Zoiets als dit lijkt heel aardig: https://www.audiophonics.fr/en/open-sou ... 14145.html
miniDSP flex
Moderator: Beheerdersteam
Re: miniDSP flex
Re: miniDSP flex
Heb ik ook in de kast liggen. Die kan ik ook nog wel even op de Coax van de Flex aansluiten. Vraag is of via USB nog minder jitter geeft.Pjotr schreef: ↑vr 19 aug 2022, 19:32Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Re: miniDSP flex
Bij USB wordt de jitter niet meer bepaald door de interface maar uitsluitend door de eigen clock van de dac. Minder wordt het niet, maar meer ook niet!
Bij Toslink en S/PDIF, wat in feite hetzelfde format is via een verschillend medium, bepaalt ook de kwaliteit van het medium de jitter. Vandaar dat je daar ook veel meer verschillen ziet: De jitter is daar ook van analoge ruisfactoren afhankelijk, zoals die van zender en ontvanger. Meer nog dan van het kabeltje.
Hierbij wat testplaatjes van mijn MiniDSP HD. Set-up was als volgt: Op de PC genereer ik een 1 kHz signaal wat naar de coax S/PDIF uitgang van mijn geluidskaart gaat. Dat gaat dan naar een coax --> toslink omzetter en vandaar met een "Black Magic" no-name toslink dropvetertje naar de optische ingang van de MiniDSP HD. De MiniDSP gaat dan weer naar de Laptop via USB en middels de ASIO drivers naar de meetsoftware. Dit lijkt mij dan een reële meting van de toslink ketting. Bovendien is het dan ook door de ASR van de DSP gegaan. De SR van de gegenereerde 1kHz is dan a-synchroon met de SR van de HD. MinDSP was hier gevoed met een standaard SMPS muurwratje. Wellicht dat het met een nette lineaire voeding nog beter wordt. De HK-Dac knapte daar destijds erg van op.
Mer een SR van 44.1kHz:
Met een SR van 96 kHz:
Doet voorwaar niet onder van de plaatjes op het ASR-forum
Hierbij wat testplaatjes van mijn MiniDSP HD. Set-up was als volgt: Op de PC genereer ik een 1 kHz signaal wat naar de coax S/PDIF uitgang van mijn geluidskaart gaat. Dat gaat dan naar een coax --> toslink omzetter en vandaar met een "Black Magic" no-name toslink dropvetertje naar de optische ingang van de MiniDSP HD. De MiniDSP gaat dan weer naar de Laptop via USB en middels de ASIO drivers naar de meetsoftware. Dit lijkt mij dan een reële meting van de toslink ketting. Bovendien is het dan ook door de ASR van de DSP gegaan. De SR van de gegenereerde 1kHz is dan a-synchroon met de SR van de HD. MinDSP was hier gevoed met een standaard SMPS muurwratje. Wellicht dat het met een nette lineaire voeding nog beter wordt. De HK-Dac knapte daar destijds erg van op.
Mer een SR van 44.1kHz:
Met een SR van 96 kHz:
Doet voorwaar niet onder van de plaatjes op het ASR-forum
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 19 aug 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: miniDSP flex
Ja lijkt me ook mooi. Maar wel praktisch unobtanium, nog met ES9028 PRO en intussen waarschijnlijk 1000 euro duurder als je zou kunnen bestellen. Geen idee hoe beide klinken overigens...satefan schreef: ↑vr 19 aug 2022, 18:51Of de Okto Research Dac8 Pro. Ziet er wat gelikter uit dan de Topping. Maar ook geen DSP. Nu out of stock, onduidelijk of deze weer komt. https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm
Re: miniDSP flex
Eigenlijk is deze manier van aanpak een mijl op zeven. De DSP van de Flex kent een serieel data output format waarmee je zo in 1 keer 4-Dac chips aanstuurt (= 8 kanalen). Waarschijnlijk gebruiken ze dat ook intern in de Flex-8. Gaan zitten klungelen met toslink, S/PDIF en EBU/AES is in feite een flinke omweg nemen met extra overbodige conversieslagen.
Re: miniDSP flex
Ja eens. Met alleen een meerkanaals dac is het beter de dsp filtering in de pc te doen. Dat kan dan ook mooi via usb direct de meerkanaals dac in.
Re: miniDSP flex
Op het ASR forum loopt er een aardige discussie over i.v.m. de Flex-8 gebalanceerd, want dat is uiteindelijk wat je wilt. Kan niet want er is niet genoeg plek voor TRS-connectors op de achterkant. Aldus MiniDSP.... Nou ja
? Wordt tijd dat ze eens even vakantie nemen 
Re: miniDSP flex
Ik vind de Topping DM7 toch interessanter denk. Nu al gebalanceerd, maar 599 euro, je kan op PC in 64 bit float IIR en lange FIR doen. En multitone measurements zijn echt veel beter (circa 125 dB ipv 90 dB ruisvloer). En geen ASR. En mogelijkheid tot 192k te gaan. Maar wel altijd een PC nodig...
