Vg2 via de zener B+ lijkt mij de voorkeur ?Ah!buis schreef:Hopelijk niet zoveel pijn meerknuisje schreef:Ik bedoel jouw schema op de vorige pagina. (niersteen nog niet weg)
![]()
Maar even de boel bij elkaar getekend. Twee mogelije Vg2 en evt EF184 met gelijkstroom.
Zal nog wel wat bijgespijkerd moeten, is voorlopig maar "papier"![]()
Anne
Idee voor een SE GU50
Moderator: Beheerdersteam
Re: Idee voor een SE GU50
Re: Idee voor een SE GU50
Ja, de zener aan de HS gaat hem wel worden.
Ben trouwens druk aan het verzamelen. De ugt's zijn besteld bij Toroidy en ik heb van de week een mooi stuk notenhout bij de fijnhouthandel in Amsterdam gekocht. Het ontwerp van het chassis ben ik ook wel uit, wordt iets moois.
Ben trouwens druk aan het verzamelen. De ugt's zijn besteld bij Toroidy en ik heb van de week een mooi stuk notenhout bij de fijnhouthandel in Amsterdam gekocht. Het ontwerp van het chassis ben ik ook wel uit, wordt iets moois.
Re: Idee voor een SE GU50
Ik vraag me af of het beter is om de RC zoals boven in het schema aangegeven toe te voegen.
Ook nog een vraag over de EYY13. In de datasheet staat dat er per anode 100 ohm weerstand moet zitten bij 400V. De trafo heeft al 47 ohm weerstand volgens de formule maar nu heb ik een hybride gelijkrichter waarbij de EYY13 wordt ontlast. Welke weerstand is dan nog nodig per anode?
Ook nog een vraag over de EYY13. In de datasheet staat dat er per anode 100 ohm weerstand moet zitten bij 400V. De trafo heeft al 47 ohm weerstand volgens de formule maar nu heb ik een hybride gelijkrichter waarbij de EYY13 wordt ontlast. Welke weerstand is dan nog nodig per anode?
Re: Idee voor een SE GU50
Kan wel ,doet in ieder geval geen kwaad.knuisje schreef:Ik vraag me af of het beter is om de RC zoals boven in het schema aangegeven toe te voegen.
Je krijgt altijd wel wat brom in de eindtrap door de voeding en diezelfde brom via de anodeweerstand voorversterker naar rooster eindbuis.Werkt daar in tegenfase met de anode.Als je pech hebt krijg je zelfs meer brom met meer afvlakken.Proberen...
Da's waar ook, ringkernen hebben kleinere wikkelweerstand dan de EI gevallen en dan nog dikkere draad (enkele wikkeling).Je krijgt wel de diodes in serie maar dat stelt niet veel voor.Elke anode van de EYY van 47Ω 2W voorzien of anders eentje tussen de draad naar eerste elco (dan wel 5W)Ook nog een vraag over de EYY13. In de datasheet staat dat er per anode 100 ohm weerstand moet zitten bij 400V. De trafo heeft al 47 ohm weerstand volgens de formule maar nu heb ik een hybride gelijkrichter waarbij de EYY13 wordt ontlast. Welke weerstand is dan nog nodig per anode?
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ik heb een schemaatje voor mijzelf gemaakt van de voeding, gebaseerd op de voorstellen van Anne. Eigenwijs als ik ben ga ik eerst proberen de EF184's met AC te gloeien (1). Mocht dit toch teveel brom opleveren dan heb ik twee mogelijkheden om DC te gloeien. Via de twee 6.3V wikkelingen die in serie staan voor de GU50's, maar dan moet ik wat vermogen wegstoken in de 10 ohm weerstand om de LM317 niet al te zwaar te belasten (2). Of ik maak zelf een extra wikkeling op de trafo zodat ik wat lager uitkom met de spanning voor de LM317 (3).
Maar zoals gezegd eerst maar eens met AC proberen.
Maar zoals gezegd eerst maar eens met AC proberen.
Re: Idee voor een SE GU50
Manier 1, geen probleem.
Manier 3, zou kunnen, veel extra werk.
Manier 2, gaat zo niet.
Kijk wat PSUD er van maakt met schottky diodes, zo gaat 't net.
Anne
Manier 3, zou kunnen, veel extra werk.
Manier 2, gaat zo niet.
Kijk wat PSUD er van maakt met schottky diodes, zo gaat 't net.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ook aan het simuleren geslagen?
Er staat toch 12,6V over de wikkeling, geen 6,3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Er staat toch 12,6V over de wikkeling, geen 6,3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Re: Idee voor een SE GU50
Voor simpele dingen na te zien werkt 't wel.knuisje schreef:Ook aan het simuleren geslagen?![]()
Er staat toch 12,6V over de wikkeling, geen 6,3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Tov massa is dat 6,3V in fase en 6,3V in tegenfase, beide gelijkgericht levert dubbelfasige gelijkrichting, van 6,3V~ !
