Idee voor een SE GU50

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door TubeHead »

Ah!buis schreef:
knuisje schreef:
Ik bedoel jouw schema op de vorige pagina. (niersteen nog niet weg ](*,) )
Hopelijk niet zoveel pijn meer :-$
Maar even de boel bij elkaar getekend. Twee mogelije Vg2 en evt EF184 met gelijkstroom.
Zal nog wel wat bijgespijkerd moeten, is voorlopig maar "papier" :hide:
Anne
Vg2 via de zener B+ lijkt mij de voorkeur ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ja, de zener aan de HS gaat hem wel worden.

Ben trouwens druk aan het verzamelen. De ugt's zijn besteld bij Toroidy en ik heb van de week een mooi stuk notenhout bij de fijnhouthandel in Amsterdam gekocht. Het ontwerp van het chassis ben ik ook wel uit, wordt iets moois. :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Barry2001 »

We zijn benieuwd :kwijl: tipje vd sluier :?:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik kwam het ontwerp tegen op internet en later ook hier op het forum.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik vraag me af of het beter is om de RC zoals boven in het schema aangegeven toe te voegen.

Ook nog een vraag over de EYY13. In de datasheet staat dat er per anode 100 ohm weerstand moet zitten bij 400V. De trafo heeft al 47 ohm weerstand volgens de formule maar nu heb ik een hybride gelijkrichter waarbij de EYY13 wordt ontlast. Welke weerstand is dan nog nodig per anode?
Bijlagen
GU-50-se schema - Copy.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ik vraag me af of het beter is om de RC zoals boven in het schema aangegeven toe te voegen.
Kan wel ,doet in ieder geval geen kwaad.
Je krijgt altijd wel wat brom in de eindtrap door de voeding en diezelfde brom via de anodeweerstand voorversterker naar rooster eindbuis.Werkt daar in tegenfase met de anode.Als je pech hebt krijg je zelfs meer brom met meer afvlakken.Proberen...
Ook nog een vraag over de EYY13. In de datasheet staat dat er per anode 100 ohm weerstand moet zitten bij 400V. De trafo heeft al 47 ohm weerstand volgens de formule maar nu heb ik een hybride gelijkrichter waarbij de EYY13 wordt ontlast. Welke weerstand is dan nog nodig per anode?
Da's waar ook, ringkernen hebben kleinere wikkelweerstand dan de EI gevallen en dan nog dikkere draad (enkele wikkeling).Je krijgt wel de diodes in serie maar dat stelt niet veel voor.Elke anode van de EYY van 47Ω 2W voorzien of anders eentje tussen de draad naar eerste elco (dan wel 5W)
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ik heb een schemaatje voor mijzelf gemaakt van de voeding, gebaseerd op de voorstellen van Anne. Eigenwijs als ik ben ga ik eerst proberen de EF184's met AC te gloeien (1). Mocht dit toch teveel brom opleveren dan heb ik twee mogelijkheden om DC te gloeien. Via de twee 6.3V wikkelingen die in serie staan voor de GU50's, maar dan moet ik wat vermogen wegstoken in de 10 ohm weerstand om de LM317 niet al te zwaar te belasten (2). Of ik maak zelf een extra wikkeling op de trafo zodat ik wat lager uitkom met de spanning voor de LM317 (3).
Maar zoals gezegd eerst maar eens met AC proberen. :-$
Bijlagen
GU50-voeding-alternatieven.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Manier 1, geen probleem.
Manier 3, zou kunnen, veel extra werk.
Manier 2, gaat zo niet.
Kijk wat PSUD er van maakt met schottky diodes, zo gaat 't net.
Anne
Bijlagen
D&6V3.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ook aan het simuleren geslagen? :lol:

Er staat toch 12,6V over de wikkeling, geen 6,3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ook aan het simuleren geslagen? :lol:

Er staat toch 12,6V over de wikkeling, geen 6,3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Voor simpele dingen na te zien werkt 't wel.
Tov massa is dat 6,3V in fase en 6,3V in tegenfase, beide gelijkgericht levert dubbelfasige gelijkrichting, van 6,3V~ !
Je kunt de hele 12,6V met een brug gelijkrichten, maar dan zijn of de eindbuizen of de voorversterkerbuizen niet geaard.Zwabbert de niet geaarde in 't rond.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

