Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Vandaag was er weer wat tijd om wat te doen, dus ben bezig geweest met het mid. Lief klein woofertje...
Afgelopen week al elke avond een plaatje van kast twee erop gelijmt dus ook die kast is nu in grote lijnen af. Kreeg nog een vraag over het uitfreezen van Peerless woofertjes. Zit z'n leuk vlak kantje aan natuurlijk, dus is iets lastiger, maar zeker niet moelijk. Eerst alles aftekenen:

Dan het ronde delen uitfreezen:

Geleider aanbrengen waarlangs je de rechte kanten gaat freezen:

En de rest wijst voor zich denk ik....netjes gat erin zagen, overtollig hout weghalen, binnenkant wat afschuinen voor meer "air" de kast in en op naar de volgende.

Door de regen (ik sta buiten te freezen/zagen/boren en te schuren) en een sinterklaasviering vandaag ben ik niet verder gekomen dan de twee midunits. Volgend weekend de 4 woofers. Deze week nog wel wat kleine dingen qua demping doen denk...
Wordt vervolgt....
Afgelopen week al elke avond een plaatje van kast twee erop gelijmt dus ook die kast is nu in grote lijnen af. Kreeg nog een vraag over het uitfreezen van Peerless woofertjes. Zit z'n leuk vlak kantje aan natuurlijk, dus is iets lastiger, maar zeker niet moelijk. Eerst alles aftekenen:

Dan het ronde delen uitfreezen:

Geleider aanbrengen waarlangs je de rechte kanten gaat freezen:

En de rest wijst voor zich denk ik....netjes gat erin zagen, overtollig hout weghalen, binnenkant wat afschuinen voor meer "air" de kast in en op naar de volgende.

Door de regen (ik sta buiten te freezen/zagen/boren en te schuren) en een sinterklaasviering vandaag ben ik niet verder gekomen dan de twee midunits. Volgend weekend de 4 woofers. Deze week nog wel wat kleine dingen qua demping doen denk...
Wordt vervolgt....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Wat ik begreep uit diverse reactie afgelopen jaren is dat veel mensen de Peerless units best aantrekkelijk vinden, alleen dat vlakke kantje zag men toch wel tegenop. Tsja, het is iets meer werk dan een ronde unit, maar op deze manier is het makkelijk te doen. Wel even goed kijken tot waar de lijntjes lopen....(dat je er niet voorbij schiet)..
correctie, het ziet er makkelijk uit, totdat je het probeert exact na te doen. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag hoe je het hoekje hebt gemaakt, waar de overgang van rond naar het reechte lijntje hebt gedaan. Je zit immers met de radius van de freeskop.
Edo doet al wat langer kasten maken en heeft zo behoorlijk wat handigheid gekregen. Daarom, zíet er makkelijk uit.....
Jan
Edo doet al wat langer kasten maken en heeft zo behoorlijk wat handigheid gekregen. Daarom, zíet er makkelijk uit.....
Jan
- audiomanics
- Contacteer:
Nou, ik weet zeker dat een mal sneller werkt. Je moet er alleen eentje hebben. En dat is soms lastig. Maar dat hoekje wil ik ook wel es weten.audiomanics schreef:Ik geloof ook bijna niet dat een mal niet sneller zou werken..
Sietse en Joost gaan het uitproberen.. Die hebben alleen maar een dag moeten wachten op een mal...
Kees
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Met een mal zal sneller gaan denk ik, alleen het geheel, dus eerst mal maken en dan freezen zal denk ik langer duren dan dit. Maar goed, er zijn meerdere wegen natuurlijk.
Wat beteft dat hoekje...even vergeten te melden ja. Eigelijk heel simpel. Klein tikje met een scherpe kleine beitel en hij's klaar...
Wat beteft dat hoekje...even vergeten te melden ja. Eigelijk heel simpel. Klein tikje met een scherpe kleine beitel en hij's klaar...
Dank je Edo, eigenlijk wist ik het al, dat was namelijk ook al waar ik op uitkwam toen ik de vorm zag.
Die smalle woofertjes zijn gewoon een grote tegemoetkoming aan de waf, immers hoe kleienr de baffle hoe minder pontificaal het er uit ziet, buiten het feit dat het zeer weinig refelcties geeft.
jan
Die smalle woofertjes zijn gewoon een grote tegemoetkoming aan de waf, immers hoe kleienr de baffle hoe minder pontificaal het er uit ziet, buiten het feit dat het zeer weinig refelcties geeft.
jan
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Wowly schreef:Die smalle woofertjes zijn gewoon een grote tegemoetkoming aan de waf, immers hoe kleienr de baffle hoe minder pontificaal het er uit ziet, buiten het feit dat het zeer weinig refelcties geeft.
jan
Zeker. De kast krijgt een smal uiterlijk wat ikzelf wel prettig vind.
Had nog even vandaag een paar minuten de tijd, dus ben ik maar verder gegaan met het "kneden" van de achterkant. Nu nog totaal ruw van vorm.....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Zo, helaas wat regen vandaag (alweer), maar zijltje ovewr de tuin heen en je komt een heel eind.

Moest nog een klein stukje voordat begonnen kan worden aan het fineren en het afwerken van het front. N.l. de gaten voor de woofertjes onderin de kast.
Even kijken of het past...

En gelukkig doet dat het. De demping zoals je hier ziet betaat uit een stuk ondertapijt. Later nog een beetje pritex op de achterwand, onderkant en bovenkant en wat BAF erin. Hoeveel weet ik nog niet...komt later.

Moest nog een klein stukje voordat begonnen kan worden aan het fineren en het afwerken van het front. N.l. de gaten voor de woofertjes onderin de kast.
Even kijken of het past...

En gelukkig doet dat het. De demping zoals je hier ziet betaat uit een stuk ondertapijt. Later nog een beetje pritex op de achterwand, onderkant en bovenkant en wat BAF erin. Hoeveel weet ik nog niet...komt later.

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Valt me Dre, volgende keer zal ik er eens naast gaan staan ter referentie.dre schreef:ze lijken enorm groot met al die drivers.
Tsja, het is een probeersel qua laag. Denk dat het wel mee gaat vallen Fs is niet echt erg laag van de woofertjes maar ben best wel nieuwsgierig wat het gaat doen.Wowly schreef:kvidn ze n u al gaaf. Zal wel een enorme push in het laag geven deze jongens......Zal nog niet meevallen om hier een mooi filter voor te maken.
jan
Qua filter ben ik (en tony) al bezig geweest met een 3-weg seriefilter. Op papier is dat af en resultaten zien er (op papier) goed uit. Nu de praktijk nog....