TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Vandaag de baffles op maat gemaakt:
Bovenkant
Bovenkant
Onderkant
Onderkant
De plaats van de drivers uitgemeten:
Gaatjes geboord
Gaatjes geboord
En vervolgens uitgefreesd:
Tweeter
Tweeter
Midrange
Midrange
Woofers
Woofers
Netjes afgewerkt
Netjes afgewerkt
Er moet nog een halfmaantje achter de tweeter weggehaald worden:
Pasmomentje 1
Pasmomentje 1
En de drivers er even inleggen:
Pasmomentje 2
Pasmomentje 2
Het past allemaal mooi.

Ik ben blij.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

Donders mooi Leo, echt ook weer even wat anders met die radius. Alle eenvoudige facetten zijn toch al snel DIY-ish. Dit is wel even een stapje verfijnder wat mij betreft. Ben benieuwd hoe het straks gaat met naden etc.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door hannesie »

Volgens mij zit/komt er iets heel lekkers aan, dit is al heel lekker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

:goedzo: Mooi werk Leo!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Mooi hoor! Snap wel dat je daar blij van wordt
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door tonvandeacker »

Erg fraai gemaakt.
Mooie bas units trouwens.

Zo te zien heb je wat meer tijd voor de Hobby.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Het is weekend hè. En doordeweeks werk ik wel gewoon door (thuis, dat kan goed in mijn beroep) maar ik heb per dag 2 uur minder reistijd. Ik kan de discipline opbrengen om toch vroeg te beginnen, dus ik houd doordeweeks ook een paar uurtjes over.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Donders mooi Leo, echt ook weer even wat anders met die radius. Alle eenvoudige facetten zijn toch al snel DIY-ish. Dit is wel even een stapje verfijnder wat mij betreft. Ben benieuwd hoe het straks gaat met naden etc.
Afwerkingstechnisch, bedoel je?

De naad tussen baffle en radius is geen probleem. De baffle zelf wordt zwart (of een andere donkere kleur) en de kast (inclusief de radius) wordt gefineerd. Een zichtbare naad tussen die delen ziet er dan heel natuurlijk uit. De naden aan de bovenzijde moeten uiteindelijk onder het fineer verdwijnen.

Ik heb nog een paar mooie lappen kersenfineer liggen. Het enige onbekende terrein voor mij is het fineren van de radius. Ook daarom is dit nog maar een proefkast. Ik kan de beste methode (tix lijm, houtlijm+strijkbout) gewoon gaan uitproberen.

Het geheel moet een beetje refereren aan de oude Quadral speakers.

Ik zit zelf met de gedachte te spelen om de baffle niet zwart, maar een goed bij het afgewerkte kersen passende donkere roodbruine kleur te geven.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TMWW-1

Bericht door AatV »

pappaleo schreef:
Ik zit zelf met de gedachte te spelen om de baffle niet zwart, maar een goed bij het afgewerkte kersen passende donkere roodbruine kleur te geven.
Bordeaux rood is erg mooi, maar dan wel hoogglans... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

Medoc? Bourgogne?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: TMWW-1

Bericht door AatV »

Henkjan schreef:
Medoc? Bourgogne?
Dacht zelf aan een Margaux. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door hannesie »

Screenshot_20200322-111244.png
Margaux? :kwijl:
2 zielen....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TMWW-1

Bericht door ds23man »

Ik zie een bezempje aan komen. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
Medoc? Bourgogne?
Dat is geen Bordeaux, hè?

Overigens.....
Wie gaat er hier nou gierend off-topic :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door SSassen »

Gaat lekker, ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

De laatste loodjes van versie 1:
Bedrading nameten
Bedrading nameten
Units monteren
Units monteren
Klaar
Klaar
En toen waren er twee
En toen waren er twee
Nu moeten eerst de kasten afgestemd worden op 33Hz.
Eerst frommel ik een textbook filtertje in elkaar en laat ze een paar dagen spelen om de units wat soepeler te maken en dan ga ik de pijplengte(s) aanpassen. Daarna ga ik met close range metingen en burst decay's de demping optimaliseren. Ook moet ik de akoestische offset van de units bepalen.

Dan pas kan ik serieuze metingen gaan doen om een echt filter te ontwerpen.

Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.


Misschien ga ik ook wel de SB Acoustics SATORI TW29B-B tweeter proberen. Dan moet ik toch een andere baffle frezen en zal ik de onderlinge afstanden wat aanpassen.

Ergo, ze zijn morgen nog niet speelklaar. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Dat ziet er goed uit Leo!
De tweeter afstand mag inderdaad wel wat kleiner,maar echt slecht is het zeker niet.
Als je wat met tweeters wil stoeien: de Seas Millenium,Scan-Speak D3004/662000 en de Mundorf AMT 21 kun je lenen. :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door SSassen »

Prachtig, mooie klassieke vloerstaander!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Als je wat met tweeters wil stoeien: de Seas Millenium, Scan-Speak D3004/662000 en de Mundorf AMT 21 kun je lenen. :sure:
Da's een mooi aanbod. :goedzo:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door tonvandeacker »

Heel mooi Leo

Is de afstand tussen tweeter en mid kritisch als de afstand wat meer is ?
Ik heb nu mid en tweeter in aparte kastjes zitten waardoor de afstand nu 3 cm is...in de normale kast is de afstand 1 cm.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door SSassen »

Jazeker is die afstand kritisch, zo klein mogelijk is het devies.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Hoe dichter bij elkaar hoe beter. Als de afstand groter is, dan is ook de minimum luisterafstand groter (het punt waarop de golffronten van beide units integreren zonder rare interferentieverschijnselen). Hoe kleiner de golflengte, hoe meer dit speelt, dus tussen mid en tweeter speelt dit meer dan tussen mid en woofer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

tenzij je de kast achterover laat hellen, t.b.v. impulsrespons laten samenvallen :-)

Dan hoef je minder graden te hellen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb de afmetingen van de behuizing en de gegevens van de drivers ingevoerd in BoxSim. Ik zal een parallel project in VituixCAD starten. Eens kijken of die een beetje overeenkomen.

Ik heb de impedanties van de units opgemeten met Limp. Dat was de eerste keer dat er geluid uit kwam. De units moeten nog even los wapperen.
Dat gaan we niet doen met 50Hz, we zijn al de hele dag thuis aan het werk dus dat moet wat serieuzer aangepakt worden. Zo'n brom aan je hoofd als je aan het werk bent maakt het thuis niet gezelliger.

Ik heb de gemeten impedanties ook geïmporteerd in BoxSim (ik heb nog geen FR gemeten, zinloos in dit stadium) en een filtertje in elkaar gedraaid:
Theoretisch
Theoretisch
Dit is wat BoxSim daarvan denkt:
Zou het aan te horen zijn?
Zou het aan te horen zijn?
Daar gaan we eens wat herrie mee maken.
Daarna gaan we reflexafstemming (is al bijna goed) en dempingsoptimalisatie doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: TMWW-1

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Ik ben achteraf ook niet helemaal tevreden over de unit opstelling. De afstand tussen tweeter en mid vind ik wat te groot uitgevallen.
Visueel vind ik het anders best in evenwicht. De raaklijn tussen woofer, middentoner en tweeter zit op een lijn.

Akoestisch zou een kleinere afstand wellicht beter zijn, maar een dergelijke speaker lijkt me toch wel van een type om van minimaal een paar meter luisterafstand te beluisteren,

Mooi ding verder!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”