6N23P voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6N23P voorversterker
Dank.allemaal
De versterker heeft de hele middag gespeeld zonder problemen
De versterker heeft de hele middag gespeeld zonder problemen
kijk dat mag ook wel keertje Toch ? , met al de eerdere ontwerpen welke mislukt zijn , mag het ook wel eens mee zitten

Paar dagen geluisterd,het geluid begint te settelen ,duurt nog even voor dat alles er is,zang klinkt nog niet echt lekker,maar wordt beter.
Geduld...............
Ondertussen een buis gewisseld,begon spontaan te kraken
Als ik de voorversterker uit schakel klinkt het na een minuut alsof er een elco leegloopt richting eindbakken.(de Bleeder weerstanden gaan er weer uit)
Maar even wat verzinnen voor een Mute schakeling,die de uitgangen aan massa legt bij uitschakelen.
Er een gevonden bij Andrea Ciuffoli,geeft ook 45 sec. vertraging bij inschakelen,eens wat anders dan de 555 timer.
Printje ontwerpen dus
Zoiets denk ik dan.
Heb een extra 100nF over het IC gezet,weet niet of het nodig is?
Geduld...............
Ondertussen een buis gewisseld,begon spontaan te kraken
Als ik de voorversterker uit schakel klinkt het na een minuut alsof er een elco leegloopt richting eindbakken.(de Bleeder weerstanden gaan er weer uit)
Maar even wat verzinnen voor een Mute schakeling,die de uitgangen aan massa legt bij uitschakelen.
Er een gevonden bij Andrea Ciuffoli,geeft ook 45 sec. vertraging bij inschakelen,eens wat anders dan de 555 timer.
Printje ontwerpen dus
Zoiets denk ik dan.
Heb een extra 100nF over het IC gezet,weet niet of het nodig is?
'tIs weer 's wat anders, verandering van spijs
Wel een overdreven geheel met die stevige, en dan nog dubbele, triodes.
Ook die vertraging kan met minder weerstanden
Och, als 't maar werkt
Anne
Wel een overdreven geheel met die stevige, en dan nog dubbele, triodes.
Ook die vertraging kan met minder weerstanden
Och, als 't maar werkt
Anne
Printje gereed.
Nog een paar weerstandjes en een tor dan kan de boel getest worden.
Anne,hoe verander ik het aantal seconden van de vertraging? (korter)
Nog een paar weerstandjes en een tor dan kan de boel getest worden.
Anne,hoe verander ik het aantal seconden van de vertraging? (korter)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wat ik ff mis Demo, waarom moet dit vertragen bij uitschakelen? je wilt toch direct bij het uitschakelen je uitgang aan grond hebben liggen? Zou als de vv in gebruik is het relais bekrachtigen en het signaal door laten, en het relais direct laten afvallen bij uitschakelen en de uitgang zo naar grond trekken. En je dus geen uitschakelverschijnsel meer hoort. Je hebt vast wel ergens DC staan waar je dit mee kunt doen als de vv aktief is.
Het ding krijgt z'n jus uit de gloeivoeding.Uitschakelen gaat zo vlug/traag als die voeding inzakt.
Wil je sneller uitschakelen dan voeden uit de 6,3volt met één diode en niet te grote elco.
Anne
Wil je sneller uitschakelen dan voeden uit de 6,3volt met één diode en niet te grote elco.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat is precies wat ik bedoel. En het hoeft ook niet perse van gloei te komen.
6,3v gloei wordt apart gevoed,dus niet van de HS trafo.
Zag dat de gloei met 4x 6N23P er aan vrij snel weg was,daarna is het even stil voordat dat brom geluid begint en dan met de inzakkende HS wegebt,vandaar denk ik dat het met het afvallen van het relais wel snor zit.
Als ik de VV inschakel en de buizen zijn nog koud, klinkt er ook een seconde wat brom,wat weg is als de buizen een paar seconden gegloeid hebben.
Hoop dus beide verschijnselen op te lossen met deze schakeling.
Had gezien ,dat de HS op de buizen 260V is als ze koud zijn,paar seconden gloei er op en de spanning zakt naar 206V.
Dus een vertraging bij het inschakelen van de HS zou mogelijk een uitkomst zijn,en een vertraging op het uitschakelen van de gloei
maar ik los het eerst zo op.
Misschien wel brom bij het inschakelen door de hoge (Kh waarde) Kathode/gloei spanning bij koude buizen met deze SRPP schakelingen,maar volgens de spec,s moeten ze dit kunnen hebben.
Als de rest van de onderdelen binnen zijn ,maar even proberen.
Zag dat de gloei met 4x 6N23P er aan vrij snel weg was,daarna is het even stil voordat dat brom geluid begint en dan met de inzakkende HS wegebt,vandaar denk ik dat het met het afvallen van het relais wel snor zit.
