miniDSP flex

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

satefan schreef: do 18 aug 2022, 22:38
Ik ga eens op zoek naar een streamer met USB output. Topping heeft een heel aardige player, maar er moet ook Spotify Connect (voor de family) op moet kunnen draaien. Ik heb het liefst alles in 1.
Zoiets als dit lijkt heel aardig: https://www.audiophonics.fr/en/open-sou ... 14145.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: vr 19 aug 2022, 19:32
Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Heb ik ook in de kast liggen. Die kan ik ook nog wel even op de Coax van de Flex aansluiten. Vraag is of via USB nog minder jitter geeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Bij USB wordt de jitter niet meer bepaald door de interface maar uitsluitend door de eigen clock van de dac. Minder wordt het niet, maar meer ook niet! :mrgreen: Bij Toslink en S/PDIF, wat in feite hetzelfde format is via een verschillend medium, bepaalt ook de kwaliteit van het medium de jitter. Vandaar dat je daar ook veel meer verschillen ziet: De jitter is daar ook van analoge ruisfactoren afhankelijk, zoals die van zender en ontvanger. Meer nog dan van het kabeltje.

Hierbij wat testplaatjes van mijn MiniDSP HD. Set-up was als volgt: Op de PC genereer ik een 1 kHz signaal wat naar de coax S/PDIF uitgang van mijn geluidskaart gaat. Dat gaat dan naar een coax --> toslink omzetter en vandaar met een "Black Magic" no-name toslink dropvetertje naar de optische ingang van de MiniDSP HD. De MiniDSP gaat dan weer naar de Laptop via USB en middels de ASIO drivers naar de meetsoftware. Dit lijkt mij dan een reële meting van de toslink ketting. Bovendien is het dan ook door de ASR van de DSP gegaan. De SR van de gegenereerde 1kHz is dan a-synchroon met de SR van de HD. MinDSP was hier gevoed met een standaard SMPS muurwratje. Wellicht dat het met een nette lineaire voeding nog beter wordt. De HK-Dac knapte daar destijds erg van op.

Mer een SR van 44.1kHz:
1kHz - 41000Hz.png
Met een SR van 96 kHz:
1kHz - 96000Hz.png
Doet voorwaar niet onder van de plaatjes op het ASR-forum O:)
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 19 aug 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

satefan schreef: vr 19 aug 2022, 18:51
Of de Okto Research Dac8 Pro. Ziet er wat gelikter uit dan de Topping. Maar ook geen DSP. Nu out of stock, onduidelijk of deze weer komt. https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm
Ja lijkt me ook mooi. Maar wel praktisch unobtanium, nog met ES9028 PRO en intussen waarschijnlijk 1000 euro duurder als je zou kunnen bestellen. Geen idee hoe beide klinken overigens...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is deze manier van aanpak een mijl op zeven. De DSP van de Flex kent een serieel data output format waarmee je zo in 1 keer 4-Dac chips aanstuurt (= 8 kanalen). Waarschijnlijk gebruiken ze dat ook intern in de Flex-8. Gaan zitten klungelen met toslink, S/PDIF en EBU/AES is in feite een flinke omweg nemen met extra overbodige conversieslagen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Ja eens. Met alleen een meerkanaals dac is het beter de dsp filtering in de pc te doen. Dat kan dan ook mooi via usb direct de meerkanaals dac in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Op het ASR forum loopt er een aardige discussie over i.v.m. de Flex-8 gebalanceerd, want dat is uiteindelijk wat je wilt. Kan niet want er is niet genoeg plek voor TRS-connectors op de achterkant. Aldus MiniDSP.... Nou ja ](*,) ](*,) ? Wordt tijd dat ze eens even vakantie nemen :D
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Ik vind de Topping DM7 toch interessanter denk. Nu al gebalanceerd, maar 599 euro, je kan op PC in 64 bit float IIR en lange FIR doen. En multitone measurements zijn echt veel beter (circa 125 dB ipv 90 dB ruisvloer). En geen ASR. En mogelijkheid tot 192k te gaan. Maar wel altijd een PC nodig...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Ja, maar waar moet de optische digi out van mijn set-top en DVD-spelert dan heen? De Flex-8 "Cinch" heeft al hele goede papieren. Maar met zoveel diverse versterkers en sub er aan is gebalanceerd gewoon een must om die mooie cijfers niet te verprutsen. W.m.b. maken ze bij MiniDSP dan maar het kassie minder "Mini" of ze zetten er een Sub-D breakout op. Denk overigens wel dat als je met de Flex-8 semi-gebalaceerd gaat werken, d.w.z. gebalanceerd naar de versterkers toe maa bij de Flex-8 ongebalanceerd aansluiten, dat dat nog wel eens een heel eind goed kan gaan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 20 aug 2022, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Je zou gewoon een extra geluidskaart in de PC kunnen stoppen (of extern via USB) om extra I/O toe te voegen. Ik heb zelf nog wel een RME AIO kaart liggen die prima geschikt zou zijn. Maar je moet het software matig dan wel allemaal aan elkaar kunnen koppelen. En DVD kan je natuurlijk ook prima op een PC afspelen met interne of externe drive.

