Afkortzaag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afkortzaag
Jup, de graden ring is al vervangen voor een rvs exemplaar, maar idd de as van het blad staat niet 100% haaks op de geleiderails en dat is niet afstelbaar. De meeste hebben het opgelost door een Kapex te kopen ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Afkortzaag
Dat is wel suf zeg dat dat niet af te stellen is
Maar als je dan toch opnieuw zou moeten gaan investeren zou ik voor een DeWalt tafelzaag gaan en de Makita voor er bij. Is echt super nauwkeurig en goed te kalibreren (al is dat wel een heel werk). De mijne kwam perfect gekalibreerd uit de doos en is na 2 jaar nog steeds niet verlopen.
Re: Afkortzaag
De LS1219 is heel goed af te stellen, denk dat issue meer is om een instelling te hebben die over het hele bereik goed is. Hoe groter bereik hoe nauwkeuriger en met minder speling de onderdelen moeten werken
Re: Afkortzaag
Als ik zo zie dat de geleiders getordeerd zijn dan is dat met de 2 inbusjes gewoon af te stellen.
Zet de machine waterpas en meet dan de stand van het zaagblad.
dat hoeft nog niet waterpas te staan maar bij het verplaatsen van de zaag van in naar uit dan moet deze de zelfde stand houden.
Je kunt dan de zaag inclusief geleider rail in uitgetrokken positie verdraaien net zo lang tot dat er geen verschil meer tussen in en uit is.
daarna kan je de zaag waterpas gaan stelen zo dat deze haaks zaagt.
De geleider rails mag je daarbij niet meer verdraaien natuurlijk.
Zet de machine waterpas en meet dan de stand van het zaagblad.
dat hoeft nog niet waterpas te staan maar bij het verplaatsen van de zaag van in naar uit dan moet deze de zelfde stand houden.
Je kunt dan de zaag inclusief geleider rail in uitgetrokken positie verdraaien net zo lang tot dat er geen verschil meer tussen in en uit is.
daarna kan je de zaag waterpas gaan stelen zo dat deze haaks zaagt.
De geleider rails mag je daarbij niet meer verdraaien natuurlijk.
Re: Afkortzaag
Of het niet haaks op de geleiders staan van de motoras in de lengterichting afhankelijk is van tordering van de geleiders....
Ben benieuwd.
Voor het precies uitlijnen van de zaag gebruik ik een uitlijnschijf: https://bovenfrezenshop.nl/nl/producten ... g+c+a+view Ik dacht eerst wat een onzin, dat kan toch ook met de zaag zelf? Maar dit werkt net even prettiger en nauwkeuriger als het heel precies haaks moet.
Voor het precies uitlijnen van de zaag gebruik ik een uitlijnschijf: https://bovenfrezenshop.nl/nl/producten ... g+c+a+view Ik dacht eerst wat een onzin, dat kan toch ook met de zaag zelf? Maar dit werkt net even prettiger en nauwkeuriger als het heel precies haaks moet.
Re: Afkortzaag
Dat is toch duidelijk.
Als de zaag aan het begin haaks is en aan het einde niet meer dat zijn de geleiders getordeerd.
Zo een uitlijnschijf maakt het wel makkelijker.
Goeie gevonden die kende ik nog niet.
Als de zaag aan het begin haaks is en aan het einde niet meer dat zijn de geleiders getordeerd.
Zo een uitlijnschijf maakt het wel makkelijker.
Goeie gevonden die kende ik nog niet.
Re: Afkortzaag
Nee, maar die tordering bepaalt niet de haaksheid in de lengterichting, alleen verticaal. Even afwachten maar wat Joram voor elkaar krijgt.
Re: Afkortzaag
Nee zeker niet, het is idd het niet haaks staan van de motoras op de geleiders, de zaag is prachtig gebouwd maar dat is niet afstelbaar lijkt het wel, op de link van Beijert waren er nog een paar die daarmee last hadden, een heeft hem in de garantie nog om kunnen ruilen, ander heeft een Festool Kapex gekocht..
Zo lang je de zaag afstelt in de positie waarin je hem gebruikt is er dus niks aan de hand en zaag je haaks, gebruik je de geleiderails waarvoor ze bedoeld zijn dan kom je in de knoop met het feit dat de as niet haaks daarop staat en je dus een soort van parallellogram zaag hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afkortzaag
Als ik het ontwerp zo bekijk ( en problemen lees op het net) is het grote probleem dat de geleiders zo goed als boven elkaar zitten. Daardoor kunnen ze veel minder zijwaartse kracht hebben dan als je ze naast elkaar hebt. Ongemerkt ga je tijdens het zagen van lange snedes een zijwaartse druk geven en dit wordt nog eens verergerd door horizontale handgreep. En omdat de geleiders boven elkaar staan gaat je blad ook scheef.