Re: miniDSP flex
Ja, maar waar moet de optische digi out van mijn set-top en DVD-spelert dan heen? De Flex-8 "Cinch" heeft al hele goede papieren. Maar met zoveel diverse versterkers en sub er aan is gebalanceerd gewoon een must om die mooie cijfers niet te verprutsen. W.m.b. maken ze bij MiniDSP dan maar het kassie minder "Mini" of ze zetten er een Sub-D breakout op. Denk overigens wel dat als je met de Flex-8 semi-gebalaceerd gaat werken, d.w.z. gebalanceerd naar de versterkers toe maa bij de Flex-8 ongebalanceerd aansluiten, dat dat nog wel eens een heel eind goed kan gaan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 20 aug 2022, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: miniDSP flex
Je zou gewoon een extra geluidskaart in de PC kunnen stoppen (of extern via USB) om extra I/O toe te voegen. Ik heb zelf nog wel een RME AIO kaart liggen die prima geschikt zou zijn. Maar je moet het software matig dan wel allemaal aan elkaar kunnen koppelen. En DVD kan je natuurlijk ook prima op een PC afspelen met interne of externe drive.
Als 8 TRS outputs echt niet passen op een Flex zou ik een 6 kanaals versie ook nog wel interessant vinden. Kan je nog steeds 5.1 of 2x3 weg bouwen. Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om 2 vd 6 outputs iets beter te maken in kwaliteit door 4 uitgangen samen te nemen. Voor een squawker of mid/tweeter (of mid+tweeter passief gefilterd)...
Als 8 TRS outputs echt niet passen op een Flex zou ik een 6 kanaals versie ook nog wel interessant vinden. Kan je nog steeds 5.1 of 2x3 weg bouwen. Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om 2 vd 6 outputs iets beter te maken in kwaliteit door 4 uitgangen samen te nemen. Voor een squawker of mid/tweeter (of mid+tweeter passief gefilterd)...
Re: miniDSP flex
Overigens zou een zorg bij de Topping DM7 wel de device drivers zijn. Ik hoop dat dat wat solide gemaakt is... ik zit niet te wachten op blauwe schermen. Of stoppen van support na een tijdje. Je wilt niet weten hoeveel geluidskaarten ik al weg heb kunnen gooien omdat driver support op hield.
Ik heb wat meer vertrouwen in het werk van MiniDSP hier.
Ik heb wat meer vertrouwen in het werk van MiniDSP hier.
Re: miniDSP flex
Ga dat allemaal maar aan mijn vrouw uitleggenFedde schreef: ↑za 20 aug 2022, 14:41Je zou gewoon een extra geluidskaart in de PC kunnen stoppen (of extern via USB) om extra I/O toe te voegen. Ik heb zelf nog wel een RME AIO kaart liggen die prima geschikt zou zijn. Maar je moet het software matig dan wel allemaal aan elkaar kunnen koppelen. En DVD kan je natuurlijk ook prima op een PC afspelen met interne of externe drive.
Als 8 TRS outputs echt niet passen op een Flex zou ik een 6 kanaals versie ook nog wel interessant vinden. Kan je nog steeds 5.1 of 2x3 weg bouwen. Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om 2 vd 6 outputs iets beter te maken in kwaliteit door 4 uitgangen samen te nemen. Voor een squawker of mid/tweeter (of mid+tweeter passief gefilterd)...![]()
Re: miniDSP flex
Ja. Volgens mij zit de grootste winst bij gebalanceerd aan de versterkerkant. Staat ook in de manual van Ncore dacht ik, nog steeds winst als je een single ended DAC (op de juiste manier!) aansluit op de XLR ingang.
Ik vermoed dat je technisch/kwalititief verder kan komen met de DML7, maar je levert er inderdaad wel heel veel gebruiksgemak voor in.
Ik vermoed dat je technisch/kwalititief verder kan komen met de DML7, maar je levert er inderdaad wel heel veel gebruiksgemak voor in.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Je kunt een PC tegenwoordig extreem compact maken natuurlijk.Fedde schreef: ↑za 20 aug 2022, 13:59Ik vind de Topping DM7 toch interessanter denk. Nu al gebalanceerd, maar 599 euro, je kan op PC in 64 bit float IIR en lange FIR doen. En multitone measurements zijn echt veel beter (circa 125 dB ipv 90 dB ruisvloer). En geen ASR. En mogelijkheid tot 192k te gaan. Maar wel altijd een PC nodig...
