbeerder plaatsen tussen de tweeter achterkant en de beugel waarmee hij wordt vastgezet op de waveguide?Douwe84 schreef: ↑vr 14 okt 2022, 20:45Testkast klaar
IMG_20221014_204415.jpg
IMG_20221014_204426.jpg
en even snel impendantie metingen en een meting op de as gedaan. Vind t er best rommelig uitzien eigenlijk, instellingen maar nalopen...
Waveguide zit zo vast:
IMG_20221014_201618.jpg
tweeter response.png
woofer response.png
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Gezien de vorm en de frequentie van de bult/dip, denk ik toch aan diffractie. Op welke afstand heb je de laatste metingen gedaan?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Metingen zijn gedaan op 1 meter. In de near field zit ook zo'n dip, is dat dan ook diffractie?
De kast van troels is op 5mm na net zo breed als mijne overigens.
@Bart: daar wordt wel over gesproken, kan ik nog wel doen idd.
Ik heb dit er van kunnen maken, simpel filter wel. Houdt het ook betaalbar
Volgens mij gaat het elektrisch (noem je dat zo?) nu heel goed, ook fase is mooi. Ik maak me wel zorgen over de lage impedantie, is dat terecht?
De kast van troels is op 5mm na net zo breed als mijne overigens.
@Bart: daar wordt wel over gesproken, kan ik nog wel doen idd.
Ik heb dit er van kunnen maken, simpel filter wel. Houdt het ook betaalbar
Volgens mij gaat het elektrisch (noem je dat zo?) nu heel goed, ook fase is mooi. Ik maak me wel zorgen over de lage impedantie, is dat terecht?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Die dip bij 1500Hz is niet ideaal, als je hier te weinig output hebt klinkt het geluid niet ‘open’.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik denk dat het toch de moeite loont om eens na te kijken hoe de tweeter in de waveguide zit.
Je kan deze uiteraard niet met overdreven kracht aandraaien, maar hij moet wel vast zitten.
Ik zou toch wat schokabsorbeer-materiaal tussen de beugel en de tweeterbehuizing plaatsen. Misschien ook wat "anti-slip"tape aanbrengen op de achterkant van de behuizing. (kan ook een stukje schuurpapier zijn dat je erop kleeft)
Hoe zit de tweeter in de "nokjes"van de waveguide? Zit dit vast of heb je hier wat speling?
Tussen tweeter front en waveguide had je toch afdichtingsmateriaal aangebracht he? Ik zou hiervoor wat foam gebruiken dat niet te dik (0,5cm max) is en je vaak in verpakkingsmatieriaal kan vinden. Kom ik zulke tegen dan houdt ik het altijd opzij.
Je kan deze uiteraard niet met overdreven kracht aandraaien, maar hij moet wel vast zitten.
Ik zou toch wat schokabsorbeer-materiaal tussen de beugel en de tweeterbehuizing plaatsen. Misschien ook wat "anti-slip"tape aanbrengen op de achterkant van de behuizing. (kan ook een stukje schuurpapier zijn dat je erop kleeft)
Hoe zit de tweeter in de "nokjes"van de waveguide? Zit dit vast of heb je hier wat speling?
Tussen tweeter front en waveguide had je toch afdichtingsmateriaal aangebracht he? Ik zou hiervoor wat foam gebruiken dat niet te dik (0,5cm max) is en je vaak in verpakkingsmatieriaal kan vinden. Kom ik zulke tegen dan houdt ik het altijd opzij.
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op zo 16 okt 2022, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Die condensator over de spoel in de woofer-cicruit zorgt er wel voor dat je hoog frequent kortsluit.
Ik zou toch de spoel in het woofer-circuit aanpassen om een hogere impedantie te krijgen.
Ik zou toch de spoel in het woofer-circuit aanpassen om een hogere impedantie te krijgen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik heb zelfde ervaring gehad.
Ik denk dat een goede scherpe frees noddzakelijk is, zodat die als een mes door de boter snijdt.