Re: Afkortzaag
Precies wat ik al eerder aangaf alleen wat minder nauwkeuriger dan de methode met de waterpas.
Re: Afkortzaag
Het is in ieder geval niet goed en niet afstelbaar
Kleine zaagtafel dan maar voor erbij
Kleine zaagtafel dan maar voor erbij
Re: Afkortzaag
Heb je het filmpje niet bekeken?
Er zitten boutjes in die los kunnen en is dus gewoon goed afstelbaar.
Even de tijd nemen en dan heb je gewoon een prima machine.
Er zitten boutjes in die los kunnen en is dus gewoon goed afstelbaar.
Even de tijd nemen en dan heb je gewoon een prima machine.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afkortzaag
En deze afstelling is ook heel belangrijk:
En ik zou ook eens alle gietstukken eens controleren op haarscheuren, schijnt bij deze machine ook wel eens voor te komen.
En ik zou ook eens alle gietstukken eens controleren op haarscheuren, schijnt bij deze machine ook wel eens voor te komen.
Re: Afkortzaag
Dan is het me niet duidelijk waar jou probleem zit.
Zo ver ik begrijp is het probleem dat je zaag haaks zaagt als maar niet de geleiding gebruikt.
gebruik je de de geleiding wel dan zaagt hij scheef,
Dat los je dus op door de torsie die in de geleiding zit weg te stellen.
Maar mogelijk heb ik je probleem verkeer geïnterpreteerd.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wat voor probleem ook niet gewoon afgesteld kan worden.
Zeker bij een dergelijk merk niet.
Zo ver ik begrijp is het probleem dat je zaag haaks zaagt als maar niet de geleiding gebruikt.
gebruik je de de geleiding wel dan zaagt hij scheef,
Dat los je dus op door de torsie die in de geleiding zit weg te stellen.
Maar mogelijk heb ik je probleem verkeer geïnterpreteerd.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wat voor probleem ook niet gewoon afgesteld kan worden.
Zeker bij een dergelijk merk niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Afkortzaag
Er is trouwens nog een ander probleem:
One of the most common complaints about the Makita lS1219L is its poor sliding function. Many users have reported that it has difficulty in maintaining a stable, straight cut when making long cuts. This is due to the saw’s lightweight design, which can cause it to move or shift during operation. To help address this issue, Makita recommends using clamps and supports to keep the saw in place while cutting.
https://toolsprofy.com/makita-ls1219l-p ... t=cmp-true
Is ook een beetje inherent aan het feit dat alles tegenwoordig zo ligt mogelijk moet zijn. Je levert ook stijfheid in de machine in, ook een probleem bij lichtgewicht zaagtafeltjes.
One of the most common complaints about the Makita lS1219L is its poor sliding function. Many users have reported that it has difficulty in maintaining a stable, straight cut when making long cuts. This is due to the saw’s lightweight design, which can cause it to move or shift during operation. To help address this issue, Makita recommends using clamps and supports to keep the saw in place while cutting.
https://toolsprofy.com/makita-ls1219l-p ... t=cmp-true
Is ook een beetje inherent aan het feit dat alles tegenwoordig zo ligt mogelijk moet zijn. Je levert ook stijfheid in de machine in, ook een probleem bij lichtgewicht zaagtafeltjes.
Re: Afkortzaag
Wat hij aangeeft klopt wel, zulke machines moeten eigenlijk altijd goed afgesteld worden voor dat ze gebruikt kunnen worden.
En eigenlijk voor gebruik altijd even controleren of er niets is verlopen in de tijd.
Dat kan een hoop teleurstellingen voorkomen.
Re: Afkortzaag
Ook dat. Makita maakt mooi boor- en schuurspul maar ik kan dat nou niet zeggen van het zaagspul. Toen ik 2 jaar geleden rond zocht voor een draagbaar zaagtafeltje werd dat beslist geen Makita. Maar ook geen Metabo of Bosch!
Re: Afkortzaag
Ik heb toch al een paar keer gezegd dat ik vast stel dat de as van het zaagblad niet haaks op de geleiders staat?
Wat jij aangeeft is dat er torsie in de geleiders kan zitten, waardoor je een banaanvormige zaagsnede krijgt, dat heb ik niet, de snede is keurig recht, maar zoals ik al zei, hij staat nu haaks tegen de 'fence' en voor latjes en lijsten is dat goed genoeg, geen snedes van 30cm willen maken (of langer)