Als 8 TRS outputs echt niet passen op een Flex zou ik een 6 kanaals versie ook nog wel interessant vinden. Kan je nog steeds 5.1 of 2x3 weg bouwen. Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om 2 vd 6 outputs iets beter te maken in kwaliteit door 4 uitgangen samen te nemen. Voor een squawker of mid/tweeter (of mid+tweeter passief gefilterd)... :-k
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Overigens zou een zorg bij de Topping DM7 wel de device drivers zijn. Ik hoop dat dat wat solide gemaakt is... ik zit niet te wachten op blauwe schermen. Of stoppen van support na een tijdje. Je wilt niet weten hoeveel geluidskaarten ik al weg heb kunnen gooien omdat driver support op hield.
Ik heb wat meer vertrouwen in het werk van MiniDSP hier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Fedde schreef: za 20 aug 2022, 14:41
Je zou gewoon een extra geluidskaart in de PC kunnen stoppen (of extern via USB) om extra I/O toe te voegen. Ik heb zelf nog wel een RME AIO kaart liggen die prima geschikt zou zijn. Maar je moet het software matig dan wel allemaal aan elkaar kunnen koppelen. En DVD kan je natuurlijk ook prima op een PC afspelen met interne of externe drive.

Als 8 TRS outputs echt niet passen op een Flex zou ik een 6 kanaals versie ook nog wel interessant vinden. Kan je nog steeds 5.1 of 2x3 weg bouwen. Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om 2 vd 6 outputs iets beter te maken in kwaliteit door 4 uitgangen samen te nemen. Voor een squawker of mid/tweeter (of mid+tweeter passief gefilterd)... :-k
Ga dat allemaal maar aan mijn vrouw uitleggen :lol: Zie overigens mijn edit vorige post: "Denk overigens wel dat als je met de Flex-8 semi-gebalaceerd gaat werken, d.w.z. gebalanceerd naar de versterkers toe maar bij de Flex-8 ongebalanceerd aansluiten, dat dat nog wel eens een heel eind goed kan gaan."
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Ja. Volgens mij zit de grootste winst bij gebalanceerd aan de versterkerkant. Staat ook in de manual van Ncore dacht ik, nog steeds winst als je een single ended DAC (op de juiste manier!) aansluit op de XLR ingang.

Ik vermoed dat je technisch/kwalititief verder kan komen met de DML7, maar je levert er inderdaad wel heel veel gebruiksgemak voor in.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Fedde schreef: za 20 aug 2022, 13:59
Ik vind de Topping DM7 toch interessanter denk. Nu al gebalanceerd, maar 599 euro, je kan op PC in 64 bit float IIR en lange FIR doen. En multitone measurements zijn echt veel beter (circa 125 dB ipv 90 dB ruisvloer). En geen ASR. En mogelijkheid tot 192k te gaan. Maar wel altijd een PC nodig...
Je kunt een PC tegenwoordig extreem compact maken natuurlijk.
Daarnaast zou je met bijvoorbeeld Dante Virtual Soundcard direct naar de audio PC streamen (er zijn ook goedkope DIY oplossingen) tot 8x8 192kHz kanalen. Komt er nog een interne of externe geluidskaart bij. Genoeg keuze met gebalanceerde uitgangen.
Voor de handige harry anders even een converter bordje maken van SE naar balanced-out.

Een andere oplossing is een goede surround receiver nemen en die direct aansturen met HDMI.
Het DSP gedeelte doe je dan ook op de "PC".

Als je niet zoveel uitgangen nodig hebt, kun je natuurlijk van een stereo paar uit ook gebalanceerd maken door een van de kanalen te inverteren.
Of bv twee geluidskaarten nemen en die truc toepassen.

