PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Net 0, 10, 20, 30 graden gemeten.

Tweeter response valt me eigenlijk best tegen, het dal op 3500Hz had ik niet verwacht... enig idee hoe dit kan komen? Het helpt iig niet bij het simmen van een filter.
tweeter gemeten.png
woofer gemeten.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Komt dat niet doordat de randen van je baffle boven en aan de 2 zijkanten erg dicht op de waveguide zitten? Op wat voor test baffles zijn die waveguides oorspronkelijk gemeten?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Geen id, op beide vragen :p

Was even aan het neuzen naar andere voorbeelden, troels meet m ook bij de sba 61. Dat zou dan wel betekenen dat laag crossen lastig wordt, toch .
Screenshot_2022-10-15-19-44-07-066_com.android.chrome.jpg
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 16 okt 2022, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Douwe84 schreef: vr 14 okt 2022, 20:45
Testkast klaar :)

IMG_20221014_204415.jpg

IMG_20221014_204426.jpg

en even snel impendantie metingen en een meting op de as gedaan. Vind t er best rommelig uitzien eigenlijk, instellingen maar nalopen...

Waveguide zit zo vast:

IMG_20221014_201618.jpg

tweeter response.png

woofer response.png
Moet je niet iets van schokabsorbeerder plaatsen tussen de tweeter achterkant en de beugel waarmee hij wordt vastgezet op de waveguide?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Gezien de vorm en de frequentie van de bult/dip, denk ik toch aan diffractie. Op welke afstand heb je de laatste metingen gedaan?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Metingen zijn gedaan op 1 meter. In de near field zit ook zo'n dip, is dat dan ook diffractie?

De kast van troels is op 5mm na net zo breed als mijne overigens.

@Bart: daar wordt wel over gesproken, kan ik nog wel doen idd.

Ik heb dit er van kunnen maken, simpel filter wel. Houdt het ook betaalbar :)

Volgens mij gaat het elektrisch (noem je dat zo?) nu heel goed, ook fase is mooi. Ik maak me wel zorgen over de lage impedantie, is dat terecht?
Filter 1 overzicht.png
Fulter 1 fase null.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Die dip bij 1500Hz is niet ideaal, als je hier te weinig output hebt klinkt het geluid niet ‘open’.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Ik denk dat het toch de moeite loont om eens na te kijken hoe de tweeter in de waveguide zit.
Je kan deze uiteraard niet met overdreven kracht aandraaien, maar hij moet wel vast zitten.

Ik zou toch wat schokabsorbeer-materiaal tussen de beugel en de tweeterbehuizing plaatsen. Misschien ook wat "anti-slip"tape aanbrengen op de achterkant van de behuizing. (kan ook een stukje schuurpapier zijn dat je erop kleeft)

Hoe zit de tweeter in de "nokjes"van de waveguide? Zit dit vast of heb je hier wat speling?

Tussen tweeter front en waveguide had je toch afdichtingsmateriaal aangebracht he? Ik zou hiervoor wat foam gebruiken dat niet te dik (0,5cm max) is en je vaak in verpakkingsmatieriaal kan vinden. Kom ik zulke tegen dan houdt ik het altijd opzij.
Laatst gewijzigd door bart Luyckx op zo 16 okt 2022, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Die condensator over de spoel in de woofer-cicruit zorgt er wel voor dat je hoog frequent kortsluit.

Ik zou toch de spoel in het woofer-circuit aanpassen om een hogere impedantie te krijgen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door bart Luyckx »

Douwe84 schreef: za 10 sep 2022, 17:00
Ik heb dubbelzijdige tape gebruikt om niet in de baffle te hoeven schroeven, dit heeft tijdens het frezen toch iets bewogen helaas. Ik voelde een rand, uiteindelijk valt het mee maar wel iets wat voor de volgende anders moet.

IMG_20220910_164506.jpg
Ik heb zelfde ervaring gehad.
Ik denk dat een goede scherpe frees noddzakelijk is, zodat die als een mes door de boter snijdt.
Ook dubbelzijdige tape gebruiken die niet te dik is en deze kort bij de randen aanbrengen om te voorkomen dat de mal kan wiebelen

Is je kast gesloten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

bart Luyckx schreef: zo 16 okt 2022, 14:38
Die condensator over de spoel in de woofer-cicruit zorgt er wel voor dat je hoog frequent kortsluit.

