Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal er eens over denken dre. Misschien wel een idee.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vandaag was er weer wat tijd om wat te doen, dus ben bezig geweest met het mid. Lief klein woofertje... :)

Afgelopen week al elke avond een plaatje van kast twee erop gelijmt dus ook die kast is nu in grote lijnen af. Kreeg nog een vraag over het uitfreezen van Peerless woofertjes. Zit z'n leuk vlak kantje aan natuurlijk, dus is iets lastiger, maar zeker niet moelijk. Eerst alles aftekenen:

Afbeelding

Dan het ronde delen uitfreezen:

Afbeelding

Geleider aanbrengen waarlangs je de rechte kanten gaat freezen:

Afbeelding

En de rest wijst voor zich denk ik....netjes gat erin zagen, overtollig hout weghalen, binnenkant wat afschuinen voor meer "air" de kast in en op naar de volgende.

Afbeelding

Door de regen (ik sta buiten te freezen/zagen/boren en te schuren) en een sinterklaasviering vandaag ben ik niet verder gekomen dan de twee midunits. Volgend weekend de 4 woofers. Deze week nog wel wat kleine dingen qua demping doen denk... :)

Wordt vervolgt....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hé, da's best eenvoudig als ik het zo bekijk.
Past netjes.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja, goeie tip dat frezen voor een dergelijke unit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat ik begreep uit diverse reactie afgelopen jaren is dat veel mensen de Peerless units best aantrekkelijk vinden, alleen dat vlakke kantje zag men toch wel tegenop. Tsja, het is iets meer werk dan een ronde unit, maar op deze manier is het makkelijk te doen. Wel even goed kijken tot waar de lijntjes lopen....(dat je er niet voorbij schiet)..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

inderdaad een prima oplossing 8) en zeker een stuk sneller als een mal.
zelf verzonnen? :twisted:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

correctie, het ziet er makkelijk uit, totdat je het probeert exact na te doen. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag hoe je het hoekje hebt gemaakt, waar de overgang van rond naar het reechte lijntje hebt gedaan. Je zit immers met de radius van de freeskop.

Edo doet al wat langer kasten maken en heeft zo behoorlijk wat handigheid gekregen. Daarom, zíet er makkelijk uit..... :D

Jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik geloof ook bijna niet dat een mal niet sneller zou werken..
Sietse en Joost gaan het uitproberen.. Die hebben alleen maar een dag moeten wachten op een mal...

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

audiomanics schreef:
Ik geloof ook bijna niet dat een mal niet sneller zou werken..
Sietse en Joost gaan het uitproberen.. Die hebben alleen maar een dag moeten wachten op een mal...

Kees
Nou, ik weet zeker dat een mal sneller werkt. Je moet er alleen eentje hebben. En dat is soms lastig. Maar dat hoekje wil ik ook wel es weten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met een mal zal sneller gaan denk ik, alleen het geheel, dus eerst mal maken en dan freezen zal denk ik langer duren dan dit. Maar goed, er zijn meerdere wegen natuurlijk.
Wat beteft dat hoekje...even vergeten te melden ja. Eigelijk heel simpel. Klein tikje met een scherpe kleine beitel en hij's klaar... :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dank je Edo, eigenlijk wist ik het al, dat was namelijk ook al waar ik op uitkwam toen ik de vorm zag.

Die smalle woofertjes zijn gewoon een grote tegemoetkoming aan de waf, immers hoe kleienr de baffle hoe minder pontificaal het er uit ziet, buiten het feit dat het zeer weinig refelcties geeft.

jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Die smalle woofertjes zijn gewoon een grote tegemoetkoming aan de waf, immers hoe kleienr de baffle hoe minder pontificaal het er uit ziet, buiten het feit dat het zeer weinig refelcties geeft.

jan

Zeker. De kast krijgt een smal uiterlijk wat ikzelf wel prettig vind.
Had nog even vandaag een paar minuten de tijd, dus ben ik maar verder gegaan met het "kneden" van de achterkant. Nu nog totaal ruw van vorm.....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, helaas wat regen vandaag (alweer), maar zijltje ovewr de tuin heen en je komt een heel eind.

Afbeelding

Moest nog een klein stukje voordat begonnen kan worden aan het fineren en het afwerken van het front. N.l. de gaten voor de woofertjes onderin de kast.


Even kijken of het past...
Afbeelding

En gelukkig doet dat het. De demping zoals je hier ziet betaat uit een stuk ondertapijt. Later nog een beetje pritex op de achterwand, onderkant en bovenkant en wat BAF erin. Hoeveel weet ik nog niet...komt later.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ze lijken enorm groot met al die drivers.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

kvidn ze n u al gaaf. Zal wel een enorme push in het laag geven deze jongens......Zal nog niet meevallen om hier een mooi filter voor te maken.

jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

dre schreef:
ze lijken enorm groot met al die drivers.
Valt me Dre, volgende keer zal ik er eens naast gaan staan ter referentie.

Wowly schreef:
kvidn ze n u al gaaf. Zal wel een enorme push in het laag geven deze jongens......Zal nog niet meevallen om hier een mooi filter voor te maken.

jan
Tsja, het is een probeersel qua laag. Denk dat het wel mee gaat vallen Fs is niet echt erg laag van de woofertjes maar ben best wel nieuwsgierig wat het gaat doen.
Qua filter ben ik (en tony) al bezig geweest met een 3-weg seriefilter. Op papier is dat af en resultaten zien er (op papier) goed uit. Nu de praktijk nog.... :) Kan, als je wil) wel wat neerzetten hoe het filter eruit zit op dit moment.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jee, wat typ ik soms slordig......

Ik snap toch geen fli^&^&er van filters Edo, bespaar je de moeite voor mij. Maar het lijkt me gewoon lastig, units zo ver van elkaar af, en zoveel drivers om te matchen enzo...

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is ook best lastig. 2-weg is best te doen, maar ook met dit idee zat ik ook even te worstelen voor een tijdje. Vandaar dat Tony er ook even naar gekeken heeft en her en der nog wat aanpassingen heeft gedaan. Natuurlijk is het nu nog puur theoretisch maar ik heb hoop.... :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Blijft staan dat als ie mooi gaat lopen het wel een heel bijzonder geluid moet worden. Ik heb ooit eens luidsprekers gehad met twee bas-units, en daar knalde het laag echt uit....geen sub nodig!!

jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's leuk om te horen. Eens kijken als deze staan te spelen op een volgende luisterdag.....Ze zijn in iedergeval makkelijker te versjouwen dan Isis... 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

dre schreef:
ze lijken enorm groot met al die drivers.

Misschien geeft dit een betere indruk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja, leuke kastjes. Verdeling van de units is ook mooi. Ben benieuwd hoe het gaat spelen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

sietse schreef:
Ben benieuwd hoe het gaat spelen.
Ik ook Sietse. Maar heb er wel al een goed gevoel over, en dat klopt meestal aardig, dus laten we hopen dat dit ook zo is.

Van de week opzoek naar het leer voor het front.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

....
Bijlagen
gelukkig - ik dacht even dattie droog stond.jpg
gelukkig - ik dacht even dattie droog stond.jpg (17.59 KiB) 3891 keer bekeken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, dacht het niet....
Gesloten