Als ik de VV inschakel en de buizen zijn nog koud, klinkt er ook een seconde wat brom,wat weg is als de buizen een paar seconden gegloeid hebben.
Hoop dus beide verschijnselen op te lossen met deze schakeling.
Had gezien ,dat de HS op de buizen 260V is als ze koud zijn,paar seconden gloei er op en de spanning zakt naar 206V.
Dus een vertraging bij het inschakelen van de HS zou mogelijk een uitkomst zijn,en een vertraging op het uitschakelen van de gloei
Misschien wel brom bij het inschakelen door de hoge (Kh waarde) Kathode/gloei spanning bij koude buizen met deze SRPP schakelingen,maar volgens de spec,s moeten ze dit kunnen hebben.
Als de rest van de onderdelen binnen zijn ,maar even proberen.
En op die trafo heb je nu dan een 6,3v werkeloosdemocles schreef:6,3v gloei wordt apart gevoed,dus niet van de HS trafo.
Eén diode (1N4007 bijv) en een C van ~100µF / 16v erbij en op de loze wikkeling, valt ie sneller af dan met de gloeivoeding.
Anne
Zo bijv ?democles schreef:Kan dat niet helemaal volgen hoe je dat bedoeld Anne?
Anne
Bedankt Anne,duidelijk voorbeeld
Kan deze schakeling ook met de 6,3V DC ?
Anders loopt er weer een 6,3V wissel door de hele kast.
Ondertussen de resterende onderdelen op de print gesoldeerd en getest.
Die doet het
42 sec voor aan en in 4 sec. uit (onbelast) met de gloei er aan zal het uitschakelen nog wel sneller gaan.
Ondertussen de resterende onderdelen op de print gesoldeerd en getest.
Die doet het
42 sec voor aan en in 4 sec. uit (onbelast) met de gloei er aan zal het uitschakelen nog wel sneller gaan.
Kan ook zo, alleen gelijkstroom op de draden, een kant aan massa en andere kant via 100µ aan massa.democles schreef:Bedankt Anne,duidelijk voorbeeld![]()
Dus vermoedelijk niet nodig, toch leuk aan 't tekenen geweestOndertussen de resterende onderdelen op de print gesoldeerd en getest.
Die doet het![]()
Anne
Goed bezig Anne
Zoals je al voorspelde,was niet nodig,maar is en blijft natuurlijk een mogelijkheid!
Printje er in gezet,geen geluiden meer bij in en uitschakelen,enkel nog een licht tikje bij het uitschakelen,misschien nog te ondervangen door een X2 condensator over de 230V netspanning,maar die waren op.
Nu maar weer verder met luisteren
Voor de zelfetsers schakeling bijgevoegd als WORD bestand.
Zoals je al voorspelde,was niet nodig,maar is en blijft natuurlijk een mogelijkheid!
Printje er in gezet,geen geluiden meer bij in en uitschakelen,enkel nog een licht tikje bij het uitschakelen,misschien nog te ondervangen door een X2 condensator over de 230V netspanning,maar die waren op.
Nu maar weer verder met luisteren
Voor de zelfetsers schakeling bijgevoegd als WORD bestand.
- Bijlagen
-
- Mute schakeling.doc
- (1.18 MiB) 28 keer gedownload
Ja het wordt meestal niet mooier als je alles moet losmaken ,opnieuw solderen ,en printjes ergens tussen moet frommelen 
Zat Anne zijn tekening te bestuderen en zag dat ik nog wat vergeten was
SHIT DRAADJE VERGETEN,waar heb ik dat eerder gelezen
Morgen maar even het scherm van de trafo aan massa leggen.................
SHIT DRAADJE VERGETEN,waar heb ik dat eerder gelezen
Morgen maar even het scherm van de trafo aan massa leggen.................
Laatst gewijzigd door democles op vr 21 dec 2018, 1:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dit is beter overdacht,al doende............Bert61 schreef:Ja het wordt meestal niet mooier als je alles moet losmaken ,opnieuw solderen ,en printjes ergens tussen moet frommelen
Al was ik er bang voor dat de trafo,s te dicht bij elkaar zouden zitten,niet voor de smoorspoelen en de HV trafo(staan 90 graden op elkaar),maar voor de 9V/4A gloeitrafo,deze heeft een aardig strooiveld (Staat wel 90 graden t.o.v. de HV trafo,maar niet t.o.v. de smoorspoelen
Wie maakt zich zorgen om ingestraalde netbrom op een trafo met netbrom ???
Smoorspoelen misschien, zou me er geen zorgen om maken, maken zelf het meeste stooiveld wegens de luchtspleet.
Dit soort problemen zijn pas belangrijk als er LF van de audio doorgaat.
Anne
Smoorspoelen misschien, zou me er geen zorgen om maken, maken zelf het meeste stooiveld wegens de luchtspleet.
Dit soort problemen zijn pas belangrijk als er LF van de audio doorgaat.
Anne