TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Vandaag de baffles op maat gemaakt:
De plaats van de drivers uitgemeten:
En vervolgens uitgefreesd:
Er moet nog een halfmaantje achter de tweeter weggehaald worden:
En de drivers er even inleggen:
Het past allemaal mooi.
Ik ben blij.
Ik ben blij.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TMWW-1
Donders mooi Leo, echt ook weer even wat anders met die radius. Alle eenvoudige facetten zijn toch al snel DIY-ish. Dit is wel even een stapje verfijnder wat mij betreft. Ben benieuwd hoe het straks gaat met naden etc.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Erg fraai gemaakt.
Mooie bas units trouwens.
Zo te zien heb je wat meer tijd voor de Hobby.
Mooie bas units trouwens.
Zo te zien heb je wat meer tijd voor de Hobby.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Het is weekend hè. En doordeweeks werk ik wel gewoon door (thuis, dat kan goed in mijn beroep) maar ik heb per dag 2 uur minder reistijd. Ik kan de discipline opbrengen om toch vroeg te beginnen, dus ik houd doordeweeks ook een paar uurtjes over.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Afwerkingstechnisch, bedoel je?wouter schreef:Donders mooi Leo, echt ook weer even wat anders met die radius. Alle eenvoudige facetten zijn toch al snel DIY-ish. Dit is wel even een stapje verfijnder wat mij betreft. Ben benieuwd hoe het straks gaat met naden etc.
De naad tussen baffle en radius is geen probleem. De baffle zelf wordt zwart (of een andere donkere kleur) en de kast (inclusief de radius) wordt gefineerd. Een zichtbare naad tussen die delen ziet er dan heel natuurlijk uit. De naden aan de bovenzijde moeten uiteindelijk onder het fineer verdwijnen.
Ik heb nog een paar mooie lappen kersenfineer liggen. Het enige onbekende terrein voor mij is het fineren van de radius. Ook daarom is dit nog maar een proefkast. Ik kan de beste methode (tix lijm, houtlijm+strijkbout) gewoon gaan uitproberen.
Het geheel moet een beetje refereren aan de oude Quadral speakers.
Ik zit zelf met de gedachte te spelen om de baffle niet zwart, maar een goed bij het afgewerkte kersen passende donkere roodbruine kleur te geven.
Re: TMWW-1
Bordeaux rood is erg mooi, maar dan wel hoogglans...pappaleo schreef:Ik zit zelf met de gedachte te spelen om de baffle niet zwart, maar een goed bij het afgewerkte kersen passende donkere roodbruine kleur te geven.
groet,
Aat
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dat is geen Bordeaux, hè?Henkjan schreef:Medoc? Bourgogne?
Overigens.....
Wie gaat er hier nou gierend off-topic
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
De laatste loodjes van versie 1:
Nu moeten eerst de kasten afgestemd worden op 33Hz.
Eerst frommel ik een textbook filtertje in elkaar en laat ze een paar dagen spelen om de units wat soepeler te maken en dan ga ik de pijplengte(s) aanpassen. Daarna ga ik met close range metingen en burst decay's de demping optimaliseren. Ook moet ik de akoestische offset van de units bepalen.
Dan pas kan ik serieuze metingen gaan doen om een echt filter te ontwerpen.
Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.
Misschien ga ik ook wel de SB Acoustics SATORI TW29B-B tweeter proberen. Dan moet ik toch een andere baffle frezen en zal ik de onderlinge afstanden wat aanpassen.
Ergo, ze zijn morgen nog niet speelklaar.

Eerst frommel ik een textbook filtertje in elkaar en laat ze een paar dagen spelen om de units wat soepeler te maken en dan ga ik de pijplengte(s) aanpassen. Daarna ga ik met close range metingen en burst decay's de demping optimaliseren. Ook moet ik de akoestische offset van de units bepalen.
Dan pas kan ik serieuze metingen gaan doen om een echt filter te ontwerpen.
Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.
Misschien ga ik ook wel de SB Acoustics SATORI TW29B-B tweeter proberen. Dan moet ik toch een andere baffle frezen en zal ik de onderlinge afstanden wat aanpassen.
