Dynaudio Mini Esotar Reference

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

In de nieuwe Volvo's kun je als optie een dynaudio systeem laten plaatsen. Zal niet fout klinken.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Audiofiel schreef:
Via een reactie van Tony op mijn topic bij htforum kwam ik hier terecht. Leuk om te lezen dat deze fraaie Dynaudio's weer een nieuw leven worden ingeblazen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel liter je hebt gebruikt voor deze kast, aangezien de 15W75 meestal slechts zo'n 7-8 liter per stuk wil hebben. :roll:
Een gezamelijk inhoud van 25 liter afgestemd op circa 44Hz, geeft een -3dB punt van rond de 40Hz.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Mooi systeem inderdaad en manier van filtering blijkt weer zeer belangrijk... Ik heb de meeste Dyn's altijd wel kunnen waarderen en ik speel ongeveer 8 jaar met Dynaudio in de auto (MW160, MD140 en MD100 actief gefilterd). Klinkt erg transparant.

Wat me wel in negatieve zin opvalt is een bepaalde mate van niet-lineariteit, weinig laag als het zacht staat en op wat meer volume wordt het echt stukken beter. Andere sets hebben dit effect natuurlijk ook wel, maar minder.
Rob.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bertje schreef:
..........Wat me wel in negatieve zin opvalt is een bepaalde mate van niet-lineariteit, weinig laag als het zacht staat en op wat meer volume wordt het echt stukken beter. Andere sets hebben dit effect natuurlijk ook wel, maar minder.
Rob.
lage Cms...........
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Een tijdje bezig geweest met het tweaken van het filter, de basis is gelijk gebleven (1e orde 3-weg serie filter), de aanpassingen zitten hem vooral in kleine verschillen in weerstands waardes, bypass condensatoren en een Zobeltje over de tweeter.
Bijlagen
Esotar_10.JPG
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

....en zo ziet het geheel in het echt uit. Ik heb gebruik gemaakt van 1,4mm luchtspoelen en Clarity Cap SA condensatoren (behalve de grote 47uF - dit is een gewone Audyn Cap). Weerstanden zijn een mix van cement, MOX en koolfilm. Er wordt ge-bypassed met Styroflex voor de tweeter en Mundorf Supreme voor het midden. Een optimale prijs/prestatie combinatie. 8)
Bijlagen
Esotar_08.JPG
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het eind resultaat met nette zwarte schroeven en noppies t.b.v van een frontje.
Bijlagen
Esotar_09.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Prachtig! Ik heb ze beluisterd en ze klinken prima, mooie detaillering in zowel midden en hoog, iets lichter in 't laag, maar als ze dichter tegen een wand of in een hoek geplaatst worden komt dat ongetwijfeld ook goed uit de verf.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er bijzonder netjes uit Tony. =D>
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:D
Heel erg mooi!
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Inderdaad mooi gemaakt. Moet nog wel een beetje wennen aan die gigantische platen van de tweeters.

Waar laat jij al die bouwsels toch Tony? Heb je een grote opbergzolder of een 'happy family' ondertussen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Christian schreef:
.......Waar laat jij al die bouwsels toch Tony? Heb je een grote opbergzolder of een 'happy family' ondertussen?
Sommige zijn opdrachten, andere verkoop ik gewoon weer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeer apart ontwerp.

Zowel de kleur als de speaker keuze (kleine woofertjes, grote tweeter)

Je doet het altijd maar weer snel vind ik :P
Gesloten