Netkwaliteit in Nederland

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door jvenema »

Ik had nog zo mijn best gedaan door ”los” tussen quotes te zetten. Geeft niet soms zit je focus in een bepaalde richting. Er is een uitspraak als je alleen een hamer heb, zie je alles als een spijker. Maar netspanningen zijn serieuze dingen en ik heb vroeger ook wel eens een 50 Hz dansje gedaan en dat is niet fijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Shadow »

jvenema schreef:
Ik had nog zo mijn best gedaan door ”los” tussen quotes te zetten. Geeft niet soms zit je focus in een bepaalde richting. Er is een uitspraak als je alleen een hamer heb, zie je alles als een spijker. Maar netspanningen zijn serieuze dingen en ik heb vroeger ook wel eens een 50 Hz dansje gedaan en dat is niet fijn.
Probleem met scheidingsvoedingen en zelfbouwapparaten is dat je aardlek na zo'n apparaat geen beveiliging meer bied.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
:

Pjotr schreef:
Overigens als ik zo die printen zie, hebben ze nog niet door dat brede banen extra vertinnen tamelijk nutteloos is: Tinsoldeer geleidt 10x slechter dan koper. Het kost alleen maar nodeloos veel extra tin.
Nee en het rattenest aan bedrading voorspelt niet veel goeds, maar dat mag ik niet zeggen geloof ik :roll:
Het zij ze vergeven. Menig Denon top line versterker zit veel stupider in elkaar: Alles keurig in 1 kabelboom: Input signaal, trafo en gelijkrichterdraden, speakerdraden, enz. ](*,)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door jvenema »

Probleem met scheidingsvoedingen en zelfbouwapparaten is dat je aardlek na zo'n apparaat geen beveiliging meer bied.
Inderdaad als de scheidingsvoeding die functionaliteit niet doet, dan heb je die veiligheid niet meer. De tijd van mijn 50 Hz dansje is al weer lang geleden en toen had je alleen een aardlek op de natte groep, daar had ik dus weinig aan. Ging om een pickup met metalen bovenkant en die had een stekker die dan in de buizenradio als versterker moest (kan je nagaan hoe lang terug het was).

Stekker was een rechthoekig ding en paste ook gewoon in het stopcontact, .... :shock: en dat ging dus fout. Verschil tussen de twee stekkers was niet zo groot in uiterlijk, maar in werking wel!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Shadow »

Volgens mij had je toen ook luidspreker uitgangen met die stekkers, mijn oma had in 1964 de kamer van m'n vader gestofzuigd, dacht aardig te zijn om pa z'n radio weer in het stopcontact te steken, dat was z'n zelfgebouwde philips speakerkast dus :roll:
Ze heeft nooit meer z'n kamer gestofzuigd vertelde ze altijd :lagge:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door holco »

Die aanname kan ik iig bij de AG1500S ontkrachten :mrgreen:
Shadow schreef:
jvenema schreef:
Probleem met scheidingsvoedingen en zelfbouwapparaten is dat je aardlek na zo'n apparaat geen beveiliging meer bied.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Shadow »

holco schreef:
Die aanname kan ik iig bij de AG1500S ontkrachten :mrgreen:
Shadow schreef:
Probleem met scheidingsvoedingen en zelfbouwapparaten is dat je aardlek na zo'n apparaat geen beveiliging meer bied.
Hebben ze toch rekening mee gehouden dan :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door OpaBert »


[ Bekijk op youtube ]
Dit is een screenshot van die power factor verbeteraar
Resultaat van wat eruit komt is afh van de belasting
Bij een kleine belasting is het nog erger
Bijlagen
5A8456BE-1643-4275-B194-40C62DED633F.png
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door VintageHarry »

Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Voor audio in een thuissituatie volstrekt overbodig.
Jaaaaa die willen we dus :lol:
Nou, mijn exemplaar (met nieuwe, sjieke C’s) is te koop, dus..... :wink: :mrgreen: http://link.marktplaats.nl/m1551702330
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door RobbinM »

.
Bijlagen
Bestandsbron: https://www.powerinspired.com/wp-content/uploads/2018/05/ag1500s-1920px.jpg
Bestandsbron: https://www.powerinspired.com/wp-content/uploads/2018/05/ag1500s-1920px.jpg
Bestandsbron: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/APC_SMC1500I-2UC_03.png
Bestandsbron: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/APC_SMC1500I-2UC_03.png
Bestandsbron: https://i.ytimg.com/vi/YEcjvWFDaGk/maxresdefault.jpg
Bestandsbron: https://i.ytimg.com/vi/YEcjvWFDaGk/maxresdefault.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op vr 22 mei 2020, 2:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door holco »

Update met scope metingen aan mijn AG1500S AC ReGenerator 1500W PSU

Uiteraard wel veilig meten met
dp10007-2.jpg
Dit komt in mijn geval uit het net
Netspanning.jpg
Sinus output regen zonder belasting
Regenerator no outputs.jpg
Sinus output met zo'n 40% belasting
Music playing.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Pjotr »

Dat lijkt niet veel op te schieten... Belast het ding maar eens voluit met b.v. een toongenerator op je versterker en een dummy load i.p.v. speakers.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door holco »

Die 40% is wat ik maximaal nodig heb in real live.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netkwaliteit in Nederland

Bericht door Pjotr »

Dit soort dingen zijn sowieso erg mistig. Je versterker vraagt tamelijk korte maar wel flinke laadpieken voor de bufferelco's. Het net zelf levert dat als geen ander en beter dan allerlei elektronica dozen. Of het daarbij een zuivere sinus is of niet is in het geheel niet relevant, er wordt alleen stroom geleverd gedurende de toppen. De rest van de sinus doet niks. Daarom zijn die toppen ook altijd afgevlakt omdat het gros van je apparaten met gelijkrichters werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”