OK, natuurlijk. Dan valt optie 2 af want dan is er te weinig spanning om nog een regelaar te kunnen gebruiken. Mocht ik DC nodig hebben dan leg ik wel 24 windingen op de trafo voor 8Vac.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
OK, natuurlijk. Dan valt optie 2 af want dan is er te weinig spanning om nog een regelaar te kunnen gebruiken. Mocht ik DC nodig hebben dan leg ik wel 24 windingen op de trafo voor 8Vac.
En waarom zo nodig een regelaar, op 6,3V~ is die toch ook niet nodig ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Voor extra rimpelonderdrukking. Ik las ergens dat anders het middel erger kan zijn dan de kwaal.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Voor extra rimpelonderdrukking. Ik las ergens dat anders het middel erger kan zijn dan de kwaal.
Met gelijkspanning moet er gelijkgericht, krijg je fikse stroomstoten om de reservoir-C bij te laden.Als, door slechte massaverbindingen de verliesspanning van die stoten op de leidingen in de versterker terechtkomen komt kan dat ook in het geluid komen.Per slot is de massa ook een signaal-leider :o
Om daar het minste kans op te hebben, de serieweerstand om de juiste spanning te krijgen, voor de dikke C ipv erachter.En gloeigebeuren volledig gescheiden, enkel één punt aan massa.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Vandaag kwam het aluminium voor de versterker. Onder de kap komen de ringkern voedingtrafo en de twee ringkernen UGT's. Aan de zijkanten komt een stukje notenhout. Kan ik eindelijk weer verder. :D
Bijlagen
zetwerk.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door ray5150 »

Ik moest even nadenken waar jouw opstelling me aan deed denken. :idea: :lol:
vtpedal.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Ah!buis »

Eemaal er hout bij zit ziet 't er weer heel anders uit :D Wat verluchting lijkt me ook wel nuttig, daarom nog niet zoveel als op die foto.
Benieuwd hoe de kap vast gaat zitten, korter dan het ander deel.Extra hout ertussen ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De notenhouten zijkanten voor de trafokap frees ik zo dat ze voor de helft binnen de kap vallen zodat ik ze kan vastschroeven of lijmen aan de kap. De houten zijkanten kan ik vervolgens van onder vastschroeven aan de basisplaat.

Verder maak ik plankjes op maat die dan precies in de zijkanten van de basisplaat vallen en vastgeschroefd kunnen worden. Aan deze plankjes lijm en/of schroef ik de notenhouten zijwanden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Barry2001 »

knuisje schreef:
De notenhouten zijkanten voor de trafokap frees ik zo dat ze voor de helft binnen de kap vallen zodat ik ze kan vastschroeven of lijmen aan de kap. De houten zijkanten kan ik vervolgens van onder vastschroeven aan de basisplaat.

Verder maak ik plankjes op maat die dan precies in de zijkanten van de basisplaat vallen en vastgeschroefd kunnen worden. Aan deze plankjes lijm en/of schroef ik de notenhouten zijwanden.
Die moest ik even 2x lezen knuistermans, maar snap wat je wilt met de kast :mrgreen: mooi bedacht. Helemaal sjiek is een extra deck onder de topplaat waar je de buisvoeten op zet, zodat je geen schroeven zit. Maar dit is wel behoorlijk wat extra werk.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Een plaatje was misschien duidelijker geweest. :mrgreen:

Ik maak geen benedendek maar schroef een paar U-profielen tussen de zijkanten waar ik alles aan vastmaak zoals draadsteunen. Alleen de rvs-schroefjes van de buisvoeten zijn zichtbaar.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

De zijkanten zijn op maat en verlijmd, klaar om in de hardwax te zetten. Het houtwerk is gereed, nu verder met het metaal.
Bijlagen
DSC00040.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Deze GU50 boekt ook vooruitgang. Bijna alle gaten zitten nu in het metaal. Alvast een beetje puzzelen voor het interieur. :D
Bijlagen
DSC00143.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door Barry2001 »

Pinnummers op de voetjes schrijven :D Doe ik ook nog altijd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door knuisje »

Ja, vooral bij deze pin layout zonder begin en einde is het wel handig.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Idee voor een SE GU50

Bericht door democles »

Merk ook de bovenkant van de GU voeten bij pin 1,scheelt later weer veel vuurwerk :hide:
Plaats reactie