Ergo, ze zijn morgen nog niet speelklaar.
Re: TMWW-1
Dat ziet er goed uit Leo!
De tweeter afstand mag inderdaad wel wat kleiner,maar echt slecht is het zeker niet.
Als je wat met tweeters wil stoeien: de Seas Millenium,Scan-Speak D3004/662000 en de Mundorf AMT 21 kun je lenen.
De tweeter afstand mag inderdaad wel wat kleiner,maar echt slecht is het zeker niet.
Als je wat met tweeters wil stoeien: de Seas Millenium,Scan-Speak D3004/662000 en de Mundorf AMT 21 kun je lenen.
Re: TMWW-1
Da's een mooi aanbod.dre schreef:Als je wat met tweeters wil stoeien: de Seas Millenium, Scan-Speak D3004/662000 en de Mundorf AMT 21 kun je lenen.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Heel mooi Leo
Is de afstand tussen tweeter en mid kritisch als de afstand wat meer is ?
Ik heb nu mid en tweeter in aparte kastjes zitten waardoor de afstand nu 3 cm is...in de normale kast is de afstand 1 cm.
Is de afstand tussen tweeter en mid kritisch als de afstand wat meer is ?
Ik heb nu mid en tweeter in aparte kastjes zitten waardoor de afstand nu 3 cm is...in de normale kast is de afstand 1 cm.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Hoe dichter bij elkaar hoe beter. Als de afstand groter is, dan is ook de minimum luisterafstand groter (het punt waarop de golffronten van beide units integreren zonder rare interferentieverschijnselen). Hoe kleiner de golflengte, hoe meer dit speelt, dus tussen mid en tweeter speelt dit meer dan tussen mid en woofer.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TMWW-1
tenzij je de kast achterover laat hellen, t.b.v. impulsrespons laten samenvallen 
Dan hoef je minder graden te hellen.
Dan hoef je minder graden te hellen.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik heb de afmetingen van de behuizing en de gegevens van de drivers ingevoerd in BoxSim. Ik zal een parallel project in VituixCAD starten. Eens kijken of die een beetje overeenkomen.
Ik heb de impedanties van de units opgemeten met Limp. Dat was de eerste keer dat er geluid uit kwam. De units moeten nog even los wapperen.
Dat gaan we niet doen met 50Hz, we zijn al de hele dag thuis aan het werk dus dat moet wat serieuzer aangepakt worden. Zo'n brom aan je hoofd als je aan het werk bent maakt het thuis niet gezelliger.
Ik heb de gemeten impedanties ook geïmporteerd in BoxSim (ik heb nog geen FR gemeten, zinloos in dit stadium) en een filtertje in elkaar gedraaid: Dit is wat BoxSim daarvan denkt: Daar gaan we eens wat herrie mee maken.
Daarna gaan we reflexafstemming (is al bijna goed) en dempingsoptimalisatie doen.
Ik heb de impedanties van de units opgemeten met Limp. Dat was de eerste keer dat er geluid uit kwam. De units moeten nog even los wapperen.
Dat gaan we niet doen met 50Hz, we zijn al de hele dag thuis aan het werk dus dat moet wat serieuzer aangepakt worden. Zo'n brom aan je hoofd als je aan het werk bent maakt het thuis niet gezelliger.
Ik heb de gemeten impedanties ook geïmporteerd in BoxSim (ik heb nog geen FR gemeten, zinloos in dit stadium) en een filtertje in elkaar gedraaid: Dit is wat BoxSim daarvan denkt: Daar gaan we eens wat herrie mee maken.
Daarna gaan we reflexafstemming (is al bijna goed) en dempingsoptimalisatie doen.
Re: TMWW-1
Visueel vind ik het anders best in evenwicht. De raaklijn tussen woofer, middentoner en tweeter zit op een lijn.pappaleo schreef:Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.
Akoestisch zou een kleinere afstand wellicht beter zijn, maar een dergelijke speaker lijkt me toch wel van een type om van minimaal een paar meter luisterafstand te beluisteren,
Mooi ding verder!