Ook dubbelzijdige tape gebruiken die niet te dik is en deze kort bij de randen aanbrengen om te voorkomen dat de mal kan wiebelen
Is je kast gesloten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
een R in serie met die C lost dat kortsluit probleem op, even in de sim kijken hoe groot die mag zijn zonder de werking te veel te onderdrukkenbart Luyckx schreef: ↑zo 16 okt 2022, 14:38Die condensator over de spoel in de woofer-cicruit zorgt er wel voor dat je hoog frequent kortsluit.
Ik zou toch de spoel in het woofer-circuit aanpassen om een hogere impedantie te krijgen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Een betere oplossing is een klein spoeltje in serie net de C in het lowpass circuit. Bijkomend voordeel is dat de filterwerking boven de notch frequentie gehandhaafd blijft.
Zie mission impossible en/of paaskuiken.
Zie mission impossible en/of paaskuiken.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Er zit buddy/ kneedgom tussen tweeter en waveguide, zoals in het topic van de maker beschreven. Ze zitten aardig stevig wel met m4 en 2 componentenlijm kan je wel wat aandraaien. Er is wel wat speling om uit te lijnen, een mm max. Ik heb op het oog de tweeter in het midden zitten.bart Luyckx schreef: ↑zo 16 okt 2022, 14:32Ik denk dat het toch de moeite loont om eens na te kijken hoe de tweeter in de waveguide zit.
Je kan deze uiteraard niet met overdreven kracht aandraaien, maar hij moet wel vast zitten.
Ik zou toch wat schokabsorbeer-materiaal tussen de beugel en de tweeterbehuizing plaatsen. Misschien ook wat "anti-slip"tape aanbrengen op de achterkant van de behuizing. (kan ook een stukje schuurpapier zijn dat je erop kleeft)
Hoe zit de tweeter in de "nokjes"van de waveguide? Zit dit vast of heb je hier wat speling?
Tussen tweeter front en waveguide had je toch afdichtingsmateriaal aangebracht he? Ik zou hiervoor wat foam gebruiken dat niet te dik (0,5cm max) is en je vaak in verpakkingsmatieriaal kan vinden. Kom ik zulke tegen dan houdt ik het altijd opzij.
De paralel C vervangen voor een serie spoel.
Kom ik toch weer hier op uit:
Klopt, hier een Burst Decay, net even gemaakt.
Ik heb gewoon losjes wat vulling in de kast gekwakt.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nog een poging, iets hoger crossen, weerstand bij de tweeter er uit en bij het laag wat afkijkwerk toegepast bij de SB ARA speaker...
En een om het af te leren voor vandaag, een stuk lager. Weinig onderdelen. "zelfde" dip.
En een om het af te leren voor vandaag, een stuk lager. Weinig onderdelen. "zelfde" dip.
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 16 okt 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Is die dip bij 1500 ook in de impedantiekarakteriek van je woofer terug te vinden (als een piekje of een slingertje)?
Zo ja, ook met de woofer in free-air?
Zo ja, ook met de woofer in free-air?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dit is +/- 2.5 dB over het volle bereik, opzich niks mis mee. Misschien eerst eens gaan luisteren nu.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ja ik moet gewoon wat in elkaar knutselen en gaan luisteren maar wilde nog een paar opties bekijken 
is er is wel een onregelmatigheid te zien, net er voor.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Het is niet alleen die 3 dB spl. De burst decay laat zien dat er ook in het tijdsdomein een probleem zit (uitslingering).
Het is zaak daar de oorzaak van vast te stellen.
Het is zaak daar de oorzaak van vast te stellen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Is die grafiek in de kast gemeten, of gewoon los?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Als je de impedantiekarakteristiek buiten de kast meet, is die onregelmatigheid dan weg, of zit ie er dan nog?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dat heb ik nog niet gemeten, ga ik morgen proberen te doen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Zit ie daar niet in en is ie mooi strak, dan is het een eigenschap van je kast (in combi met de woofer). Zit de onregelmatigheid er in de vrije lucht ook in, dan is het een eigenschap van de unit (breakup of zo) en is er weinig aan te doen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ja idd, in de grafiek van sb zelf zit hij ook, iets eerder wel lijkt het. Ga het wel checken.