Je kunt de hele 12,6V met een brug gelijkrichten, maar dan zijn of de eindbuizen of de voorversterkerbuizen niet geaard.Zwabbert de niet geaarde in 't rond.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
OK, natuurlijk. Dan valt optie 2 af want dan is er te weinig spanning om nog een regelaar te kunnen gebruiken. Mocht ik DC nodig hebben dan leg ik wel 24 windingen op de trafo voor 8Vac.
Re: Idee voor een SE GU50
En waarom zo nodig een regelaar, op 6,3V~ is die toch ook niet nodig ?knuisje schreef:OK, natuurlijk. Dan valt optie 2 af want dan is er te weinig spanning om nog een regelaar te kunnen gebruiken. Mocht ik DC nodig hebben dan leg ik wel 24 windingen op de trafo voor 8Vac.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Voor extra rimpelonderdrukking. Ik las ergens dat anders het middel erger kan zijn dan de kwaal.
Re: Idee voor een SE GU50
Met gelijkspanning moet er gelijkgericht, krijg je fikse stroomstoten om de reservoir-C bij te laden.Als, door slechte massaverbindingen de verliesspanning van die stoten op de leidingen in de versterker terechtkomen komt kan dat ook in het geluid komen.Per slot is de massa ook een signaal-leiderknuisje schreef:Voor extra rimpelonderdrukking. Ik las ergens dat anders het middel erger kan zijn dan de kwaal.
Om daar het minste kans op te hebben, de serieweerstand om de juiste spanning te krijgen, voor de dikke C ipv erachter.En gloeigebeuren volledig gescheiden, enkel één punt aan massa.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Vandaag kwam het aluminium voor de versterker. Onder de kap komen de ringkern voedingtrafo en de twee ringkernen UGT's. Aan de zijkanten komt een stukje notenhout. Kan ik eindelijk weer verder. 
Re: Idee voor een SE GU50
Eemaal er hout bij zit ziet 't er weer heel anders uit
Wat verluchting lijkt me ook wel nuttig, daarom nog niet zoveel als op die foto.
Benieuwd hoe de kap vast gaat zitten, korter dan het ander deel.Extra hout ertussen ?
Anne
Benieuwd hoe de kap vast gaat zitten, korter dan het ander deel.Extra hout ertussen ?
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
De notenhouten zijkanten voor de trafokap frees ik zo dat ze voor de helft binnen de kap vallen zodat ik ze kan vastschroeven of lijmen aan de kap. De houten zijkanten kan ik vervolgens van onder vastschroeven aan de basisplaat.
Verder maak ik plankjes op maat die dan precies in de zijkanten van de basisplaat vallen en vastgeschroefd kunnen worden. Aan deze plankjes lijm en/of schroef ik de notenhouten zijwanden.
Verder maak ik plankjes op maat die dan precies in de zijkanten van de basisplaat vallen en vastgeschroefd kunnen worden. Aan deze plankjes lijm en/of schroef ik de notenhouten zijwanden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Die moest ik even 2x lezen knuistermans, maar snap wat je wilt met de kastknuisje schreef:De notenhouten zijkanten voor de trafokap frees ik zo dat ze voor de helft binnen de kap vallen zodat ik ze kan vastschroeven of lijmen aan de kap. De houten zijkanten kan ik vervolgens van onder vastschroeven aan de basisplaat.
Verder maak ik plankjes op maat die dan precies in de zijkanten van de basisplaat vallen en vastgeschroefd kunnen worden. Aan deze plankjes lijm en/of schroef ik de notenhouten zijwanden.
Re: Idee voor een SE GU50
Een plaatje was misschien duidelijker geweest. 
Ik maak geen benedendek maar schroef een paar U-profielen tussen de zijkanten waar ik alles aan vastmaak zoals draadsteunen. Alleen de rvs-schroefjes van de buisvoeten zijn zichtbaar.
Ik maak geen benedendek maar schroef een paar U-profielen tussen de zijkanten waar ik alles aan vastmaak zoals draadsteunen. Alleen de rvs-schroefjes van de buisvoeten zijn zichtbaar.
Re: Idee voor een SE GU50
De zijkanten zijn op maat en verlijmd, klaar om in de hardwax te zetten. Het houtwerk is gereed, nu verder met het metaal.
Re: Idee voor een SE GU50
Deze GU50 boekt ook vooruitgang. Bijna alle gaten zitten nu in het metaal. Alvast een beetje puzzelen voor het interieur. 
Re: Idee voor een SE GU50
Ja, vooral bij deze pin layout zonder begin en einde is het wel handig.
Re: Idee voor een SE GU50
Merk ook de bovenkant van de GU voeten bij pin 1,scheelt later weer veel vuurwerk 