Een raspberry pi is in principe genoeg, jammer dat ze daar maar een i2s uitgang geactiveerd hebben (er zitten er volgens mij twee of drie op)
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Is ook nog een optie inderdaad, een framboos PI4 er tussen zetten met CamillaDSP. Maar PC is geen probleem voor mijzelf; ik heb al een HTPC in mijn woonkamer (Antek NSK2400 met AMD 5700G).
HTPC.png
HTPC.png (37.3 KiB) 474 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Dat is natuurlijk het punt een beetje. Het gaat hier niet over een HTPC maar over een dedicated VV/DAC + X-over. Daar wil je gewoon een aan/uit knop en wat functionele knopjes. De rest is embedded buiten het zicht van de gebruiker. Net als bij een wasmachine eigenlijk :D
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

En niet te vergeten volume control via een afstandsbediening. Essentieel!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: vr 19 aug 2022, 19:32
Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Ik heb gister nog even de RPI met HifiBerry DAC (digitaal Coax uit) van Volumio voorzien en aan de Flex gehangen. Vanmorgen aan t testen gegaan en ik kan niet anders zeggen dan dat het geluid echt slecht was. Totaal geen diepte. Er klopte helemaal niets van. Ter vergelijk direct weer via de laptop USB in gesmurft. Gelijk weer perfect geluid.

Ik zag vanmiddag dat je in Volumio resampling etc aan kan zetten. Heb de target sample rate op 96khz gezet en target bit-depth op 24 bits. Ik heb de indruk dat dit beter gaat, maar zo netjes als via de USB ingang op de Flex is het niet. Tips iemand?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

satefan schreef: za 20 aug 2022, 19:25
Pjotr schreef: vr 19 aug 2022, 19:32
Is een Hifiberry dan niks voor jou? https://www.hifiberry.com/
Ik heb gister nog even de RPI met HifiBerry DAC (digitaal Coax uit) van Volumio voorzien en aan de Flex gehangen. Vanmorgen aan t testen gegaan en ik kan niet anders zeggen dan dat het geluid echt slecht was. Totaal geen diepte. Er klopte helemaal niets van. Ter vergelijk direct weer via de laptop USB in gesmurft. Gelijk weer perfect geluid.

Ik zag vanmiddag dat je in Volumio resampling etc aan kan zetten. Heb de target sample rate op 96khz gezet en target bit-depth op 24 bits. Ik heb de indruk dat dit beter gaat, maar zo netjes als via de USB ingang op de Flex is het niet. Tips iemand?

groet,

Satefan
Volgens mij staat bij Pi's standaard samplerate op 44kHz en 16bit meen ik?
Afhankelijk welke Linux variant je pakt, staat bij sommigen ook joint stereo achter iets aan enzo.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: za 20 aug 2022, 16:24
Dat is natuurlijk het punt een beetje. Het gaat hier niet over een HTPC maar over een dedicated VV/DAC + X-over. Daar wil je gewoon een aan/uit knop en wat functionele knopjes. De rest is embedded buiten het zicht van de gebruiker. Net als bij een wasmachine eigenlijk :D
Fedde schreef: za 20 aug 2022, 16:56
En niet te vergeten volume control via een afstandsbediening. Essentieel!
Een HTPC kan precies dat ook allemaal natuurlijk, incl simple aan-uit knop en volume controle ed.
Zo heb ik altijd mijn HTPC geconfigureerd gehad.

Enkel een beetje overpowered for the task, maar vanuit de gebruiker gezien precies als een dedicated apparaat.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Zowel OktoDAC als DM7 als Flex hebben RC, dus sowieso geen punt. Ik vond net bij Bol een RC extender voor maar 6 euri. Handig als je je doosje in je AV meubel wilt houden.

Kan je geen USB uit met zo'n Framboos PI?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Fedde schreef: za 20 aug 2022, 21:23
Zowel OktoDAC als DM7 als Flex hebben RC, dus sowieso geen punt. Ik vond net bij Bol een RC extender voor maar 6 euri. Handig als je je doosje in je AV meubel wilt houden.

Kan je geen USB uit met zo'n Framboos PI?
Nope
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Waarom niet eigenlijk? Moet toch werken als de DAC USB audio class 2 compliant is?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door OWC »

De raspberry pi ondersteunt wel degelijk USB audio devices, als dat de vraag is.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”