Ik zou toch de spoel in het woofer-circuit aanpassen om een hogere impedantie te krijgen.
een R in serie met die C lost dat kortsluit probleem op, even in de sim kijken hoe groot die mag zijn zonder de werking te veel te onderdrukken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Een betere oplossing is een klein spoeltje in serie net de C in het lowpass circuit. Bijkomend voordeel is dat de filterwerking boven de notch frequentie gehandhaafd blijft.

Zie mission impossible en/of paaskuiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef: za 15 okt 2022, 12:14
Ik probeer straks een set metingen te doen.
ik neem aan dat je met "set" bedoelt onder diverse hoeken?
laat dan ook de Burst Decay zien van deze, hopelijk geeft dat (nog) meer inzicht in die 1500Hz dip
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

bart Luyckx schreef: zo 16 okt 2022, 14:32
Ik denk dat het toch de moeite loont om eens na te kijken hoe de tweeter in de waveguide zit.
Je kan deze uiteraard niet met overdreven kracht aandraaien, maar hij moet wel vast zitten.

Ik zou toch wat schokabsorbeer-materiaal tussen de beugel en de tweeterbehuizing plaatsen. Misschien ook wat "anti-slip"tape aanbrengen op de achterkant van de behuizing. (kan ook een stukje schuurpapier zijn dat je erop kleeft)

Hoe zit de tweeter in de "nokjes"van de waveguide? Zit dit vast of heb je hier wat speling?

Tussen tweeter front en waveguide had je toch afdichtingsmateriaal aangebracht he? Ik zou hiervoor wat foam gebruiken dat niet te dik (0,5cm max) is en je vaak in verpakkingsmatieriaal kan vinden. Kom ik zulke tegen dan houdt ik het altijd opzij.
Er zit buddy/ kneedgom tussen tweeter en waveguide, zoals in het topic van de maker beschreven. Ze zitten aardig stevig wel met m4 en 2 componentenlijm kan je wel wat aandraaien. Er is wel wat speling om uit te lijnen, een mm max. Ik heb op het oog de tweeter in het midden zitten.

De paralel C vervangen voor een serie spoel.

Kom ik toch weer hier op uit:
filter 2 overzicht.png
Henkjan schreef: zo 16 okt 2022, 15:21
ik neem aan dat je met "set" bedoelt onder diverse hoeken?
laat dan ook de Burst Decay zien van deze, hopelijk geeft dat (nog) meer inzicht in die 1500Hz dip
Klopt, hier een Burst Decay, net even gemaakt.

Ik heb gewoon losjes wat vulling in de kast gekwakt.
Burst decay.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Nog een poging, iets hoger crossen, weerstand bij de tweeter er uit en bij het laag wat afkijkwerk toegepast bij de SB ARA speaker...
Filter 3 overzicht.png
En een om het af te leren voor vandaag, een stuk lager. Weinig onderdelen. "zelfde" dip.
Filter 4 overzicht.png
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 16 okt 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Is die dip bij 1500 ook in de impedantiekarakteriek van je woofer terug te vinden (als een piekje of een slingertje)?

Zo ja, ook met de woofer in free-air?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Walt »

Dit is +/- 2.5 dB over het volle bereik, opzich niks mis mee. Misschien eerst eens gaan luisteren nu.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ja ik moet gewoon wat in elkaar knutselen en gaan luisteren maar wilde nog een paar opties bekijken :)
pappaleo schreef: zo 16 okt 2022, 20:32
Is die dip bij 1500 ook in de impedantiekarakteriek van je woofer terug te vinden (als een piekje of een slingertje)?

Zo ja, ook met de woofer in free-air?
is er is wel een onregelmatigheid te zien, net er voor.
Impedantie MW16-P4 in kast.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Het is niet alleen die 3 dB spl. De burst decay laat zien dat er ook in het tijdsdomein een probleem zit (uitslingering).

Het is zaak daar de oorzaak van vast te stellen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Is die grafiek in de kast gemeten, of gewoon los?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef: zo 16 okt 2022, 20:38
Is die grafiek in de kast gemeten, of gewoon los?
In de kast, zoals nu gemonteerd met dempingspul er in.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Als je de impedantiekarakteristiek buiten de kast meet, is die onregelmatigheid dan weg, of zit ie er dan nog?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Dat heb ik nog niet gemeten, ga ik morgen proberen te doen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Zit ie daar niet in en is ie mooi strak, dan is het een eigenschap van je kast (in combi met de woofer). Zit de onregelmatigheid er in de vrije lucht ook in, dan is het een eigenschap van de unit (breakup of zo) en is er weinig aan te doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ja idd, in de grafiek van sb zelf zit hij ook, iets eerder wel lijkt het. Ga het wel checken.
65-SATORI-MW16P-4-GRAFIK.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”