Daarnaast zou je met bijvoorbeeld Dante Virtual Soundcard direct naar de audio PC streamen (er zijn ook goedkope DIY oplossingen) tot 8x8 192kHz kanalen. Komt er nog een interne of externe geluidskaart bij. Genoeg keuze met gebalanceerde uitgangen.
Voor de handige harry anders even een converter bordje maken van SE naar balanced-out.
Een andere oplossing is een goede surround receiver nemen en die direct aansturen met HDMI.
Het DSP gedeelte doe je dan ook op de "PC".
Als je niet zoveel uitgangen nodig hebt, kun je natuurlijk van een stereo paar uit ook gebalanceerd maken door een van de kanalen te inverteren.
Of bv twee geluidskaarten nemen en die truc toepassen.
Een raspberry pi is in principe genoeg, jammer dat ze daar maar een i2s uitgang geactiveerd hebben (er zitten er volgens mij twee of drie op)
Re: miniDSP flex
Is ook nog een optie inderdaad, een framboos PI4 er tussen zetten met CamillaDSP. Maar PC is geen probleem voor mijzelf; ik heb al een HTPC in mijn woonkamer (Antek NSK2400 met AMD 5700G).
Re: miniDSP flex
Dat is natuurlijk het punt een beetje. Het gaat hier niet over een HTPC maar over een dedicated VV/DAC + X-over. Daar wil je gewoon een aan/uit knop en wat functionele knopjes. De rest is embedded buiten het zicht van de gebruiker. Net als bij een wasmachine eigenlijk 
Re: miniDSP flex
Ik heb gister nog even de RPI met HifiBerry DAC (digitaal Coax uit) van Volumio voorzien en aan de Flex gehangen. Vanmorgen aan t testen gegaan en ik kan niet anders zeggen dan dat het geluid echt slecht was. Totaal geen diepte. Er klopte helemaal niets van. Ter vergelijk direct weer via de laptop USB in gesmurft. Gelijk weer perfect geluid.Pjotr schreef: ↑vr 19 aug 2022, 19:32Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Ik zag vanmiddag dat je in Volumio resampling etc aan kan zetten. Heb de target sample rate op 96khz gezet en target bit-depth op 24 bits. Ik heb de indruk dat dit beter gaat, maar zo netjes als via de USB ingang op de Flex is het niet. Tips iemand?
groet,
Satefan
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Volgens mij staat bij Pi's standaard samplerate op 44kHz en 16bit meen ik?satefan schreef: ↑za 20 aug 2022, 19:25Ik heb gister nog even de RPI met HifiBerry DAC (digitaal Coax uit) van Volumio voorzien en aan de Flex gehangen. Vanmorgen aan t testen gegaan en ik kan niet anders zeggen dan dat het geluid echt slecht was. Totaal geen diepte. Er klopte helemaal niets van. Ter vergelijk direct weer via de laptop USB in gesmurft. Gelijk weer perfect geluid.Pjotr schreef: ↑vr 19 aug 2022, 19:32Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Ik zag vanmiddag dat je in Volumio resampling etc aan kan zetten. Heb de target sample rate op 96khz gezet en target bit-depth op 24 bits. Ik heb de indruk dat dit beter gaat, maar zo netjes als via de USB ingang op de Flex is het niet. Tips iemand?
groet,
Satefan
Afhankelijk welke Linux variant je pakt, staat bij sommigen ook joint stereo achter iets aan enzo.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Pjotr schreef: ↑za 20 aug 2022, 16:24Dat is natuurlijk het punt een beetje. Het gaat hier niet over een HTPC maar over een dedicated VV/DAC + X-over. Daar wil je gewoon een aan/uit knop en wat functionele knopjes. De rest is embedded buiten het zicht van de gebruiker. Net als bij een wasmachine eigenlijk![]()
Een HTPC kan precies dat ook allemaal natuurlijk, incl simple aan-uit knop en volume controle ed.
Zo heb ik altijd mijn HTPC geconfigureerd gehad.
Enkel een beetje overpowered for the task, maar vanuit de gebruiker gezien precies als een dedicated apparaat.
Re: miniDSP flex
Zowel OktoDAC als DM7 als Flex hebben RC, dus sowieso geen punt. Ik vond net bij Bol een RC extender voor maar 6 euri. Handig als je je doosje in je AV meubel wilt houden.
Kan je geen USB uit met zo'n Framboos PI?
Kan je geen USB uit met zo'n Framboos PI?
Re: miniDSP flex
Waarom niet eigenlijk? Moet toch werken als de DAC USB audio class 2 compliant is?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
De raspberry pi ondersteunt wel degelijk USB audio devices, als dat de vraag is.
